خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فلاحت‌پیشه: مرز ایران و اقلیم کردستان مرز خویشاوندی است، نباید شاهد موشک‌باران آن باشیم

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه می‌گوید که بهترین راه برای رفع اختلافات ایران و اقلیم کردستان مذاکره است و مرز میان دو طرف مرز خویشاوندی است و نباید شاهد بمباران و موشک‌باران آن باشیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم در گفت‌وگویی با انصاف نیوز گفت: سابقه‌ی مناسبات ایران با کردهای عراق سابقه‌ای طولانی است و بهترین راه برای رفع اختلافات میان ایران و اقلیم کردستان عراق مذاکره است.

او در ادامه با اشاره به سابقه‌ی مناسبات میان ایران و اقلیم کردستان گفت: از سابقه‌ی دوستی ایران و کردهای عراق یک قرن می‌گذرد. پس از انقلاب هم بخش اعظم کردها به ویژه دو جریان اصلی دموکرات و اتحادیه میهنی در مقابله با صدام همسویی تاریخی با ایران داشتند.

ایرانی‌ها و کردها در کنار هم علیه داعش جنگیدند

نماینده‌ی مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در دوره‌های هفتم، هشتم و دهم مجلس می‌گوید: بعد از سقوط صدام هم همکاری‌های قابل توجهی میان دو طرف وجود داشت. به ویژه در مقابله با داعش ایرانی‌ها و کردها در کنار هم علیه داعش جنگیدند. هنگامی که این سوابق را بررسی کنیم؛ با این سوابق نباید اختلافی میان ایران و اقلیم کردستان باقی بماند که با مذاکره قابل حل نباشد.

آقای فلاحت‌پیشه درباره‌ی ارزیابی‌اش از نقش دولت‌های ایران و عراق در این موضوع گفت: بخشی از این مسئله به ارتباط ایران و عراق بازمی‌گردد که با همدیگر حوزه‌ی منافع مشترک گسترده‌ای دارند. در کمتر جایی از جهان می‌توان این سابقه را یافت که دو کشوری که یک جنگ خونین میان آنها با صدها هزار قربانی وجود داشته بیشترین مناسبات را با هم داشته باشند. این نشان می‌دهد که قرابت‌های زیادی میان دولت‌های ایران و عراق وجود دارد.

دولت‌های ایران و عراق کانال‌های مذاکراتی خود را فعال کنند

او با بیان اینکه «در مثلث دولت عراق، دولت ایران و اقلیم کردستان زمینه برای همکاری و مذاکره بسیار بیشتر از مسائل اختلافی است»، گفت: توصیه‌ام به تصمیم‌گیران این است که این موضوع در قالب مذاکره حل شود. وقتی که مناسبات و تجربیات مشترک دو طرف را کنار هم می‌گذاریم به این نتیجه می‌رسیم که ‌مذاکره بهترین راه حل است.

این استاد دانشگاه با اشاره به روابط اقتصادی میان ایران و اقلیم کردستان گفت: پس از سقوط صدام و رفراندوم نافرجامی که در اقلیم کردستان انجام شد بیشترین رشد مناسبات اقتصادی در منطقه میان ایران و اقلیم کردستان بود. با توجه به وجود چنین زمینه‌های مشترکی میان دو طرف ایران نباید کل حوزه‌ی منافع مشترک با عراق و اقلیم کردستان را نادیده بگیرد.

فلاحت‌پیشه در پایان می‌گوید: در چند روز اخیر پیام‌های مثبتی از سوی دولت عراق داده شده و حتی برخی مقامات دولت عراق رسما اعلام کرده‌اند که گروه‌های مد نظر ایران به فاصله‌ی خواسته‌شده از سوی طرف ایرانی منتقل شده‌اند اما در نهایت دولت‌های ایران و عراق هستند که باید کانال‌های مذاکراتی خود را فعال کنند تا شاهد اقدام نظامی و تداوم چالش نباشیم. مرز ایران و اقلیم کردستان مرز خویشاوندی مردم دو طرف مرز است و نباید شاهد بمباران و موشک‌باران آن باشیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. خدمت جناب فلاحت پیشه باید عرض شود همیشه از طرف همین مرزهای خویشاوندی ایشان به کشور ما ایران تعرض شده.این تعابیر و اصطلاحات من در آوردی درعالم سیاست و مملکت داری هیچ محلی از اعراب نداره.بهتراست زمانی که در کشور تصمیمی ملی و قاطع جهت حفاظت از منافع ملی گرفته میشه؛ایشان و امثال ایشان ساکت باشند وتحت تاثیر احساسات و تعلقات قبیله ای حرفهای نسنجیده نزنن .

    8
    9
  2. واقعا درست میگه . کردها بزرگترین قوم فاقد کشور هستند که به لحاظ تاریخی و جغرافیایی در گستره وسیعی از خاورمیانه حضور دارند .با در نطر گرفتن این امر مهم که یک کرد در هر جای دنیا که باشد یک ایرانی است(حتی کردهای سوریه ، ترکیه ، عراق و …) مرز بین ما یک مرز خویشاوندی قوی و رابطه های سیاسی ما باید پایدار باشند . بر خلاف برخی سخنان مغرضانه ، در هر قوم و ملتی مطمئنا مخالفینی با وضعیت موجود نیز یافت میشوند و این منحصر به کردها نمی باشد همچنان که در ترک و فارس و بلوچ و …. اپوزیسیون های قسم خورده ای داریم و این موضوع را نمیتوان به کل افراد تعمیم داد . از لحاظ خونی و نژادی نیز ایرانی ترین افراد پس از بلوچ ، کردها می باشند

    8
    4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا