خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توضیح وکیل در مورد پرونده قتل

رپورتاژ آگهی

وکیل شخصی که موکلش به اتهام قتل همسرش محکوم شده درباره این موضوع یک سری توضیحات می دهد که بدین صورت است :

شعبه بازپرسی دادسرای یکی از شهرستان ها، با توجه به گزارش های گواهان که اظهار کرده اند موکل در زمان وقوع حادثه در حال بازی فوتبال در سالن ورزشی حضور داشته و همچنین عدم وجود آثار دفاعی در بدن متوفی، و همچنین دست نوشته متوفی که به عنوان علامتی از عذرخواهی موکل برای اشتباه خود و خداحافظی از او تعبیر شده، و کارشناس خط نیز تایید کرده که دستخط متوفی است، به منظور اثبات عدم اتهام موکل به جرم قتل عمدی، از ادامه تعقیب و پیگیری در این پرونده منصرف می شود و صدور فرمان منع تعقیب برای موکل را تصمیم می گیرد.

دادیار، با اظهار نظر خود، موضوع را به عنوان لوث (با وجود قرائنی که موجب ظن قاضی به ارتکاب جنایت یا نحوه ارتکاب از جانب متهم می شود) تشخصی می دهد. بر اساس این نظر، پرونده توسط دادستانی به شعبه دادگاه کیفری شهرستان مربوطه ارجاع می شود. پس از تشکیل جلسه و اجرای مراسم قسامه در دادگاه، با تصویب و اجرای قانون آیین دادرسی کیفری سال ۱۳۹۴ و انحلال محاکم کیفری استان، پرونده به یکی از شعب دادگاه استان دیگر ارجاع می شود.

متاسفانه، با وجود اجرای مراسم قسامه در دادگاه کیفری استان و سوگند گرفتن توسط قضات آن شعبه از ۵۰ نفر از گواهان، شعبه مذکور در نهایت با توجه به همان سوگند، حکم قصاص نفس برای متهم را صادر می کند.

وی، با اشاره به فرجام خواهی در خصوص حکم قصاص موکلش، اظهار کرد: پس از فرجام خواهی، پرونده به یک شعبه از دیوان عالی کشور ارجاع می گردد. اما این شعبه محترم، بدون توجه به قرائن و امارات موجود در پرونده که همگی حکایت از این داشته اند که متوفی به شکل خودخواسته به زندگی خود پایان داده است، دادنامه معترض علیه حکم را عیناً ابرام می نماید. پس از تأئید دادنامه و سوگند خوردندگان از سوگند عدول می کنند، اما پس از رسیدگی مجدد دوباره، شعبه هم عرض حکم قصاص را صادر می کند.

قتل به چند نوع تقسیم می شود؟

وکیل مدافع در مورد جرم قتل بیان می کند که طبق ماده ۲۰۴ قانون مجازات اسلامی، این جرم به سه نوع عمدی، شبه عمد، و خطای محض تقسیم می شود.

  1. قتل عمدی: قتل عمدی به وقوع می پیوندد زمانی که فرد قصد فعل و همچنین قصد نتیجه موردنظر را داشته باشد. به عبارت دیگر، فرد علاوه بر اینکه قصد انجام عمل قتل را داشته باشد، همچنین قصد رسیدن به نتیجه موردنظر را برای وقوع جرم داشته باشد. برای مثال، فردی که با هدف کشتن کسی چاقویی را در قلب او فرو می کند و باعث مرگ او می شود.
  2. قتل شبه عمد: در قتل شبه عمد، فرد تنها قصد انجام فعل را دارد و قصد رسیدن به نتیجه رخ داده را ندارد. به عبارت دیگر، او ممکن است قصد زدن کتک به کسی را داشته باشد، اما نمی خواهد که به دلیل آن کتک، فرد موردحمله بمیرد.
  3. قتل خطای محض: دقتل خطای محض رخ می دهد زمانی که فرد هیچ قصد فعل و هیچ قصد نتیجه رخ داده را نداشته باشد. به عبارت دیگر، فرد به صورت اتفاقی و بدون هیچ قصدی عملی انجام می دهد که منجر به مرگ شخص دیگری می شود، مانند اقدام به سنگ پراکنی در یک مکان خالی از سکنه که باعث مرگ فرد حاضر در آن مکان می شود.

در هر سه حالت فوق، فرد متهم به جرم قتل می تواند از خدمات یک وکیل قتل متخصص در امور جزایی و کیفری مشاوره بگیرد تا وکیل، راه های رسیدن به حق را به او نشان دهد.

اقرار

ماده ۱۶۴ قانون مجازات اسلامی درباره اقرار به این شرح است که اقرار عبارت از اخبار شخص به ارتکاب جرم از جانب خود است. به عبارت دیگر، اقرار به معنای اعتراف و تصدیق فرد به ارتکاب جرم است. در جلسه رسیدگی به پرونده، اگر فرد متهم اقرار به این کند که وی مرتکب جرم قتل شده است، این اقرار به عنوان یک مؤلفه مهم به شمار می رود.

مهم است تا توجه شود که اقرار به معنای اثبات جرم است و به تنهایی می تواند مبنای حکم باشد. با این حال، باید در نظر گرفت که فرد متهم در هنگام اقرار باید عاقل و بالغ باشد و اقرار خود را به صورت اختیاری و بدون اکراه اعلام کند. همچنین، او باید دارای اراده و اختیار آزاد باشد، به این معنا که اقرار وی به طور آزادانه و بدون هیچ گونه فشار یا تهدیدی انجام شود.

در مواردی که اقرار به ارتکاب جرم انجام می شود، این موضوع می تواند به عنوان یک شاهد قوی مطرح شود و در تصمیم گیری دادگاه تأثیرگذار باشد.

شهادت

ماده ۱۷۴ قانون مجازات اسلامی در مورد شهادت به این صورت است که شهادت عبارت از اخبار شخصی غیر از طرفین دعوی به وقوع یا عدم وقوع جرم توسط متهم یا هر امر دیگری نزد مقام قضائی است.

به عبارت دیگر، شهادت به معنای ارائه اطلاعات یا خبرهای شخصی توسط فردی است که جز طرفین دعوا نیست و در جلسه رسیدگی به پرونده، اظهار می کند که او شاهد واقعه جرمی شده و توسط متهم به جرم مشاهده شده است. شهادت می تواند در جرم های مختلف اعم از جنایات قتل، سرقت و سایر جرائم ارتکاب شود.

در ارائه شهادت، فرد شاهد باید از شرایطی چون بلوغ، عقل، عدالت، و عدم داشتن منافع شخصی در دعوا پیروی کند. این شرایط مهم به منظور افزایش قابلیت اطمینان و اعتبار شهادت افراد در دعاوی قانونی هستند.

علم قاضی

ماده ۲۱۱ قانون مجازات اسلامی در مورد علم قاضی به این صورت است که علم قاضی عبارت از یقین حاصل از مستندات بین در امری است که نزد وی مطرح می شود. در صورتی که مستند حکم علم قاضی باشد، وی ملزم به قید قرائن و امارات بیّن مستند علم خود در حکم است.

این به این معناست که اگر قاضی به علم خاصی در مورد یک پرونده برسد، باید این موضوعات را در حکم خود به صورت صریح ذکر کند. به عبارت دیگر، در حکم قاضی باید آمده باشد که چگونه و از چه مستنداتی به علم خود درباره مسئله رسیده است.

برای مثال، قاضی ممکن است با استفاده از درخواست تحقیقات محلی و معاینه محلی به اطلاعات خاصی درباره پرونده دست پیدا کند. در این صورت، قاضی در حکم خود باید توضیح دهد که چگونه این تحقیقات و معاینات به وی کمک کرده اند تا به علم لازم برسد که فرد متهم واقعاً مرتکب جرم قتل شده است. این اقدام به منظور افزایش شفافیت و اعتبار در روند قضایی انجام می شود.

منابع :

1- داستان پرونده قتل ایسنا

2- ماده قانون های مربوط به قتل – آریا دادیار

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا