خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ایران در سالگرد مهسا امینی

در حالی که خبر دستگیر صدها نفر در 48 ساعت گذشته به شکل رسمی از سوی نهادهای امنیتی منتشر شده‌، شهرهای ایران در سالگرد مهسا امینی 24 ساعت نسبتا آرامی را تجربه کرده است.

به گزارش انصاف نیوز، بر اساس خبرهای رسمی و غیررسمی که در رسانه‌های داخلی، خارجی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است جمعیت حاضران در تجمعات برخی شهرهای استان‌های تهران، البرز، کردستان، کرمانشاه، اصفهان، گیلان، آذربایجان غربی، اردبیل و… به نسبت تجمعات مشابه در سال گذشته کاهش چشمگیری داشته و شعارهای مطرح‌شده در این تجمعات نیز بیشتر از گذشته سیاسی بوده است.

برخی تحلیلگران بر این عقیده هستند که تفاوت تجمعات اعتراضی سال گذشته با آنچه در سالروز درگذشت مهسا امینی در برخی نقاط شاهد بودیم در آن است که مطالبه‌ی مطرح‌شده در بیشتر تجمعات 1401 مسئله‌ای در حوزه‌ی اجتماعی (اجبارِ حجاب) بوده و این مطالبه‌ی اجتماعی به نوعی حل شده است. آنها یکی از دلایل کمرنگ شدن حضور مردم در تجمعات سالگرد اعتراضات 1401 را غلبه‌ و حاکم شدن نگاه سیاسی بر آن می‌دانند.

رسانه‌های اصولگرا و به ویژه دو خبرگزاری زنجیره‌ای فارس و تسنیم از ساعات آغازین 25 شهریور 1402 به بازخوانی ویژه‌ی خود از حوادث سال گذشته پرداختند و در غیاب دیگر رسانه‌ها که ظاهرا بنا بر برخی ملاحظات امکان پرداختن به این موضوع را نداشته‌اند روایت خاص خود را که با تاکید بر نقش پررنگ اپوزیسیون خارج‌نشین همراه بود منتشر کردند.

از چند روز پیش رسانه‌های فارسی زبان ازجمله ایران اینترنشنال، بی‌بی‌سی، منوتو و صدای آمریکا، برنامه‌های زیادی را برای سالگرد حوادث پارسال پخش کرده‌اند؛ آنها رسما از جریان اپوزیسیون برانداز حمایت می‌کنند.

نخستین خبر درباره‌ی تجمعات 25 شهریور 1402 را خبرگزاری دولت منتشر کرد. بنا بر آنچه ایرنا در ظهر شنبه اعلام کرد سقز «در آرامش کامل» بوده و شهروندان سقزی نیز «در پارک‌ها و فضاهای سبز مشغول انجام بازی‌های محلی» بودند.

ایرنا در گزارش خود به «شایعه‌ی بازداشت امجد امینی» نیز اشاره می‌کند و از قول مقامات استان آن را تکذیب کرده است. اندکی پس از انتشار این خبر، فرمانده سپاه استان کردستان نیز توضیحاتی با جزییات بیشتری را درباره‌ی این موضوع مطرح می‌کند.

به نوشته‌ی تسنیم، سردار گشتاسبی می‌گوید: پدر مهسا امینی صبح امروز برای رفتن به سر قبر دخترش از خانه بیرون آمده بود که پس از هماهنگی در مسیر، نیروهای امنیتی او را به محل رسانده بودند و هیچ بازداشتی صورت نگرفته است.

بر اساس ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، امجد امینی به همراه جمعی دیگر بر سر مزار دختر خود حاضر شد.

خبر دیگری که درباره‌ی آقای امینی منتشر شده به ادعایی درباره‌ی خنثی شدن طرح ترور او بازمی‌گردد. خبرگزاری فارس در خبری به نقل از معاون سیاسی و امنیتی استانداری کردستان از خنثی شدن طرح ترور پدر مهسا امینی خبر داد. دقایقی پیش از انتشار این خبر خبرگزاری تسنیم این موضوع را به نقل از همین مقام مسئول تکذیب کرده بود.

خبرگزاری تسنیم در توضیحاتی پیرامون این موضوع نوشته است: ساعاتی پیش باتوجه به نشر اخباری مبنی بر تلاش عده‌ای برای ترور امجد امینی پدر مهسا امینی و دستگیری آنها، با آقای رمضانی معاون امنیتی استاندار کردستان گفتگو شد که او اعلام کرد تا آن زمان چنین خبری وجود ندارد. پس از آن، برخی رسانه‌ها از خنثی شدن طرح ترور امجد امینی به نقل از معاون استاندار کردستان خبر دادند. معاون استاندار کردستان در گفت‌وگوی جدید درباره این موضوع گفت: تا زمانی که بنده با خبرگزاری گفت‌وگو کردم هیچ خبری از این اتفاق دریافت نکرده بودم و با صراحت تکذیب کردم. اما ساعتی پس از آن از سوی نیروهای امنیتی در جریان موضوع خنثی‌سازی طرح ترور امجد امینی قرار گرفتم.

در میان خبرهایی که پیرامون دستگیری‌ها در 48 ساعت اخیر منتشر شده یک خبر بیشتر از سایر اخبار جلب نظر می‌کرد؛ دستگیری تیمی که به دنبال تیراندازی به معترضان بود و لباس نیروهای نظامی نیز در اختیار داشته‌اند.

وزارت اطلاعات در این ارتباط اعلام کرد: عناصر یک تیم وابسته به گروهک‌های تروریستی که از اقلیم کردستان عراق وارد کشور شده و قصد داشتند به تجمع غیرقانونی امروز در سقز تیراندازی کنند بازداشت شدند. از این تیم چهارنفره تروریستی سه قبضه اسلحه کلاش، کلت، سلاح شکاری ساچمه زنی، دو دست لباس نیرو‌های نظامی و تعدادی اسلحه سرد به دست آمده است. همراه داشتن لباس نیرو‌های نظامی جمهوری اسلامی نشان دهنده‌ی سناریوی شلیک به تجمع کنندگان و انتساب این عمل جنایتکارانه به حافظان نظم و امنیت کشور است.

خبری دیگر که روز گذشته از کردستان مخابره شد به تیراندازی ماموران به فردی به نام «فردین جعفری» برمی‌گردد. خبر اولیه‌ی منتشر شده در این باره به نقل از معاون سیاسی و امنیتی استانداری کردستان در ایرنا، خبرگزاری دولت، بود که بر اساس آن آقای جعفری «پس از نزدیک شدن به یکی از مقرهای نظامی و بی‌توجهی به هشدارهای چندباره ماموران، پس از ورود به منطقه‌ی ممنوعه برابر مقررات از سوی ماموران مورد اصابت گلوله قرار گرفته و زخمی شده است».

اما ساعتی بعد خبرگزاری فارس روایتی دیگر را از این اتفاق منتشر کرده که تفاوت‌هایی با روایت اولیه دارد. این خبرگزاری نزدیک به نهادهای نظامی و امنیتی نوشته است: «فردی به نام فردین جعفری پس از بی توجهی به اخطار پلیس با تیراندازی نیروهای مدافع امنیت در سقز زخمی شد. این مرد که به دستور ایست پلیس توجه نکرده بود پس از فرار مورد اصابت گلوله ساچمه‌ای قرار گرفت. مصدوم در اولین مرحله به بیمارستان امام خمینی سقز انتقال می یابد و سپس نیاز به عمل جراحی داشته به بیمارستان شفا منتقل می شود».

ادعاهایی دیگری نیز در ارتباط با تیراندازی به فردین جعفری منتشر شده است که تا این لحظه از سوی نهادهای رسمی تکذیب شده است.

ایرنا متنی که آن را «گزارش میدانی» خوانده پیرامون تجمعات اعتراضی که از غروب 25 شهریور در نقاط مختلف شهر تهران برگزار شد منتشر کرده است که بر اساس آن تجمعاتی در اطراف دانشگاه تهران، چهارراه ولیعصر، میدان انقلاب، شریعتی، ستارخان، فلکه دوم صادقیه، نقاطی از شرق و شمال تهران برگزار شد.

خبرگزاری دولت نوشته است: «نقطه‌ای که کمی ملتهب تر نسبت به دیگر مناطق شهر تهران به نظر رسید مسیر میدان انقلاب، چهارراه ولیعصر و میدان فردوسی بود…در چند نقطه هم پلیس برای متفرق کردن و جلوگیری از افزایش ترافیک و تسهیل در تردد خودروها مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور علیه هنجارشکنان شد»

علاوه بر تجمعات برگزار شده در برخی شهرهای ایران تجمعاتی نیز از سوی ایرانیان خارج از کشور در بعضی نقاط دنیا برگزار شده است که به نظر می‌آید بیشتر افراد حاضر در آن از هواداران رضا پهلوی بوده‌ و یا دست‌کم در این تجمعات نماد‌ها و پرچم‌ها منتسب به جریان طرفدار او پررنگ‌تر از گذشته به چشم می‌آمد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. جانم فدای ایران. کورباد چشمان منافقان و حیوان صفت هایی که آبادی و امنیت ایران رو نمی خوان.

    6
    10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا