خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه سرگشاده احمد مازنی به رئیسی درباره‌ی سانسور کتاب رفتار انتخاباتی ایرانیان

تا دیر نشده کتاب را دریابید!

احمد مازنی نماینده‌ی پیشین مجلس در نامه‌ای سرگشاده به ابراهیم رئیسی، رئیس دولت، نوشت: تا دیر نشده حوزه فرهنگ و هنر و از جمله بخش کتاب را دریابید.

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، متن نامه‌ی آقای مازنی در پی می‌آید:

حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای رئیسی
رئیس جمهور محترم
با سلام و احترام
ممیزی کتاب و سایر آثار فرهنگی و هنری در ادوار مختلف موجب گلایه و نقد نویسندگان و اصحاب فرهنگ و هنر بوده و در دوره مربوط به دولت جنابعالی به گونه‌ای است که از نقد و گلایه گذشت؛ ماجرا از این قرار است که کتابی تحت عنوان “رفتار انتخاباتی ایرانیان” توسط اینجانب تألیف و برای چاپ و نشر به یکی از ناشران سپرده شد.

در این کتاب نتایج نظر سنجی یکی از موسسات علمی، پژوهشی در مورد علل کاهش میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم ارائه شد و برای مقایسه دیدگاه مردم با فعالان سیاسی، چند مورد از بیانیه ها، یادداشت ها و مطالب اشخاص حقیقی و حقوقی جناح های مختلف نیز مورد بررسی قرار گرفت و نتایج آن به عنوان مطالعه موردی در چارچوب موضوع “رفتار انتخاباتی ایرانیان” ارائه شد.

اما ناشر محترم ۱۸ مورد از طرف ممیزی وزارت ارشاد ابلاغ کرد که باید حذف یا اصلاح شود.

بسیاری از این موارد مطالبی است که عینا از کتاب‌های دارای مجوز نقل شده، اما اصرار بر این است که مجوزهای سابق اعتبار ندارد! آنچه ما می‌گوئیم باید انجام شود!

هم چنین در حالی،که مبنای بررسی و تحلیل این کتاب مقایسه دیدگاه مردم با دیدگاه فعالان سیاسی در مورد علل کاهش مشارکت است از یک سو بر حذف مصاحبه، بیانیه و یادداشت های مربوط به صاحب نظران و فعالان منتقد اصرار دارند، به عنوان مثال می‌گویند مصاحبه دکتر تقی آزاد ارمکی و بیانیه جبهه اصلاحات ایران حذف شود اما یادداشت حسین شریعتمداری حفظ شود! در حالی که در این کتاب بدون هرگونه سوگیری دیدگاه های مردم با فعالان سیاسی فارغ از رویکرد جناحی مورد بررسی قرار گرفته است.

و از سوی دیگر در بخش مربوط به نظر مردم که حاصل نظرسنجی است در مواردی که به مذاق ممیزان خوش نیامد دستور حذف صادر کردند!

علی ای حال بنده طی نامه ای حذف و اصلاح مواردی که به شاکله کتاب آسیب نمی زند را پذیرفتم اما پس از مدتی از طریق ناشر محترم به بنده اطلاع داده اند که به نامه من ترتیب اثر نداده اند و هر آن چه ابلاغ کرده اند باید اجرا شود.

اکنون نه برای اقدامی در جهت چاپ و نشر این کتاب بلکه از باب مشت نمونه خروار یادآوری می کنم که آنچه بر دستگاه متولی اصلی فرهنگ ما می گذرد  در شأن جمهوری اسلامی و اهالی فرهنگ و هنر این سرزمین نیست.

اگر اراده ای برای اصلاح امور دارید تا بیش از این دیر نشده حوزه فرهنگ و هنر و از جمله بخش کتاب را دریابید تا این رویه های قرون وسطایی به نام دولت شما ثبت نشود.
والسلام.
احمد مازنی
۲۶ دیماه ۱۴۰۲

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا