خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ماجرای قرآن سرقتی شیراز ؛ کریستیز لندن اقدام عملی و وزارت میراث ایران کلی‌گویی کرد

در پی بازتاب گسترده گزارش انصاف نیوز درباره حراج دو برگ از مصحف خطی سرقت‌شده از موزه ملی شیراز ( قرآن سرقتی شیراز ) در افکار عمومی و رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور، کریستیز لندن فروش این اثر تاریخی را متوقف کرد.

انصاف نیوز عصر روز یک‌شنبه 30 مهر ماه به نقل از مرتضی کریمی‌نیا، کارشناس برجسته نسخ خطی و قرآن‌پژوهی خبر داد که دو برگ از قرآن خطی سرقت‌شده از موزه ملی شیراز در سال 1382، به حراج بزرگ کریستیز لندن رسیده است و به زودی به فروش خواهد رسید.

این گزارش، مورد توجه رسانه‌های خارج از کشور قرار گرفت تا جایی‌که بخش فارسی بی بی سی برای صحت‌سنجی گزارش انصاف‌نیوز با مسئولان حراجی کریستیز مکاتبه کرد.

به نوشته بی‌بی‌سی، یک سخن‌گوی این حراجی گفته گزارش‌هایی در باره این شیء دریافت کرده و تصمیم گرفته است قرای تحقیقات بیشتر، فروش آن را متوقف کند. این شخص همچنین گفته است: «کریستیز هرگز اشیایی را که غیرقانونی به دست آمده باشد به حراج نمی‌گذارد.»

غیر از بی‌بی‌سی، چند رسانه دیگر نیز در داخل و خارج از کشور، ماجرای قرآن سرقتی و سردرآوردن آن از حراجی‌ها و موزه‌های بزرگ دنیا را بازتاب دادند. روزنامه‌هایی در داخل و ایندیپندنت در خارج از جمله رسانه‌هایی بودند که گزارش‌های مفصلی از این فاجعه فرهنگی منتشر کردند.

اما در حالی‌که فشار افکار عمومی و پیگیری رسانه‌ها، به اقدام عملی حراجی کریستیز لندن در توقف فروش برگ‌هایی از قرآن سرقتی شیراز منجر شد، تنها واکنش وزارت میراث فرهنگی به این ماجراها، کلی‌گویی‌های مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی بوده است.

هادی میرازی در واکنش به فروش برخی نسخ خطی نفیس ایرانی در حراج کریستیز و دیگر حراج‌های جهان به خبرگزاری میراث آریا گفته است: «برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای استرداد اشیاء و اموال تاریخی ایران داریم.»

مدیرکل موزه‌ها این را هم گفته که «کنوانسیون ۱۹۷۰ یکی از مهم‌ترین مراجع قانونی بین‌المللی در منع و پیش‌گیری از قاچاق اموال فرهنگی‌ تاریخی است و چنان‌چه شیء و اثری پس از این تاریخ از کشورمان خارج شده باشد، امکان استرداد قانونی آن فراهم است. در موارد پیش از این تاریخ هم، اگرچه فرآیند استرداد دشوارتر خواهد بود اما در صورت اثبات خروج غیرقانونی و انجام رایزنی‌های لازم و طی کردن روال قانونی لازم، می‌توان این آثار متعلق به کشور را بازگرداند.»

خبرنگار انصاف نیوز در تلاش برای گفت‌وگو با متولیان امر، متوجه شد که گفته‌های آقای میرزایی، تنها واکنش وزارت میراث فرهنگی و موضع رسمی این وزارتخانه درباره یکی از دردناک‌ترین پرونده‌های فقدانی در موزه‌های کشور است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. اللهم انصر جیوش المسلمین و عساکر الموحدین و اصلح کل فاسد من امور المسلمین و صل علی محمد و آله الطاهرین
    دعا، سلاح انسانِ خدا باور است…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا