خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بررسی «میان‌داری-تنازع» در گفت‌وگوی اجتماعی

سرویس فرهنگی، انصاف نیوز: شماره دوم ماه‌نامه گفت‌وگوی اجتماعی با موضوع دوگانه میان‌داری امید و تنازع با آثاری از سیاست‌مداران و کنش‌گران اجتماعی و فرهنگی منتشر شد.

این ماه‌نامه که به صاحب امتیازی محمدرضا نوروزپور و مدیرمسئولی روزبه کردونی منتشر می‌شود در شماره اخیر خود، میان‌داری برای گذار از تنازع‌های گوناگون برباددهنده فرصت‌ها و سرمایه اجتماعی را به عنوان موضع اصلی برگزیده است. محمدجواد ظریف، وزیر پیشین امور خارجه، محمد شریعتمداری وزیر سابق تعاون کار و رفاه اجتماعی، محمدرضا باهنر سیاست‌مدار کهنه‌کار اصول‌گرا و هادی خانیکی، نظریه‌پرداز جامعه مدنی، از جمله چهره‌هایی هستند که به پرسش‌های گفت‌وگوی اجتماعی پاسخ داده‌اند.

حسین انتظامی، معاون اسبق مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز یادداشتی با عنوان «در ستایش میان‌داری» نوشته است. غلام‌رضا ظریفیان، معاون اسبق دانشجویی وزارت علوم، در یادداشتی به این پرسش پاسخ داده است که «چگونه قدرت به‌جای عدالت نشست؟» و مرحوم عمادالدین افروغ نیز در یکی از آخرین آثار قلمی‌اش، درباره سیاست رفاهی فراگیر سخن گفته است.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، محمد شریعتمداری در مقام رئیس شورای سیاست‌گذاری این ماه‌نامه، در توضیح دلایل پرداختن به موضوع تنازع-میان‌داری در این شماره گفت‌وگوی اجتماعی نوشته است: «برای حل نزاع‌ها به نظر می‌رسد نخستین گام، شکل دادن فضای گفت‌وگو از راه میانداری کنشگران مرزی و نهادهای میانجی و با محتوای توافق بر سر منافع ملی میان اشخاصی است که کوله‌باری از تجارب گران‌بها دارند اما دره‌های عمیق سیاسی بین آن‌ها ایجاد شده است. در این چارچوب است که معتقدم ما به کارآفرین سیاسی نیاز داریم. کارآفرینی فقط صفت مردان اقتصاد نیست. کارآفرین سیاسی صحنه بازی را تغییر می‌دهد، تخیل را خلاقانه به صحنه عمل می‌آورد. کارآفرین اقتصادی خاک را به نظر کیمیا می‌کند و کارآفرین سیاسی رقابت سیاسی را جایگزین منازعه می‌نماید.»

او در فراز آخر سخن اول گفت‌وگوی اجتماعی آورده است: «در این شرایط سخت، کیمیای ایران را این می‌دانم که «همه با هم» متحد، منسجم، هوشمند و امیدوار کنار یکدیگر باشیم تا بتوانیم از این تنگناها عبور کنیم. حرکت در این مسیر زمانی ممکن است که با اتخاذ سیاست‌های درست، عالمانه، عادلانه و متکی بر گفت‌وگوی اجتماعی به گونه‌ای عمل کینم که منازعات و مخاصمات کاهش یابد و برای ایران، قدرت، امنیت، صلح و رفاه، آرامش و شادی را تضمین کنیم. نشریه گفت‌وگوی اجتماعی که با بهره‌مندی از نظرات برخی صاحبان اندیشه و سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان با تجربه دیروز و امروز به عرصه عمومی ورود کرده است، تلاشی است در این راستا.»

زهرا کریمی استاد اقتصاد دانشگاه مازندران، محسن حاجی‌میرزایی وزیر اسبق آموزش و پرورش، مسعود پورفرد، حمیدرضا سعادت نیاکی، محمدرضا نوروزپور و روزبه کردونی از دیگر پژوهشگران و صاحب‌نظرانی هستند در این شماره آثاری منتشر کرده‌اند.

شماره دوم ماه‌نامه گفت‌وگوی اجتماعی در 86 صفحه و با قیمت 150 هزار تومان منتشر شده و از کتاب‌فروشی‌های منتخب و دفتر نشریه قابل تهیه است.

انتهای پیام  

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا