خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خبری مهم از پنتاگون و واکنش محدود رسانه‌ها به آن

۲۷ اکتبر، وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده یک نوع مدرن از بمب گرانشی هسته‌ای B61 با نام B61-13 را در دستور کار قرار داده و در انتظار مجوز و تخصیص بودجه کنگره است. این خبر مهم با واکنش محدود رسانه‌ها همراه شده است.

به گزارش انصاف نیوز، بنا بر آنچه اعلام شده است، ساخت این بمب هسته‌ای ۷۰۰ میلیون دلار هزینه خواهد داشت و می‌تواند بلافاصله شهری با جمعیت یک میلیون نفر را با انفجاری ۳۶۰ کیلو تنی نابود کند؛ انفجار هسته‌ای در ژاپنِ ۱۹۴۵، انفجاری ۱۵ کیلو تنی بود که ۲۰۰ هزار نفر را کشت.

جان پلام، دستیار وزیر دفاع آمریکا گفت: «این تصمیم منعکس کننده یک محیط امنیتی در حال تغییر و تهدیدهای فزاینده از سوی دشمنان بالقوه است»

پلام مشخصاً به تغییرات توازن قدرت در  جهان اشاره می‌کند و این امر را  به عنوان ضرورت حمایت دولت و کنگره ایالات متحده از تصمیم ساخت این بمب ویرانگر ۷۰۰ میلیون دلاری، بیان می‌کند.

خبری مهم از پنتاگون و واکنش محدود رسانه‌ها به آن

پنتاگون و وزارت دفاع آمریکا، صراحتا اعلام کرده‌اند که بازدارندگی دشمنان بالقوه، ارائه گزینه‌های بیشتر نظامی به رییس جمهور ایالات متحده برای اهداف نظامی سخت‌تر و وسیع‌تر و ساخت اطمینان بیشتر برای متحدان و شرکا را مشروعیت ساخت این ابزار هسته‌ای جدید می‌داند.

وزارت دفاع آمریکا همچنین بر این ادعا تاکید دارد که تصمیم بر این توسعه‌ی نظامی-هسته‌ای  ارتباطی با هیچکدام از رویدادهای فعلی سپهر سیاست بین‌الملل ندارد بلکه ابتکاری‌ است حاصل از ارزیابی مداوم یک فضای امنیتی در حال تغییر.

تاکید بر فضای امنیتی در حال تغییر جهان و دشمنان بالقوه در بیانیه وزارت دفاع آمریکا کاملا مشهود است و این می‌تواند اشاره تلویحی به وقایعی مانند خروج آمریکایی‌ها از عراق و افغانستان، جنگ اوکراین و روسیه، تضعیف اسرائیل در منطقه، رقابت اقتصادی و نظامی چین و آمریکا و مانند آن باشد.

واکنش مطبوعات به این بیانیه بسیار محدود است و برای نمونه، روزنامه ژاپن تایمز از  مهم ترین نشریات ژاپن و اولین روزنامه انگلیسی‌زبان در این کشور، اشاره‌ای به بیانیه ۲۷ اکتبر وزارت دفاع آمریکا ندارد و در اخبار خود همزمان با انتشار این بیانیه به رزمایش مشترک ژاپن و کره جنوبی و آمریکا می‌پردازد و در ۲۷ اکتبر می‌نویسد:

«همکاری نظامی ژاپن، آمریکا و کره جنوبی در هفته گذشته زمانی که سه کشور اولین مانور هوایی سه جانبه خود را انجام دادند به نقطه عطف جدیدی رسید. این رزمایش اولین محصول اساسی از توافقی است که سه دولت در اجلاس کمپ دیوید در اوت گذشته به دست آوردند.  این حرکت باید به سه کشور اجازه دهد تا پیشرفت را در طیف وسیعی از تلاش ها نهادینه کنند» [لینک]

ژاپن تایمز روز بعد در ۲۸ اکتبر درباره ایران می‌نویسد:

«دستیاران رئیس جمهور جو بایدن گفتند که حملات ایالات متحده به دو انبار مهمات نظامی ایران در سوریه در روز جمعه با دقت طراحی شده بود تا دو پیام متمایز به تهران ارسال کند. اول اینکه اگر که اگر حملات نیروهای نیابتی ایران به نیروهای آمریکایی تشدید شود، ایالات متحده را مجبور به نوعی رویارویی نظامی آشکار با ایران خواهد کرد که هر دو کشور از زمان انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ از آن اجتناب کرده‌اند. و دوم این که اگر حملات متوقف شود، هر دو طرف می توانند بی سر و صدا عقب نشینی کنند و آزادانه خصومت های در حال جوشش را که در سال های اخیر مشخصه روابط بوده، از سر بگیرند» [لینک]

پوشش خبر اعلام شده از سوی پنتاگون در رسانه‌های پربازدید بسیار محدود است، برشی از روایت دیلی میل و فاکس نیوز در پی می‌آید:

دیلی میل در ۳۰ اکتبر می نویسد:

«پنتاگون برنامه های خود را برای ساخت بمب هسته ای جدید 24 برابر قدرتمندتر از بمبی که در سال 1945 بر روی هیروشیما انداخته بود، اعلام کرده است.

این چند روز پس از آن صورت می گیرد که چین قصد دارد تا سال 2030 زرادخانه کلاهک های هسته ای خود را به بیش از 1000 برساند» [لینک]

همچنین فاکس نیوز در ۳۰ اکتبر می‌نویسد:

«این اعلامیه در بحبوحه افزایش تنش ها در سراسر جهان، با انجام آزمایشی با انفجار قوی در یک سایت آزمایش هسته ای در نوادا در اوایل ماه جاری منتشر شد. 

کوری هیندرستین، معاون مدیر دفاعی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در اداره ملی امنیت هسته‌ای، گفت که این آزمایش به منظور پیشبرد «تلاش‌های ما برای توسعه فناوری جدید در حمایت از اهداف منع گسترش تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده» بوده است» [لینک]

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. بخدا الان وقتشه که ایران بره به طرف ساخت بمب هسته ای ازاین امریکاو اسراییل غاصب همه چی برمی ایدفقط چند عدد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا