خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ماجرای خودکشی دختر شیراز

انتشار تصاویری از خودکشی دختری در شیراز که به دختر شیراز در شبکه‌های اجتماعی معروف شده، طی ساعات گذشته افکار عمومی را متوجه خود کرده است.

به گزارش انصاف نیوز، عکس‌ها و طرح‌های گرافیکی زیادی در ساعات گذشته برای او در شبکه‌های اجتماعی راه افتاده ولی واقعیت ماجرا هنوز مشخص نیست.

سایت خبری برترین‌ها در یادداشتی به قلم ایمان عبدلی با تیتر «نامه‌ای به دختر شیراز که داغ بر دل گذاشت؛ اونا اگه شب نبودن…» در این باره نوشت:

انتشار تصاویری از خودکشی دختری در شیراز، طی ساعات گذشته افکار عمومی را ملتهب کرده است. هر چقدر که شرایط سخت‌تر و افق دید محدودتر می‌شود و هر چقدر که گمان می‌کنیم از این بدتر نمی‌شود، اما ظاهرا حجم اخبار ناامیدکننده را پایانی نیست. در واقع طی سال‌های اخیر انقدر خبر خودکشی منتشر شده که شاید حتی بخش‌هایی از جامعه با نوعی از خودمراقبتی تلاش دارد این خبرها را فیلتر کند و پیگیرش نباشد، اما واقعه دیروز از حیث مصالح بصری آنقدر کامل بود که تکان‌دهنده بودنش قابل فیلتر نیست!

شاید پس از مدت‌ها یک خبر خودکشی ابعاد وسیعی پیدا کرده همین عکسی که در این خبر گذاشتیم، یکی از پربازدیدترین تصاویر ساعات اخیر در شبکه‌های اجتماعی بوده.

بدیِ ماجرا آنجاست که چشم‌اندازی وجود ندارد و هر آن بیم تکرار چنین وقایعی را خواهیم داشت. اگر از دانشگاه اخبار بد به گوشمان می‌رسد، اگر همان دیروز خبر فروش گوشت بز به جای گوسفند را می‌شنویم، اگر ریزگردها حتی شهرهای شمالی را احاطه کرده‌اند، همه یک معنی دارد؛ چشم‌اندازی نیست. به عبارتی امید در حال مرگ است، همان که حتی بعد از مرگ هم قرار بود ادامه داشته باشد.

‌در هر صورت دختر شیرازی حالا دیگر نیست این حرف‌ها شاید دری وری باشد، او که برنمی‌گردد، مرگ اصلا مگر فقط شکل خودکشی‌ست؟ این همه دوستانمان، دوستانتان از این خاک رفتند برای همیشه، آن هم شکل دیگر مرگ است، این همه جوانِ پژمرده عصبیت‌زده، این‌ها هم همه مُرده‌اند. خواندن این سطور نیاز به بینایی دارد، شنیدن این حرف‌ها نیاز به شنوایی دارد. برخی خب ندارند، برخی هم دارند و صرف نمی‌کند که از آن استفاده کنند.

واقعیت ماجرا همین است، صرف داشتن یا نداشتن؟ امیدواری یا ناامیدی؟ دختر شیرازی، آه دختر شیرازی… تو باید پنجره نور و امید می‌شدی، سقوط چقدر اصلا به تو نمی‌آید، سقوط به هیچ آدمی نمی‌آید. این خطوط پراکنده نمی‌داند چگونه بگوید که این حق ما نیست، بالاتر نوشتم امید در حال مرگ است، آن را نخوانید، من به خاکستر این ققنوس مومنم.

در ادامه برخی واکنش‌ها به خبر خودکشی شیراز را خواهید خواند، در صورت تمایل!

پسر نیچه در واکنش به این تصویر نوشت: ‌تو ایران انسانیت سقوط کرده، امید سقوط کرده،‌ زندگی سقوط کرده، و سقوط همه اینارو میشه تو سقوط ‎دختر شیراز دید…

صورتی اینطور واکنش نشان داد: دیشب به چی فکر میکردی؟ امروز صبح چی؟ وقتی وارد مجتمع شدی چی؟ تو پله برقیا به چشمای این مردم نگاه کردی؟ وقتی رفتی اون بالا چی؟ پاهات میلرزید؟ اون لحظه آخر به کی فکر کردی؟ قبل پریدن چه تصویری تو ذهنت هک کردی؟ تو هوا بودی گفتی واسه بار آخر چشامو وا کنم؟… بمیرم برات ‎دختر شیراز

مرتضی هم گفت: تنها چیزی که در ایران سقوط می‌کند امید آدما به زندگی‌ست…

نظر دختر حاجی الماس هم قابل تامل بود: ‌‎دارم فک میکنم هر کدوممون چند بار تا لب این پرتگاه ها رفتیم و برگشتیم چون کسیو نداشتیم…از ترس اینکه نکنه زنده بمونیم…و هزار جور فکر دیگه بمیرم برای دلت ..بمیرم برای دلت که انقدر خسته و پریشونی …‎دختر شیراز تو از روی قلب یه ایران پریدی و از چشمای یه ایران پر کشیدی خوب بخوابی

گودو اما نظر متفاوتی داشت: ‌‌‎خوش به حالش راحت شد کاش منم یه روز اینقدر شهامت داشته باشم خودمو از طبقه سوم محل کارم بندازم پایین

در انتها هم نظر فریدون: واقعاً دلم میشکنه. یه دختر با کلی آرزو و امید و کلی دلیل برای زندگی فقط بخاطر اینکه توی بد موقعیت جغرافیایی داره زندگی میکنه اینجوری از جونش بگذره


خبر سایت صداوسیما

باشگاه خبرنگاران جوان صداوسیما هم در متنی با تیتر «هشتگ‌سازی جدید سایبری‌ها به بهانه خودکشی دختر شیرازی» نوشت:

حوالی ظهر دیروز اقدام به خودکشی یک زن جوان در مجتمع نگین در محله معالی‌آباد شیراز در فضای رسانه‌ای کشور خبرساز شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این زن که درگیر مسائل خانوادگی بوده و حضانت فرزندش نیز به همسرش واگذار شده، دیروز به دلایل نامشخص به مجتمع نگین معالی‌آباد مراجعه می‌کند، اما بعد از لحظاتی خود را به پنجره مجتمع رسانده و متاسفانه پیش از رسیدن آتش‌نشانان و پهن کردن تشک نجات، خودش را به پایین پرتاب می‌کند.

با این حال، طبق اعلام سرپرست دادسرای جنایی و جرایم امنیتی شیراز، این فرد پس از اقدام به خودکشی، با تلاش گروه فوریت‌های پزشکی حاضر در محل خوشبختانه از مرگ نجات یافته و جهت انجام اقدامات پزشکی تکمیلی به یکی از مراکز درمانی استان اعزام می‌شود.

به گفته شاهدان عینی، این بانوی جوان پیش از اقدام به خودکشی، علت این کار را اختلافات خانوادگی اعلام کرده و خواستار عدم مداخله اطرافیان برای جلوگیری از خودکشی شده است.

معاون دادستان شیراز هم اعلام کرده که تیم پلیس آگاهی شیراز در معیت مقام قضایی بلافاصله در محل خودکشی حاضر شده و نیرو‌های امدادی و اورژانس اجتماعی همه تلاش خود را برای جلوگیری از بروز حادثه انجام دادند.

با این وجود و در حالیکه همه شواهد حاکی از عاملیت اختلافات خانوادگی در این خودکشی و تلاش تیم‌های امداد برای جلوگیری از آن بوده است، از عصر دیروز هشتگ جدیدی با عنوان #دختر_شیراز در فضای مجازی داغ شده که هدف آن ربط دادن این خودکشی به مسئله حجاب و القای نقش داشتن حاکمیت در این اتفاق است.

به عنوان مثال، یک کاربر بی‌نام با انتشار عکسی از این بانوی شیرازی، سکوت مردم را نشانه حمایت از ظلم و ظالم عنوان کرده است!

کاربر مجهول‌الهویه دیگری هم او را «مهسا امینی ۱۴۰۲» معرفی کرده و با نوشتن این جمله خواستار خیزش مردم برای گرفتن انتقام شده است: «روز انتقامت نزدیکه #دختر_شیراز! ما نه فراموش می‌کنیم و نه می‌بخشیم!»

برخی کاربران توئیتر اما علت بهانه قرار دادن این خودکشی را ورشکستگی و بی‌سوژگی معاندین و تلاش آنان برای تحریک احساسات مردم در آستانه سالگرد مرحوم مهسا امینی عنوان کرده‌اند.

یک کاربر دیگر هم نوشته: «در اتفاق شیراز، بمباران رسانه‌ای فرصت فکر کردن را از ما گرفته و برخی وطن‌فروش‌ها بلافاصله آن را به مهسا امینی ربط می‌دهند و بدون آنکه بدانند فردی که خودکشی کرده چه کسی بوده و چرا خودکشی کرده و الان در چه وضعیتی است، نظام را زیر سوال می‌برند.»

کاربر دیگری هم در پاسخ به انبوه توئیت‌هایی که از دیروز با هشتگ #دختر_شیراز توسط کاربران واقعی یا جعلی یا ربات‌ها در فضای مجازی منتشر شده، این هشتگ‌سازی را نمونه‌ای از جنگ شناختی عنوان کرده که با پمپاژ اطلاعات نادرست باعث تغییر نگرش‌ها و درک جامعه نسبت به واقعیات می‌شود.


توضیحات دادستان شیراز

روزنامه‌ی همشهری هم در این باره نوشت:

حوالی ظهر امروز اقدام به خودکشی یک زن میان‌سال در محله معالی‌آباد باعث ناراحتی اهالی این محله شیراز شد. این فرد در حال حاضر به یکی از بیمارستان‌های شیراز منتقل و تحت درمان است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این زن که درگیر مسائل خانوادگی بوده و حضانت فرزندش نیز به همسرش واگذار شده بود امروز به دلایل نا مشخص به مجتمع نگین معالی‌آباد مراجعه می‌کند اما بعد از لحظاتی خود را به پنجره مجتمع رسانده و نشان می‌دهد که قصد خودکشی کردن دارد.

بلافاصله بعد از مطلع شدن نیروهای آتش‌نشانی از این ماجرا تیم پیشتاز به محل حادثه مراجعه و پس از بررسی شرایط به مرکز اعلام می‌کند که به تشک نجات آتش‌نشانی نیاز است و عملیات گفت‌وگو برای منصرف کردن فرد را آغاز می‌کنند.

در کمترین فاصله زمانی تیم دوم برای رساندن تشک نجات به محل مراجعه می‌کند اما متأسفانه قبل از عملیاتی کردن و باز کردن تشک نجات فرد تصمیم خود را برای خودکشی عملی و خود را از پنجره به پایین پرت می‌کند.

این فرد بلافاصله با آمبولانس به مراکز درمانی منتقل می‌شود و در حال حاضر عملیات احیاء او در حال انجام است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در این خصوص گفت: پیش از ظهر امروز، همشهریان از طریق سامانه ۱۲۵ احتمال خودکشی یک بانوی جوان در مجتمع نگین معالی‌آباد را اعلام کردند.

هادی عیدی‌پور افزود: پیش از رسیدن نیروهای آتش‌نشان و پهن کردن تشک، وی خود را پرتاب و اقدام به خودکشی کرد.

وی افزود: عملیات احیای فرد مذکور ادامه دارد و هنوز اطلاعی از علت خودکشی وی در دست نیست.

معاون دادستان شیراز هم در این خصوص به فارس گفت: در بررسی‌های اولیه شاهدان عینی اظهار داشتند که این زن ۴۱ ساله پیش از اقدام به خودکشی علت عمل خود را اختلافات خانوادگی اعلام کرده و خواستار عدم مداخله افراد جهت جلوگیری از اقدام خود شده است.

افشین محمدی دره شوری با بیان اینکه تیم جنایی آگاهی شیراز در معیت مقام قضایی بلافاصله در محل حضور یافتند، گفت: بررسی‌های اولیه حاکی است نیروهای امدادی و اورژانس اجتماعی همه تلاش خود در جهت جلوگیری از بروز حادثه و اقدام به خودکشی وی را انجام دادند.

سرپرست دادسرای جنایی و جرایم امنیتی شیراز با تأکید بر اینکه همه ابعاد موضوع در دست بررسی است اظهار داشت: این فرد پس از اقدام به پریدن از یکی از طبقات مجتمع تجاری با تلاش گروه فوریت‌های پزشکی حاضر در محل خوشبختانه از مرگ نجات یافته است و جهت انجام اقدامات پزشکی تکمیلی به یکی از مراکز درمانی استان اعزام شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. خدا از سرتان نگذرد
    بجای اینکه این کاریعنی خودکشی را تقبیح کنید با جملاتی ناامید کننده دارید مردم رو به سوی این عمل بسیار مشمئز کننده سوق می دهید و تشویق می کنید
    ان شاءالله قسمت فرزندان و جگرگوشه های خودتان شود

    5
    3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا