خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۱۶ دی سال ۷۹ | شیوع تروریسم در پاکستان

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در ۱۶ دی سال ۱۳۷۹ را در ادامه می‌خوانید:

جمعه 16 دي  1379   | 10  شوال 1421                               5 ژانويه 2001

تمام وقت در منزل بودم و يكسره مطالعه داشتم. مقدمه آقاي [محمد] واعظ‌زاده [خراسانی] بر كتاب «جامع‌الاحاديث [الشیعه]»[1] را خواندم. این کتاب به دستور آيت‌الله [سیدحسین] بروجردي، تأليف شده است. براي آمادگي جهت افتتاح همايش تأسيس دارالتقريب [مذاهب اسلامی] [2] و نقش آيت‌الله بروجردي در تاريخ جديد.

مهدي، [مدیرعامل شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت]، گزارشي در مورد نتايج بررسي تبديل يارانه‌‌هاي سوخت و ‌پرداخت كمك به سرانه مردم به طور مساوي داد. گفت هم به عدالت نزديك است و هم باعث صرفه‌جويي در سوخت و مصرف انرژي مي‌شود و هم به طبقات پايين، سهم بيشتري مي‌رسد و هم براي دولت چيزي مي‌ماند و نيز گزارشي از پيشرفت طرح گازسوز كردن خودروها داد و پيشنهادي براي درس‌هاي علوم اجتماعي در دانشگاه آزاد اسلامي داشت. با محسن هم در مورد مقدمه كتاب خاطرات سال 1361 و مطالب كتاب، مذاكره شد. مقداري وقت، صرف خواندن خاطرات عفت، پس از ويراستاري نمودم؛ خوب ويراستاري شده است. مقداري وقت، صرف اصلاح نمايه‌هاي جلد 12 تفسير راهنما شد.

دو سه روز است، در منطقه شمال غربي پاكستان، بين شيعه و سني نزاع مسلحانه است كه جمعي تلف شده‌اند. تروريسم در پاكستان شايع است. شيوع جنون گاوي[3] در آلمان و فرانسه، باعث تحريم واردات گوشت گاو اروپا، توسط بسياري از كشورهاي جهان شده است.

بازداشت حدود 250 نفر در شب ميلاد حضرت مسيح در تهران، به خاطر اقدامات خلاف اخلاقي كه چند نفر خارجي هم در بين آنها بوده، موج تبليغات منفي عليه ايران در رسانه‌هاي غرب ايجاد كرده است. مرگ شش سرباز ايتاليايي كه در بالكان خدمت مي‌كرده‌اند، با مرض مرموز باعث اين شده كه مسأله استفاده از اورانيوم در مهمات آمريكايي، بار ديگر مورد انتقاد قرار گيرد.


[1]– «جامِعُ أحادیثِ الشّیعَه فی احکام الشریعه»، کتابی است به زبان عربی که احادیث فقهی شیعه را دربردارد. این کتاب با پیشنهاد آیت‌الله بروجردی از مراجع تقلید و با کوشش گروهی از شاگردان وی، به ‌ویژه آیت‌الله اسماعیل معزی ملایری تألیف شده است. نگارش کتاب، با هدف برطرف‌کردن برخی از نواقص کتاب وسایل الشیعه آغاز شد و در ادامه دیگر منابع روایی فقه شیعه نیز به آن افزوده شد. جامعیت، عدم‌تقطیع احادیث، باب‌بندی، ذکرآیات‌الاحکام و تفکیک احادیث ‌فقهی از ویژگی‌های جامع احادیث شیعه دانسته شده است. نگارش کتاب در سال 1329 آغاز و پس از ده سال، نخستین جلد آن منتشر شد.

[2] – ماجرای تأسیس دارالتقریب مذاهب اسلامی الازهر از این قرار است که شیخ محمدتقی قمی که از ابتدای عمر خود دغدغه تقریب بین مذاهب اسلامی را داشت، مانند خیلی دیگر از مصلحین معاصر از تفرقه و تشتت بین امت اسلامی نگران و غمگین بود؛ جهت حل این مشکل و رفع تفرقه و رسیدن امت اسلامی به یک اتحاد و انسجام، در فکر بود. شیخ قمی، پس از فراگیری زبان عربی به مصر سفرکرد و در آنجا با شیخ محمدمصطفی مراغی ـ رییس وقت دانشگاه الأزهرـ این دغدغه را مطرح کرد و او با توجه به اوضاع خفقان‌آمیز آن زمان مصر، با احتیاط اصل مسأله را پذیرفت، اما بعدها کمک‌های شایانی به این مسأله کرد. با شروع جنگ جهانی دوم، شیخ قمی مجبور شد مصر را ترک کند و به ایران بازگردد، اما در ایران به خدمت آیت‌الله بروجردی رفت و با ایشان نیز این مسأله را در میان گذاشت که با حمایت و تأیید قاطع معظم‌له روبرو شد. پس از اتمام جنگ جهانی دوم شیخ قمی، مجدداً به مصر بازگشت و این بار فعالیت‌های تقریبی را با شدت بیشتری دنبال کردند تا اینکه یک سال بعد مصادف با 29 ربیع‌الأول سال 1366 قمری (2 اسفند 1325)، دارالتقریب تأسیس شد. اعضای مؤسس دارالتقریب عبارت بودند از: شیخ محمدتقی قمی، شیخ عبدالمجید سلیم، شیخ محمود شلتوت، شیخ عبدالعزیز عیسى‏، شیخ حسن البنّا، آیت‌الله شیخ محمدحسین آل‌کاشف‌الغطاء، آیت‌الله سیدعبدالحسین شرف‌الدین موسوی و محمدعلی پاشا.

[3] – جنون گاوی، یك بیماری عصبی تحلیل‌دهنده مغز و كشنده در انسان است كه در اثر نوعی پروتئین به نام پریون‌ ایجاد می‌شود. بیماری جنون گاوی از طریق مصرف گوشت آلوده یا تماس با مغز یا هورمون‌های فرد آلوده، (حین كالبدشكافی یا عمل جراحی) منتقل می‌شود.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۷۹؛ «اصلاحات در بحران»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا