خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش مولوی عبدالحمید به تقابل ایران و پاکستان: مشکلات را از راه‌های دیپلماتیک حل کنید

مولوی عبدالحمید با اشاره به تقابل اخیر میان ایران و پاکستان گفت: هم به دولت پاکستان و هم به دولت کشور خودمان و به تمام همسایه‌ها تاکید می‌کنم که اگر مشکلاتی وجود دارد این مشکلات را از طریق گفت‌وگو و تعامل و از راه‌های سیاسی و دیپلماتیک حل کنند.

به گزارش انصاف نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل سنت زاهدان، مولوی عبدالحمید گفت: در هفته‌ای که گذشت اتفاقات و جریاناتی بین کشورهای همجوار پیش آمد و این کشورها با حملات موشکی علیه یکدیگر تبادل آتش انجام دادند، درحالی‌که این مناسب به نظر نمی‌رسد بین کشورهایی که با یکدیگر روابط دوستانه داشته و دارند چنین مسائلی اتفاق بیفتد.

او در ادامه افزود: ایران و پاکستان روابط بسیار دیرینه و حسنه‌ای با یکدیگر دارند و ملت‌ها و دولت‌های این دو کشور با همدیگر منافع مشترک دارند. تحفظ از این منافع مشترک و رعایت حق همجواری بسیار حیاتی و مهم است که هر دو طرف باید آن را مراعات کنند. ملت و دولت ایران با تمام ملت‌ها و کشورها منافع مشترک دارند. روابط ما با تمام کشورها حسنه بوده و با هیچ کشوری روابط بد نداشته‌ایم، لذا باید از ایجاد هر گونه تنش با همسایگان به شدت اجتناب شود.

امام‌جمعه زاهدان گفت: تبادل آتش در مرزهای یکدیگر به نفع هیچ ملت و دولت و حکومتی نیست و توصیۀ ما آن است که از این اقدامات خودداری شود. مخصوصا در تبادل آتشی که بین ایران و پاکستان صورت گرفت از هر دو طرف بیشتر کودکان و زنان کشته شدند و این دردآور است. معمولا در جنگ‌ها زنان و کودکان بیشترین تلفات را متحمل می‌شوند.

او در ادامه تاکید کرد: بنده تمام طرف‌ها به‌ویژه کشورهای همسایه را به تعامل و همکاری توصیه می‌کنم. بنده هم به دولت پاکستان و هم به دولت کشور خودمان و به تمام همسایه‌ها تاکید می‌کنم که اگر مشکلاتی وجود دارد این مشکلات را از طریق گفت‌وگو و تعامل و از راه‌های سیاسی و دیپلماتیک حل کنند.

مولوی عبدالحمید در ادامه گفت: توصیۀ دیگری که هم به دولت پاکستان و هم به مسئولان کشور خودمان دارم آن است که به نارضایتی‌هایی که در داخل این کشورها در میان مردم وجود دارد رسیدگی کنند. برخی که نارضایتی دارند و مقداری تندتر هستند و نمی‌توانند تحمل کنند و به کشورهای همجوار فرار می‌کنند، مسئولان این کشورها حرف‌های این افراد را گوش کنند و نگذارند این افراد به دامان دیگران بیفتند و دشمنان از آنان سوءاستفاده کنند. البته نه‌تنها نارضایتی‌های این قسمت از کشور، بلکه ایرانی‌هایی که در غرب و اروپا و سایر نقاط دنیا زندگی می‌کنند و نارضایتی‌هایی دارند، عاقلانه آن است که با تمام این افراد گفت‌وگو کرده و ببینیم چه پیشنهادهایی دارند؛ اگر حرف‌ها و پیشنهادات‌شان منطقی و عاقلانه است، اصلاحات به‌وجود بیاوریم و رضایت مردم خودمان را برآورده کنیم.

او ادامه داد: توصیۀ ما به مسئولان کشور پاکستان نیز آن است که به ایالت بلوچستان بیشتر رسیدگی کنند. مردم این ایالت اعتراضاتی دارند که در حکومت‌های گذشته از لحاظ عمران و آبادانی و به‌کارگیری مردم زیاد مورد توجه و رسیدگی قرار نگرفته‌اند. مسئولان پاکستان حرف مردم را گوش کنند و این بهترین و کم‌هزینه‌ترین روش است که هم خداپسندانه و هم عاقلانه است.

مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانش در مراسم نماز جمعه زاهدان به مشکلات آموزش‌وپرورش در کشور و استان اشاره کرد و گفت: آموزش‌وپرورش در سطح کشور با بحران مواجه است و نیاز به توجه جدی دارد. آموزش و پرورش اساس توسعه و پیشرفت یک ملت است و تمام ملت‌ها به این موضوع توجه دارند و آن را در اولویت خاص قرار می‌دهند.

او ادامه داد: وقتی معلمان مشکل دارند باید به مشکلات‌شان رسیدگی شود، زیرا اگر درآمد معلم کفاف زندگی‌اش را نکند و گرسنه باشد روحیۀ تدریس را نخواهد داشت. مدارس و معلمان در تمام کشور با مشکل مواجه هستند، اما در استان سیستان‌وبلوچستان از گذشته مشکل داشته‌اند و اکنون در وضعیت بحرانی قرار دارند. در بسیاری از مناطق مدارس و امکانات وجود ندارد. در گذشته برنامه‌ریزی برای بازماندگان از تحصیل ضعیف بود و الان که این افراد کاملا رها شده‌اند و وضعیت به شدت بحرانی است. گزارش می‌رسد که علی‌رغم گذشت چند ماه از سال تحصیلی، اما در بسیاری مناطق معلم به اندازۀ کافی نیست و مدارس آموزش‌وپرورش با مشکلات مواجه‌اند.

مولوی عبدالحمید خاطرنشان ساخت: بهترین سیاست در این زمینه آن است که در آموزش‌وپرورش از مردم منطقه کار گرفته شود و معلمان و دانشگاهیانی از خودِ منطقه استخدام شوند. امروز بسیاری از دانشگاهیان بیکار هستند. نیاز است دانش‌سراهای تربیت‌معلم فعال شوند تا معلم‌های بومی تربیت شوند که هم ماندگار هستند و هم دلسوزی‌شان بیشتر است.

امام‌جمعه زاهدان در ادامۀ سخنانش در مراسم نماز جمعه زاهدان به اوضاع جاری در غزه اشاره کرد و گفت: در جنگ ویرانگر غزه تا کنون بیش از 24 هزار نفر فقط از فلسطینی‌ها جان خودشان را از دست داده‌اند که بیشتر آنها کودکان و زنان هستند. وضعیت غزه به مرحلۀ حساسی رسیده و نیاز است آتش‌بس فوری در غزه برقرار شود.

او تاکید کرد: توصیۀ بنده به تمام طرف‌ها آن است که هرچه سریع‌تر جنگ را متوقف کرده و مشکلات را از راه گفت‌وگو حل‌وفصل کنند؛ این شیوۀ انسان‌های عاقل در طول تاریخ بوده است. امیدواریم فلسطینی‌ها به استقلال و کشور مستقل‌شان دست حاصل کنند و بر سرنوشت خودشان حاکم شوند و آتش ویرانگر جنگ در این سرزمین برای همیشه خاتمه پیدا کند و امنیت به خاورمیانه بازگردد. خاورمیانه در حال پیش‌رفتن به سوی یک جنگ و حادثۀ بسیار بزرگ و خطرناک است. امنیت منطقۀ خاورمیانه و جهان در گرو حل مسأله غزه و فلسطین است.

مولوی عبدالحمید در بخش پایانی سخنانش به «مشکلات و فشارهای اقتصادی» بر دارالعلوم زاهدان و مسجد جامع مکی اشاره کرد و گفت: دارالعلوم زاهدان یکی از بزرگترین مراکز علمی کشور است که الحمدلله طلاب از داخل و خارج کشور در این مرکز تحصیل می‌کنند و به لطف الله تعالی و به برکت اخلاص و دعاهای حضرت علامه مولانا عبدالعزیز رحمه‌الله، بیانگذار دارالعلوم، و دعاها و تلاش‌های اساتید و مردم، این حوزه پیشرفت کرده است.

او در ادامه افزود: مسجد جامع مکی زاهدان نیز بخش بزرگی از کارهایش با فضل الله تعالی و همکاری و دعای مردم انجام شده و کارهای زیادی باقی نمانده است، اما همین کارها هم هزینه‌بر هستند. بسیاری می‌پرسند که چرا این مسجد زودتر ساخته نمی‌شود. ما نمی‌توانیم با دست خالی مسجد را زودتر بسازیم و نیاز به توجه شما مردم عزیز است.

امام‌جمعه زاهدان تصریح کرد: دارالعلوم زاهدان و مسجد جامع مکی با توجه به تورم و گرانی‌های موجود در کشور با مشکلاتی مواجه هستند و بدهکارند. یک‌سری فشارهای اقتصادی نیز بر دارالعلوم و مسجد جامع مکی زاهدان وارد شده است که تفصیل آن را فعلا خدمت شما نمی‌گوییم. جلوی بعضی درآمدهای حوزه گرفته شده و در رابطه با بعضی خدمات از سوی مسئولان با چالش‌هایی مواجه شده است. لذا درخواست ما از عموم مردم اعم از شیعه و اهل‌سنت استان و کشور آن است که هم دارالعلوم و هم مسجد جامع مکی زاهدان را دریابند و مورد توجه ویژه قرار دهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام


  1. آخه تو … گفتگو می فهمی چی؟؟؟؟؟
    … نیوز یا همان انصاف نیوز شدی تریبون این …؟؟؟؟
    البته خودت هم … بزرگی هست انصاف نیوز.
    چقدر از عربستان پول میگیری برای انعکاس حرفهای این …

    11
    10
  2. باسلام انصاف نیوز عزیز هر چه از کمپ اشرف پیام بدهد فوری منتشر می شود اگر به سردار سپاه اسلام حاجی زاده دهان کجی کنند اشکالی ندارد و ما که همه جوانی و هستی مان را برای این کشور گذاشتیم حق احتراز به ضدانقلاب نداریم از بیست تا بیام یه دونه اش منتشر میشود ضدانقلاب و پسر شاه خط قرمز شماست (دیدگاه شما منتظر بررسی است)

    11
    10
    1. والا انصاف نیوز هر چرت و پرتی که امثال شما تفت می‌دهید را تا حالا منتشر کرده است و بازم طلبکار هستید!

      4
      8
  3. ایشان به عواملش در پاکستان، افغانستان،تاجیکستان نفرمودن هرکس از دولت مرکزی ناراحت هست که نباید بمب به خودش ببنده وسط مردم خودش و مردم بیگناه تکه پاره کنند

    9
    3
  4. بعضی ها دوست دارن فقط حرفهایی رو بشنوند ک خودشون و دار و دسته شون خوششون بیاد .
    ممنون از انصاف نیوز .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا