خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«تروریسم را محکوم کنیم و به ریشه‌های آن بیندیشیم»

حسین شیخ رضایی، عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در صفحه شخصی خود در اینستاگرام درباره‌ی تروریسم در کرمان نوشت:

«آیزیا برلین نوعی ذهنیت را معرفی می‌کند با نام وحدت‌انگاری ارزشی؛ این عقیده که هر سؤال واقعی تنها یک پاسخ واقعی دارد، اینکه روش قابل‌اعتمادی برای دانستن آن پاسخ وجود دارد، و اینکه پاسخ‌های واقعی به سؤالات واقعی باید همه با یکدیگر سازگار باشند.
برلین توضیح می‌دهد که کسانی که به چنین وحدت ارزشی‌ای باور دارند متقاعد شده‌اند که در جایی، در گذشته یا در آینده، در وحی الاهی یا در ذهن متفکران، در تاریخ یا در علم، در قلب یک انسان وارسته یا در هر جای دیگری، یک راه‌حل نهایی وجود دارد. این راه‌حلی نهایی همه مشکلات اصلی زندگی بشر را مرتفع خواهد کرد.

اگر کسی واقعاً باور داشته باشد که راه‌حلی نهایی و یگانه وجود دارد، مطمئناً هیچ هزینه‌ای برای دستیابی به آن برایش گزاف نخواهد بود: راه‌حلی که بتواند برای همیشه انسان‌ها را سعادتمند، شاد، باتقوا و… کند ارزش هر هزینه‌ای را دارد. به نظر برلین، برای تهیه چنین املتی، هیچ محدودیتی در تعداد تخم‌مرغ‌هایی که باید شکسته شوند وجود ندارد.

ذهنیتی که دست به ترور می‌زند به احتمال زیاد به وحدت‌انگاری ارزشی و وجود راه‌حل نهایی باور دارد. تفاوت نمی‌کند ترور در عراق، غزه، اسرائیل، کرمان یا هر جای دیگری رخ دهد. آن کسی که آن را طراحی می‌کند می‌انگارد تنها یک نوع ارزش وجود دارد، همان ارزشی که او به آن دسترسی دارد، و در برابر این ارزش بزرگ همه ارزش‌های دیگر، از جمله جان انسان‌ها، ارزشی ندارند. برای رسیدن به آن ارزش بزرگ، شکستن هر تعداد تخم‌مرغ مجاز است. در نگاه او، راه‌حلی نهایی برای رسیدن به وضع آرمانی وجود دارد.

افراد با ایدئولوژی‌های مختلف و با نظرات سیاسی کاملا متفاوت ممکن است در این طرز فکر مشترک باشند، پادشاهی‌خواه و اسلامگرا و موعودباور و نژادپرست و… ممکن است علی‌رغم تمام تفاوت‌های محتوایی و شکلی در فکرشان، در اندیشه وجود ابرارزشی یگانه و راه‌حلی نهایی برای رسیدن به آن شریک باشند. تروریسم را محکوم کنیم و به ریشه‌های آن بیندیشیم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا