خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۱۴ آذر سال ۷۹ | «حملات جناح راست به آقای سیدمحمد خاتمی ادامه داشت»

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در ۱۴ آذر سال ۱۳۷۹ را در ادامه می‌خوانید:

دوشنبه 14 آذر 1379   |   7 رمضان 1421                           4 دسامبر 2000

آقاي صلاح الزواوي، سفير فلسطين آمد و توضيحاتي درباره اوضاع فلسطين داد. گفت، در آخرين اجلاس كمپ‌ديويد، روشن شد آمريكا و اسرایيل، بنا ندارند با مراجعت آوارگان و تحويل قدس و بيرون بردن شهرك‌نشين‌ها، امتياز بدهند و مسأله بيت‌المقدس، حساس‌ترين آن بودكه آمريكا پيشنهادكرد، از سطح به بالا در اختيار اعراب و زيرزمين بيت‌المقدس، متعلق به اسرایيل – با  هدف بناي هيكل سليمان[1] در زيرزمين- باشد.

فلسطين آماده انفجار بود كه [آریل] شارون، [نخست‌وزیر سابق اسراییل] به مسجدالاقصي رفت و انفجار آغاز شد و اين بار در مورد انتفاضه، همه‌گروه‌هاي فلسطيني اتفاق‌نظر دارند و تفاوت اين با انتفاضه قبل، اين است كه اولاً اين بار مردم فلسطين مسلح‌اند و ثانياً اسرایيل در مقابل خود، منطقه خودمختار مجِزا دارد كه مي‌توانند از تانك و هلي‌كوپتر و هواپيما استفاده‌ كنند و در گذشته نمي‌توانستند؛ چون همه جا در اشغال خودش بود و قيام داخلي محسوب مي‌شد.

 [آقاي صلاح الزواوي] گفت، همان‌گونه‌كه روي سكه‌هاي رسمي اسرایيل (EGORON)، نقشه اسرایيل توراتي وجود دارد، اسرایيل هنوز دنبال اسرایيل بزرگ[2] است ([من‌الفرات] الي‌النيل) و اين مذاكرات صلح و خودمختاري را يك مرحله گذر مي‌بيند و اين بار انتفاضه متوقف نخواهد شد. دوباره جهان اسلام بايد خود را براي كاري جدي و عملي آماده كنند.

جمعي از مديران [وزارت] جهاد [سازندگی] آمدند. از سرنوشت جهاد درصورت ادغام با وزارت‌كشاورزي به صورت موجود در مجلس، اظهار نگراني‌ كردند و اصرار كه حداقل وزير وزارت واحد جديد، جهادي ‌باشد و آقاي [محمدتقی] امان‌پور، [معاون تحقیقات وزارت جهادسازندگی] را معرفي مي‌كنند. گفتم، من هم با اصل ادغام مخالفم.

آقاي [منوچهر] غروي، مديرعامل ايران‌خودرو آمد. گزارش وضع شركت را داد و از آماده‌شدن خودروی ملي [= سمند] كه در زمان مسئوليت اجرايي من شروع شده بود، گفت و خواست، بازديدي داشته باشم. حملات جناح راست به آقاي [سیدمحمد] خاتمي، [رییس‌جمهور]، در خصوص درخواست اختيارات بيشتر، ادامه دارد.


[1] – هیکل سلیمان یا هیکل مقدس یا پرستشگاه اورشلیم، اولین معبد باستانی یهود است و ادعا شده که در اورشلیم بوده و اکنون ویران شده ‌است. البته در کاوش‌های انجام شده، هنوز اثری از آن به دست نیامده است. عده ای نیز منکر وجود تاریخی معبد در اورشلیم می‌باشند. در کتاب مقدس، عنوان هیکل برای این بنا به کار رفته ‌است. به باور یهودیان، معبد به دستور خدا و توسط حضرت سلیمان نبی (ع) ساخته شده است.

[2] – اسراییل بزرگ یا سرزمین کامل اسراییل، اصطلاحی با معانی دینی و سیاسی مختلف که  به مرزهای تاریخی دلخواه اسراییل از نیل تا فرات اطلاق می‌شود. سرزمین موعود اسراییل، ناحیه‌ای تاریخی در شرق دریای مدیترانه است. این سرزمین به اعتقاد یهودیان و چنان‌که از کتب دینی آنان برمی‌آید، نقشی سرنوشت‌ساز در زندگی و اعتقاد قوم اسراییل داشته‌ است. حضرت ابراهیم (ع) به قصد رسیدن به این سرزمین که خداوند آن را موعود خویش قرارداده، زادگاه خود را ترک کرد. همچنین سرزمین اسراییل، بهشتی برای آنان‌که از بردگی مصریان نجات یافته و به قصد آن عزیمت نموده‌اند و امیدی برای تبعیدیان در بابل، توصیف شده‌ است.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال 1379؛ «اصلاحات در بحران»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا