خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فعالیت اسنپ و تپسی متوقف می‌شود؟

فعالیت آژانس‌های آنلاین در یك‌ سال اخیر موجودیت آژانس‌های رسمی را به چالش كشیده‌اند. حالا دیگر كمتر كسی است كه از این نرم‌افزارها كه خدمات جابه‌جایی مسافر را ارایه می‌دهند، خبر نداشته باشد؛ اما فعالیت آنها این روزها کم‌کم وارد مرحله جدیدی می‌شود.

روزنامه «شهروند» نوشت: میثم مظفر، رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران به‌تازگی سخنانی را در انتقاد از فعالیت آژانس‌های موبایلی مطرح کرده است: «هیچکس پاسخگوی امنیت و تأیید صلاحیت این‌گونه خودروها نیست و باید پلیس و سایر ارگان‌های امنیتی به این مسأله ورود کنند.»

او می‌گوید: «قانون صراحتاً اعلام کرده است که باید حمل‌ونقل درون‌شهری اعم از آژانس‌های خودرو و تاکسی‌ها زیر نظر شهرداری تهران فعالیت کند. از سوی دیگر نحوه جذب و فعالیت رانندگان این خودروها مشخص نیست و از آنجا که هیچ‌گونه مجوز فعالیتی ندارد، لازم است ارگان‌های ذیربط به این مسأله ورود کنند.»

این سخنان البته از سوی عضو حقوقدان شورای شهر تهران زیاد هم مورد قبول نیست: «این حرکت فواید و معایبی دارد که نمی‌شود آن را نادیده گرفت. بنابراین مسئولان شهرداری، پلیس و سایر نهادهای مرتبط می‌توانند ورود کنند تا مسأله قانونی شود.»

علی صابری در گفت‌وگویی که با «شهروند» داشت به نکات جالبی در این‌باره اشاره کرد: «در جامعه پیچیده امروز که روابط آدم‌ها مبتنی بر شناخت چهره به چهره نیست، لازم است قواعدی برای حفظ نظم تدوین شود؛ اگر چه گاهی حفظ نظم می‌تواند آزادی افراد را محدود کند، اما برقراری نظم هیچ تعارضی با عدالت ندارد.»

به اعتقاد او اگر این تاکسی‌ها تبلیغ کنند و آژانس‌های رسمی هم تبلیغات جداگانه‌ای داشته باشند، مردم حق دارند هر کدام را انتخاب کنند در این شرایط دولت می‌تواند هیچ دخالتی نکند اما این مسأله هم تبعات خود را دارد چون این سازمان‌های خصوصی ثبت نشده‌اند و به لحاظ امنیتی شاید مشکل‌ساز شوند.»

یکی از مهم‌ترین فواید اپلیکیشن‌های موبایلی آژانس قیمت ارزان و دسترسی آسان است و همین موضوع هم مشتریان بیشتری را جلب می‌کند. علی صابری هم که تجربه استفاده از آژانس‌های موبایلی را در میان اطرافیان خود دارد، می‌گوید: «دوستانی که از این خدمات استفاده می‌کنند، ابتدا به دلیل قیمت است، از سوی دیگر هنوز مشتریان آنها کمتر است پس خدمات هم زودتر به مردم ارایه می‌شود؛ ضمن این‌که جابه‌جایی از طریق این خودروها برای استفاده‌کنندگان قابل ردیابی است بنابراین جذابیت زیادی برای مردم دارند؛ اما از آنجا که امنیت آنها در مواردی کم است، بنابراین ثبت و ضبط باید برای آنها وجود داشته باشد.»

او در مواجهه با سخنان رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران در گلایه از فعالیت آژانس‌های آنلاین می‌گوید که شاید سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران منافع این صنف را در نظر گرفته است اما به ثبت این سازمان تأکید دارد: «اگر ثبت و ضبط این سازمان‌ها صورت نمی‌گیرد و هویت آنها معلوم نیست یا اینکه به‌عنوان شخص حقیقی مجوز درخواست نکرده‌اند، پس تحت نظر قواعد صدور مجوز هم نیستند؛ اما نباید به محض ظهور یک پدیده جدید مردم را بترسانیم و باید به فکر قانونمند‌کردن مسأله باشیم. وقتی به این مؤسسات مجوز بدهیم، وضعیت بهتر می‌شود؛ چون حتی این خودروها مانند آنهایی که با آژانس‌های رسمی فعالیت دارند، نیازی به تأمین پارکینگ ندارند.»

او فراهم‌شدن امکان صدور مجوز برای این موسسات را در از بین بردن این قالب که آژانس‌های مسابرفری رسمی تنها با رانت مجوز می‌گیرند، موثر می‌داند: «شاید این تصور در میان مردم وجود داشته باشد که مجوز آژانس با رانت به دست می‌آید اگر چه من رانتی‌بودن آن را قبول ندارم اما با تسهیل صدور مجوز برای آژانس‌های آنلاین این قالب هم شکسته خواهد شد و در این صورت مردم می‌توانند با خیال راحت از این آژانس‌ها استفاده کنند. استفاده از خدمات آنلاین برای مردم راحت‌تر است پس باید در این‌باره اطلاع‌رسانی کنیم و دور از برخورد سلبی برای صدور مجوز پیشقدم شویم.»

صابری می‌گوید: «شاید برخورد سلبی در بعضی مواقع درست باشد اما همیشه کافی نیست. این کار که قاچاق موادمخدر نیست فقط باید منظم شود. ترساندن مردم هنر نیست، هنر مدیریتی پیشقدم‌شدن شهرداری، پلیس، اماکن، تاکسیرانی و سایر نهادهای مرتبط است ضمن این‌که استفاده از این امکان می‌تواند رقابتی هم بین مؤسسات حمل‌ونقل در ارایه خدمات بهتر ایجاد کند. پلیس هم به راحتی می‌تواند چیستی این خودروها و موسسات را رصد کند.»

او توصیه کرد که مسئولان به فواید این گونه اقدامات توجه کنند: «فکر نمی‌کنم که قانونی‌کردن آژانس‌های آنلاین نیازی به مصوبه شورا داشته باشد؛ اما اگر نیازی به طرح و لایحه داشته باشد، در صف اول مدافع آن هستم.»

حالا باید دید نگاه مؤسسات آژانس مسافربری رسمی و غیررسمی نسبت به این پدیده چیست. امیر عبادی، مسئول یکی از آژانس‌های منطقه غرب تهران در گفت‌و‌گو با «شهروند» ماهیت آژانس‌های آنلاین را زیر سؤال می‌برد: «ما وقتی مسافری را جابه‌جا می‌کنیم، باید بدانیم چه کسی و از کجاست؟ و کمترین اتفاقی که ممکن است بیفتد این است که از راننده دزدی شود. اما کسی که مسافر بومی منطقه است، سعی می‌کند همیشه از یک منطقه خودرو بگیرد که شناخت و اعتماد به آن داشته باشد. اما مشخص نیست که طرف آژانس‌های آنلاین یا مشتریان آنلاین چه کسی است و بنابراین در کل نمی‌تواند به خوبی جوابگو باشد و به‌عنوان رقیب هم نمی‌توان به آن نگاه کرد.»

او اگرچه نگاه مثبتی به آژانس‌های آنلاین ندارد، اما با جلوگیری از فعالیت آنها هم موافق نیست: «به‌ هر حال آنها هم در یک سطحی به مردم خدمات می‌دهند چرا باید با آنها مقابله کرد یا آنها را جمع‌آوری کرد؟ اما به نظر می‌رسد که این مؤسسات باید در جذب رانندگان دقت بیشتری خرج دهند تا امنیت مسافران بیشتر شود نباید هر راننده‌ای را برای فعالیت در سازمان خود قبول کنند.»

احسانی تهرانی، مسئول رزروشن آژانس دیگری است که او هم در گفت‌و‌گو با «شهروند» به «ارزان بودن» و «نداشتن امنیت» به‌عنوان دو گزینه متناقض اشاره می‌کند: «یکی از دوستان من در آژانس آنلاین کار می‌کند دو هفته قبل توسط مسافران خود مورد زورگیری و دزدی قرار گرفته بود در حالی که وقتی به شرکت مراجعه می‌کند بعد از شکایت متوجه می‌شود که موبایل بدون نام و نشان بوده است و دیگر نمی‌توان آن را ردیابی کرد. حالا خودرو او را برده‌اند اما دستش به هیچ جا بند نیست. برای مسافر هم صددر صد به لحاظ ریالی به نفعش است اما او هم خارج از شهر امنیت کافی ندارد.» او می‌گوید: «این موسسات هم به نوعی رقیب ما محسوب می‌شوند مانند ١٥ آژانسی که در اطراف ما فعالیت دارند.»

رسول نامخواه فوق دیپلم است و ١٥‌ سال در آژانس‌های رسمی کار کرده، اما از چهار ماه قبل فعالیت در این آژانس‌های آنلاین را آغاز کرده است: «این سیستم امن است و تا به حال هم مشکلی برای من ایجاد نشده است. البته مسأله جلوگیری از فعالیت آژانس‌های آنلاین با ساماندهی آنها دو مقوله متفاوت است. همه دوست دارند شغلشان رسمی شود، بنابراین اگر سازمان‌های مربوطه بخواهد آژانس‌های آنلاین را رسمی کنند، ما موافق هستیم.»

او در مورد امنیت این موسسات هم می‌گوید: «از آن‌جایی که امکان رصد خودرو به وسیله نرم‌افزار وجود دارد، پس هیچ خللی در امنیت آن وجود ندارد. من حتی برای کودک خود هم با خیال راحت از این خودروها استفاده می‌کنم.»

این راننده درباره نحوه انتخاب رانندگان برای ورود به سامانه آژانس آنلاین نیز توضیحاتی دارد: «وقتی کسی قصد دارد به‌عنوان کاربر راننده انتخاب شود و به یکی از مراکز مراجعه می‌کند، اولاً باید حتماً مقیم تهران باشد و بعد از احراز هویت و گواهی عدم سوء‌پیشینه از سوی پلیس خودرو او بازرسی می‌شود. در ادامه برنامه کاربری روی گوشی او نصب و مشغول به کار می‌شود. بعد از آن هم مشتریان می‌توانند پس از استفاده، حتی در سامانه به راننده امتیاز بدهند و اگر راضی نباشند هم می‌توانند به شرکت اطلاع دهند تا فعالیت راننده را ممنوع کنند.»

مهدی ترکمانی هم یکی از کسانی است که هر از گاهی از آژانس آنلاین استفاده می‌کند. او به «شهروند» می‌گوید: «مواقعی که برف و باران است به راحتی نمی‌توان به سیستم دسترسی داشت و خودرو را ردیابی کرد، اما در حالت طبیعی خدمات خوبی ارایه می‌دهد. هم ارزان است و هم امنیت آن بالاست. وقتی برای پسرم اسنپ می‌گیرم از طریق ردیاب می‌بینیم که از چه مسیری می‌رود و حتی شماره پلاک خودرو را هم می‌‌دانم. دیگر لازم نیست شب یا دیروقت کرایه زیادی برای رفت‌وآمد به آژانس‌ها و دربستی‌های خیابان بدهم. البته هیچ سیستمی بی‌نقص نیست و اگر در جایی ثبت باشد، اعتماد بیشتری نسبت به آن جلب می‌شود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. متاسفانه حوصله ندارم وگرنه با دلائل قانونى و قواعد حقوقى نشون ميدادم كه استدلالات عضو حقوق دان شوراى شهر در واقع ناديده گرفتن قاعده مهم لاضرر و لاضرار است، مؤسسات حمل و نقل و آژانسهاى تلفنى مطابق مقررات ماليات و عوارض پرداخت ميكنند، همچنين مبالغ هنگفتى هزينه بخاطر اجاره دفتر، پاركينگ و … مى پردازند در حاليكه طرف مقابل بدون هيچ گونه هزينه اى ارقام وحشتناكى به جيب ميزنند، با اينكه طرفين_ راننده ، مسافر و مدير مؤسسه_ همگى راضى تر بنظر ميرسند اما باعث تعطيلى كار عده اى ميشوند كه با رعايت مقررات حاكم و تحمل شرائط سنگين فعاليت ميكنند ضمن اينكه فقدان امنيت هم بنوعى گريبانگير مسافران است

    2
    4
    1. عقلم خوب چیزیه…خاب بفروشند شخصی بخرن بیان اسنپ درآمد چندبرابری داشته باشند چرا تنش ایجاد میکنید نظر مردم مهم نیست؟

      2
      1
      1. من زیاد استفاده میکنم هم خودم هم خانواده ام راضی هستیم هم دسترسیش خوبه هم قیمتش شماهم اگه نگران جونتی میتونی با تاکسی محلی سفر کنی

        4
        1
    2. همیشه ایده های برتر جایگزین روش های قدیمی میشن. هر نوع نوآوری که باعث سهولت ارائه خدمات بشه مفید هستش.
      مشکل دولت اینه که تپ سی و اسنپ پولی به عنوان همین مالیات و … که شما فرمودی؛ دریافت نمیکنه.
      در ضمن: آژانس های محلی با مخاطبین محلی با روش های سنتی و انسان های سنتی همیشه در ارتباط خواهند بود.
      برای مثال یک شخص مسن که اکثرا هم بدلایل مختلف توانایی استفاده از تلفن هوشمند رو ندارن؛ همیشه از تاکسی محلی و روش های سنتی استفاده میکنند.
      اما قشر جوان جامعه تشنه نوآوری هستند…
      و باید همه یاد بگیرن که تو کسب و کار خودشون نوآوری داشته باشن.مثلا از زمانی که هواپیما اختراع شد؛ مردم ترجیح میدن از هواپیما برای مسافرت استفده کنند تا روش های گذشته.
      کسی هم به نظرم نباید حق مصرف کننده رو ضایع کنه؟
      دولت خوبه نظارت کنه اما نه اینکه سرنوشت هزینه این سفرهای هوشمند رو با گرفتن مالیات سنگین و … به آژانس های محلی دچار کنه.

      3
      1
      1. شمايي كه تشنه نو آوري هستيد يه كم بيشتر تحقيق كنيد ميبينيد تمامي مواري رو كه اسنپ داره و چه بسا مجهز تر شركت هاي حمل و نقل ديگه هم داشته و دارند فقط ملت ما به خاطر ١ ريال ارزونتر حاضرن تو صف همديگرو بكشند چه برسه به اسنپ كه چند هزار توماني از بقيه شركت ها ارزونتر ميگيره
        امنيتتون رو به چند هزار تومن داريد ميفروشيد؟شركتي كه براي جذب راننده و جمع آوري مدارك چند نفر رو تو سطح شهر سيار گذاشته و تو خيابون قرار ميذارن و يه سري كپي مدارك از راننده ميگيرن امنيت داره؟ميگيد نه زمك بزنيد امتحان كنيد’

        6
        4
        1. من چند سال راننده آژانس بودم….اسنپی ها بعد از مدتی ورشکست میشوند چون خرج و استهلاک بالاست.

          5
          3
    3. چی داری میگی واسه خودت. من هزارتا اژانس بهت نشون میدم نه مالیات میدن نه جایی ثبت شدن. اژانسها مثل قارچ میمونن.. کدومشون هزینه میکنن ؟؟؟؟ تلفن رو که مسافر میزنه. مسافر رو راننده جا به جا میکنه.. فقط نشسته پشت میز پول مفت میگیره. با راننده برخورد بد دارن همشون.. انگار ارث باباش تو جیب رانندس. راننده های اسنپ کین فکر کردی نا امنی ؟ راننده های اسنپ همون راننده های اژانسن که زدن بیرون.. تا حالا هم اگر جا به جا میشدی از فلان جا به فلان جا با دربستی و اژانس دارم بهت میگم این راننده همون رانندس که سر خط وایمیستاد گذری سوارت میکرد یا تو اژانس داشت میرسوندت اون روز امن بود ازش نمیترسیدی الان ازش میترسی و شده لولو؟؟؟؟؟ تو حقوق نخوندی ولی صاحاب اژانس به نظر میرسی..

      3
      2
    4. من هزارتا اژانس بهت نشون میدم نه مالیات میدن نه جایی ثبت شدن. اژانسها مثل قارچ میمونن یه شبه سبز میشن .. کدومشون هزینه میکنن ؟؟؟؟ تلفن رو که مسافر میزنه. مسافر رو راننده جا به جا میکنه.. فقط نشسته پشت میز پول مفت میگیره. با راننده برخورد بد دارن همشون.. انگار ارث باباش تو جیب رانندس. راننده های اسنپ کین فکر کردی؟ نا امنی ؟؟؟!!!!!!!!؟ راننده های اسنپ همون راننده های اژانسن که زدن بیرون و از شر اژانس راحت شدن.. تا حالا هم اگر جا به جا میشدی از فلان جا به فلان جا با دربستی و اژانس دارم بهت میگم این راننده همون رانندس که سر خط وایمیستاد گذری سوارت میکرد که از دست تاکسی در بری هزار ساعت تو سرما و گرما جلوی ایستگاه تاکسی علاف نشی یا تو اژانس زنگ خونتو میزد دم در میشست تا تشریف بیاری پایین و داشت میرسوندت,.. اون روز امن بود ازش نمیترسیدی .. الان ازش میترسی و شده لولو؟؟؟؟؟
      تو اژانسی که همه جور راننده هست و بوده هیچ کدوم هم عدم سوئ پیشینه ندادن به هیچ اورگانی..اگه خیلی اعتراض داری فقط صاحاب اژانس به نظر میرسی..
      اگرم تپسی و اسنپ جمع بشه فقط یه معنی داره که به چند نفر باج ندادن..

      1
      2
  2. به نظر من نه تاکسی نه موسسه اتومبیل کرایه به فکر میردم نیستند واسنپ کار بسیار خوبی کرد من بدتر راننده تاکسی ندیدم و امنیت اسنپ قبول دارم

    4
    4
  3. باسلام لطقا دولت مقابله کند با این مملکت فروشان چون فتنه گر هستند ,و از خارج ایران کنترل میشود

    2
    6
  4. با سلام
    از نظر امنیتی که میگید بسار بالاست تمام رانندگان [گواهی عدم] سو پیشینه دارند و گزینه خبر دادن به دیگران داره که کل اطلاعات ماشین و راننده و شماره را به اشتراک میزاره
    راننده ها بسیار مودب و با شخصیت هستند و حرفه ای
    قیمت ها بسیار عالیست
    اگر توان رقابت داند بسم الله و گرنه که ……
    من خودم از وقتی اسنپ اومده دیگه نگرانی برای جابجایی خانوادم ندارم چون خیالم راحته
    برید ضعفا و نواقصی که سر به فلک کشیده رو اصلاح کنید
    خودتون رو دارید تخریب میکنید
    تخریب کردن نشانه ی ضعف است و گرنه رقابت میکردید

    4
    1
  5. با سلام
    اینایی که این مطلب ها رو میزارن از بروبچه های شهرداری هستن اینا دارن از آژانس ها عوارض میگیرن دیدن درامدشون کمه دارن میسوزن زیاد جدی نگیرین اسنپ و تپسی رو من میشناسم تحقیق کردم خیلی قدرتمند هستند کاره اینا نیست که تعطیلش کنن شما راننده های تپسی و اسنپ محترم به کارتون برسین به این حرفها گوش ندید لطفا یا علی

    1
    2
  6. مردم ایران واقعا خصیص هستند و هوای راننده های زحمتکش تاکسی و آژانس رو ندارند…مردم ایران حتی قوانین و تاکسی متر رو قبول ندارن ولی چیز مفت و کوفت را قبول دارند.با یک مسافرت کوتاه به ترکیه متوجه میشوند که نرخ سوار شدن به تاکسی فقط چهار لیره و یه سفر درون شهری تا شصت لیر پاشون تموم میشه همون شصت و اندی هزار تومان.بعد میگویند که نرخ آژانس و تاکسی زیاد است!همون نرخ آژانس ها واقعا کم هست تازه راننده های بیچاره بیست درصد به آژانس میدهند و ده درصد به انرژی و سوخت و ده درصد استهلاک…اسنپی هایی که این رقابت کثیف رو راه انداختید شما پیش خداوند مسعول هستین شما دزد هستین….

    4
    3
    1. عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه سرشته ومومن غیر دزد. که فطیرش به خمیر تو نخواهند سرشت. آقای آژانسی یاد روزای افتادی که جیبت پر بود اگه مردم پول مفت بهت بدن خوبن وگرنه دزدن

  7. به نظر منم اسنپ خیلی خوبه…کی گفته آژانس امنیت داره…کدوم راننده آژانسی عدم سوء پیشینه گرفته تا حالا.کم نبودن مسافرایی که قربانی هوس راننده های آژانس شدن…اگه کسی نا راحته بیاد از آژانس بیرون خب…بره اسنپی بشه…خودش میفهمه چقدر بهتره..مردم هم راضین…

    2
    2
  8. اسنپ فقط جیب خودشو پر میکنه خیلی زود از دور خارج میشه چون خیلی حقه باز و فریبکاره

    3
    1
  9. سلام بنده و چند نفر از اقوام راننده اسنپ هستیم چندین سال است در ساعات مختلف حتی تا 4 صبح هم کار میکنیم کوچکترین خطری تا بحال مارا تهدید نکرده .و سپاس و تشکر از اسنپ که به داد بیکاری ما رسیده .با تشکر از تیم اسنپ و سایر تاکسی های انلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا