خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آزادی قره باغ و وعده خداوند

الیاس واحدی، کارشناس مسائل ترکیه و قفقاز در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «آزادی قره باغ و وعده خداوند» نوشت:

آزادی قره باغ از اشغال نظامیان جمهوری ارمنستان و شبه نظامیان ارمنی جدایی طلب ساکن جمهوری آذربایجان که قطعه نهایی پازل آن به تازگی در جای خود قرار گرفت، اثرات متعدد ژئوپلیتیکی خواهد داشت که اگر جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های هوشمندانه‌ای را تعیین و اجرا ننماید برخی از آن‌ها به زیان منافع ایران خواهد بود.

در این میان همانگونه که از زبان عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی ایران بیان شده، ایران با آزادی قره باغ و بازگرداندن کلیه سرزمین‌های اشغالی به پیکره جمهوری آذربایجان، موافق و از آن حمایت می‌کند چون اصول حقوق بین الملل، خط مشی‌های اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر آن صحه می‌گذارند و در این میان رهبر جمهوری اسلامی ایران بر خدشه ناپذیر بودن مرزهای رسمی شناخته شده بین المللی و امنیت ارامنه ساکن جمهوری آذربایجان نیز تاکید داشته‌اند که منافع منطقه‌ای و ملی ایران در آن نهفته است.

هرچند برخی تحلیل گران در نوشته‌های خود از تأمین حقوق ارامنه در داخل جمهوری آذربایجان به عنوان خواست ایران سخن می گویند ولی باید به این نکته ظریف توجه داشت که رهبر ایران نه از حقوق، بلکه از امنیت ارامنه سخن گفته است و به نظر نویسنده این واژه با هوشمندی انتخاب شده است. زیرا واژه حقوق ممکن بود تفاسیر موسعی مانند اعطای خودمختاری و … را به دنبال داشته باشد و اگر ایران چنین درخواستی از همسایه خود داشته باشد، لاجرم خودش هم با مطالبه مشابهی روبرو می‌شود.

در این نوشته قصد پرداختن به ابعاد سیاسی آزادسازی قره باغ نداریم، بلکه هدف توجه به اصول اخلاقی و دینی مسلمانان در این زمینه هست. در جریان آزادسازی قره باغ، هرچند از نظر حقوق بشر و اخلاق اسلامی، رفتار مناسبی از طرف آذری‌ها شاهد بودیم که در نقطه مقابل رفتار 30 سال پیش ارامنه قرار داشت که در سکوت خبری و نبود پوشش رسانه‌ای در آن زمان و مکان، جنایت‌های زیادی مرتکب شدند. ولی شاهد رجزخوانی‌های متعدد از سوی رئیس جمهور آذربایجان و سایر مقامات این کشور هستیم که موجی از تبلیغات رسانه‌ای هم به همراه دارد و از حیث اخلاقی، شایسته طرف پیروز که خود را دارای حقانیت می‌داند، نیست.

تاریخ اسلام مشحون از رفتارهای جوانمردانه مسلمانان در برخورد با شکست خوردگان است که سرمشق همه اینها برخورد پیامبر اسلام (ص) بعد از فتح مکه با سعد بن عباده پرچمدار لشکر است که چه سان وی را از انتقام جویی و بیان سخنان کینه توزانه در برابر ابوسفیان برحذر داشت. بنابراین مردم جمهوری آذربایجان که این روزها غرق شادی ناشی از بازپس گیری قره باغ و در سایه رفاه نسبی حاکم بر کشورشان هستند و تلاوت قرآن کریم در ساحل ارس را به نمایش رسانه‌ای می‌گذارند باید اخلاق حسنه مورد تاکید شرع اسلام و سیره نبی مکرم اسلام را نیز مورد توجه قرار دهند. زیرا آنچه حاصل شده وعده خداوند است که در قرآن کریم اشاره شده و ظالمان را تنذیر کرده است.

نگارنده حدود 10 سال پیش در مراسمی شرکت داشتم که برای یادبود کشتار آذری‌ها در جریان تصرف منطقه خوجالی در قره باغ در تهران برگزار شده بود و در آن مراسم صدای ضبط شده حزین اذان مردی پخش شد که گفته می‌شد آخرین اذان گفته شده در مسجد آغدام و شب قتل عام مردم توسط ارامنه افراطی هست. بلافاصله بعد از پخش اذان از من خواسته شد که صحبت کنم و پشت تریبون ناخودآگاه این آیه قرآن یادم آمد و آن را قرائت کردم: وَسَیعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَی مُنْقَلَبٍ ینْقَلِبُونَ (و آنان که ظلم و ستم کردند به زودی خواهند دانست که به چه کیفر گاهی و دوزخ انتقامی بازگشت می‌کنند). و زمانی که دستگیری سران حکومت خودخوانده آرتساخ و عاملین کشتار بی گناهان را در رسانه‌ها دیدم یاد آن مراسم و آن سخنان افتادم.

دولت آذربایجان نباید دچار غرور کاذب شود زیرا سرنوشت حاکمان ارمنی که 30 سال پیش با ظلم بر مردم این منطقه دست به اشغالگری و جنایات بی شمار زدند، با تحقق آیه یاد شده در برابر چشمان جهانیان به نمایش گذاشته شد پس اگر دولت، نخبگان و مردم جمهوری آذربایجان هم در ورطه زیاده خواهی، کبر و غرور و سرمستی ناشی از پیروزی قرار گیرند و از جاده انصاف و مروت خارج شوند و در صدد انتقام جویی از ارامنه یا طمع به منافع سایر همسایگان برآیند، دیر یا زود به سرنوشت همسایگان ارمنی خود دچار خواهند شد.

و این موضوع، داستانی آموزنده برای سایر دولت‌های ظالم مثل اسرائیل است که با توهم قدرت نظامی و سیاسی فکر می‌کنند با کشتار و غصب سرزمین انسان‌های بیگناه به اهداف خود می‌رسند و مکافاتی نخواهند دید. در حالی که هر چقدر هم مشغول جهان مادی شده باشیم نباید فراموش کنیم که قطعاً”وعده خداوند محقق خواهد شد.
إِنَّ اللَّهَ لَا یخْلِفُ الْمِیعَادَ

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. واقعا اصطلاح« پانترک اللهی» مناسبترین و برازنده ترین اصطلاحیه که میهن دوستان ایرانی برای معرفی امثال این نویسنده ی پانترک و خادم رژیم علیف به کار میبرند.افکارعمومی ملت ایران کاملا آگاه و بیداره و به راحتی این ظاهرسازیها و ژستهای اسلام خواهی رو تشخیص میده.

    32
    82
    1. چرا به جای نقد نوشته به نقد نویسنده می پردازی؟ حضرت علی (ع) فرموده : انظر الی ما قال وَ لا تنظر الی من قال

    2. معلومه که اصلا نوشته ر خوب نخوندی و از روی کینه حرف می زنی از اینکه یک نفر به جای فحش دادن به جمهوری آذربایجان حرف منصفانه می زند به شدت ناراحتی.

  2. با یک سرچ ساده تمام فعالیتهای رسانه ای این نویسنده در دسترس مخاطب هست.ایشان مروج و مدافع جریانی هست که اساس تفکرش بر نژادپرستی و ضدیت با تمام مظاهر و نمادهای ایرانی بنا شده.ایشان مدافع رژیمی هست که در جنایت اخیر اسراییل در حق مردم غزه ؛تنها حاکمیت یک کشور مسلمان بوده که نه تنها این جنایت‌ها را محکوم نکرده ؛بلکه رسماً و علنا از این اقدام اسراییل با عنوان حق دفاع از خود حمایت کرده.

    26
    61
  3. سلام‌دست‌قدرت‌الهی‌درآزادی
    قره‌باغ‌مشهود‌است‌.

    64
    19
  4. این نویسنده برای ساختن یک چهره ی دروغین و مقبول و دینی از رژیم باکو در نزد افکار عمومی ملت ایران از قرآن خوانی مزدوران رژیم علیف در ساحل ارس یاد میکنند.ولی از گفتن این حقیقت ابا و پرهیز دارند که خواندن سوره ی فتح در ساحل ارس و در جوار مرز ایران توسط عوامل باکو ؛دقیقا پس از رزمایش نظامی ایران در ساحل ارس انجام شد و در واقع پاسخی تهدید آمیز به این رزمایش بود .

    21
    67
  5. درود به شرفت که واقعیت را نوشتی که رسانه های پانفارسی با سیاهنمایی از اشغالگران ارمنی و دشمنان آذربایجان و مسلمان حمایت میکنند،قره باغ به خواست خدا و ارده اهنین دولت و ملت قهرمان آزربایجان با تقدیم سه هزار شهید آزاد شد،ارامنه با نسل کشی و جنایت قره باغ را اشغال کرده بودن اما ارتش آذربایجان تلافی نکرد و اشغالگران در کمال امنیت خارج شدن حتی به مهاجران ارمنی حق شهروندی هم داده

    58
    14
  6. گویا بعضی‌ها سعی در آدرس غلط دادن به افکار عمومی ملت ایران دارن .امروز برای همه روشن شده که قره باغ(آرتساخ) نه براساس وعده ی خداوند و اصول انسانی بلکه با سیاست پاکسازی قومی و نژادی رژیم باکو و آنکارا و با دسیسه و برنامه ریزی و حمایت رژیم اسراییل برای استقرار در مرزهای ژئوپلیتیک ایران والبته با خیانت روس‌ها به ارامنه ؛تحت کنترل باکو درآمده.حدود صد و بیست هزار ارمنی که خاطره ی جمعی وحشتناکی از کشتار هم تباران خودشان به دست ترکها و تاتارها داشتند وادار به کوچ اجباری از سرزمین تاریخی و آبا و اجدادی خودشان شدند.رژیم اسراییل بعد از قره باغ امروز به سراغ مردم غزه رفته ودقیقا همین سیاست در آنجا در حال پیاده شدن هست.

    21
    55
  7. نویسنده درحالی بدون سند و دلیلی قانع کننده فاجعه ی خوجالی رو به ارامنه نسبت میده و از برگزاری مراسم یادبود قربانیان در تهران یاد می‌کنه که آقای ایاز مطلب اف رییس جمهور وقت باکو و آقای رحیم قاضی اف وزیر دفاع وقت ؛که این واقعه در زمان مسوولیت ایشان اتفاق افتاده و در بطن ماجرا بودند؛بارها ودر مصاحبه های متعدد انتساب این جنایت به ارامنه را رد کردند و آن را کار نیروهای افراطی جبهه ی خلق آذری به رهبری ابوالفضل ایلچی بیگ با هدف فشار به دولت وقت خودش و غصب قدرت دانسته اند.

    16
    49
    1. کارشناسان بین المللی از سازمان ملل و نهاد دیدبان بین المللی حقوق بشر، ارتکاب نسل کشی خوجالی بدست نیروهای ارمنی را به یقین تایید کردند. کمی از محدوده امنی که از مهملات و جعلیات راسیستی خود ساخته اید، سر برون آورید.مشیت حق تعالی ، از پان فارس ها و پان ایرانیست های ذاتا آتش پرست ضد اسلام، رو برگردانده است.

      22
      10
  8. نوشته پر از ایراد است…
    اولا اون منطقه هزاران ساله که سکونت گاه ارامنه هست.. از کی تا مرز های تفرقه انگیز انگلیسی معیار عدالت شدهه؟؟

    دوما کشتار خوجالی با اسناد بسیار مشخص شده که کار خود نیروهای آذربایجانی بوده برای بدنام کردن ارامنه..

    سوما اشغالگر صهیونیست پانترک های اذربایجان هستند که سالها به شیعیان و ارامنه ظلم کردن و نسل کشی ارامنه و کشتار سومقاییت و باکو و گنجه و نخجوان نمونه هایی از این جنایته…
    همچنین در جنگ اخیر هم جنایت های جنگی بسیار از سوی رژیم باکو رخ داده…
    خجالت اوره که تاریخ و حقانیت رو جعل میکنید.

    10
    31
    1. هزاران سال؟!

      گویا از عهدنامه ترکمانچای که به صراحت دولت ایران در اون تعهد کرد که حتی المقدور ارامنه رو از مرکز ایران به قفقاز انتقال بده هزاران سال گذشته!!

      گویا از عهدنامه آدرنه بین روسیه و عثمانی ، که عثمانی متعهد شد چندین هزار نفر از ارامنه رو به قفقاز جنوبی روانه کنه هزاران سال گذشته!!

      گویا از زمان ارسال نامه تزار روسیه به خلیفه کل ارامنه مبنی بر استقرار اونها در ولایات ایروان، نخجوان و قره باغ در صورت اشغال و معافیت ارامنه از مالیات، هزاران سال گذشته!!

      فردی مثل تو که بستر و پس زمینه ذهنش رو توتالیتاریسم و راسیسم شکل و ساختار داده، اصلا حق این رو نداره واژه های تاریخ و حقانیت رو استعمال کنه!
      افرادی مثل تو در خشونت فکری و عملی دستکمی از صهیونیست ها ندارند.

      کشتار خوجالی رو دیدبان بین المللی حقوق بشر با تحقیقات گسترده تایید می‌کنه ، روسیه که تیپ ۳۶۶ ارتشش در این جنایت دخیل بوده از اون بعنوان قتل عام یاد میکنه، بعد تویی که حتی تاریخچه شهرتون رو هم نمیدونی با داعیه تاریخ دانی هر مهملی که به ذهنت میاد رو میگی ؟!

      ضمنا آقای تاریخدان، مرزهای خاورمیانه عربی و شرق ایران بود که انگلیسی ها در طرح اونا نقش اصلی داشتند نه قفقاز

      20
      7
  9. نگارنده بخوبی به بعضی از واقعیت ها اشاره کرده که آنزمان بخاطر نبود فضای مجازی و رسانه‌های متعدد ارامنه یک کشتار در حد قتل عام مسلمانان در آنسوی ارس میکنند ..شاید بهترین تصویر از آزادی قرباغ ‘تصویر سرباز آزربایجانی بر تانک بود که در کودکی توسط ارامنه از خانه و کاشانه خود در قرباغ آواره شده بود و اینک سی سال بعد سوار بر تانک برگشته بود تا خانه خود را آزاد کند

    24
    9
  10. خوب یک قضیه ی داخلی رو به جنایت ارامنه خلط کردی ،چندین جلد خاطرات نوشته شده توسط خود ارامنه تا حالا چاپ شده و خودشون به این مسئله اقرار و اذعان دارند

    15
    6
  11. اگر منصف باشیم قره باغ متعلق به مردم ان جا خواهد بود که هزاران سال در انجا زندگی کردن نه اذربایجان که قدمتش کمتر از چند ده سال این که تو تقسیمات شوروی جزو کجا بوده مشروعیت ایجاد نمیکنه ضمن اینکه الهام و خاندانش دشمنان درجه اول تشیع و ایرانی هستن

    13
    24
  12. سلام‌قره‌باغ‌را‌فقط‌خدا‌آزاد‌کرد
    و‌مکرو‌ومکرالله‌…..

    15
    14
  13. جهت اطلاع بگم که همین قره باغ قراره به سکونتگاه یهودیان اختصاص پیدا کنه، یعنی شعبه دوم اسرائیل. بشینید و ببینید.

    11
    20
  14. متاسفانه یک عده خائن و جاسوس انگلیسی بظاهر هموطن ما تورک های آذربایجان ایران که ۳۵ میلیون جمعیت داریم
    دشمن تورک ها هستند و کامنت تنفر میگذارند
    شما هر غلطی بخواهید بکنید
    رهبر معظم انقلاب فرمودند قره باغ خاک اسلام هست
    و بایست بخاک اسلام برگردد.
    درود بر شهدای ارتش آذربایجان که برای آزادی سازی وطنشان از اشغال ۳۰ ساله به شهادت رسیدند.
    و در آخر دولت آذربایجان با نگرش درست مواضع ایران چرخه زنگزور رو متوقف کرد
    و انشالله این جاده با کریدور ارس به زودی عملیاتی خواهد شد تا استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی از این کریدور بین المللی استفاده تجاری نمایند .

    17
    7
  15. مردم آگاه ایران تحت هیچ شرایطی فریب نوشته های سرشار از دروغ الیاس واحدی پانتورچ که الحق و الانصاف لقب خادم جمهوری جعلی باکو برازنده قلم کثیفش هست رو نمی خورند و می دانند قوم متمدن و بافرهنگ ارمن هزاران سال است که در آنجا زندگی می کنند و هرگز همچون کشورک های جعلی و تازه تاسیس اطراف ما نیستند.
    و فراموش نمی کنیم که سربازان بیغیرت این کشورک تازه تاسیس به کشور جعلی و تازه تاسیس اسراییل اعزام شدند تا در مقابل بچه های حماس به کودک کشی بپردازند

    10
    17

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا