خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سردار کوثری: سپاه حق ندارد از هیچ فرد یا گروهی طرفداری کند

سردار کوثری درباره‌ی موضوع دخالت نظامیان در سیاست و انتخابات گفت: جوسازی می‌کنند و می‌گویند که سپاه وارد انتخابات شد؛ اصلا سپاه حق ندارد از هیچ گروه و فردی طرفداری کند.

این نماینده‌ی اصولگرای مجلس بر این باور است که «هر جا سپاه وارد شده برای پر شور کردن انتخابات بوده است»، و درباره‌ی رویکرد شورای نگهبان در انتخابات 1402 می‌گوید: حضرت آقا هم حضور اکثریتی در انتخابات را خواسته‌اند طبعا شورای نگهبان با همین سیاست موضوع را دنبال می کند.

بخش نخست گفت‌وگوی انصاف نیوز با محمد کوثری، نماینده‌ی تهران در مجلس شورای اسلامی را در ادامه می‌خوانید:

انصاف نیوز – مرحوم امام خمینی تعبیر صریحی را درباره‌ی دخالت نظامیان در سیاست و انتخابات دارند مبنی بر اینکه «اگر جهات سیاسی در سپاه و ارتش رفت ما باید فاتحه‌ی این سپاه و ارتش را بخوانیم»؛ آیا باید فاتحه‌ای بخوانیم؟

بسم الله الرحمن الرحیم
با درود و سلام به ارواح پاک شهدا

اتفاقا برداشت شما اشتباه است چون هیچ موقع سپاه وارد جریانات سیاسی نشده است. در همان سال‌های اول انقلاب تعدادی از عزیزان مخصوصا چهره‌های شاخصی مثل آقا محسن رضایی، آقای ذوالقدر و برادرهای دیگری در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بودند اما آن موقع گفتند که یا اینجا باشید یا در سپاه. همین شد که این عزیزان هم ماندن در سپاه را تشخیص دادند.

اصلا سپاهی‌های اولیه خیلی‌هایشان اول سیاسی بودند بعد به خاطر تکلیفی که حضرت امام کردند آمدند در سپاه و الّا این نبود که بخواهند مثلا بیایند در بعد نظامی اما چون خود سپاه هم همان اوایل قبل از جنگ می‌گفتند 90 درصد عقیدتی سیاسی است و ده درصد نظامی آمدند.

اما زمانی که جنگ توسط استکبار جهانی و صدام حسین بر ما تحمیل شد این شد که دیگر وجه نظامی‌اش خیلی بیشتر چربید.

حفظ و نگهداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی به عهده‌ی سپاه و بسیج است فلذا اگر سپاه سیاست را نداند باید بگوییم که اشتباه کرده است باید سیاست را بداند اما در گروه‌ها و در احزاب و جناح‌ها وارد نشود. هیچ جا هم وارد نشده است. هر جا هم که وارد شده برای پر شور کردن انتخابات بوده برای نشاط بیشتر مردم در پای صندوق های رای بوده است. می‌خواهم بگویم که سپاه و بسیج فراتر از این احزاب و گروه‌ها و سازمان‌های سیاسی هستند.

بررسی صلاحیت‌ها به طور کامل به شورای نگهبان سپرده شد

انصاف نیوز – یکی از جاهایی که شاهد ورود سپاه به مسائل سیاسی هستیم موضوع بررسی صلاحیت کاندیداهاست؛ در این زمینه چه نگاهی باید بر عملکرد این نهاد نظامی حاکم باشد؟

همه‌ی این موارد به طور کامل به شورای نگهبان سپرده شده است. تقریبا دو برابر زمان قبل برای بررسی صلاحیت‌ها فرصت دارند. فرصت برای اعضای شورای نگهبان بیشتر شده که خودشان بررسی کنند. در گذشته که زمان کم بود و استعلام بیشتر از چهار رکن بود که باید پاسخ می‌دادند، در نتیجه آنها بیشتر نقش‌آفرینی داشتند اما الان این مسئله خیلی کمتر شده و در اختیار شورای نگهبان قرار دارد. خود شورای نگهبان است که دقیقا پرونده‌ها را بررسی می کند که به چه صورت است.

انصاف نیوز – فکر می‌کنید تغییر رویکردی در شورای نگهبان رخ دهد که شرایط «انتخابات» ۱۴۰۰ تکرار نشود؟

قطعا همینطور است. چون حضرت آقا هم حضور اکثریتی در انتخابات را خواسته‌اند طبعا شورای نگهبان با همین سیاست موضوع را دنبال می کند.

انصاف نیوز – در دوره‌های مختلف انتخابات نیروهای نظامی چه عملکردی داشتند؟

نیروهای مسلح وارد جناح‌ها و گروه‌ها نمی‌شوند. شاید یک موقعی یک فردی یک نظری داشته باشد؛ ممکن است سپاهی یا ارتشی یا بسیجی … بسیج اصلا بحثش فرق می‌کند و بسیج آزاد است این نیست که بگوییم بسیج محدودیت دارد به هیچ وجه محدودیتی ندارد مگر اینکه بیاید سپاهی شود.

انصاف نیوز – مگر سازمان بسیج زیرمجموعه‌ی سپاه پاسداران نیست؟

بله؛ بیشتر بسیجی‌ها از اقشار مختلف هستند و عضو رسمی سپاه که نیستند. اینها از مردم هستند. بعضی‌ها این طور فکر می‌کنند که سپاه در این قضیه دخالت دارد. در صورتی که اینطور نیست و خود افراد با شناختی که دارند آن فردی که سالم‌تر، آگاه‌تر، با بصیرت‌تر، متعهدتر و وفادارتر است را می‌خواهند انتخاب کنند. خیلی از مردم می آیند از این افراد سوال می‌کنند و او به عنوان یک فرد می‌گوید نظرم این است.

اما اینطور نبوده که سپاه یا ارتش به آنها بگوید حتما این را بگویید. چنین چیزی غلط است. اما اینکه یک فرد که بالاخره به او اطمینان دارند و به او مراجعه می کنند. این به سپاه ربطی ندارد این یک نفر است که نظر دارد نظر دارد و به دیگران که به او اطمینان دارند و نظرش را هم قبول دارند و مراجعه می‌کنند نظرش را می‌گوید.

جوسازی می‌کنند و می‌گویند سپاه وارد انتخابات شد

انصاف نیوز – همین نظر دادن به نفع یک کاندیدا مصداق مداخله در انتخابات نیست؟

خیر، هیچ مشکلی نیست؛ می‌آیند از او سوال می‌کنند و نظر می‌خواهند و می‌گویند چون ما به شما اطمینان داریم و به مسائل آگاه‌تر هستید نظرتان را بگویید. نه از یک نفر بلکه از چند نفر تحقیق می‌کنند. ما باید طبق قانون عمل کنیم و ببینیم که در این مورد قانون اساسی چه می‌گوید و چارچوب آیین نامه نیروهای مسلح چیست و بر آن اساس باید بگوییم اما جوسازی می‌کنند و می‌گویند که سپاه وارد انتخابات شد؛ اصلا سپاه حق ندارد از هیچ گروه و فردی طرفداری کند.

نظامیان هیچ دخالتی در انتخابات 84 و 88 نداشتند

انصاف نیوز – برخی مدعی هستند که در انتخابات ۸۸ و ۸۴ شاهد مداخله‌ی پررنگ نظامیان بودیم؛ آیا ناگفته‌ای از آن روزها دارید؟

من به جرات می‌گویم چنین چیزی نبوده است. من در آن زمان در ستاد کل نیروهای مسلح بودم و خودمان بر رده‌های پایین‌تر نظارت می‌کردیم، اصلا هیچ دخالتی نداشتند اما اینکه شاید یک سپاهی یا یک ارتشی یا یکی از نیروهای مسلح بگوید این فرد ساده‌زیست، پر کار و وفادار است و علاقه مند به آن کاندیدا است… اما اینکه مجموعه سپاه و یا ارتش ابلاغ کرده باشد که حتما باید به ایشان و یا این لیست رای دهید اینجا اشکال دارد به شدت هم جلوی آن گرفته می‌شود. هم فرماندهی، هم حفاظت اطلاعات و هم حوزه نمایندگی مانع این اقدامات می‌شوند چون شان سپاه و ارتش فراتر از این گروه‌ها و احزاب و جناح‌ها است.

انصاف نیوز – ویدئویی که از سخنرانی سردار عزیز جعفری درباره‌ی انتخابات ۸۸ منتشر شده بود مصداق دخالت در انتخابات نبود؟

او معیارها را گفته است؛ موقعی که حضرت آقا معیارها را می‌گویند بالاخره فرمانده کل سپاه هم معیارها را می‌گوید اما اینکه خیلی‌ها برداشت می‌کنند حمایت از یک فرد است، خب آن فرد مقابل هم بیاید آن معیارها را داشته باشد که شامل او هم بشود. اگر بخواهیم به این ایراد بگیریم باید بگوییم چرا رهبری این معیارها را می‌گویند. این معیارها برای انقلاب و نظام و خدمت کردن به مردم است. مثلا می‌گویند فردی ساده‌زیست، جهادگر، مسلط به همه‌ی مسائل، پرکار، با نشاط باشد. برای مثال، شاید هم بگویند این طرفداری است اما یک واقعیت است آقای روحانی از ویروس کرونا می ترسید، این یک واقعیت است و از جایش تکان نمی‌خورد.

انصاف نیوز – البته همه می‌ترسیدیم.

چرا حضرت آقا نترسید.

انصاف نیوز – ایشان هم پروتکل‌ها را کاملا رعایت می‌کردند.

رعایت کردن با ترسیدن متفاوت است. اما آقای رئیسی به میدان آمد؛ ما به هفتصد و چند نفر کشته رسیده بودیم. بحث آقای روحانی و آقای رئیسی نیست، در عمل می گویم.

ماجرای ابلاغیه رهبری به نیروهای مسلح در انتخابات 92

انصاف نیوز – شما تاکید دارید که در دوره‌های گذشته‌ی انتخابات، نظامیان مداخله‌ای در انتخابات نداشتند اما ظاهرا در انتخابات ۹۲ رهبری بخشنامه‌ای را در همین زمینه خطاب به ستاد کل نیروهای مسلح صادر کردند که گویا صریح‌تر از گذشته بود. آیا صدور این بخشنامه به معنای نارضایتی از عملکردها در دوره‌های قبلی انتخابات نیست؟

بالاخره رهبری می‌خواهد جامعه را اداره کند و به همین دلیل شک و شبهه‌ها را می خواهد از بین ببرد به همین خاطر این بخشنامه را ابلاغ می‌کند. به هیچ وجه نمی‌توان گفت چون این فرمان صادر شده پس در گذشته مداخله‌ای بوده است. ممکن است کسی موردی تخلف کرده باشد؛ مثلا فردی بود که عکس کاندیدای مورد علاقه‌اش را روی ماشین سپاه زده همان را حوزه نمایندگی یا حفاظت یقه‌اش را گرفته که چرا با ماشین سپاه این کار را کردی. کسی نگفته این کار را کن و خودش این کار را کرده است اما اینکه در کلان قضیه بیایند به مردم معرفی کنند همان چیزی که مثال زدید قابل قبول هم هست. سردار جعفری گفته با این معیارها … اما اگر اسم می‌برد آنجا مقصر بود و خلاف قانون عمل کرده بود. اگر اسم برده حتما باید جلویش گرفته شود.

میزان مشارکت در انتخابات 1402 بیشتر به نتایج فعالیت‌های اقتصادی دولت بر می‌گردد

انصاف نیوز – چه پیش بینی از انتخابات ۱۴۰۲ دارید و فکر می‌کنید چطور می‌توان نظر مردم را دوباره به صندوق رای جلب کرد؟

این موضوع بیشتر به نتایج فعالیت‌های اقتصادی دولت بر می‌گردد که الان دارد دنبال می کند که ان‌شاء‌الله بتواند یک فضایی را برای همه‌ی مردم ایجاد کند که مطمئن شوند اقتصاد ما رو به بهبودی است. این فعالیت‌ها دارد به یک نتایجی می‌رسد. در دیپلماسی باید بگوییم که الان به لطف خدا موفقیت‌هایی را کسب کرده‌ایم از جمله با آمریکایی‌ها با واسطه مذاکراتی را دنبال کردند در رابطه با آزادسازی پنج نفر زندانی که آنها داشتند و ما هم داشتیم و این پولهایی که در کره جنوبی داشتیم و همینطور در عراق.

همین موضوع را نگاه کنید، چه جوی ساختند که آن موقع هفت میلیارد دلار طلب داشتیم و حالا شده شش میلیارد دلار! در حالی که ارزش پول آن موقع که در دولت قبل باید تبدیل به یورو و دلار می‌کردند اما تبدیل نکردند. ارزش وون کره جنوبی آمده پایین شده شش میلیارد دلار؛ دو دو تا چهار تاست…

انصاف نیوز – دولت قبل این کار را نکرد یا به دلیل تحریم‌ها نمی‌شد این تبدیل انجام شود؟

بالاخره… چرا اینها توانستند این منابع را بیاورند آن موقع نتوانستند؟! بحث این دولت و آن دولت نیست؛ آن هم دولت جمهوری اسلامی بوده، این هم دولت جمهوری اسلامی است. بحث ما اصلا سیاسی نیست بحث ما نتیجه برای ملت و کشور و آینده‌ی این مملکت است. آن موقع نشده اما الان شد، پس این روش موفق بوده است. نه تنها این یک مورد، بلکه موارد دیگر هم هست. ان‌شاءالله با برنامه‌ای که دارد پیش می‌رود و برنامه‌ای که این دولت ارائه کرده است باید تورم هم پایین بیاید و هم تولید رونق پیدا کند و صادرات صورت بگیرد. مردم باید امیدوار شوند برای آینده خودشان که ببینند کار پیش می‌رود.

انصاف نیوز – بعضی می‌گویند که نحوه‌ی مواجهه‌ی نهادهای نظامی با اعتراضات و ناآرامی‌ها به جایگاه این نهادها خدشه وارد کرده و به همین دلیل شاهد عدم حضور آنها در اتفاقات ۱۴۰۱ بودیم.

نه، این موضوع در شورایعالی امنیت ملی و هم در شورای امنیت کشور تعریف‌شده‌ است؛ در صورتی که فراجا درخواست کند آنها وارد می‌شوند.

انصاف نیوز – در ۱۴۰۱ درخواستی نشده بود؟

نه

انصاف نیوز – درباره‌ی «خالص‌سازی» که از سوی علی لاریجانی نسبت به آن هشدارهایی مطرح شده چه نظری دارید؟

من این را قبول ندارم که بخواهیم بگوییم کسانی هستند که سازمان یافته بخواهند بیایند چنین کاری کنند. اما اینکه در همین مجلس بالاخره یک کسی می آید می گوید من می خواهم رئیس شوم آیا قرار است برای همیشه رئیس مجلس بماند؟! اگر نماینده‌ها رای دادند انتخاب شد دو سال رئیس آقای قالیباف بوده حالا بعدش کسی دیگری می‌شود آیا می‌توان گفت این کنار زدن و خالص سازی است؟!

بحث ما اصلا انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی است. آیا حضرت امام که انقلاب کرد برای خودش چیزی خواست؟ یازده سال رهبر بود یک مسافرت خارجی رفت؟! امثال ما تا به جایی می رسیم … اما امام اصلا این طور شد؟! اگر تجویز پزشکان نبود از قم هم به جماران نمی‌آمد.

رهبری سی و چهار سال است رهبر است؛ یک مسافرت خارج رفته است؟! مسئولان کشور عربستان هم به هاشمی و هم به احمدی نژاد که برای زیارت رفته بودند گفتند به رهبرتان بگویید به عربستان بیاید؛ آیا آقا قبول کرد؟ نه پس ببینید سی و چهار سال رهبر است اما شما یک مورد که اینکه بخواهد ریالی برای خودش خرج کند پیدا نمی‌کنید. هر کسی پیدا کرد بیاید من همه‌ی اعتبارم را می‌گذارم.

انصاف نیوز – مسافرت نرفتن که لزوماً حسن محسوب نمی‌شود و عملکرد اهمیت دارد.

نه، بحث مسافرت نیست.

انصاف نیوز – خیلی از مردم هم مسافرت خارجی نمی‌روند.

بیشتر مردم می روند.

انصاف نیوز – چند نفر مسافرت خارجی رفته‌اند؟

حداقل 40 میلیون رفتند. آنها که نرفتند توان مالی‌اش را شاید نداشته باشند. اشتباه نکنید؛ من دارم می‌گویم با رهبرهای دیگر مقایسه کنید. ببینید چقدر ثروت برای خودشان جمع می‌کنند. کسانی که خودشان هم از همراهان شاه بودند ببینید چه نوشته‌اند. اصلا قابل مقایسه نیستند و نمی خواهم مقایسه کنم فقط سیصد و چند چمدان با خودش برد. ثروت پسرش را می‌دانید چقدر است؟

انصاف نیوز – پس از انقلاب که شاه انتخاب نکرده‌ایم؟

من هم همین را دارم می‌گویم، اتفاقا می‌خواهم بگویم کسی که انقلاب کرد برای ثروت اندوزی نیست و فقط برای برای احیای احکام الهی و خدمت کردن به مردم بوده است.

بعضی‌ها هر چقدر هم در بیاورند باز هم می‌گویند کم است

انصاف نیوز – مردم از وضعیت معیشتی ناراضی نیستند؟

بالاخره بعضی‌ها هر چقدر هم در بیاورند باز هم می‌گویند کم است، اما بعضی‌ها هم نه واقعا تحت فشار هستند. مخصوصا مستاجرین و واقعا باید برایشان فکر اساسی کرد. اما من این را می گویم که شما بروید ده‌ها کشور را مقایسه و تحقیق کنید ببینید که رهبری به چه صورت دارد زندگی می‌کند آنها را هم ببینید، یا ارتباطشان را با مردم ببینید که چطور است. موقعی که از آقای مهاجرانی که خود حضرت آقا دو بار به آقای خاتمی گفت که ایشان دارد کار فرهنگی را سست می‌کند یا به آن صورت که باید و شاید عمل نمی‌کند اما با این حال موقعی که از او درباره‌ی رهبری سوال می‌کنند می‌گوید من هیچ موردی نمی‌توانم درباره ایشان بگویم این را که من نگفتم ایشان بیان کرده است.

انصاف نیوز – اخیرا انتخابات ترکیه را داشتیم که حدود نود درصد در آن شرکت کردند. فکر می‌کنید انتخابات آینده از نظر مشارکت مردم چگونه باشد؟

باید فعالیت‌های اقتصادی دولت زودتر نتیجه بدهد که مردم اطمینان پیدا کنند. اما درباره‌ی ترکیه که مثال زدید، ترکیه قانونی دارد که هر کسی رای ندهد جریمه می‌شود.

انصاف نیوز – آیا ممکن است روزی در ایران چنین قانونی تصویب شود؟

نه، اصلا و ابدا. هر کسی دلش خواست رای بدهد و هر کسی نخواست رای ندهد. تا حالا مگر در این چهل سال کسی گفته که چرا رای ندادید؟

انصاف نیوز – فکر می‌کنید تنها دلیل مشارکت مردم ترکیه همین قانونی است که می‌گویید؟

بله، وگرنه آنجا نارضایتی خیلی بیشتر است.

انصاف نیوز – نارضایتی از چه چیزی؟

از روش‌ها و تورم‌هایی که هست. تورم ترکیه به مراتب بسیار بیشتر از ما است.

انصاف نیوز – برای شما اهمیتی دارد که سطح مشارکت که الان در حدود 40 درصد است به 30 یا 20 درصد تنزل کند؟ این افت مشارکت به نظر شما مهم است یا اهمیتی ندراد؟ ‌

شما نگاه کنید همین کاندیداهایی که برای انتخابات نام‌نویسی کرده‌اند، آیا عقبه ندارند؟ هر کدام عقبه‌ای دارند؛ یا جزو حزبی هستند یا عضو یک گروه سیاسی بود‌ه‌اند یا نه، جزو اقشارند. این تعداد که ثبت‌نام کرده‌اند همین‌طوری که نیامده‌اند، بالاخره انگیزه‌ای داشته‌اند.

انصاف نیوز – چه نتیجه‌ای می‌خواهید بگیرید؟

این نشان می‌دهد اگر اینها به صحنه‌ی انتخابات آمده‌اند، عقبه‌هایشان هم می‌آیند. اما اگر الان را بگویید، بله در کل کشور، 42 تا 43 درصد در انتخابات شرکت می‌کنند اما به نظر من 6 ماه دیگر وضع به مراتب بهتر خواهد بود.

انصاف نیوز – بر خلاف نظر شما که فقط وضعیت اقتصادی را موثر می‌دانید یکی از فاکتورهای مهم در میزان مشارکت مردم همین بررسی صلاحیت‌ها و رفتارهای شورای نگهبان است. در انتخابات 1400، شخصی در حد آقای لاریجانی هم به قول خودش خالص‌سازی شد. به نظر شما اگر مقداری بازتر عمل شود، نمی‌تواند در جلب مردم موثر واقع شود؟

ما که نمی‌توانیم تشخیص بدهیم. شورای نگهبان باید تشخیص بدهد.

انصاف نیوز – چرا نمی‌توانید؟ شما درباره همه‌چیز نظر می‌دهید. شما نماینده مردم هستید…

نه، نه. اشتباه نکنید. من می‌گویم نظر نهایی را شورای نگهبان باید بدهد. مثلا مرحوم آقای هاشمی برای چه رد صلاحیت شد؟

روایت تازه از دلیل رد صلاحیت هاشمی در انتخابات 92

انصاف نیوز – چرا رد شد؟ چون آقای مصلحی، وزیر وقت اطلاعات رفته بود در جلسه شورای نگهبان گفته بود ایشان رای می‌آورد.

خب، اشتباه‌تان همین‌جاست دیگر.

انصاف نیوز – خود آقای مصلحی این را گفته است. به صراحت گفته به جلسه شورای نگهبان رفته و درخواست ردصلاحیت اقای هاشمی را داده است.

خب، اشتباه همین است دیگر.

انصاف نیوز – اعتراف شخص آقای مصلحی است.

نخیر. آقای هاشمی رحمت‌اله علیه به آقا گفته بود من برای ثبت‌نام در انتخابات بسیار تحت فشار هستم اما من هر چه بررسی کردم می‌بینم شرعا جسمم نمی‌کشد. خودش گفته بود.

انصاف نیوز – شما از خود آقای هاشمی شنیدید یا از رهبری؟

من دارم می‌گویم دیگر.

انصاف نیوز – منبعش چیست؟

شما وقتی از قول من می‌نویسید، یک‌سری می‌آیند سراغ من دیگر.

انصاف نیوز – خود آقای هاشمی که چنین چیزی نگفته‌اند. دارید می‌گویید از رهبری چنین چیزی را شنیدید؟

خب، حالا من دارم می‌گویم دیگر. در بسیاری از رسانه‌ها هم نوشته شده است. من که نمی‌توانم با شما دعوا کنم چرا آنها را نخوانده‌اید اما من دارم می‌گویم. ایشان گفته فشار زیادی برای ثبت‌نام رویم هست اما بررسی که کرده‌ام دیدم شرعا به لحاظ جسمی نمی‌کشم.

انصاف نیوز – آقای لاریجانی و آقای پزشکیان و دیگران هم گفته‌ بودند مشکلی دارند.

ببین من آن را که می‌دانستم گفتم، چیزی را هم که ندانم نمی‌گویم. چون این حرف، بار مسئولیتی دارد و همین طوری نگفته‌ام.

انصاف نیوز – به نظرتان برای انتخابات پیش رو اگر کمی بازتر عمل کنند، موثر نخواهد بود؟

بحث بازتر و بسته‌تر نیست. تشخیص با شورای نگهبان است و بر اساس تشخیص خودش عمل می‌کند.

انصاف نیوز – هیچ نظر و توصیه‌ای هم برای انتخابات آتی به شورای نگهبان ندارید؟

هر چه خودشان تشخیص دهند، همان است. من که نمی‌توانم توصیه‌ای به شورای نگهبان داشته باشم.

انصاف نیوز – چرا؟

مگر بحث انقلاب و نظام چیزی است که توصیه بردارد. توصیه‌ای اگر قرار باشد بشود، رهبری باید توصیه کنند. همان‌طور که توصیه کردند مشارکت بالا باشد. دیگر خود شورای نگهبان باید برای مشارکت بالا برنامهریزی کند.

من که نمی‌توانم برای حضرت آقا تعیین تکلیف کنم

انصاف نیوز – شما امیدوارید طوری عمل شود که مشارکت بالا برود؟

شما فکر می‌کنید با تغییر سوال، پاسخ من تغییر می‌کند. نه، من می‌گویم شورای نگهبان چارچوب‌های قانون را می‌داند. مثلا یک‌دوره درباره صلاحیت آقای معین و یک برادر دیگر، رفتند و از حضرت آقا نظرخواهی کردند و ایشان هم اجازه دادند و قضیه تمام شد. پس شورای نگهبان یا خودش تصمیم می‌گیرد یا می‌رود از رده بالاترش مشورت می‌گیرد.

حضرت آقا الان گفته‌اند. خیلی هم زود گفته‌اند؛ هیچ موقع سابقه نداشت که برای مجلس ایشان از ابتدای سال صحبت کنند. حتما چیزی را تشخیص داده‌اند. من که نمی‌توانم برای ایشان تعیین تکلیف کنم. همه را هم بسیج کردند. مثلا همین بررسی قانون انتخابات؛ ایشان 7 سال پیش فرمودند، امروز جواب داد و مجلس توانست آن را تصویب کند. پس ببینید، فصل‌الخطاب حضرت آقا هستند که موارد را دقیق مشخص می‌کنند و دستگاه‌ها باید بروند آن را در برنامه اجرایی خود بگنجانند. این را باید دنبال کنیم.

انصاف نیوز – فکر می‌کنید برای اینکه مشارکت بالا برود که نظر رهبری هم بوده، چه کارهایی باید انجام شود؟

همان‌طور که گفتم یکی از کارها، امیدوار کردن مردم است. یکی دیگر این است که صادقانه با مردم حرف بزنیم؛ کارهایمان را بگوییم، اشکالات‌مان را هم بگوییم. دقیقا مردم بدانند چه جاهایی ایراد و اشکال هست. چون این نظام را واقعا مردم نگه داشته‌اند. نه این‌که با کلمه «مردم» بازی کنیم. نه، واقعا مردم نظام را نگه داشتند. در این چهل و خرده‌ای سال، ده‌ها توطئه و بحران را حضور مردم در صحنه از بین برد. مگر ماجرای سال 88 جمع می‌شد؟ مردم در 9 دی به صورت میلیونی آمدند و ماجرا تمام شد.

انصاف نیوز – نظرتان درباره‌ی آقایان لاریجانی و قالیباف چیست؟ آیا امکان همکاری انتخاباتی بین طیف‌های نزدیک به آنها وجود دارد؟

به نظرم در کلان ماجرا اختلافی بین‌شان نیست اما در شیوه‌ی اجرا، سلیقه‌های متفاوتی دارند.

انصاف نیوز – به نظرتان همسو می‌شوند؟

این را باید از خودشان بپرسید چون حقیقتا من هنوز تحقیق نکرده‌ام اما بعید می‌دانم که بخواهند برای یک لیست به توافق برسند. آقای لاریجانی که کاندیدا نشده است اما آقای قالیباف تا 7 خرداد سال آینده رئیس مجلس است و دارد کارش را پیش می‌برد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

    1. اگه میشد ادرس نوشته هایی که ایشان بعنوان سند عدم شرکت هاشمی از نظر جسمی را میدادند خیلی بهتر بود. گاهی من میگویم اینطور هست و شما باید قبول کنید حرف بسیاری از نوع ایشان هست. شما خوانده اید ولی هیچکس نگفته نه دیده . این مصاحبه ها چگونه افراد را معرفی . با دست خودشان خودشان را محکوم میکنند خوب نیست به خدای واحد خوب نیست تهمتی هست که ایشان و طیف خودشان بدون مدرک بزنند خوب نیست حالا اگر فرزندان مرحوم از ایشان بدلیل این گفته بدون سند شکایت کنند رفتارها عوض خواهد شد . نه .

  1. کافی است تعداد استانداران و معاونین استانداری، فرمانداران، نمایندگان مجلس و وزرا و معاونین وزرا که سرداران سپاه هستند را بررسی بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا