خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نه نوکر، نه سرباز؛ کارگزارِ مسئولیت پذیرِ رهبر باشید | غلامرضا بنی اسدی

غلامرضا بنی اسدی، روزنامه‌نگار در یادداشتی با عنوان «نه نوکر، نه سرباز؛ کارگزارِ مسئولیت پذیرِ رهبر باشید» که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

رهرو، گهی تند و گهی خسته می‌رود. مسئولیت گام‌هایش با اوست. خود صاحب کارنامه می‌شود. اما سرباز از به چپ، چپ تا به راست، راست تا خبردار و آزادباش‌اش با فرمانده است. مسئولیت هم با فرمانده است. اوست که باید در رابطه با عملکرد سربازان‌اش جواب بدهد. شکست و پیروزی به حساب او سند می‌خورد. کسی سرباز را بازخواست نمی‌کند.

این را دوست دارم یک نفر – به زبانی که دوستان متوجه بشوند – به آنانی بگوید که خود را «سربازِ رهبر» می‌خوانند. این مدح شبیه به ذم است. از خود سلب اراده و مسئولیت کردن است. نه تنها ارزش افزوده برای رهبر و نظام ندارد که کاهنده‌ی ارزش‌ها نیز هست.

رهبر هم «رهرو» می خواهد نه سرباز. رهبر، راه‌نماست، راه را می‌نمایاند، نقشه راه را طرح و مهندسی می‌کند. این مسئولان در جایگاه رهروان هستند که باید کار را به سامان برسانند و کارنامه‌ی خود را کامل کنند. این‌گونه است که خود مسئول ضعف و قوت‌های خود می‌شوند. کسی هم از حساب ذخیره واجب الحفظِ اعتبارِ رهبری برداشت نمی‌کند.

برخی اما پا را از «خود سرباز خوانی» فراتر گذاشته و مدعی‌اند، «دولت خود را نوکر ولایت فقیه می‌داند»؛ خُب، مسئولیتِ نوکر هم با ارباب اوست. او از خود اراده ای ندارد. اختیار ندارد. کسی هم توقع این دوگانه را از «نوکر» ندارد. اما وقتی این وصف نسبت کارگزاران نظام با مردم باشد، قضیه فرق می‌کند. در گام اول یک «تعارف محترمانه» تلقی و چون به باور عملی آنان تبدیل شود کارگشا و راه‌گشاست.

به همین خاطر است که امام خمینی(ره) می فرمایند: «آقا دولت مال مردم است، بودجه مملکت از جیب مردم است، شما نوکر مردم هستید؟ دولت‌ها خدمتگزار مردمند، هی لفظا نگویید من خدمتگزار و عملا تو سر مردم بزنید و این ارباب‌های بیچاره‌تان را پایمال کنید. خب شما از بودجه این مملکت داری ارتزاق می‌کنید».

آیت الله خامنه‌ای نیز به صراحتی چنین راه بر چنین سخنانی می بندند که «فلسفه وجود بنده و امثال بنده و دیگر مسؤولان، خدمت است. ما نوکر و خدمتگزار مردم هستیم. اعتبار و آبروی ما به این است. اسلام این را برای ما معیّن کرده است. ما حقّی به گردن مردم نداریم؛ مردم به گردن ما حق دارند». این را هم مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، بازنشر کرده است تا بدانیم این گونه بیان و نگاه با منظر شریفِ رهبر، نسبتی جز تباین ندارد.

آقای دولت! شما نوکر مردم هستید. پُشت رهبری قایم نشوید، سینه سپر کنید و با کار خوب، سپرِ رهبر و انقلاب و ایران باشید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. ای قربون زبونت، یه برنامه ای رو مجبور بودیم برای یه عده از مسئولین جا بندازیم و توجیه کنیم، هر چه بهانه می اوردن توضیح می دادیم، اخرش هم می گفتن با منویات آقا نمی خونه!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا