خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اتهام تجاوز و آزار جنسی در سینما

خانواده ژرار دوپاردیو، بازیگر ۷۴ ساله فرانسوی در نامه‌ای که روز یکشنبه توسط یکی از نشریات این کشور منتشر شد، «توطئه بی‌سابقه» علیه این ستاره مشهور سینما را محکوم کردند.

به گزارش یورونیوز، ژرار دوپاردیو که ایفای نقش‌هایی همچون «کریستف کلمب» در فیلم فتح بهشت و «اوبیلیکس» در مجموعه آستریکس ‌و اوبیلیکس را در کارنامه خود دارد، با اتهام تجاوز و آزار جنسی روبروست و به تازگی فیلم‌هایی از او در حال بیان سخنانی جنسیت‌زده نیز منتشر شده است.

انتشار این فیلم‌ها بار دیگر بحث‌های داغی را درباره مشکل تبعیض جنسی و خشونت جنسی در سینمای فرانسه مطرح کرده است.

ریما عبدالمالک، وزیر فرهنگ فرانسه نیز روز جمعه اعلام کرد رفتار این بازیگر ۷۴ ساله باعث شرمساری فرانسه است و ممکن است به همین دلیل نشان «لژیون دونور» که بالاترین نشان افتخار کشور فرانسه است، از او گرفته شود.

او افزود که هیأت رئیسه جایزه «لژیون دونور» قرار است «رویه انضباطی» را برای تصمیم گیری درباره محروم کردن دوپاردیو از این نشان آغاز کند.

در واکنش به این اعتراضات، چند تن از اعضای خانواده ژرار دوپاردیو از جمله دخترش «ژولی دوپاردیو» که او نیز بازیگر است، در نامه‌ای که در هفته نامه «لو ژورنال دو دیمانش» فرانسه منتشر شد، اعلام کردند: «البته که ما نیز اغلب از سخنان ژرار شوکه می‌شویم. اما او که پدر یا پدربزرگ یا عموی ماست، اکنون هدف یک توطئه‌ بی‌سابقه قرار گرفته است.»

آنها در ادامه، ضمن ابراز تأسف از «خشم جمعی» که علیه این بازیگر شکل گرفته، گفتند که «ژرار در زندگی شخصی و هنگامی که کنار فرزندانش است، فردی فوق‌العاده متواضع، حساس و حتی محتاط است».

یک روز پیش از انتشار این نامه نیز، وکلای ژرار دوپاردیو به خبرگزاری فرانسه گفتند که او نشان «لژیون دونور» را به وزیر فرهنگ فرانسه پس خواهد داد.

وکلای او همچنین این سوال را مطرح کردند که آیا این بخشی از وظایف وزیر فرهنگ فرانسه است که «تا این حد فعالانه» در روند «تعقیب» و «لینچ رسانه‌ای» که آنها معتقدند موکلشان در معرض آن قرار گرفته، شرکت کند؟

سلب نشان‌های افتخار توسط مقامات بلژیک و کانادا

ژرار دوپاردیو که دارای ملیت فرانسوی و روسی است، در سال ۲۰۲۰ میلادی به تجاوز جنسی متهم شد و در کنار آن ۱۳ اتهام آزار و اذیت جنسی نیز علیه او مطرح است.

در اوایل ماه جاری میلادی، شبکه خبری «فرانس۲» تصاویری از او در جریان سفرش به کره شمالی در سال ۲۰۱۸ میلادی پخش کرد که در جریان آن، ژرار دوپاردیو بارها در حضور یک مترجم زن، اظهار نظرهای جنسی صریحی را بیان می‌کند و حتی دختر کوچکی که سوار بر اسب است نیز از گزند سخنان جنسی او در امان نمی‌ماند.

با این وجود دوپاردیو هرگونه تخلفی در این باره را رد کرده است.

ژرار دوپاردیو پیش از آنکه ملیت روسیه را دریافت کند، سال‌ها با هدف پرداخت مالیات کمتر به دولت فرانسه، ساکن یکی از شهرهای مرزی بلژیک به نام نچین (Néchin) بود که در حدود دو کیلومتری خاک فرانسه قرار داشت.

شنبه گذشته، مقامات این منطقه عنوان «شهروندی افتخاری» را که به دوپاردیو داده بودند، از او سلب کردند.

در اوایل هفته گذشته نیز استان کبک کانادا، عنوان افتخاری را که به ژرار دوپاردیو داده بود، به دلیل «رسوایی» رفتار او در مقابل زنان، لغو کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا