خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا از دانشگاه دفاع کنیم؟

نعمت‌الله فاضلی درباره‌ی اهمیت دانشگاه می‌گوید: «تحصیلکردگان با اندیشه های جهانی، با روش های تحقیق، مفاهیم و زبان جهانی آشنا می شوند و واقعیت جهان را به شیوه جهانی تجربه می کنند»

نعمت‌الله فاضلی، دکترای انسان‌شناسی اجتماعی در صفحه‌ی شخصی خود نوشت: «این روزها و بهتر بگویم چند سالی است که دانشگاه در ایران چنان بحرانی شده که کم تر کسی از آن دفاع می کند. بی‌دفاع شدن دانشگاه به نفع تحولات مدنی و توسعه ایران نیست. دشمنان دموکراسی و آزادی همین را می خواهند. می خواهند دانشگاه بی اعتبار و بی قدر و منزلت شود.

نهاد دانشگاه، جامعه را باز می کند، ذهن افراد را به سوی آرزوها، هدف ها و شیوه های اندیشه و‌ احساس و زندگی متفاوت می گشاید.

دانشگاه نهادی جهانی محلی است که هم راوی علم و زبان جهانی و رشته هایی است که در جهان شکل گرفته و گسترش یافته اند؛ هم این که دانشگاه در زمین ‌و زمان محلی معین قرار دارد.

تحصیلکردگان با اندیشه های جهانی، با روش های تحقیق، مفاهیم و زبان جهانی آشنا می شوند و واقعیت جهان را به شیوه جهانی تجربه می کنند و در عین حال در محیط و‌ محل خود زندگی می کنند، و متاثر از آن، زبان‌جهانی را در فضای محلی خود به کار می برند. اگر چنین نبود، پویایی ها و‌ تحولات ایران در صد سال اخیر اتفاق نمی افتاد.

چرا از دانشگاه دفاع کنیم؟
چرا از دانشگاه دفاع کنیم؟

از این رو، دانشگاه نه فقط معرفت و فرهنگ را تغییر می دهد و بر اقتصاد و سیاست بلکه بر روی اشخاص هم عمیقا اثر می گذارد.

اگر بتوانیم تاثیر دانشگاه بر فرهنگ‌، شیوه زندگی، ساختار احساسات و شیوه تفکر و افق گشایی آن را ببینیم و در هم تنیدگی دانشگاه با فرهنگ‌، جغرافیا و محیط زیست‌ را در نظر بگیریم، در آن صورت به نحو واقع بینانه تری به ظرفیت ها و امکان های نهاد دانشگاه پی ببریم .

علم مدرن و دانشگاه اگرچه قابل باز اندیشی و نقد است اما دستاوردهای چشم‌گیری برای سلامتی، رفاه، آسایش و بهروزی جامعه ما داشته و دارد و ما می توانیم با تقویت نگاه سازنده به ظرفیت دانشگاهی کشور نه از منظر ایدولوژیک یا بازار بل از منظر انسانی و زندگی به به‌روزی جامعه خود کمک‌کنیم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا