خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دلایل کاهش قیمت بیت کوین به زیر 26000 دلار!

رپورتاژ آگهی

کاهش اخیر قیمت بیت کوین به گمانه‌زنی‌های متعددی از سوی تحلیل‌گران در مورد دلایل اصلی این روند نزولی منجر شده است. کارشناسان و معامله‌گران حرفه‌ای بازار ارز دیجیتال، درباره این کاهش قیمت، عوامل متعددی را برشمرده‌اند. به همین دلیل، نیاز است تا تحلیل‌ها را در کنار عوامل بالقوه این کاهش قیمت قرار دهیم. این کار به‌منظور روانشناسی بازار و تصمیم‌گیری هوشمندانه برای معاملات آتی تمامی تریدرها ضروری به نظر می‌رسد.

چه اخباری سقوط قیمت بیت کوین را به ناحیه 25000 دلاری رقم زد؟!

مطمئنا عوامل متعددی در کاهش اخیر قیمت بیت کوین در هفته آخر مرداد 1402 نقش داشته است. در واقع ترکیبی از رویدادها و شرایط بازار، قیمت بیت کوین را به پرتگاه 26000 دلاری سرازیر کردند. این عوامل عبارتند از:

افزایش بحران در بخش املاک و مستغلات چین، منجر به کاهش قیمت ارز دیجیتال بیت کوین شد!

یکی از رویدادهای کلیدی، بحران فزاینده در بخش املاک و مستغلات چین بود که احتمالا منجر به افزایش عدم اطمینان بازار و ریسک‌گریزی در میان معامله‌گران شد. معمولا تزلزل در بازارهای کم‌ریسک و باثباتی مانند ملک، باعث می‌شود سرمایه‌گذاران از دارایی‌های پرریسکی چون ارزهای دیجیتال فاصله بگیرند.

اورگراند Evergrande، دومین شرکت سرمایه‌گذاری در بخش املاک کشور چین به شمار می‌آید. این شرکت به دلیل بدهی مالی‌ در چندین سال پیش، نتوانست زیر فشارهای مالی کمر راست کند. اعلام ورشکستگی توسط این شرکت، سبب شد تا ترس بر بازارهای مالی دیگر حاکم شود. همچنین در پی این اتفاق، زمزمه‌هایی از نزدیک شدن رکود اقتصادی در میان فعالان بازار شنیده می‌شود. اما لازم است بدانید که این رویداد دقیقا در این بازه زمانی رخ نداده است. در چین مدت زیادی است که ورشکستگی این شرکت محرز شده است. بنابراین نمی‌توان این خبر را از دلایل مستقیم و اصلی ریزش قیمت بیت کوین  دانست.

آیا گزارش وال استریت ژورنال از کاهش میزان سرمایه گذاری شرکت SpaceX عامل ریزش قیمت بود؟

در ابتدای روز 18 آگوست 2023 گزارشی در وال استریت ژورنال منتشر شد. این گزارش ادعا می‌کرد که اسپیس ایکس SpaceX، برخی از دارایی‌های ارز دیجیتال بیت کوین خود را فروخته است.  انتشار این خبر موج جدیدی از ترس را در میان معامله‌گران ایجاد کرد. این اولین بار نیست که ایلان ماسک صاحب شرکت اسپیس‌ایکس با ایجاد موج خبری، بازار ارزهای دیجیتال را متلاطم می‌کند. در این گزارش، در مورد مقدار فروش بیت کوین و یا زمان انجام معامله هیچ اطلاعاتی درج نشده بود. اما ظاهرا برای تریدرهای بازار رمز ارز، همین ادعا کافی به نظر می‌رسید.

ریزش قیمت ارز دیجیتال بیت کوین

این افت ناگهانی قیمت بیت کوین باعث شد تا تنها ظرف مدت 24 ساعت بیش از 1.03 میلیارد دلار معامله فیوچرز تریدرهای این بازار، لیکویید شود. حجمی نزدیک به 374 میلیون دلار از این معاملات، پوزیشن‌های لانگ Long بوده است. در واقع سرمایه‌گذارانی که این معاملات را باز کرده‌اند، انتظار حرکت‌های قیمتی متفاوتی نسبت به آنچه که در واقع رخ داده، را داشته‌اند. چنین اتفاقاتی بر غلبه احساسات منفی در کل بازار می‌افزایند و از نظر روانشناسی بازار سیگنال‌های خوبی را صادر نمی‌کنند.

گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش مجدد نرخ بهره آمریکا چه نقشی در ریزش اخیر قیمت بیت کوین داشت؟

می‌توان گفت در میان تمامی دولت‌ها، دولت آمریکا یکی از مناسب‌ترین رویکردها را در ارتباط با دنیای ارزهای دیجیتال داشته است. اما از اوایل سال 2023 حرکات و صحبت‌هایی از سوی سیاستمداران این کشور انجام شد، که فعالان بازار رمز ارز را نگران کرد. در حال حاضر سایه‌ای از ابهامات بر نحوه تعامل این دولت با ارزهای دیجیتال حاکم شده است. اتفاقات اخیر عبارتند از:

  • سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو برای مدتی طولانی و افزایش نرخ بهره
  • ورشکستگی برخی از بانک‌ها از جمله سیلورگیت به دلیل اتخاذ سیاست‌های اقباضی
  • طرح دعوی حقوقی دادستان کل ایالت نیویورک علیه ارز دیجیتال اتریوم
  • تصمیم جو بایدن مبنی بر اخذ مالیات 30درصدی مصرف برق در زمینه استخراج بیت کوین

آیا ترکیدن حباب بازار ارز دیجیتال باعث کاهش قیمت ارز دیجیتال بیت کوین بوده است؟

اگر رویدادها و روند بازار ارز دیجیتال را دنبال کرده باشید، باخبرید که این بازار یک دوره رشد طلایی را از سر گذراند. در نوامبر 2021 به دلیل فروپاشی صرافی بزرگ ارز دیجیتال FTX اصلاح قیمتی خوبی در بازار اتفاق افتاد. از آن زمان تاکنون، قیمت‌ها رشد سریعی را تجربه کردند. برخی از فعالان بازار رمز ارز معتقدند که ریزش اخیر قیمت ارز دیجیتال بیت کوین، ناشی از ترکیدن حباب سوداگرانه بازار است و نوید آینده روشنی را به معامله‌گران این بازار می‌دهد.

کاهش قیمت بیت کوین

تحلیل گران تکنیکال، نسبت به افزایش کوتاه مدت قیمت بیت کوین خوش بین هستند!

 با وجود کاهش اخیر قیمت بیت کوین، بسیاری از تحلیل‌گران تکنیکال نسبت به افزایش کوتاه مدت قیمت آن خوش‌بین هستند. این چشم‌انداز خوش‌بینانه براساس تحلیل اندیکاتورها و الگوها، شکل گرفته و سیگنال افزایش قیمت را در آینده نزدیک می‌دهد.

هشدار کارشناسان در مورد قیمت بیت کوین برای تازه کارها

توجه داشته باشید که بازار ارزهای دیجیتال بسیار پرنوسان و پیچیده است و طیف گسترده ای از عوامل بر آن تاثیر می‌گذارند. احساسات معامله‌گران در بازار، تغییرات قوانین نظارتی، روندهای اقتصاد کلان و… می‌توانند در نوسانات قیمت ارز دیجیتال بیت کوین نقش داشته باشند. بنابراین معامله‌گران تازه‌کار، باید ترکیبی از تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی را به هنگام تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در نظر بگیرند.

آنچه که از تحلیل‌ها برمی‌آید این است که خط روند صعودی قیمت ارز دیجیتال بیت کوین شکسته شده است. این موضوع دو حالت را ممکن است در بازار ایجاد کند:

  1. قیمت بیت کوین در محدوده 25000دلار تا 32000 دلار مدتی رنج شود تا پتانسیل رشد مجدد پیدا کند.
  2. قیمت ارز دیجیتال بیت کوین با ریزشی مجدد به محدوده 18000دلار تا 19000 دلار که خط حمایتی بعدی آن محسوب می‌شود، برسد. در صورت اتفاق این حالت، پوزیشن‌های خرید بسیاری باز خواهد شد، و نقطه طلایی ورود به بازار از نظر بسیاری از تریدرهای حرفه‌ای، همینجاست.

جمع‌بندی

کاهش اخیر قیمت بیت کوین تحت تأثیر ترکیبی از عوامل اتفاق افتاد. از جمله آن‌ها می‌توان به فروش قابل توجه بیت کوین توسط شرکت SpaceX، افزایش نرخ بهره و سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا اشاره کرد. بنابراین در نظر داشته باشید که بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند به شدت نوسانی رفتار کند.

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا