خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۶ آذر سال ۷۹ | اهميت تأسيس دانشگاه آزاد

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در ۶ آذر سال 1379 را در ادامه می‌خوانید:

يكشنبه 6 آذر 1379 | 29 شعبان 1421 26 نوامبر2000

صبح زود، براي افتتاح ساختمان جديد دانشگاه آزاد اسلامي ورامين پيشوا، حركت كرديم. ساعت هشت و نیم رسيديم. از بخش‌هاي مختلف بازديدكردم. يك ميليون و 90 هزار مترمربع زمين، با حدود 40 هزار مترمربع ساختمان كه 25 هزار مترمربع آن با هزينه دو ميليارد تومان، امروز به بهره‌برداري رسيد. حدود 10 هزار دانشجو دارد. آقايان [عبدالله] جاسبي، [رییس دانشگاه آزاد اسلامی] و مهندس طاهري، مدير دانشگاه [واحد پیشوا] توضيح دادند. من هم در اهميت تأسيس دانشگاه آزاد سخنراني كردم كه امروز 800 هزار دانشجو، 700 هزار فارغ التحصيل، 50 هزار پرسنل، شش ميليون مترمربع ساختمان و 450 مدرسه مورد نياز مردم دارد.[1] الواح تقدير را اهدا كردم.

به پيشوا رفتيم. مرقد امامزاده جعفر را زيارت كرديم و در جمع انبوه و پُرشور مردم حضور يافتيم؛ گرم و پُرشور بودند. امام‌جمعه و فرماندار و نماينده مجلس و فرمانده بسيج و يك دختر شهيد، خيرمقدم گفتند. من هم در اهميت منطقه ورامين و سوابق خودشان و به‌خصوص منزلت‌شان در [قیام] پانزده خرداد [سال1342]، سخنراني‌كردم.[2] درب ضريح را باز كردند كه خبر بدهند، با حضور من غبارروبي شده است. از كمك‌هايي‌كه در سفر قبل، براي توسعه مرقد داده‌ام، قدرداني‌ كردند. به دفترم برگشتم و تا ساعت هشت و نیم شب، كارها را انجام دادم.

امروز هم تعدادي از فلسطيني‌ها، شهيد و مجروح شده‌اند و اسرایيلي‌ها، حلقه محاصره را بر مردم تنگ‌تر كرده‌اند و مانع رسيدن سوخت و برق و مواد غذايي‌كافي مي‌شوند. در آمريكا، امروز طرفداران دو حزب دموكرات و جمهوری‌خواه، اقدام به تظاهرات كردند و هر يك مدعی پيروزي نامزد خود شدند و بحران پيچيده‌تر شده است.


[1] – در بخشی از این سخنرانی آمده است: «ما امروز در ورامين و پيشوا هستيم و يك واحد از 150 واحد دانشگاه آزاد اسلامى را مى‌بينيم كه نمونه خوبى است. در مدت هجده سال، بدون استفاده از امكانات دولت و بيت‌المال، اين مجموعه‌ عظيم در خدمت كشور و مردم عزيز و به خصوص جوانان‌مان قرار گرفته است. حقیقتاً كار بزرگى است و مشابه ديگرى را نمى‌توان براى آن مثال زد. به دانشگاه‌هاى دولتى نگاه كنيد؛ با بيش از پنجاه سال سابقه و بودجه‌ بسيار عظيم كه از بيت‌المال است و ارزش كار كه از لحاظ كمّى ديده مى‌شود، محاسبه‌ مختصرى انجام دهيد. حدود يك ميليون و 500 هزار دانشجو و فارغ‌التحصيل كه اگر هر كدام از يك خانواده پنج نفرى باشند، يعنى 5/7 ميليون نفر از مردم كشور ما، مستقیماً با اين دانشگاه سروكار دارند. غيرمستقيم خيلى بيش از اينها است. روز به روز هم در حال افزايش است. اگر اين دانشگاه نبود، 800 هزار دانشجو كه با فارغ‌التحصيلان يك ميليون‌ونيم نفر مى‌شدند، كجا درس مى‌خواندند و الان كجا بودند؟» رجوع‌‌ کنید←كتاب «هاشمي ‌رفسنجاني، سخنرانی‌های 1379»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1401.

[2] – در بخشی از این سخنرانی آمده است: «با اسم ورامين، مردم ورامين و مردم پيشوا، در حادثه‌ بسيار مهم و تاريخى 15 خرداد آشنا شديم و اين اسم به همراه تقدس و عظمت معنوى، در ذهن همه‌ ايرانى‌ها و شايد خيلى از مردم دنيا وارد شد. خوشبختانه آن تاريخ تا امروز آن تقدس و ارزش كه ما از يك عمل قهرمانانه لمس كرديم، ضعيف نشده، بلكه تقويت شده است. شما در عمل ثابت كرديد كه آن حركت جهادى شما، يك تصادف و يك حادثه‌ منفرد نبود. ناشى از روح اسلامى و ايمانى شما بود كه همان را در همه دوران انقلاب ديديم. من در دفاع مقدس، به عنوان مسئول جنگ، شاهد حضور وسيع و بسياركارساز جوانان شما بودم. تعداد زيادى شهيد و 1700 نفر جانباز رقم كمى براى يك شهرستان نيست.

واقعاً نشان تداوم همان روحيه پانزده خردادى شما است. اظهاراتى كه امروز از فرزند يكى از همسنگران‌مان، فرزند شهيد، اين دختر با استعداد كه معلوم است روح پدر را در خود دارد، ديديم، نمونه‌اى از افكارى است كه بر شما حاكم است. من هم مثل شما دلم سوخت و با اظهارات اين نوجوان، اشك ريختم. اميدوارم هيچ‌وقت فاصله‌اى بين آرمان‌هاى اسلام، انقلاب و شما بسيجيان و مردم خوب ايثارگر و خانواده‌هاى آنان در ايران نبينيم.» رجوع‌‌ کنید←كتاب «هاشمي ‌رفسنجاني، سخنرانی‌های 1379»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1401.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال 1379؛ «اصلاحات در بحران»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا