خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کبری آسوپار: پا منبری‌های آقای علم‌الهدی را هم مردم بحساب بیاورید

گفت و گو با کبری آسوپار، یادداشت‌نویس روزنامه جوان

آسیه توحیدنژاد، انصاف نیوز: کبری آسوپار، روزنامه‌نگار اصولگرا و یادداشت‌نویس روزنامه جوان با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان و رسانه‌های اصلاح‌طلب کسانی که طرفدارشان نیستند را «مردم» نمی‌بینند می‌گوید: آیا تا به حال رسانه‌های اصلاح‌طلب به مردمی که هر هفته پای منبر آقای علم‌الهدی می‌نشینند هم فکر کرده‌اند؟! آیا فکر کرده‌اند که این‌ها هم مردمند؟! جمعیتی که روز جمعه پای منبر آقای علم‌الهدی علیرغم اینهمه هجمه می‌نشینند را اگر ببینید تعجب می‌کنید. علیرغم اینکه «مردم، مردم» گفته می‌شود اما انگار بخشی از مردم را نمی‌بینیم.

این فعال توییتری در بخش دوم گفت‌وگوی خود با انصاف نیوز غیر از موضوع اکثریت و اقلیت، درباره‌ی موارد مختلفی ازجمله ایده‌ی برگرداندن چهره‌های ایرانی مقیم خارج از کشور نیز صحبت کرد و با اشاره به تنزل سطح آثار موسیقایی داخل کشور گفت: «یک زمان بحث ما شاید بر سر معین یا افتخاری بود. حالا اما به جایی رسیده‌ایم که آقای رشیدپور از موسیقی‌ای دفاع می‌کند که من در تنهایی خودم هم آن موسیقی را گوش بدهم خجالت می‌کشم از وقتی که هدر داده‌ام» خانم آسوپار در ادامه‌ی صحبت خود اشاره کرد که «هیچ مشکلی پیش نمی‌آید اگر به کنسرت معین هم بروند».

«دیکتاتوری اکثریت»؟! ترکیب بامزه‌ای‌ست!

انصاف نیوز: شما می‌گویید در مورد حجاب اسلامی نمی‌توان عقب‌نشینی کرد و اختیاری‌اش کرد چون برمی‌گردیم به نقطه‌ی سال 57 که طبق گفته‌ی شما به حاکمیت اسلام رای داده‌اند و کماکان هم شما فکر می‌کنید اکثریت مردم همان باورها را دارند. حتی اگر این قید اکثریت را هم بپذیریم خودش نوعی «دیکتاتوری اکثریت» نیست؟

«دیکتاتوری اکثریت» خیلی ترکیب بامزه‌ای بود که از شما شنیدم. چون شما از یک رسانه‌ی اصلاح‌طلب هستید این را می‌گویم ببینید ما دورانی را به یاد داریم که اگر برخلاف دولت نفس می‌کشیدیم به این معنی بود پیام دو خرداد را درک نکرده‌ایم چون دو خرداد مردم به آقای خاتمی رای داده‌اند. 

انصاف نیوز: فقط من یک نکته را اضافه کنم که ما در مورد ریاست جمهوری نمی‌توانیم کاری کنیم، یعنی نمی‌توانیم دو رئیس‌جمهور داشته باشیم ولی در مورد قانونگذاری می‌توانیم.

خب در مورد همان مجلس و قانونگذاری که شما می‌گویید. در مورد مجلس هم اقلیت به اندازه‌ای که می‌توانند رای بدهند اثرگذارند. ممکن است اقلیت حتی اکثریت را همراه کند. نهایتا اما عدد آرا تعیین کننده است، نمی‌شود که به دلیل کم بودن آرای اقلیت بگوییم این «دیکتاتوری اکثریت» است.

شهید آوینی جمله‌ای دارد که می‌گوید رای اکثریت الزاما بر حق نیست ولی ما راه چاره‌ی دیگری نداریم. 

انصاف نیوز: احتمالا نمی‌توانیم دو رئیس جمهور داشته باشیم ولی در مورد چنین قانونی شاید بتوان با رای اقلیت، به گفته‌ی شما اقلیت، کنار آمد وقتی اینقدر محل تشنج و تعارض است و در عین حال آنقدرها هم برای آن اکثریت مسئله نیست. اینطور نیست؟

این چیزی که شما می‌گویید بسیار عجیب است. من با آن اصطلاح کاری ندارم بحث من محتوای این موضوع است. اگر قرار باشد یک حکومتی به سمت دیکتاتوری پیش نرود باید به حرف آن اکثریت گوش بدهد، حتی با وجود اینکه آن اقلیت بسیار هم ناراحت شود. 

دلیل اینکه من از دولت اصلاحات مثال زدم این بود که بگویم دورانی بوده که ما هم اقلیت بودیم و اینطور نیست که ندانیم اقلیت در چه وضعی‌ست. 

رسانه‌های اصلاح‌طلب پامنبری‌های علم‌الهدی را مردم نمی‌بینند

انصاف نیوز: میان کلام شما باز هم یادآوری می‌کنم این اقلیت نظر شماست. گروهی از مردم هم بر این باورند که اتفاقا کسانی که به حجاب اجباری معتقدند در اقلیت هستند. 

بحث اقلیت و اکثریت قابل مناقشه‌ست و من ورود نمی‌کنم. ببینید شما الآن از کسی مثل من و از طیف من می‌خواهید صدای آن سمت را بشنود من هم از شما می‌خواهم که شما هم صدای این سمت را بشنوید. افرادی را داریم که به نظر من این‌ها از نگاه جریان اصلاح‌طلب اصلا «مردم» حساب نمی‌شوند و اصلا این‌ها را نمی‌بینند. حتی اگر این‌ها در انتخابات شرکت کنند باز هم رایشان اهمیتی ندارد. 

برای من جای سوال دارد که رسانه‌های اصلاح‌طلب مداحان خاصی را نقد می‌کنند ولی به مردمی که پای منبر این‌ها می‌نشینند نگاهی ندارند. آیا تا به حال رسانه‌های اصلاح‌طلب به مردمی که هر هفته پای منبر آقای علم‌الهدی می‌نشینند هم فکر کرده‌اند؟! آیا فکر کرده‌اند که این‌ها هم مردمند؟! جمعیتی که روز جمعه پای منبر آقای علم‌الهدی علیرغم اینهمه هجمه می‌نشینند را اگر ببینید تعجب می‌کنید. علیرغم اینکه «مردم، مردم» گفته می‌شود اما انگار بخشی از مردم را نمی‌بینیم.

انصاف نیوز: البته به نظر می‌آید دوطرفه باشد یعنی اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم از سمت دیگر هم این رفتار وجود دارد. این سمت شاید به گروهی مردم نگویند ولی در سمت دیگر نه تنها مخالفینشان را مردم نمی‌دانند که عناوین بدی هم به آن‌ها نسبت می‌دهند مثل دشمن، فریب‌خورده، کسی که ذهنش پر شده و…

ببینید من وقتی در مورد کنسرتی در برج میلاد صحبت می‌کنم که خیلی هم به لحاظ موسیقایی مبتذل بوده، نمی‌گویم آن‌ها دشمنند و از اصطلاح مردم برایشان استفاده می‌کنم. حتی حاکمیت هم آن‌ها را مردم می‌داند وگرنه تبلیغات آن کنسرت نباید در سطح شهر می‌بود.

روحانی به مخالفینش لقب تندرو می‌داد| احمدی‌نژاد هم آن‌ها را خس و خاشاک می‌دید

انصاف نیوز: مصداق قیاستان درست نیست. پامنبری‌های آقای علم‌الهدی نمی‌توانند با کسانی که کنسرت مبتذل می‌روند قابل قیاس باشند. مثلا می‌تواند یک میتینگ سیاسی باشد جایی که سمت مقابل فرصت حضور پیدا کرده باشد یا مثال خیلی گل درشت بخواهم بگویم می‌تواند نماز جمعه‌‎ای باشد که آقای رفسنجانی پیش نمازش بود و کسانی آنجا شرکت کرده بودند که حتی نماز جمعه خواندن نمی‌دانستند. آقای شریعتمداری احتمالا به این آدم‌ها می‌گوید معاند، فریب‌خورده و…. منظورم این است که در رسانه‎‌های سمت مقابل هم همین شرایط است.

اصلا قیاس سیاسی کنیم. موقعی که آقای روحانی رای آوردند، دولت اولشان منظورم است، آن زمان ما اقلیت بودیم. برای من خیلی عجیب بود که آقای روحانی گفتند مردم به تندروی و بسیاری اصطلاحات بد دیگر «نه» گفتند. 

انصاف نیوز: البته آقای احمدی‌نژاد هم به گروهی از مردم گفتند «خس و خاشاک»!

یک نکته را در نظر بگیرید که «خس و خاشاک» آقای احمدی‌نژاد چقدر معروف شد و توهین‌های آقای روحانی در حالیکه ما اصلا مردم نبودیم یعنی کسی اصلا ما را مردم نمی‌دید. ما اقلیت بوده‌ایم و فضای کاملا دیکتاتوری را تجربه کرده‌ایم علیرغم اینکه از مردم صحبت می‌شده است.

به نظرم اصلاح‌طلبان حتی انتخابات را صرفا زمانی قبول دارند که خروجی‌ رای مردم مطابق میل آن‌ها باشد و اگر چنین نباشد نهاد انتخابات را هم تضعیف می‌کنند.

اصلاح‌طلبان حامیان طرف مقابل را اصلا “مردم” نمی‌بینند

انصاف نیوز: حالا خروجی که هیچ اگر بشود ورودی‌اش را طوری تایید کنند که همه قبول داشته باشند خیلی خوب می‌شود!

واقعیت قضیه را بنظرم بپذیریم. ما انتخاباتی داشته‌ایم که آزاد هم باشد مثل انتخابات 84 یا 88 و همه‌ی کاندیداهایشان هم حضور داشتند. موضوع اینجاست که طرف مقابل را اصلا مردم حساب نمی‌کنند.

سال گذشته 100000 نفر و چه بسا بیشتر در استادیوم آزادی و پشت درهای آن برای خواندن سلام فرمانده حاضر شدند اما این‌ها اصلا مردم حساب نمی‌شوند درحالیکه واقعا مردم عادی جامعه بودند. چرا چنین است؟! چون سرودی را می‌خوانند که اصلاح‌طلبان دوست ندارند. 

اگر بخش بسیار کوچکی از همان جمعیت، مثلا 100 نفر به خیابان بروند و در حمایت از اسرائیل شعار بدهند مردم می‌شوند. من این تفاوت را می‌گویم.

انصاف نیوز: قیاسی که شما می‌کنید باید در یک شرایط مشابه باشد. برای آن جمعیت استادیوم آزادی پلیس حتی تامین امنیت می‌کند اما در مقابل آن صد نفر می‌ایستد و با آن‌ها برخورد می‌کند. 

قیاسی که من می‌گویم در مورد بازنمایی رسانه‌ای آن است. اصلا شما بگویید اقلیت بوده‌اند ولی این‌ها هم باید دیده شوند.

به ایرانی‌های خارج از کشور چراغ سبز نشان دهید تا بازگردند

انصاف نیوز: موضوع دیگری که در توئیت‌های شما هست برگرداندن اشخاص مشهور به کشور است. حتی مقامات قضائی هم به این موضوع اشاره کردند. سوالم این است که چه چیزی مانع شد که این اتفاق نیفتد؟ و سوال دیگر اینکه آیا اصلا رفتار و سبک زندگی این‌ها را در چارچوب جمهوری اسلامی جای داد؟

آن یادداشت من در روزنامه جوان بعد از آن اظهارات مقام‌های قضائی در مورد بی‌مانع بودن بازگشت افراد به کشور بود. من از ایشان خواسته بودم چراغ سبزهای واضح‌تری نشان دهند و افراد شاخص را به کشور بازگردانند از این طریق افراد عادی هم متوجه این امر می‌شوند.

ما فقط سوی مقامات داخلی را در نظر می‌گیریم اما سمت دیگر داستان این است که آن اشخاص هم که می‌خواهند به ایران بازگردند باید یک چارچوب‌هایی را بپذیرد. اینطور نیست که بتواند همان رفتاری را که در لس‌انجلس دارد را بتواند در تهران هم انجام بدهد.

کمااینکه همین الان کنسرت‌هایی در کشور داریم که فیلم‌هایی که از آن منتشر می‌شود فضای بسیار مبتذلی‌ست و حتی دور از استاندارهای هنری چه به لحاظ خواننده و چه به لحاظ شعر و غیره. اینکه شما می‌گویید که آیا اجازه خواهیم داد فرد کنسرت بگذارد یا خیر؛ به نظر من شاهد کنسرت‌های بسیار وزین‌تر و باکلاس‌تری با موسیقی بهتری خواهیم بود. 

آیا خود ایرانی‌های مقیم خارج از کشور هم مایلند بازگردند؟!

متاسفانه سطح کیفی موسیقی‌ای که جوانان ما گوش می‌دهند بسیار افت کرده است. یک زمان بحث ما شاید بر سر معین یا افتخاری بود. حالا اما به جایی رسیده‌ایم که آقای رشیدپور از موسیقی‌ای دفاع می‌کند که من در تنهایی خودم هم آن موسیقی را گوش بدهم خجالت می‌کشم از وقتی که هدر داده‌ام.

آن مورد اشکالی که شما می‌گویید بدترش را الان در داخل داریم و هیچ مشکلی هم پیش نیامده است. هیچ مشکلی پیش نمی‌آید اگر به کنسرت معین هم بروند.

من نمی‌دانم چه مشکلی پیش آمد که بازگشت این افراد ممکن نشد اما بعدها فکر کردم آیا خود این افراد تمایل دارند که چنین اتفاقی بیفتد؟! همیشه این طرف را نبینیم.

در مورد کسانی که بازگشتند و مجوز نگرفتند اشتباه کردیم

انصاف نیوز: در ظاهر که اینطور به نظر می‌آید که خیلی مایلند به ایران برگردند. از طرفی بعضی‌ها هم آمدند و اجازه‌ی کار نگرفتند.

حتما پیگیری افراد هم علاوه بر اظهار تمایل مهم است اما حرف شما درست است در مورد افرادی که آمدند و اجازه‌ی کار نیافتند اشتباه کرده‌ایم.

در مورد برخی چهره‌های مشهور سینمایی قبل انقلاب هم شاید این اشتباه شده که می‌توانست اینطور نشود. بنظرم وارد جزئیاتش نشویم بهتر است. 

مخملباف و عباس قادری، سانسورچی و سانسورشده حالا کجا هستند؟

انصاف نیوز: قدری ابا دارید انگار در این موضوع!

خیر، اینطور نیست. در مورد هر مصداقی می‌توان بسیار حرف زد. برای مثال مطلبی خواندم از ایرج قادری که چقدر گلایه کرده ازینکه چطور باعث توقیف فیلمی شده که مرحوم فردین در آن بازی کرده است. درحالیکه الان و سالهاست که آقای مخملباف کجاست؟! و مرحوم قادری کجاست؟! کسی که در تمام طول عمرش در جغرافیای ایران بوده و برای ایران هم کار کرده است. به همین دلیل نمی‌خواهم وارد مصادیق بشوم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. حیف نیست آدم برای مصاحبه و یا خواندن مطالب چنین خانمی , وقتش را تلف بکند چراکه همه اش کشکه . این خانم و دوتستانشان حتی نمیتوانند به یک مورد از موفقیتهای دولت متبوعشان اشاره بکنند اصلا چیزی برای گفتن ندارند لذا برای حیات سیاسی شان به خالص سازی و دیکتاتوری روی آورده اند .ضمنا برای ترتیب حضور در استادیوم با اینکه تمام دانش آموزان را و معلمین و کارمندان را جمع میکنند به ادعای خودشان 100 هزار نفر از تهران 12 میلیونی عددی نیست ولی جرات دارند برای حضور منتقدان و ناراضی ها هم همان بستر را برنامه ریزی بکنند آنوقت خواهند دید 70 میلیون بصورت خود جوش به خیابانها میایند و واهمه تندروها از مطرح کردن همه پرسی هم همین مسئه است .

    33
    12
    1. شما اگه خالص بودی خودتون رو رزمنده ۸سال دفاع مقدس معرفی نمیکردی…کلا امثال شما عادتتون شده از سابقه ی حضورتون تو جبهه استفاده کنین درست نقطه ی مقابل اکثریتی که رزمنده ی حقیقی و واقعی بودن اینم که ادبیاتتونه….

      5
      4
    2. باسلام از چه زمانی ۱۰ هزار نفر اغتشاشگر شده ۷۰ میلیون ایرانی خجالت بکش سرباز فراری رزمنده ۸ سال دفاع مقدس همه ۸ سال را جنگیدی حداقل می گفتی ۹۰ ماه شرمنده

      5
      6
  2. باسلام تو رزمنده هستی تو شرمنده نه رزمنده پس تو وقت بزار به مصاحبه اغتشاشگران و همجنسبازها گوش کن شرمنده ۸ سال دفاع مقدس … انصاف نیوز انصاف داشته باش اون حرف اش او گفته بنده هم جوابش را دادم مرد باش منتشر کن

    2
    7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا