خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مولوی عبدالحمید: مسیر علمای اهل‌سنت «مسیر اعتدال» است

مولوی عبدالحمید در جلسۀ مدیران مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان، «اعتدال» و «دوری از افراط و تفریط» را مسیر علمای اهل‌سنت عنوان کرد.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه زاهدان، مولوی عبدالحمید گفت: الحمدلله در استان بین علما انسجام و همدلی وجود دارد. مسیر علما همان مسیر قرآن و سیرت؛ یعنی مسیر اعتدال است. «و کذلک جعلناکم أمة وسطا». قرائت ما از اسلام «اسلام اعتدالی» است. ما با افراط و تفریط مخالفیم. علما باید به منافع مردم استان و کشور و همۀ انسان‌ها فکر کنند نه به منافع شخصی؛ این به نفع همه است.

او ادامه داد: در جریان جمعۀ خونین زاهدان و خاش تمام مسئولان در مرکز و استان به این نکته اقرار کردند که در این حادثه اشتباه رخ داده و مردم به ناحق زده شدند. خواستۀ مردم استان در کنار اعتراضاتی که در دیگر نقاط کشور صورت گرفت، این بود که تبعیض‌ها و ضعف مدیریت و مشکلاتی که در کشور وجود دارند برطرف شوند. در اینجا هم همین مسائل مطرح شده‌اند و چیزی فراتر از این نبوده است. درخصوص حادثۀ جمعه خونین زاهدان نیز خواستۀ مردم محاکمه و مجازات عادلانه و شرعی و قانونی است. ضمن اینکه رهبری هم دستور داده‌اند که عاملین و آمرین مجازات بشوند، اما متاسفانه هنوز به این دستور رهبری عمل نشده است. البته به ما گفته شده افراد بازداشت هستند و مجازات می‌شوند. اگرچه ما تا زمانی که قاضی مسئول پرونده اعلام نکند، نمی‌توانیم صحت و سقم این گفته‌ها را تایید کنیم.

به ما مجوز بدهند تا بتوانیم به‌صورت قانونی طلبۀ خارجی بپذیریم

مولوی عبدالحمید در ادامۀ به مشکلات پیش‌آمده برای دو مدرسۀ دینی در زاهدان اشاره کرد و گفت: اخیرا برای دو مدرسه در زاهدان مشکلاتی پیش آمد. اگرچه می‌گویند طرحی است که طلاب خارجی را از کشور طرد کنند، اما اصحاب مدارس در سطح استان به این اقدام اعتراض گسترده‌ای کردند که مدرسۀ دینی یک مکان مقدس است و هجوم به مدارس، توهین به مدارس است. اکنون خودشان قبول کرده‌اند که رفتن به مدارس اشتباه بوده است. البته این را نیز مطرح می‌کنند که در سطح کشور طرحی در حال اجراست که مهاجرینی که رسمی نیستند و کارت اقامت ندارند باید اخراج شوند. همچنین می‌گویند چند استان هستند که مهاجرین نباید در این استان‌ها باشند که سیستان‌وبلوچستان یکی از این استان‌هاست. مذاکراتی صورت گرفته و قرار است این مذاکرات ادامه داشته باشد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی حوزه‌های علمیه شیعه در قم و یا جامعةالمصطفی طلاب مهاجر و حتی طلبۀ اهل‌سنت می‌پذیرند، چرا مدارس اهل‌سنت این اجازه را نداشته باشند که طلبۀ اهل‌سنت از کشورهای همسایه پذیرش کنند؟! رفت‌وآمدها برای فراگیری علم از قدیم‌الایام مخصوصا بین کشورهای همسایه جریان داشته است. در گذشته طلاب از کشورهای آزادشدۀ شوروی سابق می‌آمدند که متاسفانه به علت عدم همکاری مسئولان، الان این طلاب کم شده‌اند، درحالی‌که این طلاب وقتی به اینجا می‌آمدند و نان و نمک کشور ما را می‌خوردند، نسبت به کشور ما احساس دَین می‌کردند. اگر این طلاب به کشورهای دیگر بروند با افکار دیگری برمی‌گردند.

او تاکید کرد: پذیرفتن طلبه و دانشجو از کشورهای دیگر درواقع افزایش طرفدار برای کشور است. اگر کسی دنبال وحدت است، اینگونه اقدامات سبب وحدت می‌شوند. لذا باید در آینده مجوز بدهند تا بتوانیم به‌صورت قانونی طلبۀ خارجی بپذیریم. به ما می‌گویند باید مجوز بگیرید، اما مجوز نمی‌دهند. وقتی مجوز نمی‌دهند ما مجبور می‌شویم طلاب را به همین صورت بپذیریم. ما در گذشته بارها درخواست مجوز کرده‌ایم.

معتقدیم نباید راه مذاکره و گفتمان بسته شود

مولوی عبدالحمید در ادامه گفت: اهل‌سنت به‌جز در بسیج، در نیروهای نظامی و انتظامی حضور ندارند. در سیستان‌وبلوچستان نیز اگرچه در جنوب استان از اهل‌سنت فرماندار و بخشدار گذاشته‌اند، اما در زاهدان که مرکز استان است جای اهل‌سنت در پست‌های مدیریتی خالی است. در یک ادارۀ سیصد نفری، ده یا پانزده نفر اهل‌سنت حضور دارد. در مرکز کشور نیز اهل‌سنت در وزارتخانه‌ها حضور ندارند. مسائل استان وابسته به مرکز کشور هستند و زمانی‌که ما با مرکز کشور ارتباط نداریم طبعاً مشکلاتی داریم. اینکه ما از تبعیض می‌نالیم روی همین مسائل است و اهداف و اغراض دیگری نداریم؛ این نالۀ مردم است.

او افزود: ما دنبال تخریب نیستیم؛ بلکه دنبال اصلاح مشکلات کشور هستیم و معتقد به انتقاد سازنده هستیم و در کنار انتقاد سازنده، برای حل مشکلات راهکار هم ارائه می‌دهیم. ما معتقدیم نباید راه مذاکره و گفتمان بسته شود. ما گفته‌ایم هر کسی مذاکره و گفت‌وگو کند ما هم مذاکره می‌کنیم. اکنون برخی از علما ازجمله مولانا عبدالمجید مرادزهی، مولانا فتحی‌محمد نقشبندی، مولانا فضل‌الرحمان کوهی و برخی دیگر از علما در مناطق کردنشین در زندان هستند و بارها گفته شده که آزادی این علما و سایر زندانیان به نفع جامعه است. البته تعداد زیادی از زندانیان آزاد شده‌اند و امیدواریم علمای زندانی نیز به زودی آزاد بشوند.

خواسته‌ها و مطالبات مردم باید مطرح شوند
از ایجاد تنش دوری می‌کنیم

امام‌جمعه زاهدان در ادامه گفت: معتقدیم خواسته‌ها و مطالبات مردم باید مطرح بشوند. اگر از بیان حق و حقوق ملت سکوت کنیم عوارض دیگری دارد؛ مثلا افرادی که دنبال خشونت هستند به گروه‌های خشونت‌طلب می‌پیوندند.

او افزود: در گذشته بیشتر مسائل قومی و مذهبی مطرح می‌شدند، اما اکنون بیشتر مسائل ملی مطرح می‌شوند، زیرا معتقدیم مسائل ملی مرتبط با همۀ ایرانیان است. ما به حقوق انسان و رعایت حرمت و کرامت انسانی تاکید می‌کنیم. ما نمی‌خواهیم به اندازۀ سر مویی از حق تجاوز کنیم. ما می‌گوییم چرا همین قانون اساسی، باوجود نواقصی که دارد، اجرا نمی‌شود. ما همواره از ایجاد تنش دوری می‌کنیم و می‌گوییم حرف و نقد و انتقاد باشد.

مولوی عبدالحمید در ادامه خاطرنشان کرد: گلایه‌ای که داریم این است که گفتمان‌هایی که در طول این مدت داشته‌ایم جواب نداده است. جامعه اهل‌سنت به این شرط که رؤسای جمهور به خواسته‌های اهل‌سنت و منافع ملی رسیدگی کنند، در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کرد. وقتی از جانب اصلاح‌طلبان کاری انجام نشد، اصولگرایان گفتند که اختیارات در دست ماست و شما (اهل‌سنت) یک مرتبه هم اصولگرایان را تجربه کنید. ما هم یک مرتبه اصولگرایان را تجربه کردیم که متاسفانه نه‌تنها به وعده‌هایی که داده شد عمل نکردند، بلکه برعکس عمل شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. آن شاله اما اعتدال یعنی آرامش یعنی اینکه به کشور عشق بورزی اینکه برای حفظ اسلام و ارزش‌های اسلامی انسانی از ته دل بخواهی بشود اینکه راهنمایی کمی که خوب باشیم اینکه مسلمانان گرد هم جمع شوند

    41
    2
    1. جناب مولوی شما از اعتدال حرف نزنید
      کی ترورهای جوانان این مرز و بوم را حداقل فقط به زبان محکوم کردید
      هیچ وقت دیشب 11 نفر انسان 11 نفر از حافظان امنیت این کشور پرپر شدن و مطمنم که خود شما و اطرافیان با عاملان آمران این ترور ارتباط دارید

      38
      70
  2. اگر سوالات مطرح شده در این متن را جناب مولوی برای افغانستان (که خود مدعی اند بسیاری از سران طالبان از شاگردان ایشان هستند) و دولت عربستان که در بسیاری از موارد به آنها اقتدا می کنند ،بکارببرندباورخواهیم کرد ،آنچه را می گویند خود نیز باور دارند!

    41
    33
  3. من چهارساله ساکن استان سیستان و بلوچستان هستم
    این شخص فقط به فکر خودش و اطرافیانش هست هیچ اهمیتی به مردم استانش نمیده
    اونوقت میگه اعتدال رو رعایت میکنیم اره بعضی از علما اهل سنت دیدگاه خوبی دارن ولی ایشون خیر
    اعتدال رو زمانی باور میکنم که زنان بلوچ حق اومدن به مسجد رو داشته باشن حق اومدن به تماز جمعه
    و….

    68
    101
    1. زنان بلوچ حق اومدن به مسجد رو دارن وشما از هیچی خبر نداری نیاز نیست دروغ بگی….
      جمع خونین زاهدان چند نفر از شهدا زن بودن که برای نماز اومدن

      58
      30
    2. کسی را که خداوند آبرو و عزت دهد، اراجیف امثال تو و بنگاه شایعه پراکنی فارس هم نخواهد توانست از او بگیرد

      5
      5
  4. جناب عبدالحمید از شب جمعه خونین راسک چه خبر وچسبیدی به جمعه خونین نکنه به فتوای شما ریختن خون محافظان امنیت مباه است این انصاف نیوز هم شده همراه انترالسعودی تریبون وهابیت در ایران

    78
    68
  5. مثل الان که شمشیر را از رو بسته اید و خودت و طرفدارانتان که زیاد هم نیستید به شدت افراطی و دور از اسلام اصیل هستید و در جریان غزه طرف دشمن صهیونیستی را گرفته اید بدانید که نمی گذاریم نفس بکشید چون منکر بودنتان برای همه ما ثابت شده است.

    63
    65
  6. جناب عبدالحمید مولوی ….میخواهی باشم طلبه تروریستهاراجمع کنی و منطقه رابیشترناامن کنی…دستت درکاسه انگلیس وامریکاواسراییل است…آینده نشان خواهد داد که تو ازکجا خط می گیری..و

    72
    71
    1. آقای عبدالحمید اشاره به اغتشاشات سال گذشته داشتید و خواسته های مردم. که باید گفت اغتشاشات نه اعتراضات و دیگر اینکه مردم نبودند بلکه عده ای آشوبگر و فریب خورده بودند که طراحی آن توسط آمریکا و صهیونیسم و غربیها بود و خواسته آنان آزادی بی بند و باری با شعار زن، زندگی، آزادی بود. که شما اعتقادی به ازادی زن ندارید حتی برای شرکت در نماز جمعه و نمازجماعت در مساجد . آقای عبدالحمید کشتار وحشیانه فلسطینیان توسط رژیم اشغالگر اسرائیل را ملت های مختلف محکوم کردند اما شما در طول این مدت زبان باز نکردید و جنایت امروز جیش الظلم را هم محکوم نکردید حقا که عبد…….

      41
      32
  7. دروغ میگه ،
    من ساکن سیستان و بلوچستان هستم و از این بشر افراطی تر ندیدم.
    خون همه جوانان شیعه و اهل تسنن و شهدای امنیت در استان بر گردن ایشون هست.

    42
    41
    1. افراطی؟ میشه بگی کدوم حرفش افراطی بوده؟ اینکه گفته مردم رو به جرم اعتراض دستگیر نکنید؟ گفته اختلاس نکنید؟ گفته بین قومیت ها فرق نباشه؟ گفته …………….
      اونوقت امام جمعه های شما افراطی نیستن ولی ایشون افراطی هستن؟ امام جمعه های خودتون هر روز جلوی دوربین برای نصف بیشتر مردم دنیا آرزوی مرگ میکنن. بعد تو فکر کردی ما خر هستیم که حرف تو رو باور کنیم. (ببخشید این حرف رو میزنم)

      من موندم چرا از نظر شما کسی کوچکترین کوچکترین کوچکترین حرفی بر علیه حکومت بزنه، میشه غرب زده بدبخت؟ من از صبح تا شب تو فکر اینم که آینده چی میشه تو این مملکت چطور زندگی کنم چطور زنده بمونم شب چی بخورم، اجاره خونه رو چطور بدم، قسط وام رو چیکار کنم و هزارتا مشکل دیگه. نمیتونم اعتراض کنم چون کسی به حرف من گوش نمیده. به من میگن غرب زده بدبخت. چرا؟ چون اعتراض میکنم. فقط من تو این مملکت این مشکل رو ندارم. امیدوارم نظرم پخش بشه.

      6
      4
  8. آره مسیر اعتدال را پنج شنبه در راسک دیدیم و دقیقا پی بردیم تو راستی میگی ، سخنرانی های بسیار معتدل شما از یک طرف حمله تروریستی به پاسگاه راسک که باعث شهادت یازده نفر از جوانان کشور شد دو تیغه یک
    قیچی هستند ، تو و امثال تو دستتان در خون
    این عزیزان رنگین است اکنون نمی دانم چرا نظام خصوصا با تو مماشات می کند اما مطمئنم روزی در پیشگاه خداوند متعال باید
    جواب این اقداماتت را بدهی پس آماده باش دست عدالت خدا به حسابت برسد آقای مولوی

    31
    27
  9. ما که داخل متن منتشر شده جناب مولوی حرف ناحق و نا مشروعی ندیدیم که بعضی ها دارن جبهه میگیرن اینکه حرف از قانون و اعتدال میزنن یک عده را به هراس انداخته جناب مولوی نه تنها به فکر استان بلکه بفکر تمامیت ایران هستش،اگر چند نفر افراطی دست به ترور نیروهای نظامی میزنند همش در جواب افراط شدیدتر حکومت نسبت به بلوچ هاست اینکه یک سرهنگ بیاد به یک دختر بلوچ تجاوز کنه رو هم خوب بدانید اگر دولت نمیتواند مجرم رو مجازات کنه خود مردم بدنبال اسلحه میرند تا انتقام بگیرن،چرا در کشور امام زمان و ولایی متجاوز به مجازات نمیرسه این چه قانون و روشیه که شما در پیش گرفتید ،منتقدان بالا هم فقط به فکر تخریب هستن و عمق زخم و فاجعه ای که بر مردم بلوچ اتفاق افتاده رو نمیبینن،مولوی عبدالحمید واقعا مایه امنیت و اعتدال داخل استان بوده و هیچ وقت از قانون اساسی تجاوز نکرده

    54
    37
    1. بیخیال بابا. اگه به حرف زدنه؛ تا حالا چند بار عبدالغفار نقشبندی رو محکوم کرده؟ لازمه توضیح بدم نقشبندی کیه و چیکار داره میکنه؟
      جالبه میگی از قانون اساسی تخطی نکرده. صدر تا ذیل قانون اساسی رو زیر سوال میبره و کلا قبولش نداره بعد تو از پایبندی به قانون اساسی حرف میزنی.
      داداش یا ساده ای یا ما رو ساده فرض کردی…

      5
      6
  10. جناب مولوی این عزیزان فراجا و دیگر نیروهای امنیت که هرروز دارن پرپر میشد چرا….. و حرف نمی زنی حتما دست پشت پرده داری

    30
    26
  11. درود خدا بر شما ای مرد بزرگ و تنها که از جان خود می‌گذری ولی حرف حق را میزنی و ترسی هم بدل نداری خدا یارو باورت ای تنهایی بزرگ

    40
    37
  12. حکم اعدام مأمورانی که جهت خدمت به مردم سیستان و بلوچستان جانشان توسط مزدوران شما گرفته میشود از اعتدال شما جیره خواران وهابیون نشئت میگیرد.

    5
    5
  13. ستون و تکیه گاه این مولوی ،در واقع اسرائیل غاصب و اشغالگر و کودک کش هست که اهل سنت واقعی را قتل عام میکند و حاضر نیست به مردم اهل سنت اطراف خود روشنگری کند و گاهی از اسرائیل حق دفاع مشروع می‌دهد.اون دنیا نزد خداوند کریم و مردمش چه جوابی دارد….

    5
    4
  14. لازم است در مدیریت کشور علاوه بر اهل سنت از دیگر اقلیت های مذهبی هم استفاده شود

    5
    3
  15. جناب مولوی عبدالحمید
    یه سوال
    نسل کشی در غزه توسط تمام آزادگان حتی غیر مسلمان ها هم محکوم شد
    شما اظهار نظر نکردید
    حمله تروریستی به راسک هم همینطور
    اینها هموطنان ما بودند
    بازم اظهار نظر نکردید.
    کاش مسیر خودتون را مشخص میکردید
    حق یا باطل
    مسلمان بی تفاوت حتی انسان هم نیست تا برسه به…
    چون ما چیزی بین این دو نداریم و شما الان

    5
    4
  16. انسان وقتی انسانه که با فکر و اندیشه از کسی تبعیت کنه ، نه تبعیت کور کورانه یا غریزی

  17. سلام.نتیجه تفرقه میشه همچین فاجعه‌ای.جمعه خونین زاهدان و جمعه خونین راسک .در هر دو حادثه جوانان این مرز و بوم پرپر شدن.

    6
    1
  18. کی به شمااجازه داده ازطرف علمای عزیزسنی پیام بدهید؟انها انقلابی وهمگامبامردم ومخالف سازش بادشمن تحت کلمات فریبنده”اعتدال”هستند!

    3
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا