خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«جنگجوی صحرا» تلاش سینمایی در پازل عرب و عجم

روزنامه جوان نوشت: خبری که این روز‌ها برخی رسانه‌ها روی آن‌ها مانور می‌دهند خبر ساخت و تولید فیلمی از سوی کشور عربستان است. ماجرا از این قرار است که عربستان‌سعودی در شهر جدید فوق مدرن مدعایی‌اش که از آن به شهر جدید «نئوم» تعبیر می‌کند، سکانس‌های پایانی فیلم جنگجوی صحرا به کارگردانی روپرت وایت انگلیسی را تصویربرداری کرد. دو نکته در مورد این فیلم نگاه‌ها را به خود جلب کرد: اول، موضوع فیلم بود که منطقه خاصی در عربستان با عنوان شهر مدرن «نئوم» تولید می‌شود، دوم اینکه گفته شد یکی از بازیگران زن سینما و تلویزیون کشورمان قرار است در آن نقش‌آفرینی کند؛ مدعایی که از سوی این بازیگر زن به طور کامل تکذیب شد.
در مورد این فیلم ذکر چند مورد اهمیت دارد. عربستان‌سعودی برای ساخت این اثر ۱۵۰ میلیون دلار هزینه کرده است تا به زعم خودش فیلمی با موضوع «شکست ایران ساسانی» را با عوامل حرفه‌ای هالیوودی بسازد. موضوع فیلم درباره شکست بخشی از نیرو‌های ارتش خسروپرویز یکی از پادشاهان سلسله ساسانی از اعراب قبایل «بکر بن وائل» در جنگی معروف به «ذوقار» (محلی بین بصره و کوفه فعلی) است. نکته دوم در مورد این فیلم حضور عوامل حرفه‌ای از سینمای هالیوود و همکاری استودیوی مرکز تلویزیون خاورمیانه (MBC) با مالکیت شخصی به اسم ولید‌بن‌ابراهیم آل ابراهیم و با همکاری JB Pictures و
AGC Studios با بودجه تقریبی ۱۴۰ میلیون دلار است، تصویربرداری فیلم در شهر فوق مدرن نئوم انجام می‌شود که چند سال پیش محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی وعده ساخت آن را تا سال ۲۰۳۰ داده بود. نکته جالب در مورد این شهر که ادعا می‌شود یک ابرشهر آینده‌نگرانه و اولین شهر عمودی جهان است، اینکه ولیعهد سعودی اولین مقام رسمی که به آنجا دعوت کرد کسی نبود جز بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس! در واقع این شهر در حال تبدیل‌شدن به نمادی برای عبور از دین اسلام و مظاهر تمدنی‌اش در عربستان است که به اسم مدرنیزاسیون کلید خورده است. یک نکته جالب دیگر که در مورد این فیلم به شکلی کاملاً عمدی برجسته نمی‌شود، اینکه جنگ مورد اشاره در فیلم در دوران قبل از اسلام رخ داده و در آن بازه تاریخی هنوز خبری از اعلان رسالت پیامبر اعظم (ص) و نامه معروف ایشان به امپراطوران آن دوره از جمله خسروپرویز نیست. از حواشی پربسامد این فیلم که لابد قرار است ضعف‌ها و ذلت‌های حکام عرب را در مقابل پیشرفت‌های مکرر و تحسین‌برانگیز کشورمان لاپوشانی کند، درج نام ویشکا آسایش در جمع بازیگران این فیلم در سایت IMDB بود که این بازیگر با انتشار یک استوری در صفحه‌شخصی‌اش بازی در این فیلم را تکذیب کرد و نوشت: «اطلاعات این سایت دستکاری شده، چون من در این فیلم بازی نکرده‌ام.»
تلاش جریانات پان عربی برای برجسته کردن عصبیت‌های جاهلی که ۱۵ قرن پیش با ورود اسلام مورد مذمت و نکوهش خدا و رسولش قرار گرفته است، در تولید این فیلم خود را نشان می‌دهد. روشن است که این گونه اقدامات به عنوان بخشی از یک پروژه بزرگ اسرائیلی- امریکایی برای تفرقه انداختن بین امت‌های مسلمان با دوقطبی‌هایی مانند عرب و عجم و قومیت‌گرایی قابل ترجمه است و کشور‌هایی مانند عربستان صرفاً در کسوت و قامت یک کارپرداز و عمله مشغول نقش‌آفرینی هستند. این فیلم اولین اقدام ضدایرانی حکام برخی کشور‌های عربی برای ایجاد انشقاق و تفرقه در بین امت اسلام نبوده و آخرین آن هم نیست ولی ساخت آن در روزگاری که رویکرد تنش‌زدایی کشورمان و ایجاد ارتباط با کشور‌های عرب منطقه باعث عصبانیت رژیم‌صهیونیستی شده نشان می‌دهد جنگ هیبریدی که سال گذشته علیه کشورمان کلید زده شد، در عرصه‌های دیگری همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا