خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«مالچ‌پاشی، طرحی که کسی آن را گردن نمی‌گیرد»

مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی امروز در حالی خبر از عدم مجوز لازم و همچنین ممانعت از مالچ‌پاشی بستر دریاچه ارومیه در شهرستان عجب‌شیر داد که سازمان محیط‌زیست آن را انجام کار تحقیقاتی عنوان کرد.

سایت ساقی آذربایجان (تبریز) نوشت: «یک ویدئو کوتاه از شبکه خبر در شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌شود. خبر شروع مالچ‌پاشی در سواحل سابق دریاچه ارومیه است، مجری بدون آنکه هیچ‌گونه توضیحی ارائه کند، می‌گوید «مالچ یا خاک‌پوش‌های استفاده شده در این طرح، قابلیت تجزیه داشته و آسیبی به اکوسیستم دریاچه نمی‌زند».

آنچه در ویدئو منتشر شده، مالچ‌پاشی نفتی نیست اما معلوم هم نیست که این آیا مالچ‌پاشی رُسی است یا گونه‌ای دیگر و اینکه بر پایه چه پژوهش یا داده‌هایی و در چه مساحتی تصمیم گرفته‌اند آن را اجرا کنند. مجری می‌گوید «برای جلوگیری از طوفان نمکی و حرکت ریزگردها، طرح آزمایشی مالچ‌پاشی» در شهرستان عَجَب‌شیر شروع شده است.

بهمن ۱۴۰۰ بود که معاون وقت سازمان آبخیزداری پرویز گرشاسبی از طرح مالچ‌پاشی زیستی در ۱۵۰ هکتار در سیستان و بلوچستان، خوزستان و دریاچه ارومیه خبر داده و گفته بود که این عملیات با هدف تثبیت شن و ماسه صورت می‌گیرد.

طرحی که با استفاده از نوع مالچ نفتی برای پوشاندن مناطق خشک به عنوان مرکز بحرانی تولید ریزگرد در خوزستان انجام شد اما به مرگ گسترده موجودات محلی منتهی شد و خاطره تلخ آفرید همچنین نوع زیستی آن هم در طرح آزمایشی پژوهشگران با شکست مواجه شد.

در هر صورت مالچ چه از نوع مشتقات نفتی و یا از مواد دوستدار محیط‌زیست، قبلا امتحان خود رو پس داده‌ در عین حال مدیرکل روابط عمومی سازمان محیط زیست میثم سعیدی همچنان پافشاری کرده و در ایکس نوشت: «مالچ غیرنفتی در ۶۰ مترمربع از دریاچه ارومیه و آزمایشی انجام شده و هیاهوها مبنی بر اینکه “مالچ‌پاشی دریاچه آغاز شد”، جنگ روانی برای فشار بر افکار عمومی‌ست، فریب سربازان رسانه‌های دشمن را نخورید.»

حالا پیگیری رسانه‌ها و نگرانی فعالان محیط زیست طرح را به توفق کشانده و مدیرکل محیط‌زیست آذربایجان شرقی، شهنام اشتری در پاسخ به موج اعتراضات می‌گوید «بدون هماهنگی ما بوده و به محض اطلاع، محیط زیست شهرستان عجب‌شیر با حضور در محل از ادامه عملیات جلوگیری کرد» تا موضوع با جدیت بررسی شود و طبق مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه هرگونه عملیات اجرایی و تحقیقاتی مرتبط با احیاء یا کنترل پیامدهای بحران باید با هماهنگی و کسب مجوزهای لازم از ستاد انجام شود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا