خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روایت کیهان از آمار کشته شدگان جنگ اسرائیل و فلسطین

روزنامه اصولگرای کیهان نوشت:

عمليات نيروهاي فلسطيني موسوم به طوفان‌الاقصي در روز دوم با قدرت ادامه يافت و منابع عبري‌زبان از جمله ‌هاآرتص در شامگاه يكشنبه اذعان كردند كه نيروهاي مقاومت تا 10 كيلومتري كرانه باختري نفوذ كرده‌اند. همچنين روزنامه معاريو آمار تلفات صهيونيست‌ها را تا هزار نفر اعلام كرده که این عدد لحظه به لحظه در حال افزایش است.

سرويس خارجي-

اگر تاريخ فلسطين و حتي منطقه را به قبل و بعد از عمليات نظامي همه‌جانبه طوفان الاقصي در سرزمين‌هاي فلسطين تقسيم كنيم، چندان بيراه نرفته‎‌ايم. عمليات نظامي نيروهاي مقاومت فلسطين عليه مناطق اشغالي كه از صبح شنبه آغاز شد، مسير تحولات منطقه و بين‌الملل را دگرگون كرده است. اين تاثيرات شگرف به‌دليل به‌هم‌خوردن وزنه تعادل در منطقه به ضرر تل‌آويو و جبهه غربي- آمريكايي است. اگر تا چند روز پيش، رژيم اسرائيل در چشم رسانه‌هاي غربي و بين‌المللي خود را داراي يك ارتش هميشه آماده نشان مي‌داد، تمام هيمنه اين ارتش به ظاهر آماده در چند ساعت فروريخت و واقعيت‌هاي جديدي در منطقه شكل گرفته است. كمتر از يك ماه پيش، نتانياهو در مجمع عمومي سازمان ملل، نقشه موردنظر خود را با حذف نام فلسطين نشان داد، اما اين نقشه موردنظر نتانياهو اعتبارش كمتر از يك ماه بود، چون اكنون موجوديت خود اسرائيل زير چكمه نيروهاي فلسطين در حال نابودي است.
ورود آسان نيروهاي فلسطيني از مرز زميني غزه به مناطق اشغالي با تخريب موانع آهني در عرض چند دقيقه نشان داد كه وضعيت اسرائيل بسيار شكننده است. برخي از اين شهرك‌ها تا 60 سال قدمت داشتند، اما حتي چند دقيقه نيز در برابر نيروهاي فلسطيني دوام نياوردند. در فيلمي كوتاه كه در شبكه‌هاي مجازي منتشر شده، گروهي از صهيونيست‌ها در يك كنسرت روباز در صحراي نقب مشغول آوازخواني و رقص هستند و همزمان چتربازان و نيروهاي مقاومت فلسطين سوار بر پاراگلايدر در گوشه تصوير در آسمان نمايان مي‌شوند. تصاوير ديگري از فرار نيروهاي ارتش و پليس به بيابان‌هاي اطراف منتشر شده و اجساد نظاميان و صهيونيست‌ها در خيابان‌هاي شهر سدروت نشان از وخامت اوضاع براي صهيونيست‌ها دارد.
نفوذ مقاومت فلسطين تا سه‌برابر مساحت غزه
عمليات نيروهاي فلسطيني موسوم به طوفان الاقصي در روز دوم با قدرت ادامه يافت و منابع عبري‌زبان از جمله هاآرتص در شامگاه يك‌شنبه اذعان كردند كه نيروهاي مقاومت تا 10 كيلومتري كرانه باختري نفوذ كرده‌اند. نقشه‌اي كه مركز اطلاع‌رساني فلسطين منتشر كرده است، حكايت از آن دارد كه در روز دوم عمليات طوفان الاقصي، نيروهاي فلسطيني در مساحتي تا 3 برابر نوار غزه در حال درگيري و نبرد تن به تن با نيروهاي صهيونيستي هستند. اگرچه شهرك‌هاي صهيونيستي هنوز به‌طور كامل سقوط نكرده، اما به نظر مي‌رسد كه نيروهاي ارتش و نظاميان صهيونيست كنترل كاملي بر شهرك‌ها ندارند و در مناطقي از اين شهرك‌ها درگيري‌هاي مقطعي و چريكي همچنان جريان دارد. درواقع براي نخستين‌بار پس از جنگ‌هاي 1973، نبرد تن به تن ميان نظاميان صهيونيست و نيروهاي فلسطيني به خارج از كرانه باختري و نوار غزه كشيده شده و اكنون اسرائيل در مناطقي مشغول نبرد است كه در سال 1948 اشغال كرده بود و ميدان جديد مقاومت فلسطين از اين پس مناطق اشغالي 1948 است. در روز دوم عمليات نظامي نيروهاي فلسطيني، گروه مقاومت جهاد اسلامی نيز تایید كرد كه به عمق رژیم صهیونیستی نزدیک شده‌ایم و قادر به ادامه جنگ برای روزها و ماه‌های طولانی هستیم.
تلفات بيشتر از جنگ 1967
در حالي كه وزارت بهداشت رژيم اسرائيل، آمار تلفات اين رژيم را تا شامگاه يك‌شنبه حدود 650 نفر اعلام كرد، اما روزنامه معاريو گزارش داده كه تعداد كشته‌شدگان اسرائيلي بسيار بيشتر و تا يك‌هزار نفر است. همچنين شمار زخمي‌هاي صهيونيست‌ها بيش از 2 هزار نفر اعلام شده است. حتي انتظار مي‌رود كه آمار كشته‌شدگان اسرائيلي به بيش از هزار نفر هم افزايش يابد. اين ميزان تلفات بسيار بيشتر از تلفات صهيونيست‌ها در جنگ شش روزه سال 1967 است. در آن سال تلفات صهيونيست‌ها كمتر از 800 نفر بود، اما در حال حاضر تلفات اشغالگران بسيار بيشتر است. از سوي ديگر، در جنگ شش روزه، حداقل پنج کشور عربی مصر، سوریه، اردن و عراق مشاركت داشتند، اما در جنگ طوفان الاقصي فقط نيروهاي مقاومت فلسطين هستند كه در حال ضربه‌زدن
به اشغالگرانند. «آنتوني بلينكن»، وزیر خارجه آمریکا هم نبرد اخير را بدترین حمله به اسرائیل از سال 1973 توصيف كرد. درواقع مي‌توان گفت كه در عمليات طوفان الاقصي، فلسطین برای اولین‌بار در تاریخ خود از فاز دفاع وارد فاز حمله همه‌جانبه عليه اشغالگران شد. روز گذشته تصاوير كاميون‌هاي يخچالدار براي جمع‌آوري اجساد از خيابان‌ها و معابر بارها بازنشر شد. یکی از داوطلبان سازمان امداد و نجات صهیونیستی به رسانه‌ها گفت: «از صبح ده‌ها جسد اسرائیلی را از خیابان‌های اطراف نوار غزه تخلیه می‌کنیم، یک کامیون می‌رود و یک کامیون برمی‌گردد، این وحشتناک است.»
واقعيت‌هاي جديد منطقه
برهم خوردن توازن قوا به نفع نيروهاي مقاومت واقعيت جديد منطقه است كه تحولات شگرف ژئوپليتیكي را به همراه خواهد داشت. همزمان با عمليات طوفان‌الاقصي مذاكرات براي سازش برخي اعراب و تل‌آويو به حاشيه رفته است. درواقع با توجه به موفقيت نيروهاي مقاومت فلسطين در عمليات اخير، هزينه سازش با صهيونيست‌ها براي رهبران عربي بسيار زياد خواهد بود و دور از انتظار است كه برخي رهبران عربي بخواهند هزينه اين اقدام نامعمول را در شرايط ضعف تل‌آويو به جان بخرند. واكنش‌هاي كشورهاي عربي از جمله قطر، امارات و عربستان نيز نشان مي‌دهد كه ‏برخلاف سال‌هاي گذشته، در تحولات اخير کشورهای منطقه بدون تردید از فلسطین حمایت کردند. «جاسم محمد البدیوی»، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس هم با موضع‌گيري به نفع نيروهاي فلسطيني، مسئولیت اوضاع فعلی را متوجه رژیم صهیونیستی دانست. همچنين تاثيرات منطقه‌اي نبرد طوفان الاقصي تا آنجا بود كه روز گذشته در مصر 6 گردشگر اسرائيلي با شليك مستقيم يكي از نيروهاي پليس مصر كشته شدند. اين حادثه ويژگي تسري‌پذيري عمليات فلسطيني‌ها به كشورهاي منطقه را ثابت كرد. علاوه‌بر اين، روز گذشته در روسيه نيز گروه هکری Killnet جنگ علیه رژیم صهیونیستی و آغاز حملات گسترده سایبری به زیرساخت‌ها و مراکز دولتی این رژیم را اعلام کرد.
شكست اطلاعاتي تل‌آويو- واشنگتن
«آرون دیوید میلر»، مذاکره‌کننده سابق آمريكايي با اشاره به نبرد طوفان الاقصي به سي‌ان‌ان می‌گوید كه حملات اخير يك پيام محكم از سوي حماس به تل‌آويو است تا بگويد که ما اینجا هستیم و می‌توانیم به شما از راه‌هایی که انتظارش را هم ندارید، ضربه بزنيم. میلر که در حال حاضر یکی از همکاران مرکز کارنگی برای صلح بین‌المللی است، افزود که اسرائیل در شوك است و هيچ‌گاه تصوير چنين ضربه‎‌اي از سوي حماس را نداشت. به گفته ميلر، پیامدهای اين جنگ بسيار طولاني‌مدت خواهد بود.
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نيز در مطلبي اذعان كرد كه حمله غیرمنتظره نیروهای مقاومت فلسطینی برای مقامات اطلاعاتی اسرائیل غافلگیرکننده بود و نشان‌دهنده شکست‌های بزرگ در استراتژی نظامي اسرائیل است. درواقع استراتژی سنتی رژيم اسرائیل اتكا به شبکه‌هاي اطلاعاتی به ظاهر قوی ارتش برای دفع هرگونه حمله زمینی است، اما این تصورات در حمله نيروهاي فلسطيني شکست خورد و اطلاعات ارتش رژيم صهيونيستي نتوانست آمادگی‌ مقاومت فلسطين را پیش‌بینی كند. البته مسئوليت شكست اطلاعاتي و امنيتي تل‌آويو متوجه نزديك‌ترين متحد رژيم اسرائيل يعني ايالات متحده آمريكا نيز هست و مقامات آمریکایی در حالتي شوك‌زده به حمله زميني مقاومت فلسطين واكنش نشان دادند. آمريكايي‌ها قبل از اين عمليات، هيچ هشدار تاکتیکی خاصی به تل‌آويو نداده و رژيم اسرائیل را بدون آمادگي لازم نگه داشته بودند. عمليات طوفان الاقصي و شوك‌زدگي دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي آمريكا در پيش‌بيني اين رويداد اين موضوع را براي صهيونيست‌ها ثابت كرد كه حتي واشنگتن هم يك شريك قابل اعتماد و قابل اتكا براي تل‌آويو نيست.
خبرنگار بي‌بي‌سي در گزارشي مي گويد كه وقتي از مقامات امنيتي تل‌آويو پرسیدم چطور دستگاه اطلاعاتی اسرائیل با این همه منابع گسترده، از حمله خبردار نشده بود؟ آنها فقط گفتند: «هیچ پاسخي نداريم.» اين در حالي است كه در مرز غزه و در طول حصار امنیتی به‌شدت محافظت‌شده دوربین‌های امنیتی و حسگرهای حرکتی نصب‌ شده و گشتی‌های ارتش اشغالگر مدام در حال رفت و آمد هستند. نكته قابل‌توجه آن است كه در سال‌هاي گذشته گزارش‌‎هاي زيادي منتشر شده بود كه ادعا مي‌كرد شبکه امنيتي رژيم صهيونيستي در مناطق فلسطینی و همین‌طور در لبنان، سوریه و کشورهای دیگر مأمور و جاسوس دارد، اما همه اين ادعاها با غافلگيري ارتش رژيم اسرائيل در برابر عمليات طوفان الاقصي نقش برآب شد. روزنامه صهیونیستی هاآرتص هم در اين ارتباط معتقد است که جنگ اخير، شکست بزرگ ساختاری کل رهبری سیاسی و امنیتی تل‌آویو را رقم زد و کانسپت (مفهوم) اسرائیل سقوط کرده است.
اتاق جنگ آشفته در تل‌آويو
براساس گزارش منابع عبري‌زبان، ارتش رژيم صهيونيستي در روز دوم عمليات نيروهاي فلسطيني حدود 35 هزار سرباز را به همراه تانک و تجهيزات نظامي در امتداد نوار غزه مستقر كرده است، اما اتاق جنگ تل‌آويو آشفته به نظر مي‌رسد. در حالي كه تندروها خواستار نفوذ زميني به درون غزه هستند، اما فرماندهان ارتش پس از هشدارهاي گروه‌هاي مقاومت لبنان براي ورود زميني به درون غزه دچار ترديد هستند. «یاکوف کیدمی»، کارشناس نظامی اسرائیلی معتقد است كه همه‌چیز حکایت از این دارد که فلسطینی‌ها چندین سال است که برای این حمله آماده شده‌اند و موفق شدند، اما فرماندهان ارتش در تصميم‌گيري مردد هستند. شبکه صهیونیستی «کان» هم با انتشار گزارشی درباره جلسه امنیتی مقامات تل‌آویو اعلام کرد كه نتانیاهو وزرای کابینه و مسئولان امنیتی را دور زده و بدون مشورت بند جنگ را تصویب کرده است.
فهرست بلندبالاي تلفات فرماندهان ارتش
ارتش رژيم صهيونيستي در جريان جنگ طوفان‌الاقصي تعداد قابل‌توجهي از فرماندهان ارشد خود را از دست داد. «گیدئون لوی» خبرنگار روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» درباره وضعیت جاری در نتیجه عملیات طوفان‌الاقصی اعلام کرد که ساکنان فلسطین اشغالی احساس حقارت می‌کنند. اين احساس حقارت در ميان شهروندان عادي طبيعي است، چون فهرست بلندبالايي از فرماندهان كشته‌شده ارتش رژيم صهيونيستي وجود دارد. کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی تایید كرد كه تا روز دوم جنگ، حداقل 57 افسر و نظامي درجه‌دار ارتش كشته شده‌اند. همچنين ارتش اسرائیل اسامی ۲۶ نظامي ارشد از جمله فرمانده تیپ ناحال و معاون یگان ماژلان را منتشر کرد.
براساس بررسي‌هاي كيهان، در ميان فرماندهان ارشد ارتش رژيم صهيونيستي، نام «یوناتان اشتاینبرگ»، فرمانده تیپ ناحال، «مارتین کوزمیتزاک»، فرمانده گروهان در اداره هماهنگی عملیات، «سرهنگ روی لوی»، فرمانده یگان چندبعدی ارتش، «سرهنگ یوناتان تزور»‌، معاون فرمانده گردان ناحال، فرمانده گردان 481 و فرمانده خدمه یگان دوودوان به‌عنوان تنها یگان ویژه تکاوران ارتش، معاون فرمانده یگان ماژلان، یک فرمانده گروهان و یک فرمانده دسته در فرماندهی جبهه داخلی دربین کشته یا اسیرشدگان درجریان نبرد طوفان الاقصی دیده می شود. البته تعداد نظاميان ارشد كشته‌شده در ارتش رژيم صهيونيستي بسيار بيشتر است. همچنين «شین بت» به‌عنوان نهاد امنيت داخلي رژيم صهيونيستي کشته شدن 5 تن از اعضای خود در حملات اخير را تایید كرده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا