خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۹ دی سال ۷۹ | تبدیل زمین آزادی به رینگ بوکس در شهرآورد پنجاهم

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در ۹ دی سال ۱۳۷۹ را در ادامه می‌خوانید:

جمعه 9 دي  1379   |   3 شوال 1421                              29 دسامبر 2000

پيش از ظهر به كرج رفتيم. در مسير، با اتوبوس‌هاي حامل تماشاچيان مسابقه فوتبال باشگاه‌هاي پيروزي و استقلال مواجه بوديم كه با شور و هيجان، پرچم‌هاي خود را از پنجره‌هاي اتوبوس بيرون آورده بودند و شعار مي‌دادند. ظهر، باغ آقاي [محمدرضا] نوري شاهرودي، زير سد كرج بوديم؛ سال‌هاي پيش از آقاي آسيم خريده است؛ باغ باصفايي است. عفت و محسن و سعيد و علي و آقای نوري هم بودند. عصر به خانه برگشتيم. تا آخر شب، به مطالعه پرداختم.

آقاي عبدالله نوري، [وزیر سابق کشور و مدیرمسئول روزنامه خرداد] آمد. از وضع زندان و خانواده گفت. قرار بوده تجديدنظر انجام شود و تخفيف بدهند و حداقل زندان را تبديل به زندانِ باز كنند. مي‌گويد، مخالف نظام نيست و نمي‌خواهد از رهگذر زنداني‌بودن او، نظام زيرسئوال برود. به بخشي از خاطرات آیت‌الله منتظري، انتقاد داشت و گفت، براي اهداف خاص، گزينشي تهيه شده است.

امروز در پايان مسابقه فوتبال، بازيكنان دو تيم [استقلال و پرسپولیس] به جان هم افتاده‌اند و كتك‌كاري‌ كرده‌اند و به تبع آنها، تماشاگران هم به نزاع پرداخته‌اند. در جاده‌هاي اطراف ورزشگاه هم نزاع ادامه داشته و آسيب‌هاي جدي به وسایل نقليه مردم واردشده و آبروريزي براي دو تيم است. بيش از 100 هزار تماشاچي بوده و راه‌بندان چندساعته به وجود آورده‌اند.[1]


[1] – شهرآورد پنجاهم تهران، رقابتی است که در این روز – 9 دی 1379-  میان دو تیم باشگاه فوتبال پرسپولیس و استقلال در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد‌ و با نتیجه ۲ بر ۲ به پایان رسید. استقلال، پنج سال بود که پرسپولیس را شکست نداده بود و این باعث حساسیت بیش از حد این شهرآورد بود. دلیل اصلی آن حضور مهدی هاشمی نسب در تیم استقلال بود؛ آقای هاشمی نسب که سه سال در تیم پرسپولیس بازی کرده و چهار گل هم در دربی‌ها به استقلال زده بود،  حالا با پیراهن استقلال، روبروی تیم سابق قرار گرفته بود. با افزایش خشونت‌ها، زمین چمن آزادی به رینگ بوکس تبدیل ‌شد و این درگیری‌ها را به تماشاگران هم منتقل کردند که بیرون از ورزشگاه به جان هم بیافتند. در این حادثه اتوبوس‌های شرکت واحد به شدت صدمه دید و چند راننده هم مورد ضرب‌و‌شتم قرار‌گرفتند. پس از بازی، چند بازیکن پرسپولیس و استقلال محروم ‌شدند.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۷۹؛ «اصلاحات در بحران»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا