خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«افزایش نجومی اجاره‌ بها در گناباد»

«امام جمعه گناباد گفت:‌ افزایش سرسام آور و نامتعارف ۲ تا 3 برابری اجاره بهای مسکن به یک دغدغه عمومی در این شهرستان تبدیل شده است و باید این شرایط سامان‎دهی شود.»

صفری در روزنامه خراسان رضوی نوشت: «مسکن یکی از ضرورت های زندگی است اما این روزها شاهد افزایش نجومی قیمت ها در این حوزه هستیم. در گناباد نیز افزایش چند برابری قیمت زمین و اجاره بهای مسکن طی امسال به دغدغه مهم شهروندان تبدیل شده است. وجود تعداد زیادی زمین کشاورزی و غیر قابل تغییر کاربری در داخل شهر گناباد و از طرفی جولان دلال ها در بازار زمین و مسکن، موجب افزایش قیمت ها در این شهرستان شده است. کار به جایی رسید که امام جمعه گناباد چندی پیش در خطبه های نماز جمعه به گرانی زمین و مسکن و افزایش دو برابری اجاره بهای واحدهای مسکونی در این شهرستان واکنش نشان داد و با اشاره به این که استمرار این معضل، مشکلات زیادی را برای مردم و جوانان ایجاد کرده است، توجه بیشتر مسئولان ذی‎ربط به ریشه‌یابی و رفع این معضل را خواستار شد.

وجود تعداد زیادی زمین کشاورزی رها شده در شهر

یکی از شهروندان گنابادی در این باره گفت: افزایش اجاره بها و به خصوص دو برابر شدن آن نسبت به سال گذشته، به یک مشکل مهم در گناباد تبدیل شده است. علیرضا سبحانی افزود: یک واحد مسکونی آپارتمانی که اجاره بهای آن در سال گذشته شش تا هفت میلیون ریال بود، امسال به بیش از 16میلیون ریال افزایش یافته و از طرفی مبالغ پول پیش خانه هم بسیار رشد داشته است. علیرضا شریفی یکی دیگر از شهروندان ساکن بولوار عدالت گناباد هم کمبود زمین را در افزایش قیمت در این بخش موثر دانست و گفت: تعداد زیادی زمین کشاورزی در سطح شهر وجود دارد که بدون استفاده رها شده است و مسئولان ذی‎ربط باید با دادن مجوزهای تغییر کاربری و امکان فروش آن‎ها در قالب طرح‎های ساخت و ساز مسکن و واگذاری به مردم و از جمله جوانان جویای مسکن در کاهش این معضل بکوشند.

یکی از ساکنان بولوار سلمان فارسی گناباد نیز اجرای طرح ملی مسکن را اقدام مناسب برای کاهش معضل مسکن و کاهش تورم در این بخش دانست و گفت: به هر اندازه عرضه بیشتر از تقاضا باشد، تورم در یک بخش کاهش می یابد. محمد رضا صفاری با اشاره به این که این طرح‎ها باید از چند سال قبل اجرا می شد، افزود: اجرای این قبیل طرح‎ها شوک ناشی از افزایش قیمت‏ها به بازار زمین و مسکن را کاهش می دهد.

کمبود زمین با کاربری مسکونی در محدوده شهری

کارشناس امور شهرداری هم مهم‎ترین علل افزایش قیمت زمین و مسکن را کمبود زمین با کاربری مسکونی در محدوده شهری و اتمام اعتبار طرح تفصیلی و طولانی بودن روند بازبینی آن ذکر کرد. سید مهدی ژیان عمرانی افزود: در نظر نگرفتن سبک زندگی مردم گناباد و استقبال ناکافی مردم این شهرستان از زندگی آپارتمانی در بروز معضل کمبود زمین و مسکن تاثیر داشت. او به سود قابل توجه بساز بفروش ها از بخش ساختمان اشاره و بیان کرد: رواج یافتن فرهنگ غلط ساخت ساختمان ها و مجتمع های تجاری لوکس و به رخ کشیدن سرمایه داری در قالب ساختمان و بناهای با شکوه، موجب شد بخش عمده زمین‎های شهر گناباد صرف این نوع ساخت و سازها شود و این موضوع به مشکل کمبود زمین و مسکن در گناباد دامن زد. وی گفت: قطعات تفکیکی زمین‎ها در گناباد در برخی مناطق بزرگ است که در صورت تفکیک به قطعات کوچک تر با توجه به تبصره سه ماده ۱۰۱ قانون شهرداری ها، 43.75 درصد ارزش بابت تفکیک از مالک دریافت می شود که این موضوع نیز به صرف مالک نیست و مانع تفکیک زمین‎های بزرگ می شود. ژیان تسهیل روند تفکیک اراضی و احیای بافت فرسوده و هدایت ساخت و سازها در بافت فرسوده را در کاهش معضل مسکن موثر دانست.

افزایش تا 3 برابری نرخ اجاره بها

امام جمعه گناباد در این باره گفت:‌ افزایش سرسام آور و نامتعارف ۲ تا 3 برابری اجاره بهای مسکن به یک دغدغه عمومی در این شهرستان تبدیل شده است و باید این شرایط سامان‎دهی شود. امام جمعه شهرستان گناباد درباره مشکلات افزایش اجاره بها و قیمت مسکن در گناباد گفت :‌ بر اساس مصوبه دولت و تاکید مسئولان ذی‎ربط، اجاره بهای واحدهای مختلف مسکونی امسال باید نسبت به سال گذشته حداقل ۲۵ و حداکثر ۵۰ درصد افزایش یابد. حجت الاسلام حسن صادقی نسب افزود : هم‎اینک در شهرستان گناباد شاهد افزایش ۲ تا 3 برابری نرخ اجاره بها هستیم و این افزایش بی رویه نرخ اجاره بها با هیچ منطقی سازگار نیست. وی ضمن تاکید بر لزوم جلوگیری از افزایش بی رویه و افسار گسیخته اجاره بهای واحدهای مسکونی و املاک در این شهرستان تصریح کرد:‌ اگر قانونی نیست و یا فردی نیست که جلوی این افزایش را در گناباد بگیرد مالکان در اجاره املاک خود رحم و انصاف را رعایت کنند. حجت الاسلام صادقی نسب، خواستار عزم و توجه جدی مسئولان مربوط نسبت به سامان‎دهی و افزایش نظارت بر قراردادهای معاملات املاک و مسکن در شهرستان گناباد شد.

رفع کمبود زمین در گناباد تا یک ماه آینده

فرماندار گناباد نیز در این باره گفت:‌ افزایش بی رویه اجاره بهای واحدهای مسکونی موجب نارضایتی تعداد زیادی از مردم و به خصوص مستاجران شده و مشکلات زیادی برای آنان به همراه داشته است. رضا نصیری افزود: نیمی از مجموع مراجعه های مردمی به فرمانداری گناباد را مشکلات مربوط به افزایش سرسام آور اجاره بهای واحدهای مسکونی تشکیل می دهد. وی با اشاره به عزم جدی دولت برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن و کاهش مشکلات تامین مسکن مردم افزود:‌ با توجه به ابلاغ واگذاری قطعه زمین ۲۴۰ هکتاری برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در گناباد، در آینده نزدیک به چهار هزار نفر از متقاضیان نهضت ملی مسکن زمین واگذار می شود و تا یک ماه آینده مشکل کمبود زمین در گناباد رفع می شود. نصیری خاطرنشان کرد:‌ متقاضیانی که متعهد شوند ظرف یک ماه از تحویل پروانه ساخت،‌ احداث واحدهای مسکونی خود را آغاز کنند، در اولویت واگذاری زمین قرار می گیرند. وی ‌ اظهار کرد: افزایش ساخت و ساز مسکن در کاهش قیمت یا اجاره بهای واحدهای مسکونی گناباد نقش زیادی دارد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا