خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تردید روحانی و خمینی جوان در راه خبرگان

محمد توکلی، انصاف نیوز: اطرافیان حسن روحانی و حسن خمینی از تردید‌های جدی این دو چهره‌ی شاخص جریان میانه‌رو برای کاندیداتوری در مجلس خبرگان خبر دادند.

ثبت نام از کاندیداهای ششمین دوره‌ی مجلس خبرگان رهبری به روز سوم خود رسیده‌ است و همچنان مشخص نیست که چهره‌های میانه‌رو چه تصمیمی برای نحوه‌ی حضور در این انتخابات دارند.

شنیده‌های انصاف نیوز حاکی از آن است که پیشنهاد برخی بزرگان جریان اصلاحات برای نحوه‌ی ورود به انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام چهره‌های حوزوی جوان و خوشفکر که نزدیک به یکی از مراجع میانه‌رو هستند بوده‌است که ظاهراً در عمل مورد توجه جمع‌های تصمیم‌گیری اصلاح‌طلبان قرار نگرفته است.

بر اساس قانون اساسی، نمایندگان مجلس خبرگان وظیفه‌ی انتخاب رهبر و نظارت بر عملکرد او را بر عهده دارند.‌ بنا بر آنچه در اصل یکصدوهفتم قانون اساسی آمده‌است، «تعیین رهبر به عهده خبرگان منتخب مردم است».

در اصل یکصدویازدهم قانون اساسی درباره‌ی دیگر وظیفه‌ی مجلس خبرگان پس از انتخاب رهبر می‌خوانیم: «هرگاه رهبر از انجام وظایف قانونی خود ناتوان شود، یا فاقد یكی از شرایط مذكور در اصول پنجم و یكصد و نهم گردد، یا معلوم شود از آغاز فاقد بعضی از شرایط بوده است، از مقام خود بركنار خواهد شد. تشخیص این امر به عهده خبرگان مذكور در اصل یكصد و هشتم می‏‌باشد»

برخی چهره‌های سیاسی بر این باور هستند که این دوره‌ی مجلس خبرگان به دلایل گوناگون از جمله شرایط حاکم بر کشور و همینطور احتمال طبیعی انجام وظیفه‌ی قانونی مجلس خبرگان در مورد اجرایی کردن اصل یکصدوهفت و یکصدوهشت قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین دوره‌ی مجلس خبرگان در سه دهه‌ی اخیر خواهد بود.

حجت‌الاسلام رشید داوودی، استاد حوزه، چندی قبل در گفت‌وگویی با انصاف نیوز در همین ارتباط گفته بود: هر چه زمان می‌گذرد طبیعتا احتمال نقش آفرینی مجلس خبرگان برای انتخاب رهبر هم بالاتر می‌رود؛ تمام فلسفه‌ی تشکیل سی و چند سال اخیر مجلس خبرگان ممکن است در این دوره محقق شود.

با وجود اجماع نسبی نیروهای جناح‌های مختلف سیاسی کشور پیرامون اهمیت این دوره‌ی مجلس خبرگان رهبری اما خبرهای رسمی و غیررسمی تا این لحظه که روز سوم ثبت نام کاندیداهاست حاکی از آن است که چهره‌های جریان میانه‌رو همچنان نسبت به ورود به کارزار رقابت‌های انتخاباتی برای حضور و رقابت در انتخابات خبرگان با تردیدهایی جدی مواجه هستند.

یکی از چهره‌های نزدیک به حسن روحانی در گفت‌وگویی با انصاف نیوز درباره‌ی احتمال کاندیداتوری او در انتخابات مجلس خبرگان می‌گوید که رئیس‌جمهور پیشین ایران تنها در صورتی برای این دوره‌ی انتخابات مجلس خبرگان رهبری کاندیدا خواهد شد که از نگاه مثبت مسئولان ارشد نظام و همچنین جامعه به نامزدی خود در این انتخابات اطمینان حاصل کند.

او در پاسخ به این سوال که «این اطمینان به چه شکلی حاصل می‌شود؟»، گفت: آقای روحانی هنگامی کاندیدا خواهد شد که از سوی نظام برای حضور او چراغ سبزی داده شود و همینطور مطمئن باشد که کاندیداتوری‌اش از سوی جامعه نیز با استقبال مواجه خواهد شد. در غیر این صورت او کاندیدا نخواهد شد‌

حسن روحانی در انتخابات سال ۱۳۹۴ با بیش از دو میلیون و‌ دویست هزار رای مردم تهران یکی از مجتهدانی بود که از «لیست خبرگان مردم»، فهرست مورد حمایت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و جریان میانه‌رو، وارد مجلس خبرگان رهبری شد.

سیدحسن خمینی دیگر چهره‌ی شاخص جریان میانه‌رو است که برخی انتظار کاندیداتوری او در این دوره‌ی مجلس خبرگان را دارند.

یک چهره‌ی نزدیک به آقای خمینی در گفت‌وگویی با انصاف نیوز از عدم تمایل قطعی نوه‌ی بنیانگذار جمهوری اسلامی برای کاندیداتوری در این دوره‌ی مجلس خبرگان رهبری خبر داد.

او علت این موضوع را گلایه‌ی شدید حسن خمینی از اعلام رد صلاحیت او در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در سال ۹۴ می‌داند و گفت که برداشت او این است که سیدحسن خمینی صرفاً در «شرایطی خاص» کاندیدا خواهد شد، فارغ از نتیجه‌ای که داشته باشد.

خمینی جوان در پنجمین دوره‌ی انتخابات مجلس خبرگان رهبری با وجود آنکه اجتهادش از سوی چند مرجع تقلید تایید شده بود اما به دلیل عدم احراز اجتهاد او از سوی اعضای شورای نگهبان، رد صلاحیت شد که این اتفاق عجیب در همان زمان با انتقادات جدی همراه شده بود.

برای نمونه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در واکنش به رد صلاحیت شدن حسن خمینی گفته بود: صلاحیت شخصیتی که اشبه به جدش امام خمینی است را قبول نمی‌کنید؛ شما صلاحیت خود را از کجا آورده‌اید؟ چه کسی به شما اجازه داده است که قضاوت کنید؟ چه کسی به شما اجازه داد که یکجا بنشینید و داوری کنید؟ برای مجلس و دولت و جاهای دیگر و اختیارات را در دست بگیرید؟ چه کسی اجازه داد که اسلحه برای شما باشد و تریبون‌ها برای شما باشد؟ چه کسی اجازه داد که تربیون‌های نماز برای شما باشد و صداوسیما برای شما باشد؟ چه کسی به شما این‌ها را داد؟ اگر امام خمینی و نهضت ایشان و اراده عمومی مردم نبود هیچ‌کدام از این‌ها نبودند. زمانی که باید همه به هم تبریک بگوییم هدیه بدی به بیت امام دادید.

رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام چندی بعد در گفت‌وگویی که در ویژه‌نامه‌ی نوروزی روزنامه‌ی آرمان در فروردین ۹۵ منتشر شده بود، گفت: درباره‌ی عدم صلاحیت حاج حسن آقا یک مکالمه‌ی طولانی با رهبری داشتم. تاثیراتی هم گذاشته بود که در آخر یک نفر همه‌ی کارها را خراب کرد.

آیت‌الله سیدمحمدعلی ایازی در گفت‌وگویی که در اسفند ۱۴۰۱ با انصاف نیوز داشت پیرامون عملکرد مجلس خبرگان رهبری گفت: نمایندگان مجلس خبرگان رهبری هر دفعه هم جلسه تشکیل می‌دهند علیه مردم بیانیه صادر می‌کنند که «مردم این کار را کنند، آن کار را نکنند!». این در حالی است که کار مجلس خبرگان بیانیه دادن علیه مردم نیست، این مجلس باید درباره چیزی که وظایف خودش است بیانیه صادر کند و وظایف قانونی‌اش را انجام دهد.

این عضو مجمع مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم با بیان اینکه «یکی از مسئولیت‌های مجلس خبرگان مسئله‌ی نظارت بر رهبری باشد»، گفت: در این ارتباط سوال اساسی این است که آیا نمایندگان مجلس خبرگان در جایگاه خود قرار گرفته‌اند و به وظایف خود عمل کرده‌اند؟! مشکلات اساسی در روند فعالیت مجلس خبرگان پیدا شده که باعث شده این مجلس نتواند کار خودش را به درستی انجام دهد.


توضیح در ساعت ۱۶:۳۰: پاراگرافی که با «او علت این موضوع را گلایه‌ی شدید…» شروع می‌شود به دلیل اشتباه برداشت، اصلاح شده است.


انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. لطفا با آوردن شواهدی از بیانیه های نامربوط دستگاه ها و نهادهای گوناگون، این گزاره را مورد تاکید قرار بدهید که یکی از الزامات سامانمندی و اعتبار نهادهای حاکمیت مکلف شدن هر نهاد به اظهار نظر در حوزه جایگاه و مسوولیت قانونی خود و اجتناب از صدور بیانیه های نامربوط است و مجموعه هایی مثل شورای هماهنگی تبلیغات و صدا و سیما و … نیز نباید برای شورآفرینی در مناسبت ها از هر نهادی تقاضای صدور بیانیه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا