خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پزشکیان: باید ائتلاف کشوری میانه‌روها شکل بگیرد | مردم مطالبه نکنند دیکتاتوری می‌شود

سرویس سیاسی انصاف نیوز: مسعود پزشکیان، نماینده‌ی مردم در مجلس فعلی و کاندیدای مجلس آتی، با اشاره به انتخابات پیشِ رو بر ضرورت تشکیل ائتلافی از میانه‌روها تاکید دارد اما بر این باور است که تشکیل چنین ائتلافی زمانی محقق خواهد شد که این افراد «به یک زبان و نگاه مشترک برسند».

اگر رقابتی شکل نگیرد مسئولان اجرایی انتخابات باید پاسخگو باشند

انصاف نیوز: تاکید بر انتخابات رقابتی‌ست. در مرحله‌ی دوم تعداد کمی را تایید کردند و بسیاری دیگر مجددا رد صلاحیت شدند. تبلیغاتی شکل گرفته که انتخابات رقابتی با همین حد از تایید صلاحیت‌ها اتفاق افتاده است؟ شما فکر می‌کنید اینطور است؟ آیا انتخابات رقابتی شکل می‌گیرد؟

آنچه الآن در حال اتفاق افتادن است رقابتی نیست. رهبری از ابتدای سال بر اهمیت مشارکت تاکید داشته است. معنای آن توصیه‌ها این بود که باید به افراد از هر گروه و جناحی اجازه‌ی حضور می‌دادیم. حتی اگر نمی‌آمدند ما باید از آن‌ها خواهش می‌کردیم که حضور پیدا کنند. به این ترتیب حضور طرفداران این‌ها پای صندوق‌های رای ممکن می‌شد.

به نظرم اگرمی‌خواستند توصیه‌های رهبری را عملی کنند باید چنین می‌کردند. اما ما نه تنها این کار را نکردیم بلکه تعدادی را همین طوری رد کردیم. بعد تعدادی از این رد صلاحیت شده‌ها توسط شورای نگهبان تایید شدند اما تعدادی مجددا رد شدند. در یک بازی هم شما وقتی بازیکنان اصلی یک تیم را راه نمی‌دهید؛ حتی بازیکنان ذخیره‌اش را هم راه نمی‌دهید و خارج از ذخیره‌ها را فقط راه می‌دهید خب از پیش مشخص است که کدام تیم برنده است. رقابت با این بازیکنان شکل نخواهد گرفت.

در رقابت است که افراد رشد می‌کنند. با این روند من بعید می‌دانم رقابتی که مورد انتظار رهبری بوده است اتفاق بیفتد. من امیدوارم شکل بگیرد اما اگر شکل نگیرد مسئولان اجرایی کشور باید پاسخگو باشند که چرا نمی‌توانند سیاست‌های رهبری را اجرا کنند.

نتیجه کارشان را ببینید نه ادعای پیروی از رهبری‌شان را | مردم را پای صندوق رای آوردن با این رفتارها بعید است

انصاف نیوز: هیئت اجرایی منتسب به دولت است و دولت هم مدعی پیروی از رهبری‌ست. هیئت نظارت از شورای نگهبان است و آن هم همین ادعا را دارد. چطور است که نمی‌توانند توصیه‌های رهبری را اجرایی کنند؟

نتیجه‌ی کار را ببینید نه ادعایشان را. اگر رقابتی شکل گرفت معلوم می‌شود ما اشتباه کرده‌ایم و اگر رقابتی ممکن نشد مشخص می‌شود توان اجرایی کردن توصیه‌های رهبری را نداشته‌اند. از ابتدای سال ایشان توصیه به بالا بردن مشارکت دارند. اگر رقابت ممکن نشد مسئولان امر باید پاسخگو باشند که چرا چنین کرده‌اند و چرا حتی شرایط را بدتر هم کرده‌اند. بخشی از دلیل حضور خود من هم بالا بردن مشارکت مردم بوده است تا حداقل بخشی از تبلیغات بیگانگان خنثی شود. مردم را پای صندوق رای آوردن با این رفتار ها بسیار سخت می‌شود.

اقلیت کارآمد مجلس یازدهم

انصاف نیوز: تنها فایده‌ی شما یعنی همین است که آمار مشارکت بالا می‌رود یا اینکه می‌توانید در آن مجلس کاری هم کنید؟

اینکه مشخص است. در همین مجلس در قسمت بهداشت و درمان قانون بودجه اگر ما نبودیم بسیاری از بندها نمی‌آمد. شما خودتان بندهایی که دولت آورده و مصوبات مجلس را قیاس کنید و ببینید چقدر از آن‌ها حذف شده است. تمام آنچه ما اضافه یا حذف کرده‌ایم همه‌اش در راستای سیاست‌های کلی رهبری‌ست. یعنی دولتی که مدعی این امر است آن بندها را نیاورده بود. بندهایی هم بودند در زمینه‌ی بیوتکنولوژی، واکسن‌ها، تجهیزات و تولیدات دارویی و… که ما تلاش کردیم اما ممکن نشد آن هم دلیلش همین دولت بود.

رهبری نظر خودتان را خواسته؛ نخواسته نظرشان را تکرار کنید | این‌ها منافق هستند

انصاف نیوز: غیر از این موردی که در مورد بودجه می‌گویید در موارد دیگری مثل طرح صیانت، قانون عفاف و حجاب، قانون علیه برجام و… اقلیت مجلس آیا توانست حرفی بزند؟ توانست اثرگذاری داشته باشد؟

اینکه من می‌گویم ما تاثیرگذار بوده‌ایم در قسمت تخصصی خودمان اینطور بوده است. در رابطه با صنعت و کشاورزی و بیمه و بازنشستگی و موضوعات دیگر نتوانستیم یا لااقل من نتوانستم کاری کنم. به این دلیل که نه تخصص داشتیم؛ نه در آن کمیسیون‌ها حضور داشتیم و نه حتی در آن اکثریتی بودیم که می‌شد به یک دید مشترکی رسید و کار اجرایی انجام داد. متاسفانه آن نگاه مطلوب در سایر کمیسون‌ها مثل کشاورزی و صنعت و… نبوده است و نتیجه همین است که می‌بینید.

به اعتقاد من رهبری گفته شما نظر بدهید نگفته نظر من را بگویید که اگر چنین باشد دیگر نظر من نیست. اینکه می‌گویند تو چرا این نظر را داده‌ای؟! این ضد گفته‌های رهبری‌ست. آدم منافق کسی‌ست که حرف دلش را نمی‌زند بعد در ظاهر می‌گوید که من مطیع هرچه شما بگویید هستم. نظر من این بود که برجام باید پیگیری شود. کاری هم ندارم سیاست‌های کلی نظام چه بوده این نظر من است و البته پیروی می‌کنیم. این آقایان ادعا می‌کردند که برجام هیچ است و فکر سفره‌ی مردم باشید. الآن که اکثریت مجلس و دولت و قوه‌ی قضائیه همان‌ها هستند خب سفره‌ی مردم را رنگین کنند.خاطرم هست در همین مناظرات انتخاباتی می‌گفتند مرغ که کیلویی 25هزار تومان است هم به برجام مربوط است؟! حالا یک نفر باید به ایشان بگوید مرغ کیلویی صد و چند هزار تومان، گوشت کیلویی 500، 600 تومان به چه چیزی مربوط است؟! الآن کسی دیگر از رنگین کردن سفره‌ی مردم نمی‌گوید.

شما را به مسیر کج هل می‌دهند تا راحت‌تر پرونده‌سازی کنند

انصاف نیوز: اگر در مجلس اقلیتی قوی‌تری شکل بگیرد و حتی اکثریتی را شکل بدهند. یعنی مثلا همان کسانی که حامی برجام بودند. در این صورت فکر می‌کنید می‌شود از طریق مجلس هم کاری کرد؟

من خدمت شما عرض کردم اگر مسئولیتی در این امر داشتم حتما سراغ بازیکنان اصلی می‌رفتم و خواهش می‌کردم که ثبت‌نام کنند. اگر اقلیت یا اکثریت قوی در مجلس باشد که عالم و دلسوز هم باشند راهگشا خواهند بود. کسانی اگر اشتباهاتی کرده‌اند الزاما مخالف و ضد نیستند. آن که اشتباه نکرده کاری هم نکرده است. دولت موظف است اگر من به سمت اشتباه رفتم به من گوشزد کند نه اینکه من را به آن مسیر هل بدهد تا برایم پرونده سازی کند. بعضی‌ها دنبال پرونده‌سازی‌اند. یک عیب داشته باشی چهار تله‌ی دیگر هم برایت پهن می‌کنند تا به نتیجه‌ی دلخواهشان برسند. این هنر نیست که آدم‌های توانمند مملکت را یک به یک از میدان بازی خارج کنیم.

انصاف نیوز: شما از جریانی می‌گویید که تایید شده‌اند و همیشه هم بوده‌اند. این جریانی که به نظر رادیکال هم می‌آید نهایتا کشور را به کدام سمت و سو می‌برند؟

مسیر وقتی با علم و آگاهی همراه نباشد آینده‌ی تاریکی را تصویر می‌کند. در پزشکی هم هم اگر عمل را به کسی که طبابت نمی‌داند بسپرید مریض به کجا می‌رسد؟! حتما با بیماری‌اش می‌میرد! در هر زمینه‌ای شما اگر کار را به آدم متخصص نسپارید همین می‌شود. تخصص بستگی به جناح ندارد. هیچکدام از این آقایان بیمار که می‌شوند دنبال یک پزشک حزب‌اللهی نمی‌گردند دنبال یک پزشک حاذق می‌گردند که دردشان را درمان کند. چطور در اقتصاد و کشاورزی و بودجه و… آدم‌هایی را انتخاب می‌کنیم که هیچ سررشته‌ای ندارند؟! خب معلوم است خراب می‌کنند!

روشن است بیماری بدون پزشک حاذق و کارشناس، شخص را به نابودی می‌رساند. کارشناس هم حزب‌اللهی و غیر حزب‌اللهی یا چپ و راست ندارد. سیاستمدار جهت می‌دهد اما کارشناس می‌گوید چگونه. اگر بپذیریم کار را باید به کارشناس بسپاریم و البته در مرحله‌ی اجرا آدم‌های توانمند و باتجربه داشته باشیم مشکل مملکت حل می‌شود.

انصاف نیوز: بخشی از جامعه سال‌هاست می‌گویند رای ندهیم به هر حال خودشان به طریقی یکی کاری‌اش می‌کنند. شما تصورتان این است که اگر مجلس دست خودشان و مثلا جبهه پایداری باشد مملکت به کجا می‌رسد؟

من که گفتم. مانند همان بیماری‌ست که سیر پیشرفت خود را طی می‌کند و بیمار را به غایت آن مریضی می‌رساند. 45 سال است مشکلاتی مانند بحران آب را نتوانسته‌ایم حل کنیم. هیچ دورنما و نقشه‌ای نداشته‌ایم که بلاخره قرار است چه زمانی این مشکل حل شود. وقتی برنامه‌ای نداریم و حرف می‌زنیم شرایط را بدتر می‌کنیم.

آیه‌ای در قرآن هست که می‌گوید آنچه برنامه‌ای برایش ریخته‌ای یا پیمان بسته‌ای پیش از پایان رشته نکن. مثلا در همین قانون برنامه دولتی می‌آید برنامه‌ای می‌نویسد دولت بعد می‌آید تمام آن را کنار می‌گذارد و برنامه‌ی دیگری می‌نویسد. یعنی ما نمی‌دانیم می‌خواهیم کجا برویم. اگر این برنامه را شورای نگهبان تایید کرده پس دولت بعدی اصلا حق ندارد آن را عوض کند. چطور می‌شود برنامه‌ای را در سی، چهل درصد رها کرد و برنامه‌ی دیگری را شروع کرد؟! دیوانگی‌ست!

من با جریان خاصی کار ندارم. من می‌گویم چپ یا راست به همان چشم‌انداز 20 ساله‌ی مقام معظم رهبری توجه کنند. قرار بود ما در منطقه اول شویم. چرا نشد؟! چرا حتی فاصله گرفتیم؟!

اصل اساسی تصمیم‌گیری براساس شواهد | سیروا فی الارض

انصاف نیوز: جریان مقابل پایداری و طیف نزدیک به پایداری خیلی پراکنده به نظر می‌آیند. الآن بخشی از اصلاح‌طلبان، بخشی از جریان منتسب به آقای روحانی و بخشی منتسب به آقای لاریجانی تایید صلاحیت شده‌اند. همین که این‌ها با یکدیگر ائتلافی ندارند خودش بی‌برنامگی‌ست.

بحثی داریم تحت عنوان evidance base decision making (تصمیم‌گیری براساس شواهد) و در طبابت evidance base medicine (درمان بر مبنای شواهد/ علائم). بر فرض شواهد به من پزشک با تجربه‌ی سی ساله می‌گوید روش الف 30 درصد جواب می‌دهد و روش ب 80 درصد. من حق ندارم چون سابقه‌ی سی ساله دارم پس برخلاف شواهد عمل کنم و مردم را بر اساس صلاحدید خودم درمان کنم.

چرا مجلس، شورای تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان اجازه دهند راهی در کشور اجرا شود که هیچ تجربه‌ی بین‌المللی‌ای ندارد؟! قرآن هم توصیه به دیدن جهان و بهره‌برداری از تجربه‌ی دیگران کرده است. برویم ببینیم آن‌ها برای حل مسائلشان چه کرده‌اند بعد براساس سیاست خودمان و در جهت اهداف خودمان عمل کنیم. آدم‌هایی که هیچ راهی را نرفته‌اند برای مملکت راه درست می‌کنند خب معلوم است خرابش می‌کنند! بعد دائم راه عوض می‌کنند. هیچ چیز بدتر از بی‌ثباتی در مسیر اهدافمان نیست.

انصاف نیوز – فکر می‌کنید در شرایط حاضر ائتلافی میان میانه‌روها ضرورت دارد؟

طبیعتا اگر ائتلافی در جهت هدفی مشخص داشته باشیم و بپذیریم که مبنا حرف من و شما نباشد و مبنا را آن چیزی قرار دهیم که بر اساس تجربه و علم نتیجه‌ی خوبی به همراه خواهد داشت. اگر به این حد از آگاهی برسیم دیگر با یکدیگر دعوا و اختلافی نداریم. باید آنچه که بر اساس علم و تجربه نتیجه داده را بپذیریم و مبنا قرار دهیم. نه اینکه بگوییم من این حرف را قبول ندارم بدون آنکه شواهدی این مسئله را تایید کند.

مگر می‌شود سرنوشت جامعه را به دست افرادی سپرد که هیچ تجربه‌ای نداشته‌اند و از تجارب دیگران هم استفاده نمی‌کنند. کشور را به دست افرادی داده‌ایم که هیچ تجربه و مهارتی ندارند و نتیجه‌ی این وضعیت همین مشکلاتی است که همه در حوزه‌های مختلف می‌بینیم.

ائتلاف نباید برای این باشد که گروه یا جناحی خاص سرکار بیاید

انصاف نیوز – چه کسانی باید با یکدیگر ائتلاف کنند؟

اگر مبنای تصمیم‌گیری را شواهد علمی قرار دهیم من هر کسی باشم و متعلق به هر جناحی باشم باید بر اساس آن در هر حوزه‌ای تصمیم‌گیری کنم. اگر گروهی بر مبنای چنین معیاری کنار هم قرار بگیریم می‌توانیم به یکدیگر کمک کنیم و مشکلات مملکت را حل کنیم. اما اگر بخواهیم ائتلاف کنیم که فقط یک دسته و جناح خاصی سر کار بیاید نتیجه همین وضعیتی است که می‌بینید.

اصلاح‌طلبِ اصولگرا | کدام اصل را این اصولگراها قبول دارند که ما قبول نداریم؟!

انصاف نیوز – وقتی در سال 88 از میرحسین موسوی می‌پرسیدند اصلاح‌طلب هستید یا اصولگرا می‌گفت من اصلاح‌طلبِ اصولگرا هستم و هیچگاه حاضر نبود که به صراحت جریان خودش را بگوید.

البته من در صحبت‌هایم بارها گفته‌ام که اگر کسی اصلاحات را نپذیرد در یک وضعیت منجمد خواهد شد و می‌گندد. با برادران هم صحبت کردم که اگر قرار است به آن چشم اندازی که رهبری در سیاست‌های کلی فرمودند برسید لازم است که اصلاح کنید. اگر به همین روش ادامه دهیم و انتظار داشته باشیم تغییر ایجاد شود دیوانگی است.

اگر می‌خواهیم به اهداف مناسبی برسیم باید تغییر رفتار و نگرش ایجاد کنیم. مگر می‌شود با همین رفتار و نگرش موجود و بدون داشتن مهارت کافی به آن چشم‌اندازی که رهبری گفته‌اند برسیم؟! در روز قیامت هم افرادی می‌گویند که خدایا اجازه بده ما به دنیا بازگردیم تا خودمان را اصلاح کنیم اما پاسخ داده می‌شود که دیگر زمان گذشته؛ در همانجا باید اصلاح می‌کردی و اینجا دیگر وقت پاسخ دادن است.

از معصومین نقل شده است که هر کسی دو روز او برابر باشد زیانکار است؛ همین یعنی اصلاحات. مگر می‌شود اصلاح نکرد و بعد بتوان رشدی داشت؟! اگر با چنین دیدی وارد نشویم قطعا ضرر خواهیم کرد. همواره در قرآن ایمان با عمل صلاح آمده است و عمل صالح هم جز از طریق اصلاح رفتار و نگرش به دست نخواهد آمد. من از این آقایان می‌پرسم که شما به کدام اصول معتقد هستید که ما به آن اصول معتقد نیستیم؟! آنچه که می‌گویید اصول یا فروع دین که نیست. این چه اصولی است که نه اصول دین است نه فروع دین است اما به آن اصول می‌‌گویید؟! این چه اصولگرایی است؟ کدام اصل را این اصولگراها قبول دارند که ما قبول نداریم؟!

مگر می‌شود اصولی نداشت و اصلاح کرد؟! اصلاح تخریب نیست بلکه اصلاح بر پایه‌ی اصول رشد کردن و ارتقا یافتن است. کدام اصل را این آقایان که مدعی اصولگرایی هستند قبول دارند که ما آن را قبول نداریم؟!

انصاف نیوز – شما می‌گویید که ادامه‌ی این روند به آینده‌ای تاریک ختم خواهد شد. انتخابات یکی از ابزارهایی است که می‌تواند این روند را کمی تغییر دهد. در شرایط حاضر با همین وضعیت انتخابات که شاهدش هستیم چطور می‌توان این روند را اندکی تغییر داد؟

با این روشی که برخی در حال اجرایی کردن آن هستند تصور می‌کنم که خواسته‌های مقام معظم رهبری پیرامون انتخابات را عمل نخواهند کرد.

اگر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم

انصاف نیوز – شما که اکنون کاندیدای انتخابات مجلس هستید می‌گویید که این روند به یک آینده‌ی تاریک ختم خواهد شد ولی در آنچه که در این مصاحبه می‌گویید ظاهرا نگرانی چندانی هم از اینکه چنان آینده‌ی تاریکی در پیش است دیده نمی‌شود؟

من در حد خودم کاری که می‌توانستم انجام دهم این بود که در انتخابات ثبت نام کنم و حضور پیدا کردم. در مجلس هم همه‌ی تلاشم را کرده‌ام که در حوزه‌هایی که تخصص و علم آن را دارم اثرگذار باشم. در فرصت‌هایی هم که فراهم شده سعی کردم حرف دل مردم را بزنم نه حرف این جناح و آن جناح.

سعی کردیم صدای کسانی باشیم که سیاستمداران صدای آنها را نمی‌شنوند

انصاف نیوز – فکر نمی‌کنید ظرفیتی بیشتر از این کارها در شما باشد؟

ظرفیت انسان بی نهایت است ولی اینکه من بتوانم کاری بیش از این انجام دهم را نمی‌دانم. شاید اگر اصلاحاتی در خود انجام دهم بتوانم. ولی فعلا در آن محدوده‌ای که می‌توانستم کاری کنم، در حوزه‌ی تخصصی که دارم و در کمیسیونی که در آن حضور داشتم سعی کردم که مشکلات مردم را حل کنم.

هنگامی که وزیر بهداشت شدم جنازه‌ها را در بیمارستان‌ها پیش از تسویه حساب به مردم تحویل نمی‌دادند. تعداد کمی از مردم بیمه داشتند. این آقایان می‌گویند که ما مردم را بیمه کردیم اما همه‌ی اینها جزیی از قانونی بوده که ما آن را تصویب کرده‌ایم. همواره سعی کرده‌ایم که محرومین را ببینیم و صدای کسانی باشیم که سیاستمداران صدای آنها را نمی‌شنوند و نمی‌بینند.

در همین قانون برنامه مصوب کرده‌ایم که افراد تحت پوشش بهزیستی و دیگرانی که در دهک‌های پایین‌تر هستند هنگامی که به بیمارستان می‌آیند حتی هزینه‌ی فرانشیز هم ندهند و بیمه پول آن‌ها را بدهد. آن مقداری که از دست ما بر می‌آمد در تدوین و تصویب قانون و نظارت بر اجرای آن را انجام دادیم. مشکلی که الان با وزارت بهداشت و به شکل کلی سیستم اجرایی کشور داریم عدم اجرای صحیح قوانین است. اگر به این قوانین عمل شود دغدغه‌ی مقام معظم رهبری یعنی اینکه بیمار به جز رنج بیماری درد و رنج دیگری نداشته باشد هم قابل اجرا است اما کسانی در مقام اجرا هستند که تضاد منافع دارند و ما هم مجبوریم که با آنها در چالش باشیم.

مطالبه‌گری صحیح می‌تواند قدرت مجلس را برگرداند | مطالبه‌گری در برابر تمامیت‌خواهی

انصاف نیوز – بخشی از مردم که به نظر می‌رسد ناامید هستند و نمی‌خواهند پای صندوق رای بیایند بر این باور هستند که اصلا مجلس از مناسبات تصمیم‌گیری‌ها حذف شده است و دیگر نقشی ندارد و مجلسی که در راس امور بود به نظر می‌رسد که دیگر در جایگاهی جدی قرار ندارد. پاسخ شما به این منتقدان چیست؟

اینکه قدرت و اختیارات مجلس کاهش پیدا کرده است حرف درستی است؛ اما اینکه اگر چنین اتفاقی رخ داد ما هم باید کنار بکشیم به نظر من راه حل نیست. حضور قوی‌تر و مطالبه‌گری صحیح می‌تواند آن قدرت رفته را برگرداند. با قهر کردن در عمل اجازه می‌دهیم که کشور به طرف ضعف و مشکلات بزرگتر و هرج و مرج حرکت کند. حضور داشتن در میدان و مطالبه‌گری موضوع مهمی است که نباید از آن غفلت کرد.

حاکمان در ارتباط با مردم حقوقی دارند و مردم هم نسبت به حاکمان حقوقی دارند. حاکم و مردم باید حق یکدیگر را ادا کنند. این ارتباطی دو طرفه است که اگر یک طرفه شود همان اتفاقی پیش می‌آید که رهبری اخیرا در سخنان خود از آن ابراز نگرانی کردند و حکومت به سمت دیکتاتوری خواهد رفت. ولی اگر مردم در صحنه باشند می‌توانند در برابر دیکتاتوری بایستند. مطالبه‌گری است که می‌تواند در برابر تمامیت‌خواهی بایستد.

انصاف نیوز – عده‌ی زیادی از جوانان در این کشور می‌گویند که ما اگر پای صندوق رای برویم روند نابودی که از پس آن چیز دیگری ایجاد شود عقب بیفتد. آن روند اصلاحی که برای من زندگی خوبی بسازد به وجود نخواهد آمد چرا باید خودم را وارد چنین بازی کنم؟

از ابتدا عرض کردم که اگر جای دولت بودم باید به دنبال افرادی می‌رفتند که می‌توانند سخنگوی این جوانان باشند و آنها را راضی می‌کردند تا کاندیدا شوند. وقتی همه را از یک جناح و دسته تایید کنید و دیگران را حذف کنید طبیعی است که خیلی از افراد جامعه در انتخابات مشارکت نکنند. در کنار حق حاکم حق مردم را هم داریم و حق مردم این است که نماینده‌ی خودشان را داشته باشند.

اگر اجازه داده نشود که مردم نماینده‌ی خود را داشته باشند طبیعی است که این بخش از مردم هم برای حضور در انتخابات رغبت نداشته باشند. این همان وضعیتی است که باعث دور شدن مردم از مشارکت در انتخابات می‌شود. با این روشی که انتخاب شده است احتمال اینکه مشارکت از انتخابات گذشته هم کمتر شود اصلا بعید نیست. آنها که تمایلی به شرکت در انتخابات ندارند هم حق دارند زیرا به دنبال آدمی هستند که بتواند سخنگوی او باشد.

قدم اول این است که اجازه‌ی انتخاب آزاد داده شود و بعد اگر اکثریت کسی را نخواست طبیعی است که کنار برود و اکثریت در انتخابات پیروز خواهد شد. برای اینکه همه در انتخابات شرکت کنند باید نمایندگان همه در صحنه حضور داشته باشند.

انصاف نیوز – در حال حاضر و بر روی زمین، این همه‌ای که می‌گویید در انتخابات نماینده ندارند و از طرف دیگر طبق گفته‌ی شما ادامه‌ی این وضعیت به آینده‌ی تاریک ختم خواهد شد. برای اینکه روند حرکت به سمت چنان آینده‌ای کند شود هیچ راه حل جایگزین دیگری وجود ندارد؟

یک راه حل این است که در شرایطی که مقام معظم رهبری بر انتخابات رقابتی تاکید دارند و در عمل این اتفاق رخ نداده است همین جوانان مطالبه کنند که چرا خواسته‌ی رهبری را عمل نکرده‌اند. به این آقایانی که ادعا می‌کنند ولایتمدار هستید و طرف مقابل ولایتمدار نیست چرا خلاف سیاست‌های رهبری عمل می‌کنید؟!

این آقایان به راحتی در مواجهه با رقبای خود می‌گویند «تو رهبری و نظام را قبول نداری و به این دلیل باید از میدان رقابت حذف شوی». آیا این افراد سیاست‌ها و منویات رهبری را عمل می‌کنند که به اسم ایشان رقیب را حذف می‌کنند؟! به نظر من نه، این‌ها با همین حرف‌ها افراد را از میدان خارج می‌کنند تا برنامه‌های خودشان را پیاده کنند و نه خواسته‌های رهبری. در نتیجه این افراد به جای قهر با صندوق رای می‌باید مطالبه‌گر سیاست‌هایی باشند که رهبری به دنبال اجرا شدن آن است و این آقایان آن را اجرایی نمی‌کنند.

راه باریک آزادی | اصلاح حاکمان با مطالبه‌گری

انصاف نیوز – با مطالبه‌گری این جوان‌ها مسئله حل می‌شود؟!

یکی از راه‌حل‌های مسئله مطالبه‌‌گری است. بنا بر آنچه حضرت علی می‌گوید مردم اصلاح‌ نمی‌شوند مگر اینکه حاکمان صالح باشند و حاکمان اصلاح نمی‌شوند مگر با مطالبه‌گری و ایستادگی مردم. اگر جامعه بایستاد و مطالبه‌گر شود، حاکمان هم اصلاح خواهند شد و می‌توان در «راه باریک آزادی» حرکت کنیم. ولی اگر مردم مطالبه نکنند و مسئولان هم هر کاری دلشان خواست کنند همان دیکتاتوری می‌شود که مقام معظم رهبری درباره‌اش اخیرا صحبتی داشتند. در چنین وضعیتی عده‌ای از مملکت خواهند رفت و بعضی به دنبال کار و زندگی خودشان می‌روند و برخی هم از این بازار به نان و نوایی می‌رسند و عده‌ای هم خون دل و کتک می‌خورند.

انصاف نیوز – شما در بخشی از پاسخ‌ها گفتید که در حوزه‌ی تخصصی خودم تلاش کردم در مجلس کارهایی انجام دهم و همینطور صدای مردم هم باشم؛ اگر در مجلس بعدی تعداد افرادی که چنین خصوصیتی دارند پنجاه نفر باشد. فکر نمی‌کنید تاثیر بیشتری خواهد داشت؟

طبیعی است که اینطور باشد اما بحث بر سر این است که باید به این افراد اجازه دهند که در انتخابات حضور داشته باشند. صلاحیت من را در هیئت اجرایی به دلیل عدم التزام عملی به نظام رد کردند در حالی که در عمرم من به غیر از نظام برای کسی حتی برای خودم و خانواده‌ام کاری نکرده‌ام. با رد صلاحیت‌ها اجازه نداده‌اند افراد بیایند.

زبان و هدف مشترک، شرط تشکیل ائتلاف میانه‌روها

انصاف نیوز – اگر هر کدام از افرادی که تایید صلاحیت شده‌اند بخواهند جداگانه وارد میدان رقابت شوند طبیعتا احتمال موفقیت‌شان هم طبق تجارب قبلی کمتر خواهد شد. برای جلوگیری از چنین اتفاقی چه باید کرد؟

این ائتلاف‌ها ابتدا باید از شهرها آغاز شود، در مرحله‌ی بعدی استانی شود و در نهایت هم باید ائتلافی کشوری شکل بگیرد. البته اگر این افراد میانه‌رو بتوانند با هم ارتباط برقرار کرده و به زبان و هدف مشترکی برسند.

انصاف نیوز – آیا به نظرتان لازم نیست و هنوز شرایط آنچنان اضطراری نشده که جبهه‌ی نجات ایران را با افرادی که درصدی از تخصص دارند، در زندگی سیاسی‌شان میانه‌رو بودند و تا جایی که می‌شناسیم پاکدست بوده و مخالف تندروی هستند تشکیل دهیم؟

اگر بتوان چنین کاری را به سرانجام رساند خیلی خوب است ولی شرط اساسی اینکه این افراد بتوانند کنار هم قرار بگیرند آن است که به آن میزان از توسعه برسند که به یک زبان و نگاه مشترک برسند.

انصاف نیوز – یعنی مانعی داخلی بر سر راه تشکیل این ائتلاف است؟

مانع فردی است؛ به این معنا که من به تنهایی انسان خوبی هستم اما وقتی در کنار شما قرار می‌گیرم دچار مشکل می‌شویم و با هم درگیر می‌شویم زیرا هر کدام می‌خواهیم خودمان رئیس باشیم. اینکه ما بتوانیم یک توانمندی اجتماعی ایجاد که بر مبنای آن اقشار مختلف نخبگان با هم اجتماعی شکل بدهند و در کنار هم به دنبال حل مشکلات در حوزه‌های مختلف بروند به رشد و توسعه‌ای نیاز دارد که هنوز به آن نرسیدیم. حتی در نقطه‌ی مقابل مقاومتی وجود دارد که این افراد کنار هم قرار نگیرند. تا آن توسعه‌ی اجتماعی شکل نگیرد افراد نه به تنهایی می‌توانند کاری از پیش ببرند و نه وقتی کنار هم قرار می‌گیرند قدرت‌شان افزایش می‌یابد. ما هنوز به جایی نرسیده‌ایم که بتوانیم دست به دست یکدیگر بدهیم برای حل مشکلات مردم با هم قدم برداریم.

لزوم خوداصلاحی جریان اصلاحات

انصاف نیوز – ما به تجربه‌ی زیسته در همه‌ی این سال‌ها دیده‌ایم که همین جنگ قدرتی که می‌گویید شکل گرفته و گروه‌های که تشکیل شده‌اند ضعیف شده و نتوانستند رای‌دهندگان را به درستی نمایندگی کنند. به نظر شما وقت آن نرسیده است که درس بگیریم و میانه‌روها این شرایط را تغییر دهند؟

باید درس می‌گرفتیم. اصلاحات یعنی همین که درس بگیریم و خودمان را اصلاح کنیم اما درس نگرفتیم. اگر این جریان خودش را اصلاح می‌کرد به این نقطه که حالا رسیده است نمی‌رسید. به نظر من نه تنها درس نگرفتیم بلکه در مسیری که نادرست بود هم با اصرار بیشتری حرکت کردیم. درس گرفتن یعنی وقتی از راهی به نتیجه‌ی مطلوب نرسیدیم به این فکر کنیم که چه راهی را انتخاب کنیم که بتوانیم به نتایج مطلوب برسیم.

یا اراده‌ای برای اصلاح این راه نداشتیم یا از اشتباه‌هایی که داشتیم تجربه نگرفته‌ایم. اینکه به چه استراتژی و تاکتیک به هدف برسیم نیاز داشته که مسیری که آمدیم اصلاح کنیم؛ اسم خود را اصلاحات گذاشتیم اما اصلاح نکرده‌ایم. چون اگر اصلاح کرده بودیم باید اصلاح می‌شدیم.

منفعت شخصی‌ام در این بود که به طبابت بپردازم نه انتخابات

انصاف نیوز – همین انتخابات را فرصتی نمی‌دانید که این اتفاق بیفتد؟

آن‌هایی که قهر کرده‌اند از نظر من نباید قهر کنند. اگر من هم به دنبال منافع شخصی خودم بودم بهتر آن بود که به جای حضور در انتخابات به طبابت می‌پرداختم. به جای اینکه وارد صحنه‌ای شوم که برایم پرونده‌سازی کنند و هر حرفی که بزنم انگی می‌چسبانند. آن‌ها به واقعیت کاری ندارند و می‌گویند تو ضد مملکتی. به امثال ما که همه‌ی هستی و زندگی‌مان را برای نظام گذاشتیم می‌گویند که التزام عملی به نظام نداشته‌ای.

بدون آن که از خدا بترسند چنین حرفی می‌زنند برای اینکه می‌خواهند حذف کنند. باید کاری کنیم که حضور ما در صحنه با یک زبان و نگاه مشترک انجام شود. ما هنوز این زبان و نگاه مشترک را بین خودمان ایجاد نکرده‌ایم. در همه‌ی جناح‌ها دنبال این بوده‌ایم که هر کسی فقط خودش به قدرت برسد. اگر می‌خواهیم این مسئله را حل کنیم می‌باید در صحنه باشیم و قهر نکنیم. همچنین لازم است خودمان و روش‌مان را اصلاح کنیم.

به جای قهر در بازی بمانید و موثر باشید

حتما برای حل مشکلات راه وجود دارد اما اکنون قدرت دست کسانی است که به بسیاری از افرادی که می‌توانند مشکلات را حل کنند اجازه‌ی حضور در صحنه را نمی‌دهند. آن افراد هم انگیزه ندارند که وارد این صحنه‌ها شوند. خیلی از دوستان ما حرف‌های تندتری نسبت به ما می‌زنند اما در عمل وارد صحنه نمی‌شوند و زندگی راحتی هم دارند و فرزندانشان هم خارج از کشور هستند. اینکه قهر کنیم کار راحت‌تری است و وجهه‌ی روشنفکری هم پیدا می‌کنیم و زیر میز بازی زده‌ایم. باید در بازی بود و در مسیری که صحیح است باید ماند.

انصاف نیوز – به نظر می‌آید وجهی از اینکه برخی عافیت‌طلبی را پیشه کردند و از حضور در صحنه کنار کشیده‌اند و به قول شما قهر کرده‌اند به خاطر این است که باور ندارند که ادامه‌ی این روند به آینده‌ای تاریک ختم خواهد شد. اگر این دلواپسی از آینده در نگاه آن‌ها واقعی بود آیا این همراهی شکل نمی‌گرفت؟

البته منیّت افراد هم دخیل است. تمام دعواها به خاطر «من» است. اینکه به طرف مقابل انگ می‌چسبانند به این دلیل است که می‌خواهند جای او را بگیرند. اگر با انصاف باشیم با او منصفانه رفتار می‌کنیم اما تمام دعوا بر سر این است که چه کسی رئیس شود. رئیس شدن هم اشکالی ندارد اما به شرط اینکه حرف درست را بپذیریم یا درست حرف بزنیم. گرفتاری ما این است که حرف درست را بلد نیستند و اگر کسی هم حرف درستی به آن‌ها بزند نخواهند پذیرفت و این مملکت را به این نقطه می‌رساند. حرف درست را هر کسی بزند مهم نیست اگر درست است باید بپذیریم. اگر در مقابل حرف درست مقاومت کردم ظالم هستم.

وضعیت صفر و صدی نیست

انصاف نیوز – برخی افراد که انتخاب‌شان در حال حاضر رای ندادن است بر این باور هستند که جایگاه مجلس در حال حاضر جایگاه نمایشی شده است و تصمیماتی که می‌گیرد بیشتر جنبه‌ی تبلیغاتی دارد.

نباید به شکل صفر و صد نگاه کرد. اگر وضعیت به این شکل بود که ما نمی‌توانستیم در مجلس این کارها را هم کنیم. قدم اول آن است که اجازه دهند نمایندگان تفکرات مختلف بیایند. اشکال اینجاست که خلاف سیاست‌هایی که رهبری مطرح کردند عمل شده است. هر اسمی هم بخواهند روی این عملکرد بگذارند اما نتیجه‌ی کار مهم است. وقتی رهبری می‌گویند کاری کنید همه پای صندوق رای بیایند اگر این اتفاق نیفتد به این معناست که این خواسته‌ی رهبری را نتوانسته‌اند اجرایی کنند.

با دستور و امر و نهی هم نمی‌شود افراد را پای صندوق رای آورد. باید مردم بخواهند تا بیایند. برای تحقق این امر هم باید خواسته‌ها و انگیزه‌های طرف مقابل را بشناسیم و برای آن ارزش قائل شویم و به رسمیت بشناسیمش.

باید از این افراد پرسید که چرا خلاف سیاست‌های رهبری عمل می‌کنند؟ مگر شما نمی‌گویید که ولایت‌مدار هستید پس چرا کاری می‌کنید که مشارکت کم شود؟

آیا «واقعا» تمایلی به افزایش مشارکت از سوی رهبری وجود دارد؟

انصاف نیوز – برخی مدعی هستند با توجه به اختیارات و ظرفیت نهاد رهبری اگر خواسته‌ای باشد انجام می‌شود و اینکه انجام نشده می‌تواند به این معنا باشد که اراده‌ای وجود نداشته است. چه پاسخی به این افراد دارید؟

من اینطور فکر نمی‌کنم. مشکلی که ما در برخی جناح‌ها داریم این است که خیلی وقت‌ها هنگامی که بحث می‌کنند رهبری را زیر سوال می‌برند و وقتی رهبری را زیر سوال می‌برند طبیعتا وقتی ایشان بخواهد منویات خود را پیاده کند باید با کسانی همراه شود که حداقل در کار اما و اگر نمی‌آورند. این‌ها خود را کنار کشیده‌اند و به رهبر نقدهایی مطرح می‌‌کنند. در حالی که ‌می‌توان سیاست‌های کلی و چشم‌انداز را مبنا قرار داد و اگر چپ و راست همان را می‌پذیرفتند و اجرایی می‌کردند مملکت وضعیت بهتری پیدا می‌کرد. اگر ما می‌ایستادیم و این سیاست‌ها را پیاده می‌کردیم و هر کسی آنها را اجرایی نمی‌کرد از او مطالبه‌گری می‌کردیم وضعیت طور دیگری بود.

آن طرف هم برخی منتظر بهانه هستند تا بگویند تو مخالف رهبری هستی پس حذفت می‌کنیم. آن‌ها با اصل قضیه هم کاری ندارند و فقط می‌خواهند تو حذف شوی. بنده معتقدم باید بر اجرای سیاست‌هایی که درست است پافشاری و برای اجرایشان مطالبه‌گری کنیم. مملکت حاکمی قدرتمند می‌خواهد و از طرف دیگر مردم هم مطالباتی دارند. میان حاکمیت و مطالبات مردم همان «راه باریک آزادی» است.

البته عده‌ای هم هستند که پشت سیاست‌های رهبری صرفا به دنبال آن هستند که با سوءاستفاده از ایشان رقیب را حذف کنند. وقتی این‌ها را کنار زدند تنها خودشان می‌مانند. بالاخره رهبر هم با عده و عُده باید کار را پیش ببرد. وقتی عده‌ای کنار زده شدند افرادی که مدعی قبول داشتن رهبری هستند باقی می‌مانند و در عمل هر طور دلشان خواست عمل خواهند کرد.

سیاست‌های کلی را به عنوان میثاق مشترک بپذیریم. اگر همان‌ها را عمل می‌کردیم در 1404 مطابق سند چشم‌انداز کشور اول منطقه بودیم. برای این کار باید به نخبگان احترام گذاشت نه افراد بی سواد که به آنها مسئولیت می‌دهند. اگر مسئولی نتوانست آن سیاست‌های رهبری را اجرایی کند باید پاسخگو باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. فعلا که با شما میانه روهای حامی اصلاح طلبان و ما اصلاح طلبان این مملکت گل و بلبل و …. داریم
    شما و ما همیشه دنبال اتهام زدن و برچسب به دیگران بوده و هستیم اما هیچ کاری برای رفاه مردم نکردیم و جیب اطرافیان خود را پُر کردیم و….

  2. اصلاح گران واقعی جامعه کسانی هستندکه اصلاحات را از خود شروع کنند نه بفکرحزب وجناح خودباشند و از نظرات کارشناسان خبره وعلمی در برنامه‌های کلان کشور عزیزمان ایران استفاده کنند.

    4
    0
  3. منظور‌آقای‌پزشکیان‌ازحکومت‌
    میانه‌روها‌تشکیل‌دهیم‌‌حتما‌حتما‌حکومت‌ساده‌لوحان‌اصلاح‌طلب‌‌که‌منتظر‌لبخند‌ونظرات‌دیکته‌شده‌‌ی‌
    غربی‌ها‌وآمریکای‌جنایتکارهست‌
    دیگه‌‌،همان‌۸‌سال‌‌که‌کشور‌منتظر‌
    نظر‌غربی‌ها‌درمورد‌برجام‌نشست‌و
    فقط‌۸‌سال‌‌مثل‌آدم‌های‌سکته‌کرده‌
    منتظر‌حرکت‌وفرمان‌اربابان‌خود
    ماند‌،واقعا‌‌که‌هنوز‌درجهل‌مرکب‌‌فرو
    رفته‌اید‌‌خدا‌شماراشفادهد‌.

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا