خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هدف ایران بود!

لقمان مداین، نویسنده و پژهشگر در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «هدف ایران بود!» نوشت:

همه ما این روزها اخبار فلسطین و اسرائیل را دنبال می کنیم، فارغ از عقبه یک قرن فراز و نشیب آن، می خواهم از زاویه ای متفاوت به تحولات این نبرد بپردازم.

قریب به دو ماه پیش بود که اخبار بالا گرفتن تنش میان ایران و امریکا اوج گرفت، خطر از یک سو اتحاد ترکیه و آذربایجان با محوریت اسرائیل بود و در سویی دیگر طالبان که چون محمود افغان در تکرار تاریخ به شمار می رفت و امریکایی که پیاده نظامش به خاورمیانه رسیده بودند و از دو سال گذشته تا آن روز سعی داشت با جمع کردن پایگاه های خود در منطقه از تیررس یک فاجعه مهیب دور بماند.

حالا ایرانی را داشتیم که از سه جبهه احساس خطر می کرد، شاید همین احساس خطرها بود که باعث شد ماه ها پیش به سرعت رابطه خود را با عربستان بهبود بخشد، چراکه پس از سال ها تلاش در تشکیل آنچه که محور مقاومت نامیده بود تا به یک قدمی سرزمین‌های اشغالی برسد می دید اسرائیل توانسته از طریق آذربایجان و عربستان برتری زمینی و هوایی پیدا کند و به مرزهای ایران دست یابد که مثبت شدن رابطه با عربستان دسترسی هوایی اسرائیل به مرزهایمان را بست.

سطح این کشمکش ها به اندازه ای بود که قبل تر افسرهای اطلاعاتی اسرائیل و مقامات آذربایجان در مرز ایران به صرف صبحانه نشستند تا به ایران بگویند بازوی اسرائیل در مرز ایران فعال شده است.

خاطرم هست لحظه به لحظه این رویدادها را دنبال می کردم، تا جایی که دریافتم همه در آنچه که محور مقاومت نامیده می شود به حالت آماده باش هستند و چشم انتظار به شعله در آمدن اولین جرقه جنگ، حتی حزب الله لبنان پرچم قرمز “یا لثارات الحسین” را در مرز برافراشت که اسرائیل آن را یک چالش بزرگ خواند.

تمام اینها را بر شمردم تا به خاطر بیاوریم فضا تا چه اندازه بحرانی بود، حتی در همان زمان خبر کودتا در نیجر منتشر شد که برخی مدعی شدند سردار اسماعیل قاآنی به نیجر رفته و در آنجا حضور جدی دارد و آن کودتا را به پشتوانه ایران و برای ضربه به فرانسه بخاطر نقشی که در جریان جنبش زن زندگی آزادی بازی کرد، تفسیر می کردند، چرا که هم حیاط خلوت فرانسه بود و هم نیمی از اورانیوم آن کشور را به رایگان برای نیروگاه های هسته ای خود می برد تا انرژی کشورش را تامین کند و حالا با این کودتا ضربه ای جدی را متحمل می شد، هرچند فرانسه سعی کرد با برخورد نظامی مقابل کودتا بایستد اما با حضور نیروهای چچن به دستور روسیه مجبور به پذیرش آن شد.

یا زمانی که ایران متوجه شد ترکیه هشدارهای او را جدی تلقی نمی کند، با خبر انفجار انبار آذوقه آنها مواجه شدیم که به نظر می رسید بُعد دیگر هشدار ایران به ترکیه و یک پیامی آشکار به حساب می آید تا اردوغان دریابد ورود به این کارزار تا چه اندازه مخرب است.

تمام اینها گذشت تا اینکه آتش جنگ فلسطین و اسرائیل شعله ور شد، به نظر می‌آمد که ابتدا در حوالی عید نوروز 1402 قرار بود آذربایجان به کمک ترکیه به نیابت از اسرائیل به ایران حمله کنند تا به تعبیر خودشان سر مار را نشانه بروند، اسرائیل انبوهی از پهپاد به آذربایجان برده بود و ادوات زمینی او نیز برای تصرف دو کشور اروپایی یا دو استان ایران کافی بود یعنی اگر غافلگیرانه می آمدند در بدبینانه ترین حالت تا تبریز مسیرهموار بود و از آنجا مردم را سپر انسانی می کردند تا دست ایران در مقابله بسته شود، اما زلزله ترکیه برنامه ها را به هم ریخت، که برخی آن را امداد الهی تعبیر کردند.

شاید تعجب کنید اما حمله غافلگیرانه همیشه پاسخگو بوده و در زمانی که نیروهای طالبان نیز به سمت مرزهای ما آمدند شاهد پیشروی آنها بودیم، هرچند بعدا طبق آنچه که نقل می شد به دستور آقای رادان تمام پایگاه های طالبان تا عمق زیادی از مرزهای افغانستان هدف توپخانه ایران قرار گرفت و با پهپاد فیلمبرداری شد که بعدا نماینده طالبان با عذرخواهی خواهان پخش نشدن این فیلم ها گشت که مبادا با واکنش داخلی مواجه شوند.

بگذریم، جرقه آن طرح ها هم از دو سال پیش زده شده بود، اسرائیل در تدارک بود تا از یک سو حمله سهمگین نیابتی به مرزهای ایران شکل دهد و همزمان در هجومی غافلگیرانه در کمتر از یک هفته غزه را تصاحب و حزب الله لبنان را نابود کند، در آنالیز خود نیز به این نتیجه رسیده بودند که «حدود یک میلیون تندرو» در غزه هستند که پس از تصاحب باید به کشورهای دیگر گسیل شوند تا آرامش در غزه حفظ شود و برای این منظور چراغ سبزهایی از امارات، عربستان و مصر گرفته بودند تا به آنان پناه داده شود.

حالا بجای ایران، هیمنه نظامی و اطلاعاتی اسرائیل شکسته شد و با موفقیت جنگ به درون خاک اسرائیل کشیده شد.

برای نخستین بار سامانه های آنچه که محور مقاومت نامیده می شود هم زمان اعلام آمادگی کردند تا وارد جنگ با اسرائیل شوند و آنقدر قدرت بازدارندگی ایران بالا بود که امریکا و اسرائیل نقش ایران را در حمله حماس تکذیب کرده تا دامنه درگیری گسترده نشود.

حتی تحلیل های داخلی مبتنی بر این بود که در جریان بمباران بیمارستان غزه، هدف اسرائیل وا داشتن ایران به واکنش بوده تا به تبع آن امریکا ناچار به ورود در این جنگ شود، اسرائیل باور داشت حضور تفنگدارهای امریکایی و ناوهای هواپیمابر بیشتر نقش فرمالیته داشته و برای جنگ نیامدند، هرچه بود ایران را به این نتیجه رساند حالا که ابتکار عمل در دست ماست باید خودمان زمین بازی را طراحی کنیم و در نقشه اسرائیل قرار نگیریم.

و در طراحی زمین بازی شاهد تحرکات لجستیکی آنچه که محور مقاومت خوانده می شود بودیم تا در خاک سوریه فاز دوم غافلگیری را آغاز کرده و سعی کنند بر بلندی های جولان مسلط شوند و در گامی دیگر با برافروختن پروپاگاندا در سطحی جهانی اسرائیل را زیر ضربه رسانه ای ببرند.

حوثی های یمن نیز با شلیک موشک های بسیاری که از فراز عربستان عبور کرده بود تا به اسرائیل برسد و در مسیر توسط ناو امریکایی رهگیری شد اعلام حضور کردند، اما نکته جالب این بود که هدف اصلی، آن موشک ها نبودند و آنها صرفا برای به هم زدن تمرکز طرف مقابل شلیک شدند و همزمان با شلیک آن موشک ها، پایگاه فوق جاسوسی دهلک اسرائیل در کشور اریتره مورد هدف موشکی و پهپادی حوثی ها قرار گرفت.

حزب الله لبنان نیز از سوی دگر سعی کرده تا چشم و گوش اسرائیل را در مرز با لبنان و سوریه کور کند، در ابتدا چندین سایت شنود را که در نزدیکی مرز ساخته شده بود و توانایی شنود فرا مرزی گسترده ای داشتند هدف موشک قرار داد و نابود شدند و چون تکنولوژی آنها منحصر به خود اسرائیلی ها بود در بهترین حالت اگر تیم های خودشان تلاش شبانه روزی می کردند یک ماه زمان می برد تا بازسازی شوند اما اکنون آن رصد صوتی کور شده، در گامی دیگر دوربین ها فوق پیشرفته که اطراف دیوار مرزی نصب شده بود و با بهره گیری از هوش مصنوعی توانایی آنالیز هر کنشی را در جزئی ترین شکل ممکن داشت هدف قرار دادند و از کار انداختند، پهپادهای اسرائیل نیز که برای اسکن و رصد آمده بودند هدف قرار گرفتند و گفته شده در این زمینه جمرهای روسیه به کمک‌شان آمدند تا دسترسی ماهواره ای را هم دچار اخلال کنند و رسما می توان اینگونه برداشت کرد که چشم و گوش اسرائیل در آن نقاط کور شده است.

اسرائیل در ابتدای جنگ به حزب الله لبنان پیغام علنی داد که شما را به عصر حجر باز می گردانیم و حزب الله لبنان نیز پاسخ داد که می دانیم اینکار را می توانید انجام دهید اما مطمئن باشید آن روز که ما به عصر حجر بازگردیم اسرائیل هم وجود نخواهد داشت و همین نشان می دهد چرا هر دو طرف علی رغم پرتاب موشک یا راکت به یکدیگر از اعلام جنگ رسمی خودداری می کنند و همین تعلل باعث شده اسرائیل نتواند تمرکز خود را بدست بیاورد.

در سوی دیگر ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه با همکاری هم پروژه بمباران گروه های تروریستی داعش در مناطق سوریه را آغاز کردند، همان گروه هایی که گفته می شد در تنش دو ماه پیش امریکا و ایران تجهیز شده بودند تا با شروع جنگ، عراق و سوریه را به خود مشغول کنند.

حالا شنیده ها حاکی از آن است سرمایه گذارانی که در امارات مشغول بودند اقدام به خروج کرده و بعضا به سمت عمان تمایل یافتند، از آنجایی که جنگنده های خریداری شده امارات در بمباران های اسرائیل شرکت دارند این احتمال به وجود آمده که تاوان این همکاری نظامی شاید پاسخی نظامی به مکانی قابل توجه مثل برج خلیفه باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. دو ماهه صدا و سیما داره خودشو می کشه چهارخط شسته رفته اینجوری نتونست بگه وقتی انقدر حق با ما بوده پس چرا مخفی کاری می کنن اخه
    بعد میگن فقط رسانه های ما رو دنبال کنین خب بازم که حقیقت رو مخفی کردید این رسانه ها فاش کردن

  2. با سلام عزیز من این آقا تحلیلگر نظامی نیست این موضوع به این مهمی را باید تحلیلگران نظامی و استراتژیکی توضیح بدهند بنده ۹۳ ماه در زمان دفاع مقدس جبهه بودم هفت تا عملیات بزرگ و کوچک هم شرکت داشتم من سردر نمی آورم ایشان با چه اسنادی این حرفها را میزند من که ماندم و ضمن سپاه عاشورا سپاه حضرت عباس استان های آذربایجان شرقی و اردبیل و چند تپ مکانیزه و عملیاتی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران همان منطقه مستقرشد بودن مگر اینجا باکو یا کردستان عراق هستش که هر کسی از راه برسد یا علی اینجا ایران هست سرزمین شهیدان کشور دلاورمردان مرد درستی باهم یه مقدار اختلافات سیاسی داریم ولی دشمن هم که نیستم مگر مرده باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا