خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش چند متخصص پزشکی به بیمار نامیدن «بی‌حجاب‌ها»!

چندی قبل یکی از ائمه جمعه گفته بود خانمی که «بی حجاب» بیرون می‌آید مریض است. خبرنگار انصاف نیوز از متخصصین مختلف پزشکی و روانپزشکی در مورد صحت این جمله پرس‌و‌جو کرده است.

پاسخ روانپزشک

روانپزشکی که خبرنگار انصاف نیوز با او تماس گرفت اینطور پاسخ داد: اینقدر بی‌ربط است که آدم نمی‌داند چه بگوید! در بدترین حالت می‌تواند یک نشانه باشد و متاثر از شرایط جامعه یا خانواده. عقیده‌ی افراد تعریف بیماری ندارد.

پاسخ فوق‌تخصص آی‌سی‌یو

از یک فوق‌تخصص آی‌سی‌یو پرسیدیم که آیا شخصی را با مریضی بی‌حجابی می‌توانند به او ارجاع دهند یا بیماری با این عنوان می‌تواند وضعیت وخیم پیدا کند و تحت مراقبت‌های ویژه قرار بگیرد یا خیر.

او به این پرسش ما اینگونه پاسخ داد که بی‌حجابی در کشورهای مختلف حتی مسلمان مانند ترکیه و عراق نیز وجود دارد و اگر قرار باشد عنوان بیماری به چنین عملی بدهند باید منبع علمی ارائه بدهند و از این منبع نیز به ما اطلاع دهند. شغل شخصی که چنین حرفی زده یک چیز است و شغل ما چیز دیگری؛ ما هم نمی‌توانیم در حیطه‌ی ایشان دخالت کنیم.

ممکن است بیماران مانیک منظور بوده باشد اما آنچه ما الآن در خیابان‌ها می‌بینیم مانیک محسوب نمی‌شود.

در  پزشکی ما باید به ادیان و آیین‌های گوناگون احترام بگذاریم. ممکن است شخصی در آی‌سی‌یو بالای سر مریضش قرآن بخواند که قابل احترام است. تفکرات مختلف ممکن است پوشش‌های متفاوتی را بپذیرند.

فوق‌‌تخصص گوش و حلق و بینی

این پزشک از سوال ما قدری تعجب کرد؛ تلخندی زد و از پاسخگویی طفره رفت: «من نمی‌تونم پاسخی بدهم. اینجا ایرانه‌ها! تو ایران که نمیشه از باور و عقیده حرف زد!» سوال را تکرار کردیم و گفتیم راجع به باور و عقیده‌ی او نیستبلکه پاسخ را از لحاظ تخصص پزشکی او می‌خواهیم بدانیم که اینطور پاسخ داد: «آخه چه ربطی داره؟!»

فوق‌تخصص مغز و اعصاب

سوال را برای این پزشک نیز تکرار کردیم. او اینطور پاسخ داد: در حوزه‌ی پزشکی قرار نمی‌گیرد. در سراسر دنیا تعداد زیادی هستند که حجاب ندارند یعنی از لحاظ پزشکی مریض هستند؟!

متخصص زنان و زایمان

خانم متخصص متعجب و شاکی پاسخ ما را داد: از لحاظ علمی بیماری نیست. این حرف‌ها چیست؟! از ابتدای خلقت انسان‌ها هرکدام به شیوه‌ای زندگی می‌‌کرده‌اند. این حرف‌ها چیست؟! همه چیز را سیاسی کرده‌اند!

متخصص اورولوژی

او سوال را بی‌ربط به کلیه یا مجاری ادراری و تناسلی می‌دانست؛ از این بیماری اظهار بی‌اطلاعی می‌کرد و گفت که نمی‌تواند در این مورد نظر بدهد.

متخصص پوست

این پزشک بی‌حجابی را نامربوط به پوست و مو عنوان کرد و آن را بحث فرهنگی و بی‌ربط به حوزه‌ی پزشکی می‌دانست و اینطور حرفش را پایان داد: کسی که چنین حرفی زده باید برای حرف‌هایش توجیه ییاورد نه من!

فوق‌تخصص غدد

او به خبرنگار انصاف نیوز گفت که این بیماری در حوزه‌ی تخصصی او نیست.

جراح و متخصص چشم

این جراح سوالمان را اینگونه پاسخ داد: «پس این‌همه آدم در دنیا حجاب ندارن مریضن؟! به عنوان یک خانم و پزشک و یک آدم می‌گویم بیماری نیست. این مسئله‌ی اجتماعی است. چرا یک جوان ما حجاب سر نمی‌کند؟! نمی‌شود که به این‌ همه آدم بگوییم روانی!»

روانپزشک

روانپزشک دوم سوال خبرنگار را در مورد بیماری بدحجابی اینطور پاسخ داد: بیماری تعریف دارد و علائم و نشانه‌هایی دارد. این فقط یک برداشت سیاسی است؛ علمی نیست. من شاید از کسب خوشم نیاید دلیل نمی‌شود که به او عنوان بیماری بدم!

خطیبان جمعه خیلی بیماری‌ها را قبول ندارند چطور است که بیماری جدید کشف می‌کنند؟! اصلا روانپزشکی و روانشناسی را قبول ندارند؛ مثلا وسواس را در بسیاری از مواقع بیماری نمی‌دانند یا جنون را عناوین دیگری می‌دهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. زمان رضا شاه هم میتونستن بگن اونایی که وسط تابستون این همه لباس و چادر میپوشن بیمارن ولی هرگز به خودشون اجازه ندادن به مردم اینگونه توهین کنند . ضمنا جناب انصاف نیوز چرا از افراد بی ربط به موضوع سوال کردید؟؟ راجع به بیماری روان یا رفتار باید با روانشناس و مددکار اجتماعی صحبت کرد نه متخصص قرنیه و فوق تخصص پوست . شما هم مثل اون امام جمعه دارید مسائل بی ربط رو به هم میچسبونید

    5
    0
  2. اتفاقا ظاهر و پوشش خلاف عرف اجتماع و فرهنگ و دین از نشانگان های اختلالات می تواند باشد . متاسفانه شما از روانشناس بالینی سوال نکرده اید و کاملا از افراد بدونه علم در این زمینه پرسش کرده اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا