خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«دولت در واردات خودروهای خارجی کُند عمل کرده‌است»

به گفته‌ی نماینده زنجان و طارم در مجلس «عملیاتی شدن واردات خودرو در بازار خودرو تأثیر می‌گذارد و موجب حذف تفاوت قیمت خودرو در بازار و شرکت خواهد شد و تقاضای بازار را متعادل خواهد کرد.»

نشست پرسش و پاسخ دانشجویی «رویای خودرو» با حضور مصطفی طاهری؛ نماینده زنجان و طارم در مجلس سه شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ در سالن روزبه دانشکده علوم انسانی دانشگاه زنجان برگزار شد.

در این جلسه دانشجویان سوالاتی پیرامون مسکن ملی، قیمت بالا و کیفیت پایین خودرو، سرانجام طرح واردات خودرو خارجی، انحصاری بودن صنعت خودروسازی مطرح کردند و مصطفی طاهری به این سوالات پاسخ داد.

«دولت در واردات خودروهای خارجی کُند عمل کرده‌است»
«دولت در واردات خودروهای خارجی کُند عمل کرده‌است»

او در ابتدای این نشست با اشاره به اتفاقات اخیر غزه و درگیری‌های که در آنجا رخ داده است، عنوان کرد: در این موضوع برخلاف موضوعات دیگری که متأسفانه در جنگ رسانه‌ای آن دچار شکست می‌شدیم، توانسته‌ایم عملکرد خوبی داشته باشیم و مظلومیت خون کودکان غزه را نشان بدهیم.

وی با بیان اینکه اتفاقات غزه برای اسرائیل هیچ دستاوردی نداشت، اظهار کرد: پس از ۱۵ مهرماه که نیروی اسرائیل شروع به بمباران نوار غزه کردند، نتوانسته‌اند حتی آسیبی جزئی به تأسیسات، تجهیزات و نفرات نیروی نظامی حماس وارد کند و تنها مردم هستند که در این زمینه دچار آسیب شده‌اند.

ماهانه میزان پیشرفت پروژه‌های مسکن ملی را رصد می‌کنم

طاهری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سئوال دانشجویی در مورد مسکن ملی و مشکلات پیرامون آن گفت: به جهت فراگیر بودن این مسئله و اینکه مردم در این زمینه دغدغه‌مند هستند؛ ماهی یک‌بار از پروژه‌های مسکن ملی استان بازدید دارم و میزان پیشرفت و وضعیت پروژه‌ها را رصد می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه در مورد مسکن اقدام ملی فرمول این است که دولت تا جایی که توان دارد باید امکاناتی را فراهم آورد تا قیمت مسکن پایین‌تر آید، گفت: آنچه در این زمینه مدنظر بوده توان دولت است؛ اما آنچه که تا امروز دولت آقای رئیسی پای‌کار آورده، زمین و تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی است.

به گفته طاهری، دولت در خصوص زمین هیچ هزینه‌ای از مردم دریافت نکرده است و زمین به‌صورت رایگان و در قالب قراردادهای ۹۹ ساله به مردم داده‌شده است. ضمن اینکه عموما دولت در بحث زیرساختی مسکن‌های ملی نتوانسته ورود داشته باشد و تأمین آن‌ها را بر عهده متقاضیان گذاشته است؛ بنابراین، مابقی هزینه‌ها در طی پروسه ساخت مسکن و براساس وضعیت تورم در جامعه متغیر است.

وی با بیان اینکه علیرغم گلایه‌هایی که در این زمینه وجود دارد، استان زنجان در زمینه ساخت مسکن ملی بهترین عملکرد را در سطح کشور دارد، گفت: از نظر کمی و کیفی بهترین وضعیت را داریم. ۱۷ هزار واحد مسکونی در استان شروع شده و بنا است تا در سال‌جاری بخش زیادی از این مسکن‌ها تحویل متقاضیان داده شود و مابقی طی سال آینده تحویل می‌شود.

اگر بنا است تا قیمت خودرو ثابت بماند دولت باید از تولیدکننده حمایت کند

وی در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان مبنی بر افزایش بی‌رویه قیمت خودرو افزود: در کشور چه چیزی گران نشده است که انتظار داریم که قیمت خودرو تغییری نداشته باشد؟ اگر بنا باشد که قیمت خودرو ثابت باشد و تغییری نکند دولت باید از خودروسازان حمایت کند و مواد اولیه تولیدکننده را نیز تامین کند و یا مشابه اتفاقی که برای نان و بنزین افتاد مابه‌تفاوت قیمت ساخت ماشین را پرداخت کند.

وی با بیان اینکه سئوال دیگری که همواره مطرح بوده این است که آیا قیمت خودرو با توجه به کیفیت آن تعیین شده است و ارزشمندی لازم را دارد؟ اظهار کرد: شورای رقابت بر قیمت هر کالایی که در کشور انحصاری است، نظارت دارد و این موضوع براساس آنالیزهای واقعی قیمت‌ها که سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کننده مشخص می‌کند، ارزش‌گذاری می‌شود.

وی با بیان اینکه مجموعه مسائلی در زمینه خودرو و افزایش قیمت آن نقش دارد، گفت: مدیریت خودروسازی در کشور دولتی بوده است، مسئولان ما همواره با قیمت سفارشی خودرو تولید و آن را به فروش رسانده‌اند حتی اگر به ضررشان هم تمام شده باشد.

دولت در واردات خودروهای خارجی کُند عمل کرده است

نماینده زنجان و طارم در مجلس در زمینه اقدامات صورت گرفته برای واردات خودرو مطرح کرد: دولت در واردات خودروهای خارجی کُند عمل کرده است. می‌شد که روند واردات خودرو سریع‌تر صورت بگیرد. بهانه اصلی در این خصوص، تامین ارز و نگرانی از احتمال فشار روی افزایش تقاضای ارزی عنوان شده است.

وی در این زمینه افزود: اقدامات در حوزه واردات خودرو متوقف نشده و در حال حاضر نیز دنبال می‌شود. ثبت سفارش خوبی هم در این خصوص انجام شده است و امید می‌رود تا پایان سال به ۴۵ هزار خودرو برسد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: قطعاً اخبار و عملیاتی شدن واردات خودرو در بازار خودرو تأثیر می‌گذارد و موجب حذف تفاوت قیمت خودرو در بازار و شرکت خواهد شد و تقاضای بازار را متعادل خواهد کرد. همچنین با این اقدام زمینه رقابت‌سازی برای شرکت‌های خودروسازی را فراهم خواهد شد.

طاهری با بیان اینکه در بحث قیمت‌گذاری فروش در بازار، دو رویکرد در کشور وجود دارد، اظهار کرد: یک رویکرد این است که ما قیمت‌ها را رهاسازی کنیم تا از رانت‌خواری جلوگیری کنیم. در مقابل نیز گروهی معتقدند که این موضوع باعث تورم در کشور خواهد شد و باید مشابه قیمت‌گذاری نان و بنزین در این زمینه عمل کنیم؛ اما در حقیقت آنچه در عمل اتفاق افتاده است و در دولت‌ها دنبال شده است، ترکیبی از این دو موضوع است.

برای اولین بار مجلس به موضوع قیمت‌گذاری کالاها ورود کرده است

وی با بیان اینکه برای اولین بار مجلس در برنامه‌ریزی دولت هفتم به سمت قیمت‌گذاری کالا ورود کرده‌ایم، گفت: تاکنون هیچ کس و در هیچ جایی به موضوع قیمت‌گذاری ورود نکرده بود. قیمت‌گذاری دستوری، رقابتی و غیر قیمت‌گذاری از مدل‌هایی که مجلس در زمینه قیمت‌گذاری کالاها پیشنهاد داده است.

این مسئول افزود: بنابراین برخی کالاها باید دستوری قیمت‌گذاری شوند و این موضوع نیازمند این است که این کالا یارانه ارزی و یا مسقیم بگیرند و یا یکی از کالاهای اساسی باشند، قیمت‌گذاری این کالاها دستوری است. همچنین قیمت‌گذاری سایر کالاهایی که یارانه دریافت نمی‌کنند و جزو کالاهای اساسی و ضروری نیستند در رده کالاهایی که غیرقابل قیمت‌گذاری قرار می‌گیرند و کالاهایی هم که رقابتی هستند در بورس باید قیمت‌گذاری شوند.

به گفته طاهری، انتقاداتی به موضوع طرح قیمت‌گذاری کالاها وجود دارد که در زمینه قیمت‌گذاری نکردن کالاهایی که یارانه دریافت نمی‌کنند و جزو کالاهای اساسی نیستند مشکل ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: من معتقدم که هیچ کالایی در کشور وجود ندارد که انحصاری نباشد؛ چرا که دولت باید هر زمان که لازم بود کالایی را وارد کند اما وقتی ارز محدود است و نمی‌توانیم هر زمان که اراده کردیم، کالایی را وارد کنیم عملا این کالا یک کالای انحصاری می‌شود و نمی‌توان در این زمینه کاری انجام داد.

نماینده زنجان و طارم در مجلس در مورد ثبت‌نام خودروهای وارداتی اظهار کرد: در زمان ثبت‌نام خودروهای وارداتی، اصلا بحث واردات خودرو کارکرده نبود و تنها بحث خودروهای صفر مطرح شد و بنا بود تا خودروهای زیر قیمت ۲۰ هزار دلار را وارد کنیم اما هزینه‌های دیگر بر روی این موضوع اضافه می‌شد. چنانچه که در مورد میزان کارکرد خودروهای وارداتی کارکرده نیز عددی عنوان نشده است.

طاهری افزود: با واردات خودروهای خارجی کارکرده حباب موجود در قیمت‌های خودروها در کشور (از نوع وارداتی) شکسته خواهد شد و اگر این اطمینان وجود داشته باشد که باز هم خودرو وارد خواهد شد قیمت‌ها کاهشی خواهد بود.

دولت باید از ابزارهای تنظیم‌گری (واردات خودرو) استفاده کند تا کیفیت خودرو داخلی افزایش یابد

نماینده زنجان و طارم در مجلس در پاسخ به سئوال دانشجویی مبنی بر افزایش قیمت دلار و تبعیت قیمت‌ها از دلار و این موضوع که بهتر نیست که به جای تولید خودرو به واردات آن اقدام کنیم وقتی قیمت‌ها روز به روز در حال افزایش است، ولی خبری از کیفیت نیست، گفت: حدود ۱.۵ میلیون خودرو در کشور نیاز داریم که وارد کردن این ۱.۵ میلیون خودرو نیازمند ارز بالایی است. منابع ارزی ما صرف نیازهای اساسی‌تری مثل دارو و ماشین‌آلات می‌شود. اینکه بخواهیم خودروسازها را تعطیل کنیم و اجازه واردات خودرو را بدهیم باید توجه داشته باشیم که درآمد ارزی کشور محدود است.

نماینده زنجان و طارم در مجلس ادامه داد: اگر کشور منابع ارزی داشته باشد می‌تواند این کار را انجام دهد اما چون خودروساز هم در جریان این است که دولت توان لازم را در این زمینه ندارد، در جهت افزایش کیفیت و ارتقای خود سمت و سو نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دولت با واردات خودروهای خارجی به دنبال ایجاد رقابت است، اظهار کرد: دولت در برهه‌ای کلیت طرح واردات خودرو را قبول نداشت. در حالی که تا مطلق این باشد که واردات خودرو ممنوع است مسیر خودروسازی ما اصلاح نمی‌شود. از همین رو باید دولت از این ابزارهای تنظیم‌گری استفاده کند تا کیفیت خودرو داخلی افزایش یابد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: قطعاً اولویت تولید خودرو داخلی است و قطعاً جوانان کشور توانایی تولید خودرو باکیفیت را دارند؛ ولی تا زمانی که این نوع از سیاست‌گذاری‌ها وجود دارد و مانع از واردات خودرو می‌شود؛ این مسئله را نمی‌توان حل کرد.

نماینده مجلس خودروساز نیست، نماینده مجلس قانون‌گذار است

نماینده زنجان و طارم در مجلس در زمینه کیفیت خودرو مطرح کرد: سه موضوع در بحث کیفیت خودرو مطرح است که شامل مصرف سوخت، تنوع و امنیت خودرو است. از دولت خواسته شده بود که در این زمینه برنامه‌ریزی کند که به صورت زمان‌بندی شده رسیدن به این موضوعات را مدنظر داشته باشد و بخشی از این سئوال و جواب‌ها و استیضاح‌ وزیران که در مجلس صورت می‌گیرد به همین جهت است.

وی در پاسخ به سئوال دانشجویی در مورد مشهود نبودن اقدامات مجلس و دولت در زمینه کنترل قیمت‌های خودرو گفت: نماینده مجلس خودروساز نیست، نماینده مجلس قانون‌گذار است. در حقیقت آخرین ابزاری که یک نماینده دارد استیضاح است که در این دوره شاهد بودیم که وزیر صمت استیضاح شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا