خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وزیر اقتصاد: پرونده فساد چاي دبش يك كمپين رسانه‌اي است!

اعتماد نوشت: وزير امور اقتصادي و دارايي مدعي شده كه: پرونده فساد چاي حدود ۹ ماه قبل از طريق رسانه ملي اطلاع‌رساني شده بود و موضوع جديدي به شمار نمي‌رفت كه اين‌چنين پيش چشم مردم به رخ كشيده شود، لذا موضوع حاضر فقط يك كمپين رسانه‌اي وسيع است. 
سيد احسان خاندوزي عصر چهارشنبه در نشستي با استادان دانشگاه فردوسي مشهد در اين شهر افزود: پيش از اين موارد مربوط به فساد چاي شناسايي شده و بركناري‌ها صورت گرفته بود و پرونده هم به دادگاه رفته است اما تبديل به يك كمپين رسانه‌اي وسيع نشده بود.
وي اظهار كرد: در مساله فساد عمدتا تصاوير ساخته شده جامعه براساس برساخته‌هايي است كه ديگران مي‌آورند و در پيش چشم جامعه قرار مي‌دهند و اگر نه در بسياري از موارد، همين همگرايي كه الان 
تا حد زيادي در پشت جلسات هيات دولت وجود دارد، باعث شده است كه بسياري از سامانه‌هاي فعلي در وزارت اقتصاد را فراتر از قانون و تكليف راه‌اندازي كنيم.
وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: با راه‌اندازي همين سامانه‌ها و پوشش حداكثري آنها در راستاي هوشمندسازي اقتصاد، جلوي بسياري از اتفاقات مفسده‌آميز گرفته شده است، اموري كه در اين سامانه‌ها به انجام مي‌رسد پيش از اين براي شكل‌گيري هر كدام از آنها چندين ماه رفت و آمد و خم و راست شدن پيش فلان دستگاه دولتي لازم بود و همه اينها به نحوي آغشته به فساد بودند يا خيلي خوشبينانه در همه شهرستان‌ها و دستگاه‌هاي كشور در معرض فساد قرار داشتند. خاندوزي افزود: هرقدر امور در اقتصاد را به سمت سامانه‌هاي هوشمند غيرمراجعه‌اي و غيركاغذي بياوريم، فرصت‌هاي فساد را محدود كرده‌ايم اما آن‌قدري كه بايد، اين اتفاقات شنيده نشده است و يك‌باره موضوع پرونده چاي را عده‌اي مطرح مي‌كنند، تازه پرونده‌اي كه يك‌بار باز و بسته شده بود و اصلا چيز جديدي نيست، ولي در پيش چشم مردم به رخ كشيده نشده بود.
وي در پاسخ به سوالي درخصوص تورم و مشكلات مردم گفت: ناچار هستيم درخصوص تورم كه به نظر مي‌رسد فوريت بيشتري نسبت به ساير متغيرها دارد، هر سياستي كه باعث كاهش مي‌شود را مورد توجه و در دستور كار قرار دهيم وگر نه دولت مي‌داند با كاهش قدرت خريد مردم در سال‌هاي اخير، بايد بيشتر براي گروه‌هاي مختلف مثل كارگران و كارمندان هزينه كند.
وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: مجموعه مقدورات غيرتورمي دولت بيش از اين نبوده است، همه اصلاحات مالياتي و آنچه در يك سال اخير در موضوع مولدسازي شروع شده است آن‌قدر اجازه نمي‌دهد كه با گشاده‌دستي بيشتري تصميم گرفته شود.
خاندوزي با بيان اينكه در حال مديريت موديان پرريسك مالياتي هستيم، افزود: در اين طرح  يك بخشي از موديان به كلي كنار مي‌روند، امسال فشارها را بيشتر كرديم تا اينكه بيش از ۷۰درصد موديان بدون بررسي پرونده‌ها ماليات را پرداخت كنند، لذا تمركز خود را روي پرونده‌هاي اصلي مالياتي گذاشتيم و اين موضوع هر سال جدي‌تر خواهد شد.
وي اظهار كرد: در اين شرايط و جو تبليغاتي جامعه احساس مي‌كند كه چقدر با فساد مواجه است و البته اين نقطه ضعف از آنجا شكل گرفته است كه اعتمادي كه بايد جامعه به سياست‌گذاران داشته باشد در حد مطلوب نيست و اين موضوع همچنان جزو نقاط ضعف دولت به شمار مي‌رود، همان‌طور كه مقام معظم رهبري فرمودند تبيين خوب صورت نمي‌گيرد.
وي ادامه داد: در كشور ما اين‌طور نيست كه درجه عقلانيت دولت در حوزه اقتصاد ضعيف باشد گرچه متاسفانه عده‌اي دوست دارند نشان دهند كه حكمران و سياست‌گذار در كشور ضعف تفكر و انديشه دارد، درست نمي‌بيند، درست پيش‌بيني نمي‌كند و عجولانه تصميم مي‌گيرد و بي‌فكر و سطحي است.
وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: اين همان تصويري است كه جريان پر رنگي در رسانه مي‌خواهند آن را به جامعه القا كنند، اينكه مي‌بينيد هر از گاهي در گوشه و كنار رويكرد يا عملكرد فلان وزارتخانه يا مصوبه پررنگ مي‌شود و جنجال آفريني صورت مي‌گيرد دقيقا همان تصويري است كه بناي بر القاي ناكارآمدي دولت به جامعه را دارند. خاندوزي افزود: روايت من از متن سياست‌ها و تصميمات در كشور اين است كه بسياري از ايراداتي كه در حوزه اقتصادي مطرح مي‌شود ناشي از لحاظ نكردن قيود سياست‌گذار يا عدم اجماع درخصوص همه اطراف يك ماجراست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا