خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تفاوت سیستم عامل مک و ویندوز در چه مواردی است؟

رپورتاژ آگهی

درست است که تقریباً همه افراد حداقل یک بار با سیستم‌هایی که از سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کنند کار کرده‌ اند، اما با توجه به این که محصولات اپل از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند، برخی افراد دوست دارند که از دستگاه‌هایی با سیستم عامل مک استفاده کنند.

اما مهم ترین مانع در انجام این کار عدم آشنایی با تفاوت سیستم عامل مک و ویندوز است. همین امر سبب شده تا این مطلب از بلاگ بنیان سافت را به تفاوت سیستم عامل مک و ویندوز اختصاص دهیم. با ما تا انتها همراه باشید.

تفاوت سیستم عامل مک و ویندوز

سیستم عامل مک و ویندوز در بخش‌های مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند. از مهم ترین تفاوت سیستم عامل مک و ویندوز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

سازندگان و دستگاه‌های قابل استفاده

باید بدانید که یکی از مهم ترین تفاوت‌های سیستم عامل مک و ویندوز، دستگاه‌هایی هستند که می‌توان روی آن‌ها از این سیستم عامل‌ها استفاده کرد. سیستم عامل مک تنها برای دستگاه‌های ساخت اپل مانند (iMac)، (Mac Mini) و (MacBook) ساخته شده است و نمی‌توان از آن‌ها روی دستگاه‌های دیگر استفاده کرد.

اما شما می‌توانید ویندوز را روی هر کامپیوتر و لپ تاپی که توان اجرای آن نسخه ویندوز را داشته باشد، نصب کنید.

مقایسه قیمت مک و ویندوز

درست است که به طور کلی محصولات ساخت اپل گران تر از محصولات ساخت شرکت‌های دیگر هستند، اما شما دیگر لازم نیست برای خرید سیستم عامل هزینه پرداخت کنید. اما افراد برای استفاده از انواع ویندوز باید اقدام به خرید ویندوز اورجینال از مجموعه‌های معتبر کنند. اگر نیازمند خرید ویندوز اورجینال هستید اینجا کلیک کنید.

نرم افزارهای قابل استفاده در سیستم عامل های مک و ویندوز

شاید یکی از دلایلی که بسیاری افراد از ویندوز استفاده می‌کنند، تعداد زیاد نرم افزارهایی است که برای این سیستم عامل وجود دارد. باید بدانید که سیستم عامل مک به دلیل ساختار متفاوتی که دارد، از نرم افزارهای معروف و محبوبی که افراد به آن نیاز دارند پشتیبانی نمی‌کند و هر فرد باید به دنبال نرم افزار مشابهی باشد تا بتواند از آن در سیستم مک خود استفاده کند.

همچنین باید بدانید که به دلیل این که تعداد کاربران ویندوز از مک بیشتر هستند، بسیاری از استودیوهای بازی ساز، بازی‌های خود را سازگار با ویندوز طراحی و عرضه می‌کنند.

پشتیبانی از تاچ

به طور کلی سیستم‌های مبتنی بر مک از تاچ به صورت گسترده ای پشتیبانی می کنند و تجربه بسیار مناسبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. اما ویندوز از این قابلیت با انتشار ویندوز 8 رونمایی کرد. بنابراین شما می‌توانید با تهیه نسخه‌های جدیدتر مانند خرید ویندوز 10 از این قابلیت بهره مند شوید. از سوی دیگر از نظر بسیاری از کارشناسان و متخصصان تجربه کاربری با استفاده از تاچ در دستگاه‌هایی با سیستم مک بسیار بهتر از ویندوز است.

مقایسه امنیت مک و ویندوز

تفاوت سیستم عامل مک و ویندوز تنها به موارد بالا محدود نمی‌شود. در بخش امنیت هم این دو سیستم با یکدیگر تفاوتی عمده و اساسی دارند. سیستم امنیتی (Gatekeeper) که روی سیستم عامل مک وجود دارد باعث شده تا کاربران تنها اجازه دانلود و نصب نرم افزارها را از منابع معتبر داشته باشند.

همین امر باعث می‌شود که احتمال آلوده شدن به ویروس و بدافزار در این سیستم‌ها کمتر باشد. افرادی که از ویندوز استفاده می‌کنند، می‌توانند برنامه‌های مورد نیاز خود را از هر منبعی تهیه کنند. این کار شاید برای آن‌ها راحتی بیشتری در تأمین برنامه‌ها به همراه داشته باشد اما احتمال آلوده شدن کامپیوتر یا لپ تاپ به ویروس نیز افزایش پیدا می‌کند.

دستیار صوتی

از دیگر تفاوت‌های این دو سیستم عامل، دستیار صوتی آن‌هاست. دستگاه‌های ساخت اپل از دستیار صوتی هوشمند سیری استفاده می‌کنند در حالی که ویندوز از کورتانا بهره می‌برد. این دو دستیار صوتی می‌توانند کارهای بسیاری مانند اعلام وضعیت آب و هوا، باز کردن صفحات وب، تغییر تنظیمات سیستم و بسیاری کارهای دیگر را انجام دهند.

به طور کلی عملکرد کورتانا از سیری بهتر است و می‌تواند کارها را به صورتی بهتر و پیشرفته تر انجام دهد اما از سیری استقبال بیشتری شده است و افراد از سیری به میزان بیشتری استفاده می‌کنند.

متصل شدن به گوشی‌های هوشمند

اپل تعامل بسیار خوبی میان گوشی‌ها و کامپیوترهای ساخت این شرکت به وجود آورده است. به همین دلیل کسانی که از گوشی‌های آیفون و لپ تاپ‌هایی مانند مک بوک استفاده می‌کنند به راحتی می‌توانند کارهایی نظیر انتقال فایل را انجام دهند.

اما زمانی که بحث متصل شدن گوشی‌های دیگر به کامپیوتر مطرح است، ویندوز بسیار قدرتمندتر عمل کرده می‌کند. افراد می‌توانند تمام گوشی‌های اندرویدی را به راحتی به کامپیوتر خود متصل کنند و کار جا به ‌جایی اطلاعات را انجام دهند.

قابلیت شخصی سازی در سیستم عامل مک و ویندوز

افراد در ویندوز می‌توانند تغییرات بسیاری انجام دهند و بسیاری از بخش‌های این سیستم عامل را مناسب با نیاز و سلیقه خود شخصی سازی کنند. این ویژگی در سیستم عامل مک وجود ندارد.

کاربرها

همانطور که گفتیم افراد بسیاری زیادی در سراسر جهان از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنند. به طور کلی سیستم عامل ویندوز برای اهداف تجاری گزینه بسیاری بهتری است. در حالی که سیستم عامل مک بیشتر توسط افرادی استفاده می‌شود که از آن برای کارهای گرافیکی و تدوین استفاده می‌کنند.

زبان‌های موجود

افراد در زمان استفاده از ویندوز به تعداد بیشتری از زبان‌های رایج در دنیا دسترسی دارند. برخی از زبان‌هایی که افراد در زمان استفاده از ویندوز می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند، در سیستم عامل مک وجود ندارد.

ارتقا و بهبود سخت افزاری سیستم

ارتقا و بهبود قدرت سخت افزاری سیستم‌های مبتنی بر ویندوز بسیار ساده است. تقریباً می‌تواند تمام قطعات کامپیوترهای خانگی مانند پردازنده، کیس، رم، هارد و بسیاری بخش‌های دیگر را تغییر داد و قدرتمندتر کرد. این در حالی است که برای ارتقا سیستم‌های مک افراد گزینه‌های محدودی دارند و تنها می‌توانند هارد و رم را ارتقا دهند.

جمع بندی

  • تفاوت سیستم عامل مک و ویندوز باعث شده تا بسیاری افراد در انتخاب سیستم عامل و دستگاه مورد علاقه خود مردد بمانند.
  • سیستم عامل مک در برخی بخش‌ها مانند امنیت و پشتیبانی از قابلیت مولتی تاچ از ویندوز بهتر عمل می‌کند. همچنین افراد بیشتری از دستیار صوتی سیری استفاده می‌کنند.
  • سیستم عامل ویندوز در بخش‌هایی مانند تعداد نرم افزار، ارتقا سیستم و زبان‌های موجود نسبت به مک برتری دارد.
  • ویندوز از نظر تعداد نصب و استفاده مقام اول سیستم‌عامل‌های دنیا را در اختیار دارد و سیستم عامل مک پس از ویندوز در رتبه دوم قرار دارد.
  • بسیاری افراد برای کارهای گرافیکی و تدوین از سیستم عامل مک استفاده می‌کنند. این در حالی است که ویندوز برای کارهای تجاری و کسب‌ و کارها گزینه بهتری به حساب می‌آید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا