خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بهره‌برداری از پروژه مهم زیست‌محیطی پتروشیمی خراسان

روزنامه خراسان شمالی نوشت: «پروژه بازیافت آمونیاک پتروشیمی خراسان در راستای کاهش آلایندگی در صنایع و بهبود شرایط زیست‌محیطی اجرا شد و به بهره برداری رسید.»

بهره‌برداری از پروژه مهم زیست محیطی پتروشیمی خراسان
بهره‌برداری از پروژه مهم زیست محیطی پتروشیمی خراسان

پروژه مهم و زیست محیطی بازیافت آمونیاک پساب پتروشیمی خراسان با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، استاندار خراسان شمالی و تعدادی از مسئولان و نمایندگان استان، روز پنج شنبه به بهره برداری رسید.

مدیرعامل پتروشیمی خراسان در حاشیه بهره برداری از این پروژه اظهار کرد: طرح احداث و نصب استریپر در این مجموعه با هدف جداسازی آمونیاک از پساب خروجی مجتمع و بازگردانی به خط تولید با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال اجرا شده است. مهندس «یوسف حسنی» افزود: طراحی و اجرای این پروژه از سال گذشته به دست مهندسان و متخصصان پتروشیمی خراسان آغاز شد. وی تخلیه نشدن آمونیاک به فضای محیط زیست شهری، روستایی، زمین‌های کشاورزی، آب‌های سطحی و بازیافت آمونیاک پساب و بازگرداندن آن به چرخه تولید در پتروشیمی را از مزایای اجرای این پروژه دانست. مدیرعامل پتروشیمی خراسان یادآور شد: با بهره برداری از این پروژه، از یک سو محیط زیست پیرامون مجتمع پتروشیمی حفظ می شود و از سوی دیگر بازچرخانی آمونیاک به سمت واحدهای تولیدی مزیت اقتصادی برای این مجتمع به دنبال دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور هم در آیین افتتاح پروژه مهم زیست محیطی بازیافت آمونیاک پساب پتروشیمی خراسان، با بیان این که این پروژه، باعث رفع آلودگی آمونیاک از محیط می شود و مهم است، اظهار امیدواری کرد پتروشیمی خراسان جزو صنایع پاک اعلام شود. دکتر «علی سلاجقه» همچنین گفت: اجرای برنامه‌های مشترک با همکاری کشور ترکمنستان برای کاهش آلودگی گرد و غبار در بخش‌های شرق و شمال شرق کشور مورد توجه جدی است. او افزود: نقشه آلودگی شرق و شمال شرق کشور در قالب برنامه منطقه ای آماده شده و در قالب طرحی مشترک در حال بررسی است.

او با بیان این که آلودگی هوای خراسان شمالی، منشأ خارجی دارد و متأثر از صحرای قره قوم ترکمنستان است، افزود: برای رفع این مشکل، سفرهایی به کشور مذکور انجام شده است و از سوی دیگر هیئت‌هایی نیز از کشور ترکمنستان برای حل این مشکل به ایران سفر داشته‌اند. وی با بیان این که خراسان شمالی، استانی بکر از لحاظ زیست محیطی و دارای ظرفیت های خوبی برای توسعه است، تصریح کرد: با همدلی و هم افزایی اقدامات و طرح های مناسبی برای حفاظت از منابع آب، خاک و هوا استان انجام شده است.

دکتر بابک افقهی، مدیرعامل سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) هم در این مراسم از آغاز طرح‌های توسعه مجتمع پتروشیمی خراسان از امسال خبر داد و اظهار کرد: مجتمع پتروشیمی خراسان از سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را آغاز کرد و این واحد تولیدی حاصل سرمایه‌گذاری تعداد زیادی از بیمه‌شدگان و بازنشستگان صندوق‌های مختلف است. وی افزود: این مجتمع با عملکرد خوبی که داشته، نقطه امیدی برای توسعه استان خراسان شمالی و ایجاد اشتغال در منطقه است.

استاندار خراسان شمالی هم در آیین بهره برداری از پروژه بازیافت آمونیاک پساب پتروشیمی خراسان گفت: افتتاح این پروژه ها سبب امیدآفرینی در جامعه خواهد بود. دکتر «محمدرضا حسین نژاد» تصریح کرد: در طرح های محیط زیست استان شاهد هستیم که رویکرد استان به سمت این است که در تمام پروژه های عمرانی بحث های محیط زیست به دلیل اهمیت حفظ سلامت مردم مورد توجه جدی قرار می گیرد. وی با اشاره به ظرفیت های بالای پتروشیمی خراسان، افزود: در دولت سیزدهم و با حمایت مسئولان در استان پروژه های خوبی از جمله پروژه انتقال پساب بجنورد به پتروشیمی صورت گرفته و ظرفیت تاسیسات و استخرهای اولیه دیده شده دو برابر ظرفیت پساب تولیدی است و ظرف یک ماه و نیم آینده این پروژه به بهره برداری خواهد رسید. «حسین نژاد» با اشاره به پروژه بازیافت آمونیاک که افتتاح شد آن را از برکات استان دانست. وی افزود: همواره با همدلی و هم افزایی مسئولان توجه به ابعاد زیست محیطی مورد توجه بوده است.

او اظهارکرد: در سفر رئیس جمهور، مصوبات سفر در ابعاد مختلف، راه، دام پروری، کشاورزی، فرهنگی و غیره بوده است که نیازمند تعهد وزارتخانه ها به استان هستیم تا شیرینی آن سفر برای مردم بیشتر شود. استاندار خراسان شمالی، پروژه انتقال آب سرانی را هم مورد توجه قرار داد و گفت: با اجرای این پروژه نیز شاهد یک انقلاب بزرگ در حوزه های مختلف در استان خواهیم بود.
گفتنی است با حضور مسئولان کشوری و استانی تعدادی نهال در محوطه پتروشیمی خراسان غرس و با کاشت این نهال ها، اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت کشوری در این استان آغاز شد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا