خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرایی نشست اقتصاددان‌ها با رئیس‌جمهور، تخصیص «دبش» ارز و کناره‌گیری وزیر اقتصاد!

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: در حالی‌که اعلام شده روز دوشنبه، 20 آذر 402، نشست اقتصاددان‌ها با رئیس‌جمهور برگزار می‌شود، عده‌ای از اقتصاددان‌های برجسته کشور از پذیرفتن این دعوت خودداری کرده‌اند.

بر اساس اطلاعاتی که خبرنگار انصاف نیوز کسب کرده است، از جمله اقتصاددان‌هایی که به جلسه با رئیس‌جمهور نمی‌روند می‌توان به فرشاد مومنی، عباس شاکری و حسین راغفر از نحله نهادگرایان و مسعود نیلی و موسی غنی‌نژاد از نحله بازارگرایان اشاره کرد. این اطلاعات حاکی‌ست تعدادی از اقتصاددان‌های عضو هیات علمی دانشگاه‌های خارج از تهران نیز به این نشست دعوت نشده‌اند.

یکی از اقتصاددان‌هایی که به نشست با ابراهیم رئیسی دعوت شده اما از پذیرفتن این دعوت خودداری کرده است، گفت: قاعدتا در این جلسه باید حرف‌های جدی‌ای بزنیم که می‌دانیم شنیده نمی‌شود.

او افزود: یکی از جدی‌ترین مطالباتی که می‌تواند در این جلسه مطرح شود، درخواست برکناری یا کناره‌گیری وزیر اقتصاد است.

این اقتصاددان درباره دلیل طرح چنین مطالبه‌ای، به ماجرای تخصیص‌های کلان ارزی به شرکت چای دبش اشاره کرد و گفت: اگر وزیر اقتصاد از این ماجرا خبر نداشته است، صلاحیت اداره وزارت اقتصاد را ندارد و اگر خبر داشته، باید توضیح دهد که ماجرا چیست و چرا چنین اتفاقی افتاده است.

او اضافه کرد: امکان ندارد تخصیص ارزی در چنین ابعادی بدون اطلاع رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد صورت بگیرد کما این‌که الان اگر کسی ادعا کند 100 هزار دلار دارد و می‌خواهد کالایی وارد کشور کند، تا منشا ارز خود را مشخص نکند نمی‌تواند آن کالا را وارد کشور کند.

این اقتصاددان منتقد گفت: مطالبه استعفای وزیر اقتصاد از مطالبی است که می‌تواند در نشست اقتصاددان‌ها با رئیس‌جمهور مطرح شود اما می‌دانیم گوش شنوایی برای آن وجود نخواهد داشت.

او به چند نشست اقتصاددان‌ها با رئیس‌جمهور که شامل طیف‌های گوناگون بوده است اشاره کرد و ادامه داد: وقتی چنین نشست‌هایی برگزار می‌شود اما هیچ تغییری در رویه‌های دولت اتفاق نمی‌افتد و سیاست‌های پراشتباه و پرخسارت قبلی با شدت و حدت دنبال می‌شود، به نظر می‌رسد صرفا یک بهره‌برداری تبلیغاتی از برگزاری این جلسات مد نظر بوده است و به عبارت دیگر، نشست با اقتصاددان‌ها هدف عملی اجرایی یا مشورتی ندارد.

او در پایان گفت: شرکت در جلسه‌ای که خروجی روشنی ندارد و فقط مستمسکی برای تبلیغ علم‌گرایی دولت است، به نظر من توجیه ندارد و فکر می‌کنم بسیاری از اقتصاددان‌هایی که در این جلسه شرکت نمی‌کنند نیز دلایل مشابهی دارند و در واقع نمی‌خواهند از اعتبار خود خرج کنند تا آقایان توجیهی برای سیاست‌های خود پیدا کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. چقد پررو و وقیح هستن و متعصب این مثلا اقتصاددانها، تحریف حقایق به چه قیمتی؟ انگار نه انگار همه چی از سال ۹۸ و دولت محبوب و‌ متبوعشان آغاز شد

    1
    4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا