خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مجید نوری: برخی مردم پدرم را نماد حاکمیت می‌دانند و با حکمش همراهی می‌کنند

| آخرین وضعیت پرونده‌ی حمید نوری از زبان فرزندش |

آسیه توحیدنژاد، انصاف نیوز: مجید نوری، فرزند حمید نوری عدم وجود نهادهای مردمی‌ای که حامی پدرش باشند را موثر‌تر از کم‌کاری قوه‌های مختلف و دلیلش را نیز مشکلات اقتصادی مردم می‌دانست. او در مورد شایعاتی که پیرامون تبادل پدرش با زندانیان سوئدی داخل ایران بوجود آمده است نیز به انصاف نیوز گفت که طرف سوئدی خیلی مشتاق این موضوع است اما خانواده‌ی آن‌ها مایل نیستند.

وی همچنین دلیل همراهی بخشی از مردم با حکم پدرش را عصبانیت آن‌ها از حاکمیت می‌دانست.

نوری ضمن گلایه از شرایط سخت پدرش از جمله قطع سه ماهه‌ی ارتباط تلفنی‌اش از بی‌توجهی «مسئولان انقلابی» نیز ناراضی بود. او عدم حضور سفیر ایران در سوئد را مزید بر علت می‌دانست و این شرایط را انفعال سمت ایرانی می‌دانست، طوریکه انگار موضوع پدرش برای کسی مهم نیست.

فرزند حمید نوری در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفت: سه ماه است که امکان ارتباط تلفنی با پدرم را قطع کرده‌اند. چون خیالشان راحت است صدایی از طرف کسی در نمی‌آید این امکان ارتباط را برنمی‌گردانند. تلاش ما هم این است که سوئد برویم و بتوانیم پدر را ملاقات کنیم.

خانواده‌ی حمید نوری احتمالا پرونده‌ی او را در دادگاه‌های مراتب بالاتری از دادگاه‌های محلی پیگیری خواهند کرد.

مجید نوری درباره‌ی عملکرد وکیل پدرش گفت: وکیل او تسخیری‌ست؛ خود را موظف به پاسخگویی به ما نمی‌داند. او می‌گوید که من وکیل پدرتان هستم وکیل شما نیستم. زمانی که به سوئد می‌رویم وکیل پدرم را می‌بینیم اما چند باری که آنجا گلایه کردم که چرا جواب ما را نمی‌دهید گفته بود که وکیل پدرتان هستم و صرفا موظفم که به او پاسخ دهم نه شما.

آقای نوری با بیان اینکه «آخرین باری که من پدرم را دیدم نیمه‌ی آبان بوده است»، گفت: «البته مادر و خواهرم در حال حاضر در سوئد هستند و امیدوارم که بتوانند با پدرم ملاقات کنند.»

او درباره‌ی آنچه در ملاقات آخرش با حمید نوری گذشت، گفت: در آخرین ملاقات بیشتر حال و احوال کردند. حرف خاصی هم که نمی‌شود زد. حالش هم خوب بود و تاکید داشت که موضع من موضع حق است و خلافی نکرده‌ام.

نوری در ادامه می‌گوید: پدرم از ابتدا گفته بود که امیدی به سوئدی‌ها ندارد و حتی در دی ماه پارسال هم گفت که این دادگاه فرمایشی‌ست و چیز خاصی را هم بررسی نمی‌کند. از اول هم این را می‌دانستیم اما پدرم تاکید داشت که باید در وسط میدان باشیم.

او درباره‌ی پیگیری‌های مسئولان کشور گفت: دولت و قوه قضاییه طبیعتا پیگیری‌هایی داشته‌اند؛ البته این پیگیری‌ها را اصلا کافی نمی‌دانیم و اینکه چقدر موثر است یا نه را هم نمی‌دانم. 

فرزند حمید نوری با انتقاد از عملکرد نمایندگان مجلس گفت: آیا شما از مسئولان و نمایندگان مجلسی که مثلا مجلس انقلابی هم است صدایی در این باره شنیده‌اید؟! این سکوت را با نوع رفتار نمایندگان سوئد مقایسه کنید که چقدر در مورد شهروندان ایران (و نه حتی شهروندان خودشان) داد و فریاد می‌کردند. ما هر مسئول کشور را که دیدیم پیگیری وضعیت پدرم را از او خواستار شده‌ایم. به هر کسی که بتواند کاری برای پدرم کند رو می‌زنیم.

نوری در پاسخ به برخی ادعاها مبنی بر اینکه «ممکن است به تبع حکم حمید نوری برای شهروندان سوئدی هم اتفاق مشابهی از طرف ایران بیفتد؟» گفت: به خدا نمی‌دانم! من هم مثل شما هستم و در توییتر این شلوغ‌بازی‌ها را می‌خوانم. اعتقاد ما این است که نباید در این نوع حواشی وارد شویم و باید دادگاه را به شکل فنی نقد کنیم. وقتی درگیر حواشی شویم ممکن است حرف‌های غیر دقیقی هم گفته شود.

مجید نوری در نقد بررسی پرونده‌ی پدرش در سوئد می‌گوید: حرف دقیق این است که دادگاه عادلانه رفتار نکرد، اجازه‌ی شهادت از سوی شهود ما را نداد، برای انتخاب وکیل در کار ما اخلال ایجاد کرد، پدرم را ضرب و شتم کردند، پدرم را به سلول انفرادی منتقل و ارتباطش را با بیرون قطع کردند و… اینقدر این مسائل برجسته است که دیگر به آن حواشی زرد نمی‌رسیم.

او در ادامه به عدم حضور سفیر ایران در سوئد اشاره کرد و گفت: ایران در حال حاضر مدت‌هاست که به دلیل موضوع هتاکی به قرآن در سوئد سفیر ندارد. اگر سفیر در این کشور داشتیم قطعا موثر می‌بود اما در حساس‌ترین دوران ارتباط میان دو کشور سفیر نداریم. موضوع هتاکی به قرآن هم که چند ماه است تمام شده، چرا نباید سفیر به سوئد برود؟! این نوع کارها انفعال است و احساس می‌شود که شاید برایشان موضوع حمید نوری مهم نیست.

او بر این باور است که «مهمتر از این قوه و آن قوه، دیپلماسی عمومی و مردم می‌توانستند در این موضوع موثر باشند» و می‌گوید: باید کار اصلی در دست نهادهای مردمی و خبرنگارانی که دغدغه دارند، باشد. به هر حال یک شهروند ایرانی در حال حاضر در سوئد به جرم «کار کردن در جمهوری اسلامی» گرفتار است.

مجید نوری درباره‌ی واکنش جامعه به پرونده‌ی حمید نوری گفت: مردم درگیر مشکلات اقتصادی هستند و طبیعتا این موضوع خیلی هم برایشان دغدغه نشد، در سوئد هم این موضوع بسیار مهم است که در پرونده‌های این چنینی تا چه حد نهادهای حقوق بشری پای کار باشند.

فرزند حمید نوری در ادامه به واکنش نرگس محمدی به دادگاه پدرش اشاره کرد و گفت: نرگس محمدی از داخل زندان به نخست وزیر سوئد نامه می‌نویسد و از برگزاری دادگاه حمید نوری تشکر می‌کند. این یک دیپلماسی است. ما در مقابلش چه کار کردیم؟ آیا گفتیم که انگیزه‌ی نرگس محمدی چه بوده است؟

نوری درباره‌ی احتمال تبادل پدرش با یک زندانی سوئدی گفت: چرا باید با یک زندانی سوئدی مبادله شود؟! ما به کلی با این موضوع مخالف هستیم. آدمی که بی گناه است چرا باید تبادل شود؟! تبادل یعنی بابای من گناهکار بوده است. وقتی او بی گناه است چرا باید به سمت تبادل برویم؟! ما به سمت این کار نرفتیم، البته سوئدی‌ها خیلی دنبال این کار هستند اما ما نمی‌خواهیم. حرف خانواده این است که پدرم بی گناه است. مسئولان هم به ما چنین پیشنهادی نداده بودند. چون ما در این زمینه که کاره‌ای نیستیم.

نوری درباره‌ی حکم دادگاه گفت: حبس ابد در سوئد 21 سال است و امیدواریم کار به آنجا نرسد که پدرم تا آخر عمر لازم باشد در زندان بماند. دیوان عالی و دادگاه‌های بالاتر هست و اجازه نمی‌دهیم وضعیت به این شکل بماند. تمام تلاشمان را خواهیم کرد که حق پدرمان را بگیریم و امیدواریم. دادگاه‌های بالاتری از دادگاه محلی این‌ها هست. او به این سوال که «آیا قرار است به سوئد مهاجرت کنید؟» پاسخ منفی داد.

نوری درباره‌ی وضعیت پدرش در زندان گفت: زندانی در سوئد می‌تواند با هر کسی و هر زمانی که می‌خواهد تماس تلفنی بگیرد اما پدر من را اذیت می‌کنند و خلاف قانون خودشان این اجازه را به پدرم نمی‌دهند.

او درباره‌ی تجمع مقابل دادگاه حمید نوری گفت: هیچ احساسی نسبت به تجمعی که در مقابل دادگاه پدرم برگزار شد نداشتم. آن‌ها ابراز شادی می‌کردند به جهت اینکه دشمن هستند و طبیعی است که از پیروزی در دادگاه خوشحال باشند. برعکس این هم اتفاق بیفتد و بابا آزاد شود ما خوشحالی می‌کنیم. 

مجید نوری پیرامون تجمع مقابل سفارت سوئد گفت: در تجمع مقابل سفارت سوئد صرفا خانواده حمید نوری بودند و برای این کار مجوز گرفتیم. همه خانواده بودند و کس دیگری نیامد. مجید نوری در پاسخ به این سوال که «آیا با طرف‌های مقابل این پرونده هم گفت‌وگو کرده‌است؟»، گفت: ما همیشه تلاش کردیم با آن‌ها که در طرف مقابل پرونده هستند حرف بزنیم اما صرفا فحش می‌دهند. البته با بعضی‌هایشان صحبت می‌کنیم اما دوست ندارند عنوان شود و تاکید دارند که به جایی نگویید کما اینکه در مصاحبه با انصاف نیوز نام آقای مختار شلالوند را آوردیم هم ناراحت شد.

نوری در پاسخ به این سوال که «افکار عمومی ایران چه نظری پیرامون دادگاه پدر شما داشتند؟»، گفت: واقعا نمی‌دانم. در توییتر هم به هر حال ربات و فیک هست و نمی‌توان بر اساس آن خیلی متوجه شد. گروهی موافقند و گروه دیگری مخالفند و فحش می‌دهند. از طرف دیگر در توییتر هم قشر خاصی هستند و همه‌ی مردم در آن نیستند. به شکل کلی نمی‌شود نظر مردم ایران را در رسانه متوجه شد. به هر حال مردم از گروه‌های مختلفی تشکیل شده‌اند؛ گروهی حزب‌اللهی هستند و پای نظام مانده‌اند، گروهی مخالف و منتقد هستند. همه‌ی این‌ها را نمی‌شود یکجا پیدا کرد. نه می‌شود راهپیمایی 22 بهمن را ملاک قرار داد و نه اغتشاشات پارسال. همه‌ی این گروه‌های مختلف در مواجهه با پرونده‌ی پدر من هم دیدگاه‌های خود را می‌گویند. نمی‌توانم برای هر کدام درصد مشخصی را بگویم.

قطعا همه یکدست همراه ما در این دادگاه نبوده‌اند به دلیل آنکه آگاهی وجود ندارد، خیلی‌ها اصلا موضوع را نمی‌دانند و فکر می‌کنند پدر من دیپلمات بوده است. هنوز در همین حد هم خیلی‌ها نمی‌دانند. البته طبیعی هم هست. مردم همه‌ی اخبار را که دنبال نمی‌کنند.

اینکه چرا بعضی‌ها با حکم دادگاه پدرم همراهی نشان داده‌اند دلایل مختلفی دارد که بحث درباره‌ی آن بسیار مفصل است.برخی‌هایشان از حاکمیت عصبانی هستند و پدرم را هم نماد حاکمیت می‌دانند در نتیجه با او مخالفت می‌کنند. در همه‌ی موضوعات به این شکل است که افکار عمومی همه‌ی وجوه یک مسئله را دنبال نمی‌کند بعضی موارد را باید با دقت مطالعه کنند تا ببینند اصل مسئله چه بوده است و این انتظار زیادی است که بخواهیم همه به این شکل باشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. قضات سوئدی را اگر وارد ایران شدند دستگیر و بعلت قضاوت هایشان محاکمه و زندانی کنیم ،متوجه رفتار خود میشوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا