خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سقوط از قدرت

رضا صادقیان، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی با عنوان «سقوط از قدرت» نوشت:

سقوط هواپیما رهبر گروه واگنر که پیش از این با نام ارتش فاتحان در روسیه شناخته می‌شد، نمایی روشن‌تر، بدون روتوش و بی‌تعارف از رویکردهای پیدا و پنهان قدرت است.

قدرت به معنای مهمترین مفهوم در دانش سیاسی، برای افرادی که به کانونی‌ترین نقاط آن نزدیک شده‌اند هیچ وقت بدون فایده، عارضه‌های عام و خاص و بی هزینه نبوده است. سخن گفتن از قدرت و چیستی آن چیزیست متفاوت با جهان واقعی. از منظری قدرت بسیار لذیذ، خوش طعم، خوشایند و دلچسب است و از نگاهی بسیار تلخ و بدمزه. خصوصا برای آنان که روزگاری در قدرت بوده‌اند و حال از قطار آن با حیله‌هایی پنهان و نمایان پیاده شده‌اند.

قدرت هم ارتقاء می‎بخشد، هم سقوط را قسمت فرد می‌کند و هم اینکه مرگ آرام و با شکوهی را برای افراد رقم می‌زند. مرگ‌های با جمعیت بسیار، انبوه مردمان و چهره‌های نام‌آشنا و بدرقه‌ای ماندگار و گاه مرگ‌هایی که خانه‌ای بزرگ و خلوت و بدون یار و همراهی، حتی ترک شده توسط فرزندان و دوستان دیرینه.

قدرت می‌تواند به سادگی یک فرد عادی را از پله‌های ترقی بالا بکشد. آشپز را ریاست بخشد و رئیس سابق را روانه پاکبانی کند. پاکبان را پاسبان و نیروهای نظامی را کشاورز. قدرت به معنای عام آن می‌تواند کارمند یک سازمان فرتوت را با اهمیت جلوه بدهد و امکان تسهیل در دست یافتن به خدمات، امکانات، منابع مالی، ارتقاء جایگاه حقوقی و کسب مقام اجتماعی را برای همان کارمند همچون داستان‌های دوستی پسر شاه و دختر فقیر فراهم ‌کند. حتی زمینه‌های هوش اجتماعی را برای یک فرد مهیا می‌سازد؛ اما این همه تا زمانی است که فرد رشد یافته الزامات قدرت را به درستی و خوبی درک کند. زیاده‌خواهی بیشتر نکند، جایگاه خود را به همان اندازه که بوده و هست متوجه شود، به جایگاه سایر قدرت‌ها یورش نبرد، سودای جایگاه‌های بالاتر را در سر نپروراند و در حوزه منافع مالی نگرش توزیعی را برای نزدیکان خویش و دوستان سابق در اولویت کارها قرار بدهد.

در ماجرای سقوط هواپیمای رهبر واگنر تفاوت چندانی نمی‌کند ارتقاء دهندگان سرآشپز در گذشته‌های نه چندان دور دخیل بوده‌اند و یا جاسوس‌های آمریکا با دستکار در هواپیما این حادثه را رقم زدند تا جایگاه روسیه را در اوکراین و سایر مناطق دارای بحران تضعیف کنند؛ آنچه مهمتر از این همه به نظر می‌رسد حذف شدن یکی از موثرترین، پرنفوذترین و جنگجوترین افراد و خصوصا ساختارهای جنگی در معادلات جهان امروز است، نهادی که نام ارتش فاتحان را تا قبل از سرپیچی از فرامین یدک می‌کشید و حال در محل تولدش سقوط کرده است. در چنین حادثه‌ای اینکه کدام کشور و یا سیاست پس از این سقوط هواپیما رهبر واگنر قدرت بیشتری را کسب خواهد کرد دارای اهمیت است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا