خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۲۲ دی سال ۷۹ | «آیت‌الله منتظری باز هم به عملكرد ولايت‌فقيه تاخت»

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در ۲۲ دی سال ۱۳۷۹ را در ادامه می‌خوانید:

پنج‌شنبه 22 دي  1379   |   16  شوال 1421                       11 ژانويه 2001

در اثر سرطان ريه، ديروز حال آشيخ مهدي شمس‌الدين[1]، ریيس مجلس اعلاي شيعه لبنان به وخامت گراييد و امروز اعلان شد كه رحلت‌ كرده‌اند. بيانيه تسليتي امضا كردم و اعلان شد. از ساعت ده صبح تا چهار بعد از ظهر، در كوشك كار كردم. عصر تا آخر شب در منزل كار كردم؛ خواندن بولتن‌ها و مطالعه تاريخ اسلام.

آیت‌الله منتظري، در جواب چند سؤال سياسي، باز هم به عملكرد ولايت‌فقيه تاخته و گويا بازداشت آقاي سعيد منتظري و حكم تبعيد آقاي شيخ‌عباس ملكي از نجف‌آباد بي‌تأثير نبوده. شب عفت براي تسليت خانواده مشهدي‌رجب – باغچه‌بان منزل سابق- رفت، كه امروز  فوت كرده است. قسمت چهارم سناريوی «انقلاب تنها» را خواندم.

در رسانه‌هاي آمريكا آمده كه [جیمی] كارتر، ریيس‌جمهور اسبق آمريكا گفته است، «اگر چند ماه ديگر فرصت پيدا مي‌كرد، (سال 1358) جمهوري اسلامي ايران را سرنگون مي‌كرد». [یاسر] عرفات، [رییس دولت خودگردان فلسطین]، گفته است كه اسرایيل از گلوله‌هاي حاوي اورانيوم غني‌نشده استفاده مي‌كند. مسأله «سندروم بالكان»[2]، مسأله روز اروپا شده است. آمريكايي‌ها مي‌گويند، استفاده از اورانيوم غني‌نشده در مهمات، براي سنگين‌كردن وزن آنهاست و اثر كمي از لحاظ تشعشع هسته‌اي دارد، ولي شيوع بيماري‌هاي ناشي از آن، اكنون در اروپا و آمريكا و عراق و كويت، محسوس است. بالكان و فلسطين هم تازه وارد اين بحث شده و نگراني‌هاي جدي در سربازان ناتو به وجود آمده و ارتشيان آمريكا هم نگران‌اند.


[1] – آیت‌الله محمدمهدی شمس‌الدین (۱۳۱۲- ۱۳۷۹)، عالم دینی، نظریه‌پرداز سیاسی لبنانی و رییس مجلس اعلای شیعیان لبنان بود. وی در ۱۹۷۵میلادی، نیابت شورای عالی شیعیان لبنان به ریاست امام موسی صدر را پذیرفت. پس از ناپدید شدن امام موسی صدر در سال ۱۹۷۸، او ریاست این شورا را بر عهده گرفت و در ۱۳۷۲شمسی به طور رسمی به عنوان رییس مجلس اعلای شیعیان لبنان انتخاب شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران او به رغم جانبداری از این انقلاب، بر استقلال هویتی شیعیان لبنان تأکید داشت. تأسیس حزب الله لبنان و به ویژه درگیری‌های خونین جنبش امل با حزب الله، تأثیری عمیق در اندیشه و رفتار سیاسی او گذاشت. به دنبال این درگیری‌ها، نظریه ولایت امت بر خویش را در رویارویی با نظریه ولایت فقیه مطرح کرد. از وی آثار بسیاری چون نظام الحکم والإدارة فی الإسلام و  انصارالحسين برجا مانده است.

[2] – اورانيوم ضعيف‌شده، يکي از فرآورده‌هاي زائد اورانيوم غني‌شده، چندين مورد مصرف نظامي و غيرنظامي دارد.گفته می‌شد، در جنگ بالکان و نیز جنگ خلیج فارس، ارتش آمریکا از اورانيوم ضعيف‌شده براي نفوذ در تجهیزات زرهي استفاده‌کرده‌است. برخي محققين، علل بيماري‌هاي به وجودآمده در بين نظاميان را که تحت عنوان سندروم بالکان معروف شد، به همین استفاده از اورانيوم ضعيف‌شده نسبت مي دادند.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۷۹؛ «اصلاحات در بحران»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا