خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اعتراف دیرهنگام به مازوت‌سوزی

کانال تلگرامی روزنامه سازندگی نوشت: سوده نجفی، عضو شورای شهر تهران دیروز در صحن شورا به طور علنی مازوت‌سوزی در پایتخت را تایید کرد. او گفت شهروندان بدانند که یکی از دلایل آلودگی هوای شهر تهران در ۶ ماه دوم سال مازوت سوزی و موارد این‌گونه است اما متاسفانه به دلیل عملکرد بد شهرداری تهران به ویژه مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی در تبیین این موضوع اولین نهادی که در این روزهای آلودگی هوا مورد انتقاد است مدیریت شهری است و شهروندان خواستار حل این موضوع از سوی مدیریت شهری هستند. او در تذکرش به اظهارات رئیس سازمان محیط‌زیست اشاره کرده که گفته بود: “قول نمی‌دهد در فصل زمستان مازوت سازی انجام نشود گفت این موضوع به نوعی شفاف سازی است اما سوال من این است که وظیفه رئیس سازمان محیط زیست چیست؟ اجرای قانون هوای پاک چه می‌شود؟ این اظهارات به نظر می‌رسد بیشتر شانه خالی کردن از اجرای قانون و عدم انجام مسئولیت‌های اصلی سازمان است.

در ادامه مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه امیدواریم بتوانند قول عدم مازوت سوزی را بدهند و این مازوت در تهران سوزانده نشود؛ گفت اما در این میان یک مساله دیگر که برای آلوده کردن هوا مهم است را بیان می‌کنم و آن هم گازوئیل است به گونه‌ای که استاندارد آلایندگی در گازوئیل در دنیا حداکثر ۵۰ ppm است؛ اما گازوئیلی که برای اتوبوسرانی پیش‌بینی کردند که بدهند در حد ۵۰۰ پی‌پی‌ام است که با این شرایط استاندارد به اتوبوسرانی داده نمی‌شود و من دقیق نمی‌دانم به گفته رئیس شورای شهر تهران می‌گویند در حد ۵ هزار پی‌پی‌ام است و چون تسویه کردن آن سخت است ۵۰۰ پی‌پی‌ام نمی‌دهند و حدود ۵ هزار PPm می‌دهند و مشخص است که این موضوع آلودگی هوا را تشدید می کند. اگر گازوئیل ۵۰۰ ppm به شرکت واحد تحویل می‌دهند که هیچ. اما اگر تحویل نمی‌دهند چرا استاندارد آن را به شرکت واحد نمی‌دهند؟ در مورد گوگرد گازوئیل هم از مسئولان سوال می‌کنم که در این زمینه پاسخ دهند و حتی دستگاهی بیاید و میزان گوگرد را تعیین کند و مدیران پاسخ دهند که چرا این کیفیت تحویل اتوبوسرانی می‌شود.

او با بیان اینکه در قانون هوای پاک قرار بود موتورخانه‌ها بازسازی شوند و از استانداردها برخوردار باشند اما این اقدام صورت نمی‌گیرد یا برای بنزین اقدامات کافی صورت نگرفته است گفت این دلایل فقط دلیل ایجاد آلودگی هوا نیست؛ اما دقت داشته باشید که آلودگی هوا مجموعه‌ای از کارهای نکرده است. در نهایت چمران از وضع موجود ابراز شرمندگی کرد و گفت؛ آلودگی هوا باعث شده تا شاهد مشکلات تنفسی شهروندان باشیم. در این شرایط به ازای اذیت شدن تک تک شهروندان، شرمنده می‌شویم. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که زهره عبادتی معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل محیط‌زیست استان چندی پیش گفته بود: “خوشبختانه از سال ۹۸-۹۷ در صنایع و نیروگاه‌های موثر بر آلودگی هوای استان تهران نداشته ایم!”

مازوت‌سوزی از دیرباز در فصل سرما برای کمبود گاز در کشور رواج داشته است با اینکه ایران منابع گازی فراوان دارد اما به خاطر افزایش سالانه تفاضا، نمی‌تواند گاز را به همه مشترکان برساند. از این رو است که اولویت گازرسانی با منازل و واحدهای مسکونی است؛ بقیه به نیروگاه‌ها، صنایع فولاد، سیمان و پتروشیمی می‌رود اینجاست که هر چقدر گاز کم بیاید؛ مازوت به سرعت جای آن را می‌گیرد. این خطر از مشعل‌هایی بر می‌خیزد که در بسیاری از نقاط کشورمان همیشه مشتعل‌اند و گازهایی که در فرآیند استخراج نفت به دست می‌آید را می‌سوزانند. این گازها، فلر هستند و آن مشعل‌ها و فلرسوزها سال‌های سال است این گازهای با ارزش را می‌سوزانند چون راه بهتری برای استفاده از آن‌ها مهیا نشده است.

هر روز ۴۲ میلیون مشعل‌سوزی
چند روز پیش هم رئیس مرکز ملی هوا در سازمان حفاظت محیط زیست آمارهای نگران کننده‌ای درباره این فلرسوزی‌ها ارائه داد که اتفاقاً شهر و استان تهران نیز از آن سهم دارند. داریوش گل علیزاده در گفت‌و‌گویش با ایلنا، این آمارها را ارائه می‌دهد که ربط مستقیمی با آلودگی هوا دارد: “هر روز ۴۲ میلیون متر مکعب مشعل سوزی در کشور انجام می‌شود که در هر سال معادل است با میزان کل صادرات گاز طبیعی کشور، گازهایی که اگر سوزانده نمی‌شدند.۵ میلیارد دلار برای کشورمان نفع مالی داشتند”.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا