خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد یک حقوقدان به حکم سعید روستایی | «مجازات تکمیلی یا انتقام تکمیلی؟»

کامبیز نوروزی، حقوقدان و روزنامه‌نگار، در یادداشتی تلگرامی با عنوان «مجازات تکمیلی یا انتقام تکمیلی؟» در نقد حکم صادر شده برای سعید روستایی نوشت:

در حکمی که علیه سعید روستایی منتشر شده است، قطع نظر از اینکه عنوان اتهامی چقدر قابل نقد و ایراد است، قطع‌نظر از اینکه حکم زندان برای یک کارگردان بخاطر نمایش فیلمش در یک‌ جشنواره وهن سینما یا موجب وهن امر قضاست و …. آنچه چشمگیر است. چیزی است که به عنوان مجازات تکمیلی حکم شده است که عبارتند از:

۱. خودداری از فعالیت‌های مرتبط با جرم ارتکابی یا استفاده از وسائل موثر در آن در ایام تعلیق ۲. خودداری از ارتباط و معاشرت با اشخاص فعال در عرصه فیلمسازی در ایام تعلیق ۳. گذراندن دوره فیلمسازی با حفظ منافع ملی و اخلاقی در دانشکده صدا و سیما قم به میزان ۲۴ ساعت در ایام تعلیق شده است.

در ماه‌های اخیر نهاد کیفری مجازات تکمیلی با تفسیرهای بسیار نادرست به وسیله‌ای برای  انتفامجویی از فعالان فرهنگی و مدنی و روزنامه‌نگاران تبدیل شده است.

این مجازاتها که به بهانه تکمیل مجازات اصلی به کسی که کارگردان جوان و با استعداد سینمای ایران است نه تنها در بین هم‌صنفهای او یا اهل رسانه و فعالان مدنی و مردم مقبولیتی نمی‌یابد بلکه مورد داوری منفی واقع می‌شود. هدف مجازاتها و خصوصا مجازات تکمیلی اصلاح مجرم و جامعه است. این هدف وقتی به دست می‌‌آید که فرد واقعا مرتکب جرم شده باشد و مجازات متناسب با جرم و شخصیت او باشد و جامعه نیز از آن احساس عدالت و انصاف داشته باشد.مثلا اما این مجازات فقط یک معنا دارد و آن اینکه یک سینماگر دیگر نتواند فیلم بسازد و حتی نتواند با هم‌ صنفهایش معاشرت کند‌. چنین مجازاتی ماهیت انتقام دارد. انتقام با فلسفه قانون مخالف است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا