خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جنگی ویرانگر یا آتش‌بس؟ | فلاحت پیشه: برای آمریکایی‌ها یک پیام ویژه بفرستید

| علا بروجردی: سیاست ما پیشگیرانه است |

آسیه توحیدنژاد، انصاف نیوز: حشمت‌الله فلاحت‌پیشه ، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم، می‌گوید با تاکید بر اینکه تنها دو راه جنگ یا آتش‌بس پیش پای بازیگران صحنه‌ی تنش‌های منطقه وجود دارد می‌گوید: در این شرایط معتقدم تنها راه این است که یک پیام آشکار از طرف ایران به ویژه برای آمریکایی‌ها ارسال شود. او همچنین در مورد اتفاقات پاکستان تاکید می‌کند که چالش پیش آمده غیرقابل توجیه بوده است.

علاالدین بروجردی ، رئیس کمیسیون امنیت ملی چهار دوره مجلس نیز اقدامات تروریستی اطراف یا داخل ایران را حاصل تلاش‌های آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها و پاسخ متقابل سپاه را طبیعی می‌داند. او اقداماتی نظیر آنچه در پاکستان رخ داد را ناگزیر می‌داند وقتی همسایه‌ای در برخورد با تروریست‌های داخل کشورش اظهار عجز می‌کند.

از کرمان تا پاکستان و حادثه تروریستی دمشق، یک ماه و چند روز پرالتهاب در منطقه‌ای پرالتهاب‌تر سپری شد. ایران در این محدوده‌ی جغرافیایی پرالتهاب و در این زمان چه باید می‌کرد؟! یا چه باید کند؟! در ادامه پاسخ و تحلیل حشمت‌الله فلاحت‌پیشه و علاءالدین بروجردی در مصاحبه‌ای با انصاف نیوز می‌خوانید.

فلاحت‌پیشه: در بحران امروز نوعی جنگ جبری صفر حاکم است

انصاف نیوز: بایدها و نبایدهای نظامی و سیاسی ایران در تحولات و تنش‌های اخیر چیست؟ و چه باید می‌بود؟

جنگ منطقه‌ای امروز فعلا جنگی‌ست در محدوده‌ی مرزهای اسرائیل، اما امکان گسترشش وجود دارد. دو راه پیش روی بازیگران این جنگ وجود دارد؛ یک راه این است که ساز و کارهای دیپلماتیک را به نتیجه برسانند و آتش‌بس در تمام جبهه‌ها اعلام شود. یعنی آتش‌بسی در فلسطین، در لبنان و نیز در مناطقی که بخاطر جنگ فلسطین دچار بحران شده‌اند مثل دریای سرخ. حتی جنگ غیرمستقیم ایران و اسرائیل هم به نوعی آتش‌بس برسد.

اما اگر راه اول به شکست بینجامد و به راه دوم برسیم که درواقع راه نیست و چاه است؛ منطقه گرفتار یک جنگ تمام عیار و بسیار ویرانگر خواهد شد. به این دلیل که بحران امروز با بحران‌های گذشته بسیار متفاوت است. در بحران امروز نوعی جنگ جبری صفر حاکم است یعنی دو طرف برای از بین بردن یکدیگر می‌جنگند. فلذا کشتاری که دارد صورت می‌گیرد در تاریخ این مناسبات کم سابقه است. بنابراین راه سومی وجود ندارد.

پس و پیش 7 اکتبر | راه سوم تا پیش از 7 اکتبر وجود داشت

راه سوم چیزی بود که تا قبل از 7 اکتبر وجود داشت. تا قبل از 7 اکتبر طرفین یکدیگر را دشمن می‌دانستند؛ سعی می‌کردند آمادگی اطلاعاتی و امنیتی خود را حفظ کنند و ضربات متقابل و جنگ‌ها نیز محدود و مدیریت شده‌ بود. اما بعد از 7 اکتبر به ویژه بعد از حمله رژیم صهیونیستی به فلسطین، ادامه این جنگ در خاک لبنان و نیز زدن اهدافی که شامل نیروهای ایرانی بود راه سومی دیگر باقی نمانده است. امکان بازگشت دیگر وجود ندارد.

در این مدت دنیایی که درگیر جنگ نبود از آمریکا و روسیه تا حتی چین و برخی کشورهای منطقه به جای اینکه از پیشروی بحران جلوگیری کنند هرکدام منافع خود را پیش بردند. منفعت روسیه ادامه جنگ بود؛ منفعت آمریکا حفظ حریم امنیتی اسرائیل و یک رابطه دوگانه در جنگ بود طوریکه در ظاهر ادعا می‌کردند مخالف کشتارند ولی در عمل زمینه‌ی کشتار را برای اسرائیل فراهم می‌کردند؛ برخی کشورهای منطقه هم مثل عربستان از اینکه حوثی‌ها درگیر جنگ هستند راضی بودند. به همین دلیل هیچوقت اقدام هماهنگ و موثری برای ایجاد آتش‌بس صورت نگرفت.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه

ثانیه‌شمار جنگی تمام عیار، اگر همه چیز با سیاست‌های نتانیاهو پیش برود

همه‌ی بازیگران طوری عمل کردند که نتانیاهو و طیف تندرو اسرائیل می‌خواستند. نتانیاهو سرنوشت خود را وابسته به یک جنگ بی‌پایان می‌بیند به همین دلیل قبل از اینکه جنگ در غزه پایان یابد جنگ در لبنان و سوریه را شروع کرد. الآن هم به تدریج دارد جنگ را به سمت ایران می‌کشاند. نتانیاهو خیالش راحت است که یک سال قبل انتخابات آمریکا اگر جنگی بین ایران و اسرائیل دربگیرد حتما مقامات دو حزب اصلی در آمریکا نظامیان آمریکا را به کمک اسرائیل روانه می‌کنند.

بنابراین مسیر تحولات مشخص است. اگر همه چیز در راستای سیاست‌های نتانیاهو پیش برود که تا به حال پیش رفته یک جنگ تمام عیار را در منطقه خواهیم داشت. روز به روز هم موعد آن نزدیک‌تر می‌شود. ولی اگر کشورها، به ویژه آمریکا، تهدیدی جدی‌تر کنند این امکان وجود دارد که آتش‌بس به نتانیاهو تحمیل شود.

ایرانی‌ها در چالش با رژیم صهیونیستی هم بی‌محابا عمل نکردند

من معتقدم روز بعد از 7 اکتبر در ایران تبلیغات جنگ از میدان جنگ جدا نشد. در صورتی که ایران اطلاعی از جنگ حماس نداشت متاسفانه سیاست‌هایی پیش گرفته شد که زمینه برای دیپلماسی را از بین می‌برد. طوریکه حتی وزیر خارجه‌ی ایران نتوانست دیپلماسی را نمایندگی کند و بیشتر در خدمت تبلیغات جنگ بود. عملا پای ایرانی‌ها به جنگی کشیده شد که شروعش با ایران نبود.

ایرانی‌ها از سال 1361 یعنی میانه جنگی که خودشان هم شروع نکرده بودند سعی کردند آغازگر هیچ جنگ یا حمله‌ای نباشند که مدیریت آن از دستشان خارج شود. لذا ایرانیان حتی در چالش با رژیم صهیونیستی نیز بی‌محابا عمل نکردند.

اتفاقی که افتاد متاسفانه نوعی ناهماهنگی در جریان مقاومت بود که باعث اختلاف نظر شد. اگر جریان مقاومت به این نتیجه می‌رسید که هدف اسرائیل انهدام کل جریان است شاید از روز اول جنگ تهاجم گسترده‌ای علیه اسرائیل صورت می‌داد ولی آنچه اتفاق افتاد انهدام تدریجی و فرسایشی استحکامات مقاومت و کشتن رهبران مقاومت توسط اسرائیل بود.

در پاسخ به ترور مستشاران ایرانی یک پیام ویژه برای آمریکایی‌ها بفرستید

اسرائیلی‌ها حالا گستاخانه و مستقیم به سمت ایرانی‌ها شلیک می‌کنند. در این شرایط معتقدم تنها راه این است که یک پیام آشکار از طرف ایران به ویژه برای آمریکایی‌ها ارسال شود.

اگر مسیر آتش بس شکل نگیرد امکان اینکه در قالب اصل دفاع از خود کل جریان مقاومت با اسرائیل درگیر شود وجود دارد. آنگاه حتی تسلیحات جنگ هم با آنچه امروز استفاده می‌شود متفاوت خواهد بود.

آنچه در شرق شکل گرفت قابل توجیه نبود | تهدید به جنگ نتانیاهو پس از چالش با پاکستان

انصاف نیوز: در مورد اتفاقاتی که در شرق کشور افتاد نقدی ندارید؟

معتقدم بحرانی که در شرق کشور شکل گرفت قابل توجیه نبود چون در گذشته ایران عملیات مختلفی را بدون اینکه منجر به چالش بین ما با پاکستان شود در شرق شکل داده بود.

سیاست آرام‌سازی بحران در شرق توسط ایران منجر به سوبرداشت اسرائیل شده است. ایران در شرق بحران را کنترل کرد و قصدی هم برای ادامه‌ی جنگ نداشت. آن اتفاق حاصل اشتباهی راهبردی بود یا حاصل هر سیاست دیگری به هر حال آثار منفی چالش با پاکستان در جبهه اسرائیل دیده شد. و لذا ما دیدیم بلافاصله نتانیاهو ایران را تهدید به جنگ کرد. یک روز پس از این تهدید هم در سوریه علیه مستشاران ایرانی اقدام نظامی صورت گرفت.

به همین دلیل من در همان روز اول هم گفتم اتفاقی که در شرق شکل گرفت قابل توجیه نبود لذا من معتقدم که بعد از آن ایران کل توجه خود را در مرزهای اسرائیل متمرکز کرده است.

بروجردی: آمریکایی‌ها با حمایت از فعالیت گروه‌های تروریستی در مرزهای ایران دنبال منافع نامشروع پیش از انقلاب خودند

علاالدین بروجردی در مورد اتفاقات یک ماه اخیر و باید‌ها و نبایدهای کنش و واکنشی ایران در زمینه‌ی سیاسی و نظامی به حساسیت منطقه‌ای ایران اشاره می‌کند و نقبی می‌زند به منافع از دست رفته‌ی آمریکایی‌ها در ایرانِ پس از انقلاب اسلامی و اخراج بیش از 60000 مستشار آمریکایی.

بروجردی می‌گوید آمریکایی‌ها در این پنج دهه‌ی پس از پیروزی انقلاب از هیچ تلاشی برای بازگرداندن آن منافع قبلی خود فروگذار نکرده‌اند از جمله به وجود آوردن و کمک کردن به گروهک‌های تروریستی و تحریک آن‌ها برای ایجاد مزاحمت در مرزهای ایران.

علاالدین بروجردی

این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی می‌گوید آمریکا این دست مزاحمت‌ها را نه فقط در مرزهای شرقی و غربی کشور بلکه در سوریه و بعضی کشورهای منطقه به صورت جنگ نیابتی و با استفاده از چند هزار تروریست نیز اجرا کرده است. به همین ترتیب هفت سال سوریه و منطقه را دچار بحران کرد. به گفته‌ی آقای بروجردی آمریکا در یمن نیز طی این مدت ایجاد بحران می‌کرد.

اقدام متقابل سپاه در مقابل اقدامات ایذایی آمریکایی‌ها طبیعی و به حق است

علاالدین بروجردی تاکید می‌کند اقدام متقابل ارگان‌هایی نظیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که وظیفه‌ی حفظ امنیت پایدار ملی را دارند در مقابل این قبیل اقدامات ایذایی آمریکایی‌ها بسیار طبیعی‌ست. او همچنین اضافه کرد که علاوه بر آمریکا نقش رژیم صهیونیستی در چنین اقداماتی در داخل کشور ما، در سوریه و نیز در بسیاری از کشورهای منطقه واضح و مبرهن است. بروجردی از توضیحاتش اینطور نتیجه‌گیری کرد: «بنابراین ما عملا گرفتار یک بحران تحمیلی در کشورمان هستیم.»

سیاست مشت آهنین، تنها راه مقابله با اقدامات تروریستی آمریکا و اسرائیل

این نماینده سابق مجلس می‌گوید آنچه در کرمان رخ داده بخش بسیار کوچکی از طراحی‌های عظیم و متعدد آمریکا و اسرائیل است که ما موفق به خنثی کردن آن‌ها قبل از هر اتفاقی شده‌ایم. بروجردی تاکید می‌کند: «بنابراین تنها راه مقابله با این قبیل اقدامات تروریستی سیاست مشت آهنین است که با قاطعیت و البته با داده‎های دقیق اطلاعاتی عمل شود.» او بار دیگر تاکید کرد اقدامات تروریستی اسرائیل و آمریکا نظیر آنچه در دمشق رخ داد نامشروع و خلاف قوانین بین‌المللی‌ست.

سیاست ما پیشگیرانه است

انصاف نیوز: آیا در مجموع نقدی به عملکردها در چند وقت اخیر دارید؟ به نظر شما نمی‌شد طور دیگری عمل کنیم که این سلسله اتفاقات رخ ندهد؟! نمی‌شد کار پیشگیرانه‌ای انجام دهیم؟!

این اقدامات را دشمن انجام داده است؛ دشمنی که با صراحت اعلام می‌کند سیاستش براندازی جمهوری اسلامی است. ما بسیاری از حوادث مشابه را از طریق دریافت اطلاعات خنثی کرده‌ایم. بخش کمی از طراحی‌های دشمن است که به وقوع می‌پیوندد. بنابراین سیاست ما پیشگیرانه و مبتنی بر عدم وقوع است اما خب رژیم صهیونیستی سه ماهی هست تحت  فشار نیروهای مقاومت است و طبیعی‌ست که آنها هم به طور مستمر دنبال اینگونه اقدامات ایذایی هستند.

ترامپ باشد یا اوباما یا بایدن؛ فرقی به حال ما نمی‌کند

علاءالدین بروجردی در مورد احتمال ریاست جمهوری ترامپ در آینده و تغییر سیاست‌های ایران می‌گوید سیاست ایران همواره شفاف بوده و روابط‌مان نیز با همه‌ی کشورهای دنیا براساس احترام و منافع متقابل بوده. ایران هیچگاه آغاز کننده‌ی جنگ نبوده‌ و نیست و فقط در جهت دفاع از منافع ملی اقدام متقابل انجام داده است همانطور که هشت سال جنگ به ما تحمیل شد.

این نماینده سابق مجلس همچنین در مورد دیپلماسی ایران می‌گوید دیپلماسی ایران همگام با میدان در جهت حفظ منافع ملی عمل می‌کند. 

آقای بروجردی بر این باور است که تغییر رئیس جمهور آمریکا در تغییر سیاست راهبردی‌ای که در این کشور اتخاذ شده تاثیری ندارد و ترامپ یا بایدن فرقی ندارد. به گفته‌ی این نماینده سابق مجلس و کاندیدای کنونی، آمریکایی‌ها در جهت همین سیاست‌ها کشورهای جهان را مطیع می‌خواهند. شان ملی جمهوری اسلامی ایران هم هیچگاه چنین اجازه‌ای نمی‌دهد. او در تکمیل این پاسخش می‌گوید قدرت نظامی در کنار وحدت ملی و شکوفایی اقتصادی تاثیر بسیاری در تامین منافع ملی ما دارد.

علاءالدین بروجردی در تایید حرف‌هایش به تحریم‌های دوران ریاست جمهوری اوباما اشاره می‌کند و باز هم می‌گوید که سیاست‌های آمریکا سیاست‌های واحدی‌ست که بسته به روسای جمهوری آن نیست. او آمریکا را کشوری نامتعهد به پیمان‌هایش می‌داند و به برجام اشاره می‌کند.

تناسب میدان و دیپلماسی ایرانی | کمیته مشترک امنیتی و ضدتروریستی با پاکستان با سابقه‌ی چند ده ساله

در مورد تناسب میدان و دیپلماسی و به کار بردن این شیوه در کشورهای اطراف و منطقه به عنوان جایگزین حملات اخیر نیز آقای بروجردی می‌گوید این سیاست، سیاست همیشه‌ی جمهوری اسلامی بوده است. در این مورد به روابط ایران و پاکستان اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد که چند ده سال است در رابطه با اقدامات ایذایی تروریست‌ها با پاکستانی‌ها کمیته‌ی مشترک امنیتی داریم و مذاکراتی داشته‌ایم. 

بروجردی پاسخش را اینطور کامل می‌کند: «وقتی کشور همسایه‌ای در برخورد با گروه‌های تروریستی داخل کشورش به وضوح اظهار عجز می‌کند و آن‌ها نیز در جهت دستورات آمریکا عمل می‌کنند ما در برابر منافع ملت‌مان وظیفه داریم یک اقدام آفندی و قاطعانه انجام دهیم.

تا کی از کشورهای همسایه علیه ما اقدامات تروریستی صورت گیرد و ما سکوت کنیم؟!

او در پاسخ به این امر که این اقدامات میان ما و همسایگانمان مسبوق به سابق نبوده نیز گفت: به هر صورت این روند تا کی باید ادامه داشته باشد؟! این روند که از داخل خاک کشورهای همسایه علیه ما اقدامات تروریستی صورت بگیرد و ما سکوت اختیار کنیم!

این اولین بار نیست که ما اقدامات برون مرزی انجام می‌دهیم. ما در مرزهایمان با عراق، برای مقابله با تروریست‎ها بارها چنین اقداماتی را انجام داده‌ایم. قبل از اجرایی شدن هم به دولت عراق اطلاع داده‌ایم. 

در مواردی حتی بعد از اینکه آن‌ها گفتند خودشان از اقدامات تروریستی جلوگیری خواهند کرد خویشتنداری کرده‌ایم ولی وقتی می‌بینیم آن‌ها ناتوانند از این جلوگیری و اقدامات ایذایی ادامه دارد باید یک اقدام جدی صورت بگیرد تا آنان بدانند ما در جهت حفظ منافع ملی‌مان با هیچ کس شوخی نداریم.

انصاف نیوز: بجز عراق که سابقه‌ی انجام چنین اقداماتی را در آن جا داریم دیگر در کدام کشورها اینطور عمل کرده‌ایم؟

خب در بعضی کشورها که اصلا مشکلی نداریم. مثلا در کشورهای شمالی یا جنوبی‌مان مشکل مشابهی نداریم. همسایه‌ای در شرق کشورمان و همسایه‌ای در غرب کشورمان چنین مشکلی دارند و اشراف کافی برای امنیت مرزهایشان ندارند. در چنین شرایطی نیاز به اقدامی عملی برای ایجاد بازدارندگی داریم.

انصاف نیوز: آیا حق انجام چنین اقدامات بازدارنده‌ای را برای کشورهای دیگر نیز قائلیم؟

ما به هیچ وجه اجازه نداده‌ایم حرکات ایذایی در خاکمان علیه همسایگانمان صورت بگیرد. تسلط کافی در مرزهایمان داریم. طبیعی‌ست که این انتظار را از کشورهای همسایه نیز داشته باشیم. اکثر کشورها این رویه‌های بین‌المللی را انجام می‌دهند اما جایی که خلاف این امر صورت می‌گیرد باید طوری عمل کنیم که امنیت ملی‌مان دچار خدشه نگردد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام‌‌مواد‌قابل‌اشتعال‌‌که‌درمجاور
    هم‌انبار‌شده‌اگر‌ازیک‌سو‌آتش‌بزنید
    ممکن‌است‌آتش‌به‌قسمتهایی
    سرایت‌کند‌که‌فکرش‌راهم‌نمیکنید
    اگر‌جنگی‌رخ‌دهد‌‌‌یقینا‌دشمن‌آنگونه
    که‌شما‌وامثال‌من‌تصور‌میکنیم
    نمی‌جنگدمیدان‌فوتبال‌هم‌نیست
    که‌داوری‌باشد‌بگوید‌این‌آفساید
    هست‌وآن‌اوت‌و….وحریف‌را‌وادار
    به‌رعایت‌کند‌.مسئله‌ترس‌نیست
    مسئله‌عقل‌است‌‌….بلی‌اگر‌دشمن
    حمله‌میکند‌باید‌‌باتمام‌قوا‌اورا‌
    ازکرده‌اش‌پشیمان‌کرد‌اما‌بر طبل
    جنگ‌کوبیدن‌وحریف‌طلبیدن
    وحمله‌کردن‌وتحریک‌دشمنان
    به‌جنگ‌دراین‌برهه‌زمانی‌به‌نفع
    تشیع‌وایران‌ومنطقه‌نیست‌باید
    خطوط‌دفاعی‌را‌مستحکم‌کرد
    باید‌پدافند‌غیرعامل‌را‌در شرایط
    سخت‌جنگی‌شبیه‌سازی‌کرد
    حماس‌خودش‌درون‌احتمالا
    خوب‌میجنگد‌ولی‌مردم‌غزه‌اصلا
    پیش‌بینی‌پدافند‌غیرعامل‌نداشت
    وتامین‌آنها‌درجنگ‌ودیدیم‌که‌
    دشمن‌صهیونیستی‌‌چگونه‌مردم
    بیدفاع‌را‌کشتار‌میکندزیر‌
    ساختها‌را‌ازبین‌ناجوانمردانه
    نمیجنگندآقا‌نمیشود‌آشکار‌گفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا