خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«سنگ‌اندازی تامین‌ اجتماعی برای درمان بازنشستگان»

بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی از افزایش هزینه‌های درمان خود در سال‌های اخیر انتقاد دارند.

به گزارش پایگاه خبری خلیج فارس، آنها می‌گویند: براساس قانون الزام تامین اجتماعی، باید صفر تا صد خدمات درمانی در تمام بخش‌ها به صورت 100درصد رایگان و از طریق بیمه پایه ارائه شود اما شرایط به گونه‌ای پیش رفته که عملاً بیمه پایه تامین اجتماعی کارکرد چندانی ندارد لذا بازنشستگان مجبورند ماهانه هزینه مازادی برای بیمه تکمیلی بپردازند و به‌رغم این پرداخت‌ها، باز هم خدمات درمانی کافی و رایگان دریافت نمی‌کنند.

قرارداد قبلی بیمه تکمیلی بازنشستگان در آبان ماه امسال به پایان رسید و از اول آذر ماه، قرارداد جدید شروع شده است. ولی مساله اینجاست که شرکت‌های بزرگ بیمه‌گذار تکمیلی مثل بیمه ایران یا بیمه دانا در مناقصه امسال بیمه بازنشستگان شرکت نکردند و شرکت‌هایی که در این مناقصه شرکت کردند در حد و اندازه‌ای نبودند که بخواهند به بازنشستگان سراسر کشور خدمات‌رسانی صورت دهند. نهایتا قرارداد با با شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ تمدید شد.

حق بیمه‌ای که کسر می‌شود اما به بیمه‌گذار تکمیلی پرداخت نمی‌شود

یک فعال صنفی بازنشستگان می گوید: سازمان تامین اجتماعی براساس قانون الزام مکلف است صفر تا صد خدمات درمانی مورد نیاز بیمه‌شدگان را چه از طریق درمان مستقیم و چه به شیوه درمان غیرمستقیم و خرید خدمت از مراکز دیگر به صورت رایگان ارائه دهد. متاسفانه این سازمان نه تنها قانون الزام را رعایت نمی‌کند، بلکه در مسیر تعامل بیمه تکمیلی با بازنشستگان نیز اخلال به وجود می‌آورد، به این ترتیب که مبلغ را از حقوق بازنشستگان کسر می‌کند ولی به حساب شرکت بیمه‌گذار واریز نمی‌کند. اینجا ارائه خدمات به بازنشستگان دچار مشکل می‌شود و نارضایتی به وجود می‌آید.

به اعتقاد عیوضی، تامین اجتماعی با رفتار خود به نارضایتی بازنشستگان دامن می‌زند. مسئولان این سازمان باید بپذیرند اصل، قانون الزام تامین اجتماعی‌ست که سازمان بر این اساس موظف است کلیه خدمات درمانی بازنشستگان را رایگان فراهم کند. اگر این وظیفه به نحو احسن انجام می‌شد بازنشستگان هرگز سراغ بیمه تکمیلی نمی‌رفتند.

او در گفتگو با سایت توسعه ایرانی تاکید می‌کند: بیمه تکمیلی به دلیل ناتوانی سازمان تامین اجتماعی و قصور در انجام تکالیف قانونی به بازنشستگان تحمیل شده است. از این رو، بازنشستگان از روی اجبار به دنبال بیمه تکمیلی رفته‌اند و مجبور شده‌اند بخشی از هزینه‌ها را از جیب خود بپردازند تا در شرایط فعلی که هزینه‌های درمان به شدت بالاست، بتوانند خدمات درمانی مورد نیاز خود و خانواده را دریافت کنند.

اجرای وظیفه قانونی، پیشکش؛ لااقل سنگ‌اندازی نکنید

«هیچ بازنشسته‌ای از روی خوشحالی و برای تجمل سراغ بیمه تکمیلی نمی‌رود و هزینه ماهانه مازاد نمی‌پردازد».
دبیر کانون بازنشستگان تهران با بیان این مطلب اضافه کرد: بیمه تکمیلی فقط یک اجبار است. هزینه درمان این روزها بسیار بالاست و حقوق ماهانه بازنشستگان کفاف این هزینه‌ها را نمی‌دهد. بازنشستگانی داریم که نمی‌توانند پول داروی خود یا همسران‌شان را تامین کنند. در این شرایط، بیمه تکمیلی برایشان به مصداق ضرب‌المثل «کاچی به از هیچی» عمل می‌کند. می‌گویند بیمه تکمیلی عضو باشیم تا لااقل بخشی از هزینه‌ها برایمان رایگان شود.

به اعتقاد عیوضی، در این میان وظیفه سازمان تامین اجتماعی، مساعدت با بازنشستگان است. اگر بخواهیم بر مبنای قانون حرف بزنیم باید بگوییم وظیفه سازمان پرداخت 100درصد هزینه بیمه تکمیلی بازنشستگان است چراکه براساس قانون الزام، ارائه رایگان تمام خدمات درمانی و تمام ملحقات این خدمات برعهده این سازمان است.

عیوضی ادامه داد: الان سه ماه است که هزینه بیمه تکمیلی از حساب بازنشستگان کسر شده ولی به بیمه‌گذار پرداخت نشده است. این تاخیرها خدمات‌رسانی را دچار وقفه می‌کند و بازنشستگان به مشکل برمی‌خورند. این فعال صنفی بازنشستگان با تاکید بر اینکه بیمه‌شدگان از سازمان تامین اجتماعی انتظاراتی دارند، تصریح کرد: اینکه مدیرعامل سازمان می‌آید پشت تریبون می‌گوید اولویت ما درمان بازنشستگان است، کافی نیست. نتایج عینی این اولویت‌گذاری باید در عمل دیده شود و توقع داریم حرف‌شان با عمل‌شان یکی باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا