خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یمن، دریای سرخ و انصارالله | سیدعلی حسینی

سیدعلی حسینی، کارشناس امور خاورمیانه در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز، نوشت:

اتفاقاتی که انصارالله در دریای سرخ رقم زده است برای آمریکا و اسراییل راهی جز تمکین به خواسته های این گروه جهادی در غزه نگذاشته است و آنها دیر یا زود به خواسته های انصارالله که اتفاقا حداقلی هم هست تن می دهند.

یمن کشوری است در امتداد اقیانوس هند، تنگه باب‌المندب و دریای سرخ و از طریق دریای سرخ با کشورهای یمن، جیبوتی، سودان، مصر، اردن، فلسطین اشغالی و اریتره همسایه است.

دریای سرخ که اعراب به آن البحرالاحمر می گویند در دنیای امروز آبراهه ای بسیار پراهمیت و خلیجی در اقیانوس هند است که میان شبه‌جزیرهٔ عربستان و شمال شرقی قارهٔ آفریقا قرار دارد و در انتها از طریق کانال سوئز به دریای مدیترانه متصل می شود و نوعی میانبر است تا کشتی هایی که می خواهند به مدیترانه و اروپا برسند مجبور نباشند که آفریقا را دور بزنند.

ورودی این دریا یک تنگه است به نام باب المندب که باریک‌ترین نقطه ۱۸ مایل عرض دارد و تردد نفتکش‌ها را به دو کانال به عرض ۲ مایل برای محموله‌های ورودی و خروجی محدود می‌کند. در بعد ارتباطی این تنگه ارتباطات سریع و کم هزینه میان قاره آسیا به اروپا و از اروپا به آمریکا را ممکن ساخته است. به گونه‌ای که اقیانوس هند از طریق دریای عرب به تنگه باب‌المندب و بعد به دریای سرخ و از کانال سوئز به مدیترانه و از دریای مدیترانه به اقیانوس آرام می‌رسد و ارتباطات بین‌المللی و دریایی را تسهیل می‌کند.

حالا به بحث اصلی وارد شویم که همان ماجرای اخیر است یعنی حملاتی که انصارالله یمن به کشتی هایی که به مقصد اسراییل از باب المندب عبور می کنند. باب المندب و دریای سرخ در ابعاد امنیتی و اقتصادی برای رژیم اشغالگر مهم است و این رژیم به کمک آمریکا و سایر متحدانش از منظر امنیتی، همواره تلاش داشته است تا با نوعی تسلط بر این تنگه بسیاری از نگرانی‌های غرب و خود را کاهش می‌دهد.

نکته مهم این است که تل‌آویو برای حفظ موجودیت خود همیشه به آبراه‌های بین‌المللی وابستگی بالایی داشته و در تاریخ هم برای این آبراه ها جنگ هایی راه انداخته است برای نمونه در سال ۱۹۶۷ بستن تنگه تیران از سوی مصر، یکی از دلایل وقوع جنگ در همان سال بود. رژیم در آن زمان نسبت به از دست رفتن بازدارندگی خود نگران بود و سایر موضوعات مربوط به تجارت با شرق، در قیاس با این مساله اهمیت چندان نداشتند.

در استراتژی نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی، اطمینان یافتن از این که دشمنان بر این آبراه مهم مسلط نمی‌شوند حیاتی است. نگرانی تل‌آویو درباره باب‌المندب از طرفی ناشی از جایگاه جغرافیایی آن و از طرف دیگر ناشی از خطراتی است که این رژیم را تهدید می‌کند.

دیوید بن گوریون بنیانگذار رژیم درباره چرایی این که تل آویو می‌خواست بر دریای سرخ مسلط شود گفت: «ما از لحاظ خشکی محصور شده‌ایم و دریا تنها راه دسترسی ما به جهان و دیگر قاره‌هاست.» در سال ۲۰۱۸، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم نیز اعلام کرد که «اسرائیل بخشی از هر گونه اقدام بین‌المللی برای جلوگیری از مسدود کردن مسیرهای کشتیرانی دریای سرخ خواهد بود».

در حوزه اقتصادی نیز واردات و صادرات آسیایی حدود یک چهارم کل تجارت خارجی رژیم را تشکیل می‌دهد که عمدتا از طریق مسیرهای دریای سرخ ترانزیت می‌شود و ایمنی آبراه را به یک مساله امنیت ملی تبدیل کرده است. نگرانی اصلی تل‌آویو از احتمال بسته شدن این تنگه به دلیل از دست دادن تبادل ۱۵ میلیارد دلاری از طریق این تنگه است. تنها جایگزین این تنگه، دور زدن قاره آفریقا از طریق دریا است.

در شرایط فعلی می بینیم که انصارالله یمن تنگه باب المندب را برای کشتی هایی که به مقصد اسراییل در حرکتند نا امن کرده است که برای اسراییل خطرآفرین است اما این اقدامات چه اهمیتی برای فلسطینیان و غزه و حماس دارد؟ اول این که یک جبهه جدید در منطقه علیه رژیم غاصب اسراییل باز می کند و علاوه بر این هزینه های گزافی به حمل و نقل دریایی اسراییل وارد خواهد کرد چرا که کشتی های حامل کالا برای اسراییلی ها برای حفظ امنیت شان مجبور به دور زدن آفریقا خواهند بود. این مساله حتی برای حامیان اسراییل مثل آمریکا و اروپایی ها هم هزینه دارد.

همچنین این اتفاق ممکن است دامنه جنگ در غزه را گسترش دهد که برای آمریکایی ها و اروپایی ها اصلا گزینه مناسبی نخواهد بود.
سوال این است که یمن و انصار الله چه چیزی از دست می دهند؟ و در پاسخ باید گفت که یمنی ها که جنگ طولانی و محاصره بیش از هشت سال را تجربه کرده اند، در صورت حمله به این کشور چیزی برایشان تغییر نمی کند آنها سال هاست در جنگ و بمباران زندگی کرده اند. ضمن این که انصارالله از همان اول هم شعار و پرچم مرگ بر آمریکا، سعودی، اسراییل و یهود بوده است و بهای آن را طی این سال ها پرداخت کرده اند، چه برای از دست دادن دارند؟

اما برای انصارالله یک اتفاق خوب هم افتاده است انصارالله در داخل یمن یک جریان قوی دشمن و مخالف به نام گروه «اصلاح» دارد که وابسته به اخوان المسلمین است و طی سال های اخیر همواره در حال جنگ با انصارالله بود اما با توجه به حمایت انصارالله از حماس که گروهی وابسته به اخوان است، گروه اصلاح اختلافش با انصارالله را کنار گذاشته و آشتی کرده است. در واقع این اتفاق به محبوبیت انصارالله در یمن افزوده است.

در عمان چه خبر است؟

هم اکنون مذاکراتی میان انصارالله با آمریکا و اروپایی ها در عمان در جریان است. انصارالله در این مذاکرات خواستار رفع حصر غذایی و دارویی غزه است و اعلام کرده تا این اتفاق نیفتاده به اقداماتش در دریای سرخ ادامه خواهد داد و به نظر من آمریکا و غرب راهی جز تمکین به خواست انصارالله ندارند چون می دانند که نمی توانند انصارالله را سرکوب کنند و جنگ علیه آنها نتیجه ای جز گسترش جنگ و خسارات بیشتر برایشان نخواهد داشت در نتیجه آمریکایی ها مجبور می شوند فشارهایشان به اسراییل برای توقف جنگ در غزه را بیشتر کنند.

از سوی دیگر به دلیل اصرار شخص نتانیاهو بر ادامه محاصره غزه و حملات وحشیانه به این باریکه به نظر می رسد طی روز های آینده، روزهای سرنوشت سازی برای اسراییل و همپیمانانش است و باید تصمیمات سختی بگیرند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. خداروشکر بالاخره یک رسانه با مواضع اصلاح طلبانه معنی و ثمره مقاومت را فهمید. دوستان محترم زبان دنیا را از مردم یمن بیاموزید.

  2. در دنیایی که سازمان ملل و دولت ها چشمشان مقابل جنایات جنگی بسته است تنها راه زور و مقابله به مثل است. و چه ابله بودند کسانی که این دنیا را دنیای گفتمان میدیدند. بفرمایید با قاتل گفتگو کنید…

    3
    1
  3. در تایید این مطلب تحلیلی، جالبه که دیشب آمریکا برای ارسال غذا و دارو به قطعنامه پیشنهادی امارات رای مثبت داد. واقعا که آمریکا فقط زبان زور میفهمه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا