خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رقم یارانه پنهان چیست؟

تجارت نیوز نوشت:

▪️در روزهای اخیر یک رقم در اخبار اقتصادی پُرتکرار و البته حاشیه‌ساز شده؛ ۱۰۰ میلیارد دلار. به‌تازگی مدیرعامل صندوق توسعه ملی در نشست خبری گفته که بدهی دولت به صندوق ۱۰۰ میلیارد دلار است، حالا رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در سیزدهمین جلسه ستاد بودجه ۱۴۰۳ خبر داده که یارانه پنهان در اقتصاد کشور به سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد. حالا یارانه پنهان به چه معناست و چه آسیبی به اقتصاد می‌زند؟ راهکار کاهش یارانه پنهان چیست؟

▫️بر اساس اطلاعات منتشر شده، اگر دولت‌ها نتوانند بهای تعدادی از کالاهای اساسی و استراتژیک را به نرخ واقعی نزدیک کنند، با هدف ارزان ماندن آنها یارانه‌ای اختصاص می‌دهند که فقط در قالب بودجه به آن اشاره می‌شود. در همین زمینه، روزنامه اعتماد طی گزارشی به مثالی اشاره کرده تا مفهوم یارانه پنهان ساده‌تر درک شود. برای مثال، بنزین در ایران به قیمت ۱۰۰۰ تومان برای هر لیتر به فروش می‌رسد، این در شرایطی است که هزینه تولید آن سه هزار تومان است. در ادامه دولت مبلغ دو هزار تومان را به صورت یارانه به دست مصرف‌کنندگان می‌رساند آن هم با هدف عرضه بنزین ارزان. این همان یارانه پنهان است.

▪️اگر یارانه پنهان به طور یکسان به دست همه افراد جامعه نرسد؛ قععا آسیب‌زاست. یعنی افرادی که برخوردارتر هستند و تعداد ماشین بیشتری در اختیارشان است، بنزین ارزان بیشتری به باک خودرویشان وارد می‌شود. حالا در این بین، دولت که نمی‌تواند بهای برخی کالاهایی که به‌ویژه با حساسیت افکار عمومی همراه است، بالا ببرد، ناچار است با افزایش بهای دیگر کالاها این کسری را جبران کند. حالا راهکار کاهش یارانه پنهان چیست؟ کارشناسان می‌گویند راهش این است که قیمت‌ها واقعی شوند و اگر این امکان وجود نداشته باشد، یارانه به صورت سرانه به هر فرد داده شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا