خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«رضامراد صحرایی در جایگاهی است که باید با درایت سخن بگوید»

در شماره گذشته در این ستون پیرامون «ادعاها و وعده‌های تحقق نیافته وزیران آموزش و پرورش در دولت سیزدهم» مطالبی درج گردید و در این شماره در مورد اظهارات وزیر آموزش و پرورش درباره کمبود معلم و فضای آموزشی و با انتقاد از نحوه سخن گفتن و تناقض‌هایی که در بیانات وی می‌باشد مواردی به اطلاع خوانندگان آیینه یزد می‌رسد.

«رضامراد صحرایی در جایگاهی است که باید با درایت سخن بگوید»
«رضامراد صحرایی در جایگاهی است که باید با درایت سخن بگوید»

رضا سلطان زاده، مدیرمسئول هفته‌نامه‌ی آئینه‌ی یزد در یادداشتی نوشت: صحرایی نهم شهریورماه سال جاری ادعا نموده از آغاز دولت سیزدهم در سراسر کشور بیست و هشت هزار کلاس درس به ویژه در سیستان و بلوچستان ساخته شده و در پانزدهم مهرماه امسال در آیین افتتاح مدرسه‌ای اعلام نمود به‌صورت میانگین و به طور متوسط روزانه در دولت سیزدهم هشت کلاس درس ساخته شده و این بدان معنی می‌باشد که در دو سال اخیر حدود 5800 کلاس احداث گردیده است. رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور می‌گوید: در دولت سیزدهم 5800 فضای آموزشی در قالب 27000 کلاس درس در سطح کشور تحویل مجموعه آموزش و پرورش شده است اما هیچ‌یک از آنها نمی‌گویند چند درصد از مدارس و کلاس‌های ساخته شده را آموزش و پرورش و چند درصد مجمع خیرین مدرسه‌ساز ساخته و تحویل ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق داده‌اند. در این شش، هفت سال هریک از وزیران آموزش و پرورش از مدرسه‌های خشت و گلی و کانکسی و درباره جمع‌آوری آنها سخن گفته‌اند.

سال 1396 سید محمد بطحایی وزیر وقت آموزش و پرورش از وجود سه هزار کلاس درس کانکسی و خشت و گلی خبر داد و قول جمع‌آوری آنها را تا پایان سال 1397 داد. محسن حاجی‌میرزایی در سال 1400 ادعا کرد هیچ مدرسه خشت و گلی در کشور نداریم و جمع‌آوری مدارس کانکسی هم به زودی به اتمام می‌رسد و رضامراد صحرایی خبر می‌دهد که 1100 مدرسه خشت و گلی و کانکسی جمع‌آوری شده است و امسال یک میلیون دانش‌آموز در دو هزار مدرسه نو تحصیل را آغاز خواهند کرد و چهار هزار میلیارد تومان هم برای نوسازی و تجهیزات آموزشی و سامانه‌های گرمایشی مدارس هزینه شده است. در 14 دی‌ماه 1392 رئیس وقت سازمان نوسازی در دیدار وزیر آموزش و پرورش با اعضای جامعه خیرین مدرسه‌ساز اعلام نمود بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به‌طور متوسط روزانه 7 کلاس درس توسط خیرین مدرسه‌ساز ساخته شده است.

خبرگزاری میزان در سال 98 نوشت دو سوم مدارس تهران را خیرین ساخته‌اند و ایسنا در اردیبهشت 1396 گفت در سال 1395 خیرین 5/4 برابر دولت در سال 1395 مدرسه ساخته‌اند و اخیراً خبرها حکایت از این دارد متاسفانه بیش از بیست درصد مدارس مناطق و استان‌ها فرسوده است و در شهر یزد بیش از چهل مدرسه «دو شیفت» و مدارسی بعضاً با کلاس‌های چهل و یا چهل و پنج نفر فعالیت می‌نمایند. مدیران آموزشگاه‌ها به خوبی می‌دانند در چند سال اخیر چه مبلغی برای تعمیر و بازسازی آموزشگاه‌های محل خدمتشان از آموزش و پرورش دریافت نموده‌اند. مسئول یکی از مدارس یزد می‌گفت پولی در اختیارش نگذاشتند تا دیواری که در اثر سیل سال گذشته خراب شده را بازسازی نماید و به ناچار از اولیای دانش‌آموزان یاری طلبیده تا دیوار دور مدرسه را بازسازی کند.

مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه اخیراً گفته است: «مدارس کانکسی دارای بیست دانش‌آموز از سیستم آموزشی کرمانشاه حذف شده و آن‌چه که باقی‌مانده به ویژه در مناطق زلزله‌زده (22 آبان‌ماه 1396) مربوط به مدارس روستایی 10 دانش‌آموز است و از 145 مدرسه کانکسی با بیش از 10 دانش‌آموز ساخت 66 مدرسه در دست اجرا است و 9 مورد به بهره‌برداری رسیده و مابقی به زودی تکمیل و در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.» شگفت آن‌که بعد از گذشت 6 سال از زلزله کرمانشاه از 145 مدرسه کانکسی با بیش از 10 دانش‌آموز فقط 9 مورد به بهره‌برداری رسیده است!

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور گفته است: «باتوجه به نگاه ویژه دولت مردمی سیزدهم به آموزش و پرورش هر روز چهل کلاس درس در مناطق مختلف کشور ساخته شده است!»

نهم آذرماه 1401 رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز البرز اعلام کرد: آن استان هفت هزار کلاس درس کم دارد نکته مهم این که سیزدهم مهرماه سال جاری رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور گفت بیش از 3 میلیون دانش‌آموز در کلاس‌های خطرآفرین درس می‌خوانند.

امسال قریب 16 میلیون دانش‌آموز راهی مدارس شده‌اند گفته شده است بیش از 910.000 دانش‌آموز سال گذشته ترک تحصیل کردند اما صحرایی این رقم را بیش از 200.000 نفر نمی‌داند گرچه عده‌ای، افراد ترک تحصیل نموده را تا 4 میلیون ذکر کرده‌اند و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در یکی دو ماه اخیر در مورد تامین نیرو و معلم برای مناطق محروم و شهرستان‌ها و از کمبود معلم و فضاهای آموزشی گفته‌اند، مجلس شورای اسلامی نشست غیررسمی با وزیر آموزش و پرورش در این زمینه برگزار نموده رسانه‌های متعدد از اول مهرماه سال جاری تاکنون از کمبود معلم و نیروهای اجرایی و مستخدمین مدارس خبر داده و تعدادی از نمایندگان استیضاح وزیر آموزش و پرورش را مطرح نموده‌اند.

مناسب می‌داند نظر خوانندگان را به بخشی از مطالبی که خبرگزاری ایسنا درباره مصاحبه وزیر آموزش و پرورش با صدا و سیما منتشر نموده جلب نماید.
«وزیر آموزش و پرورش معتقد است که اکنون گزارشی درباره کلاس خالی از معلم در کل کشور نداریم. رضامراد صحرایی با حضور در برنامه «صف اول» شبکه خبر سیما، درباره کلاس خالی از معلم در کشور، اظهار کرد: اکنون گزارشی درباره کلاس خالی از معلم در کل کشور نداریم. چهار هفته کلاس‌های ما معلم واقعی خود را نداشتند اما در ادبیات آموزش و پرورش کلاس خالی با کمبود معلم دو حرف متفاوت است چراکه تمام نیروهای آموزش و پرورش معلم هستند. در جاهایی که معلم نداشتیم کارشناسان ادارات آموزش و پرورش و معاونین و مدیران کلاس را دنبال می‌کردند تا معلمان جدید ملحق شوند. وی تاکید کرد: مطابق آمار ما، بعد از اعلام نتایج آزمون‌های استخدامی کلاس خالی از معلم در کشور نداریم و اگر جایی هست پیگیری می‌کنیم! وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه در خلال این برنامه خانواده‌ها با تماس با صداوسیما اعلام کردند که کلاس بچه‌هایشان معلم ندارد، گفت: واقعیت این است که من بالاخره باید به گزارش مدیران کل آموزش و پرورش و روسای آموزش و پرورش اعتماد کنم یا به تلفن‌هایی که بعضا می‌شود؟.

صحرایی یادآور شد: ما قریب به 600 هزار کلاس درس داریم، بر فرض اینکه آمار ارائه داده شده درست باشد و 20 هزار کلاس درس ما در چهار هفته اول مهرماه معلم نداشته باشند هم تعداد این کلاس‌ها چند درصد کل کلاس‌های ما می‌شود؟. با این حال معلم آن 20 هزار کلاس درس هم تامین شد. این مواردی که می‌گویند کلاس درس خالی از معلم است را حتما ما پیگیری می‌کنیم. با این حال خانواده‌ها نیز می‌توانند با آموزش و پرورش شهر خود تماس بگیرند و این مساله را اعلام کنند. وی در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا افرادی که تماس می‌گیرند و می‌گویند کلاس درس فرزندانشان خالی است، خلاف واقع صحبت می‌کنند؟، بیان کرد: من گزارشی از مدیران کل آموزش و پرورش کشور درباره کلاس خالی از معلم ندارم. وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود با طرح این پرسش که آیا این کسری معلم ناگهان ایجاد شده است؟. یادآور شد: کسری ما بیش از 200 هزار معلم است. مساله خشکاندن ریشه این کمبود است. هرکسی در هر نقطه‌ای از ایران که می‌گوید معلم ندارد را به ما اعلام کنید، پیگیری می‌کنیم… صحرایی در بخش دیگر سخنان خود درباره تراکم کلاس‌های درس عنوان کرد: تراکم 17 هزار و 600 کلاس درس ما از تعداد کل 600 هزار کلاس درس در کشور، بالای 40 نفر است. تعداد مطلوب ما تراکم 25 نفری است اما همواره ضریب دیده شدن آن کلاس‌های 40 نفره بیشتر از کلاس‌های زیر 30 نفر است. با این حال نزدیک 25 هزار کلاس درس در کشور بین پنج تا 10 دانش‌آموز دارند. ما 505 مدرسه یک نفره و نزدیک 10 هزار مدرسه با کمتر از پنج دانش‌آموز داریم و در تهران مشکل شدید معلم داریم…»

نکته آخر این‌که افرادی در جایگاه شهیدان محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر و وزیران کاردان و توانایی چون غلامحسین شکوهی که با عنوان پدر علم تعلیم و تربیت ایران شناخته می‌شود و سید علی‌اکبر پرورش‌ و… نشسته‌اند که با اظهارنظرهای متفاوت و سخنان تناقض‌آمیزشان وزارت آموزش و پرورش را دچار یک سردرگمی و بحران مدیریتی و ناهماهنگی نموده‌اند. روزی تقصیر و گناه کمبود و بی‌توجهی به وزارت آموزش و پرورش را به دولت سابق ربط می‌دهند یا به اولیای دانش‌آموزان می‌گویند کمبود معلم نداریم، گاه می‌گویند به شبکه شاد یا مدیران کل آموزش و پرورش مراجعه نمایید، در مصاحبه اعلام می‌کنند نمی‌دانند آیا گفته‌های مدیران آموزش و پرورش را باور کنند یا اظهار نگرانی‌های مردم را که فرزندانشان در آموزشگاه با کمبود معلم یا معاون یا خدمتگزار یا مربی ورزش و پرورشی روبرو می‌باشند. هزاران نفر از صدا و سیما می‌شنوند کلاس‌ها بدون معلم است امّا فردای همان روز شعارها و ادعاهای وزیر یا مدیرکلی را می‌شنوند که می‌گوید: «خیالتان راحت باشد و آسوده بخوابید کمبودها جبران شد و نیروها تامین گردید!…»

شان و جایگاه آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت می‌طلبد که به چهار عنصر اصلی و اساسی مدیریت در سطح کلان توجه شود سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، اجرای دقیق و نظارت مستمر و اقدام به این 4 اصل مدیران توانا، کارآمد، مجرب و شایسته را می‌طلبد کاش رئیس‌جمهور به آموزش و پرورش کشور بیشتر اهتمام ورزد و برای اعمال شیوه‌های درست چاره‌ای بیندیشد. والسّلام.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا