خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کشف آثار دوران عیلامی در کرمانشاه

باستان­‌شناسان در کاوش­ اضطراری اخیرِ تپه تیلینه کرمانشاه به آثار بااهمیتی از دورۀ آغاز عیلامی دست یافتند که در نوع خود در غرب ایران بی‌مانند است.

به گزارش کرمانشاه امروز، باستان­‌شناسان در کاوش­ اضطراری اخیرِ تپه تیلینه کرمانشاه به آثار بااهمیتی از دورۀ آغاز عیلامی دست یافتند که در نوع خود در غرب ایران بی‌مانند است.

شکوه خسروی، سرپرست هیأت باستان‌شناسی تپه تیلینه در کرمانشاه با اعلام این خبر، گفت: با توجه به تخریب‌های گسترده در این تپه و خاکبرداری­‌های انجام‌شده در سالیان طولانی در این مکان و به‌ویژه اهمیت یافته‌­های سطحی آن برای درک وضعیت منطقه در اواخر هزاره‌ی چهارم پیش از میلاد، کاوش اضطراری این محوطه آغاز شده است.

کشف آثار دوران عیلامی در کرمانشاه
کشف آثار دوران عیلامی در کرمانشاه

این باستان‌شناسی ادامه داد: در این کاوش‌­ها علاوه‌بر قطعات سفال، تاکنون شماری پیکرک گلی حیوانی، اشیاء شمارشی و مجموعه‌ی بسیار بزرگی از اثر مُهرهای گلی کشف شده است که به فرهنگ آغاز ایلامی (عیلامی) تعلق دارد.

خسروی با اشاره به اینکه این یافته‌ها نخستین مواد باستان‌شناختی این دوره در غرب زاگرس مرکزی هستند و تغییرات بنیادی در شناخت و دانش ما درباره وضعیت غرب ایران در هزارۀ چهارم پیش از میلاد به وجود خواهند آورد، اظهار کرد: در این کاوش شمار زیادی قفل گلی دَر، صدها قطعه پلمب ظرف و یک مهر استوانه‌­ای نیز به دست آمد که نشان می­‌دهد «تپه تیلینه» در دورۀ آغاز ایلامی (عیلامی) یک مرکز اداری برای ساماندهی امور اقتصادی و مبادلاتی بوده است.

این دانش‌­آموختۀ دکتری باستان‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس و استاد مدعو گروه باستان­‌شناسی دانشگاه رازی با بیان اینکه این کاوش با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری انجام شد، گفت: امیدواریم با ادامۀ کاوش‌­ها، اطلاعات بیشتری درباره ماهیت و تاریخ مطلق استقرار در محوطه به دست آید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. بدون شک ایران امروز ما همان نام و نشان ایلام است .والتر هینتز باستان شناس می نویسد که هخامنشیان تداوم ایلامی ها بودند و اساسا فرهنگ خاصه ایرانی و هویت ایرانی را تداوم همان آداب و رسوم ایلامیان باستان می داند …جنوب غرب ایران نخستین خواستگاه تاریخ و تمدن بشر است ….پرچم لرها بالاست

    17
    14
    1. نخستین خاستگاه تمدن بشری در سطح جهان، استان اورفا در کردستان ترکیە هستش منطقه باستانی گرناوک با قدمت دوازده هزار سال. نکتە دوم اینکا ایلامیان هیچ ارتباط نژادی و تاریخی با لر ندارند.

      12
      12
        1. تمدن عیلامی هیچ ربطی به ایلام کنونی ندارد بلکه تمدن عیلامی شاخه ای ازاقوام لولوبی می باشد که درکامبادن یا کرمانشاه ساکن بوده اند واصلا ربطی به ایلام وایلامی نداره

  2. اون تیکه سفال شکسته توی عکس همون نماد درفش کاویان هست این نماد هویتی آریایی های پیشدادی از فرش پازیریک در روسیه فعلی گرفته تا تمدن پیشاتاریخی آرته (جیرفت) و بسیاری از نقاط دیگر فلات ایران پیدا شده و تا دوران ساسانیان مقدس ترین نماد ملی و رسمی ایرانیان بوده و پیدا شدنش در آثار ایلامی درب تازه ای به روی تاریخ شناسی باز میکنه و دهان ها برای غیر آریایی بودن ایلامیان رو بیشتر میبنده و هر لحظه به واقعیت شاهنامه و خودای‌نامگ و پیشدادیان بیشتر نزدیک میشیم.

    17
    6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا