خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سیگنال‌های گران شدن خودروهای ایران خودرو و سایپا

سیگنال اول. علیمرادن عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو در مجمع عادی سالیانه سهامداران این شرکت گفت، به شورای عالی امنیت ملی نامه نوشته و نسبت به عواقب قیمت گذاری دستوری هشدار داده و او گفت این موضوع را به شورای رقابت نیز یادآور شده است. وی به سهامداران قول داد که با شورای رقابت وارد مذاکره خواهد شد و «حتما» در قیمت گذاری محصولات ایران خودرو تجدید نظر می‌شود. مدیرعامل ایران خودرو می‌گوید قیمت‌های فعلی حتی هزینه مواد اولیه تولید خودرو نیز نمی‌شود.

به همین ترتیب یکی دیگر از اعضای هیات مدیره ایران خودرو رو نیز به سهامداران این شرکت وعده پیگیری واقعی شدن قیمت محصولات این شرکت را داد و گفت در این مدت اعضا هیات مدیره از گفت‌و گو، مذاکره و دعوا فروگذار نکرده‌اند تا حق سهامداران ضایع نشود.

سیگنال دوم. طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، ایران‌خودرو و سایپا با شروع قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت و همزمان با شروع تحریم‌ها، دچار کاهش سود و زیاندهی شدند؛ ایران‌خودرو که در سال 88 معادل یک‌میلیارد دلار سود سالیانه ثبت کرده بود، اما زیان این بنگاه در در سال 1400 به ۵۶۵میلیون دلار می‌رسد.

سایپا که در سال‌های 1۳8۵ و 1۳88 به‌ترتیب 880میلیون و ۶44میلیون دلار سود ثبت کرده است، ولی در سال 1400، زیان ۵4۶میلیون دلار را گزارش کرده است. همچنین این گزارش تاکید می‌کند که براساس صورت‌های مالی خودروسازان، ایران‌خودرو و سایپا مجموعا در سال 1400 حدودا 5/ 28هزار میلیارد زیان عملیاتی ثبت کرده‌اند و مجموع زیان انباشته هر دو گروه خودرویی تا پایان سال 1400 به 14/ 111هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که مجموع زیان انباشته این دو گروه در پایان سال 1۳9۶ حدود 9/ 11هزار میلیارد تومان بوده که نشان می‌دهد زیان انباشته آنها طی چهار سال گذشته حدودا 10 برابر افزایش یافته است.

بر اساس همین گزارش در صورت تداوم این وضعیت، این دو شرکت با بیش از 100هزار کارمند و کل زنجیره با بیش از ۵00هزار کارمند با یک بحران عمیق روبه‌رو خواهند شد.

سیگنال سوم. خبرگزاری ایرنا (رسانه دولت) در روزهای اخیر در خط خبری جدید خود، موضع خود را نسبت به شورای رقابت به طور کلی تغییر داده و قیمت گذاری این شورا را به ضرر صنعت خودروسازی جلوه می‌دهد.  این خط را خبرگزاری تسنیم هم پیگیری می‌کند. تسنیم جزو رسانه‌هایی است که از نظر فکری جریان دولت را حمایت می‌کند و افکار عمومی را برای پیشبرد ایده‌های دولت پیگیری می‌کند.

تسنیم در گزارشی عملکرد این شورا را زیر سوال برده و می‌نویسد چرا این شورا هنوز موفق نشده با گذشت چهار ماه، قیمت چهار محصول شرکت سایپا را تعیین کند.

سیگنال چهارم. رسانه‌های نزدیک به دولت، تلاش می‌کنند برخلاف گذشته، نظر نمایندگان مخالف شورای رقابت را انعکاس دهند. در همین رابطه ایرنا در گزارشی با عنوان «هشدار مجلس نسبت به اقدامات زیان‌بار شورای رقابت» و در مقدمه آن می‌نویسد: «در شرایطی که خودروسازان در شرایط تحریم فقدان نقدینگی و ارز مورد نیاز برای تامین قطعه‌های خودرو را چالش اصلی عنوان می‌کنند، شورای رقابت در قامت سیاست‌گذار در بازار خودرو اقدام به اعمال نظام دستوری در قیمت و تولید خودروسازان می‌کند.»

یحیی ابراهیمی، دیگر نماینده مجلس نیز از اساس صحت این معاملات را زیر سوال می‌برد و می‌گوید: «وقتی در معامله ای شفافیت وجود نداشته باشد، این معامله به صورت قانونی دارای ایراد است و به نظر می‌رسد تصمیمات اتخاذ شده برای فروش خودرو به مردم باید مورد بازنگری قرار گیرد.»

«علی رضایی»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: «هیچ وقت تعیین قیمت دستوری در صنعت خودرو کارساز نیست، شورای رقابت با تصمیمات اخیر خود به‌طور علنی اعلام می‌کند که یک خودرو با کیفیتی پایین با قیمتی مشخص عرضه شود و مشخص است که این تصمیم هیچ اثر مثبتی در بازار و تولید نخواهد داشت.»

امانقلیچ شادمهر، عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز می‌گوید: قیمت‌گذاری دستوری اقدامی خودسرانه و مورد بحث است که باید با ارائه راهکار این موضوع به سرانجام برسد.

سیگنال پنجم. برخلاف فاطمی امین، وزیر جدید صمت، نگاه بلندمدت و عقلانی‌تری به صنعت خودرو دارد. علی آبادی به جای تکیه صرف بر ثابت نگه داشتن قیمت خودرو بر توسعه این صنعت تاکید دارد. آنطور که از مواضع علی ابادی بر می‌آید وزارت صمت می‌خواهد از سیاست‌های عامه پسندانه ثابت نگه داشتن قیمت، ولو به هزینه نابودی صنعت خودرو دست بکشد.

سیگنال ششم. شورای رقابت طبق برنامه، باید قیمت‌ خودروها را بر اساس صورت‌های مالی شش ماهه اول سال 1402 بازنگری کند. بنابراین با توجه به شرایط تورمی به نظر می‌رسد این شورا در تجدید نظر خود قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ دولتی را افزایشی ارزیابی کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. اینا سیگنالی نیستن که پارازیتی هستن تازه قیمت بنزین تو پاییز بالا می‌ره اون موقع قیمت ماشین دیدن داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا