خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پشت پرده فیلترینگ از زبان نماینده کاشمر در مجلس

اظهارنظرها درباره پشت پرده های فیلترینگ حالا به بیان های صریح رسیده است. نیک بین، نماینده مجلس می گوید نویسندگان فیلتریگ، همان فروشندگان فیلترشکن‌ها هستند. ما با این نماینده صریح و شفاف گفت وگو کردیم.

صادق غفوریان در روزنامه خراسان نوشت: نیک بین، نماینده مجلس که بارها از پشت پرده های فیلترینگ سخن گفته بود، این بار در رسانه ملی صریح تر و مشخص تر زبان به انتقاد گشود: «من معتقدم و صریحا می گویم که نویسندگان برنامه فیلترینگ همان هایی هستند که نویسندگان وی پی ان هم هستند. یعنی کسی که برنامه فلیترینگ را می نویسد یا خودش مستقیم یا به واسطه چند نفر وی پی ان را می فروشد.»

حرف‌های شفاف یک نماینده مجلس

پیش از این، بارها نمایندگان مجلس و فعالان کسب و کارهای مجازی از این که فیلترینگ، سبب ساز رونق بازار فرصت طلبانی شده که سودهای رویایی به جیب می‌زنند، فریاد سر داده بودند و به نوعی می توان گفت این موضوع در کشور مسئله‌ای قدیمی به شمار می آید. اما حالا یک نماینده مجلس شفاف تر از همیشه، عاملان فیلترینگ را کسانی دانسته که مستقیم یا با واسطه از فیلترینگ سود می برند. حجت الاسلام نیک بین، نماینده کاشمر و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، گفته است:
«گردش مالی وی پی ان دست کسانی است که فیلتر می کنند. وی پی ان فروش ها در داخل کشور هستند نه خارج کشور. مردم دسترسی به فضای مجازی را دارند ولی به سختی.»

تحقیق و تفحص از فیلترینگ

افزون بر اعتراضاتی که برخی نمایندگان در موضوع فیلترینگ مطرح می کنند، اواخر مهرماه، رشیدی کوچی دیگر نماینده مجلس از آماده‌ازی طرح تحقیق و تفحص سخن گفت و تصریح کرد: «در این طرح تلاش می‌کنیم دست های پشت پرده را نیز مشخص کنیم و این که چه جریاناتی از تصمیماتی که در حوزه فیلترینگ گرفته می‌شود، حمایت می کنند.»
رشیدی کوچی درباره پشت پرده محدودسازی اینترنت، این را هم گفته است: «بازار پرسود، غیرقابل نظارت و خلافی در این بخش شکل گرفته؛ پس قطعاً دست افراد خاصی است. وقتی این بازار پرسود باشد، حتماً افراد معمولی نمی‌توانند به آن راه پیدا کنند.»

دست های آشنا!

غم انگیزتر از همه این موارد، ادعایی است که مرتضی محمودوند، نماینده لرستان چندی قبل در گفت وگو با ایلنا از آن پرده برداشت: محمودوند با اشاره به این‌که شخصی وابسته به مسئولی رسماً در بحث تجارت فیلترشکن اش در فضای رسانه‌ای مطرح می‌شود، بیان کرد: «امروز در برابر این موضوعات هیچ پاسخ گویا، شفاف و قانع‌کننده‌ای برای جوان پرسشگر نداریم و این باعث شرمساری ماست.»

از 50 هزار میلیارد می توان گذشت؟
شاید هفته گذشته که معاون دادستان قم از بازداشت دو سرویس دهنده فیلترشکن با گردش مالی 46 میلیارد تومان خبر داد، اعداد و ارقام درباره این پدیده واقعی تر به نظر رسید. ارقامی که نمایندگان مجلس آن را سودی تا 50 هزار میلیارد تومان می دانند که سالانه به جیب فیلترشکن فروش ها می رود. با این اوصاف آیا گذر از این سود، کار ساده ای است؟

پشت پرده فیلترینگ از زبان نماینده کاشمر در مجلس
پشت پرده فیلترینگ از زبان نماینده کاشمر در مجلس

فیلترینگ در دنیا دوره محدود دارد
ما برای گفت وگویی شفاف تر، خودمان به سراغ حجت الاسلام جواد نیک بین از نمایندگان افشاگر درباره فیلترینگ می رویم. اوبه خراسان می گوید: در دنیا کسانی که ویروس را در سیستم های رایانه ای می سازند، آنتی ویروس اش را هم خودشان می سازند. در کشور ما هم ویروس، فیلتر و آنتی ویروس هم فیلترشکن ها هستند. این یک معادله ساده است همان‌طور که دو دوتا چهار تا می شود.از نیک بین می پرسیم با توجه به این فضا و به نوعی بی فایدگی فیلترینگ، چرا تصمیم جدیدی در این باره اتخاذ نمی‌شود؟

او پاسخ می دهد: معتقدم کسانی که درباره فیلترینگ تصمیم گرفته اند، از واضحات آگاهی ندارند. چراکه بالاخره مردم امروز با هزینه و تعداد فراوان و به سختی و البته با نارضایتی زیاد از فیلترشکن در حال استفاده هستند.حجت الاسلام نیک‌بین در ادامه پاسخ به سوال ما می گوید: فیلترینگ در دنیا دوره محدودی دارد، مثلا تصمیم می گیرند فضای مجازی و اینترنت به دلیل سوءاستفاده معاندان محدودسازی شود تا زمانی که بحران اجتماعی از میان برود. اما سوال این‌جاست که الان دچار التهاب و شرایط ویژه ای نیستیم پس چرا باید فیلترینگ تداوم یابد؟

تلگرام، واتس‌اپ و توئیتر باید رفع فیلتر شود

من معتقدم با این شرط که برای کودکان بتوانیم فضای کنترلی ایجاد کنیم، فضای مجازی باید سامان‌دهی و بازگشایی شود. به طور مشخص تصور می کنم، واتس‌اپ، تلگرام و توئیتر باید رفع فیلتر شود. درباره اینستاگرام باید بگویم که یک سکوی داخلی همین حالا داریم که اگر از اینستاگرام بدتر نباشد بهتر هم نیست. علامه شرف‌الدین جمله ای دارد که می گوید: از همان جا که گمراهی انتشار یافته است، هدایت هم از همان جا می تواند نشر یابد. حرف من این است که اگر این پلتفرم‌ها محتوای نامناسبی احیانا دارند، ما باید در بخش محتوای مناسب و پاک سازی آن حرکت کنیم.نیک بین در پاسخ به این سوال که آیا اراده ای در مجلس وجود دارد که فیلترینگ را در دستور کار خود قرار دهد؟ می گوید: تلاش ما این است که بتوانیم این موضوع را به عنوان یک مطالبه عمومی در مجلس مطرح کنیم اما فضای مجلس اکنون درگیر لایحه برنامه هفتم توسعه و پس از آن هم درگیر لایحه بودجه سالانه است اما شاید بشود میان این دو، به موضوع فیلترینگ پرداخت.:

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا