خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا ایران باید اتمی شود؟

محمدحسین واحدی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «چرا ایران باید اتمی شود؟» نوشت:

ایران یک کشوری با مساحت، منابع بسیار غنی و جغرافیایی بسیار مهم و راهبردی محسوب می شود. برای همین تهدیدات زیادی را همیشه در پیش روی خود  داشته و دارد. علاوه بر این ما در منطقه و شرایطی به سر می‌بریم که باید قدرتمند باشیم و اگر ما قدرتمند و اتمی نشویم نمی توانیم با آرامش در منطقه خاورمیانه زندگی کنیم.

اما چرا ما باید اتمی شویم؟ برای پاسخ به این پرسش ما مولفه های زیادی را باید مد نظر قرار بدهیم. کشورهایی که اتمی‌اند بیشتر امن هستند تا قدرت های غیر هسته ای البته این برای همه صدق نمی کند.

تمام کشورهایی که هسته ای شده اند تا کنون بیشتر بحث بازدارندگی را مد نظرشان بود تا استفاده ار سلاح اتمی و این امر باعث شده تا ترس از مخرب بودن بمب اتمی خود بدل به یک سلاح برای صلح میان کشورها شود که به نظریه  صلح هسته ای معروف شده است.

اما برخی سوالاتی شبهه آمیز مطرح می کنند در باب هسته ای شدن و این واقعیت اتمی شدن را مضر می دانند که یک به یک پاسخ خواهم داد.

یکی از سوالاتی مخالفان اتمی شدن مطرح می کنند این است که می گویند اتمی شدن مانع تهاجم به یک کشور نمی شود. و مثال هایی نظیر حمله حماس به اسرائیل و ایران به پاکستان را می زنند.

در پاسخ به این پرسش باید گفت که حماس یک گروه شبه نظامی هست و تفاوت هایی با یک ارتش مدرن و کلاسیک دارد.

به همین دلیل ملاحظات نظامی مانند اتمی بودن را معمولا  نادیده می گیرد اما این به این معنا نیست که  بی تفکر قلمداد شوند این کلا ذات هر گروه شبه نظامی است.

چرا حماس شبه نظامی محسوب می شود زیرا تسلیحات سنگین مثل هواپیما و تانک ندارد  و موضوع دیگر جنگ و نفرت تاریخی  فلسطینی ها از اسرائیلی ها بابت غصب زمین‌های‌شان است که سبب می شود آنها  بدون هیچ ترسی با آنها مقابله کنند.

و در مورد مسئله پاکستان باید عنوان کنم که کشورهای ایران پاکستان هردو قدرت های موشکی برتری در جهان هستند و تقریبا رقابت تنگاتنگی را باهم در این حوزه دارند و آن منطقه ای هم که ایران به آن حمله کرد تحت حاکمیت پاکستان نبود حتی وزیر خارجه خود پاکستان نیز این را اذعان کرد و چون آن منطقه تحت کنترل ارتش پاکستان نبود ایران تصمیم به حمله به آن منطقه را گرفت و انتظار واکنش پاکستان را چنان نداشت چون این منطقه مثل اسلام آباد و دیگر شهرهای مهم تحت حاکمیت مستقیم این کشور نبود و محل اختفای گروه های  تروریستی بود.

در مورد روسیه هم که دیگر جای گفتن نیست که چرا سلاح هسته ای باعث عدم جنگ  آن نشد. اولا روسیه بازدارندگی بسیار بالایی دارد از لحاظ هسته ای و حتی بزرگترین بمب های اتمی و هیدروژنی را و همچنین  زیردریایی های مخوف بلگراد را روسیه در اختیار دارد و آمریکا نیز این را می داند اما این جنگ را روسیه شروع کرد نه اوکراین  و روسیه به دلایل هسته‌ای بودن توانست به راحتی با پاتک خود به این کشور غرب را دچار بحران سازد.

دومین سوالی که مطرح می شود این است که چرا با اتمی شدن خود را گرفتار تحریم ها کنیم و مثل کره شمالی شویم؟

در پاسخ به این سوال نیز باید گفت که کره شمالی از  نظر قدرت تاریخی و جغرافیایی  همانند ایران نیست و یک اقتصاد به شدت کمونیستی بر آن حاکم است و هیچ منبع انرژی مثل ایران ندارد و از نظر وسعت با ایران قابل مقایسه نیست علاوه بر این محصور در آب است . و همین کره شمالی به این دلیل اتمی بودنش خیلی از کشورها از آن حساب برده و حتی آمریکا برای کم کردن خطر این کشور  چند بار با این کشور مذاکره کرده و حتی حاضر شده برخی تحریم هایش را لغو کند.

و البته بیشترین تحریم ها را کره شمالی متحمل نیست بلکه روسیه است آن هم نه به علت اتمی بودن روسیه بلکه به علت استارت جنگ یا عملیات ویژه علیه اوکراین اما روسیه نیز به خودی خود وراد جنگ نشده و خطر نزدیکی ناتو به نزدیکی مرزهای خود را حس کرده بود. حالا شاید خیلی ها گمان کنند روسیه مقصر ولی پوتین آدم باهوشی است بی گدار به آب نمی زند و خود را درگیر جنگ با غرب کند.

پرسش دیگری که وجود دارد این است که سلاح هسته ای از تنش جلوگیری نمی کند؟ باید گفت که اولا ما در سیاست قطعیت کامل نداریم و اینکه اگر بمب هسته ای هر کشوری داشته باشد باعث می شود طرف مقابل محتاطانه عمل کند و دست به جنگ بزند و اگر هم تنشی صورت بگیرد به صورت محدود و کنترل شده که کار به کار گیری موشک و سلاح های سنگین نکشد.

همین چند روز پیش که ارتش پاکستان و ایران نزدیک بود کارشان به جنگ بکشد در تمامی رسانه ها اتمی بودن پاکستان به رخ ایران کشیده می شد با اینکه ایران از لحاظ فناوری وتنوع موشک از پاکستان قدرتمند تر محسوب می شد علاوه بر این اسرائیل که دشمن ایران محسوب می شود نیز با داشتن نزدیک به ۳۰۰ کلاهک هسته ای قدرتی به اندازه بریتانیا دارد. از نظر فناوری اتمی  و این کشور هیچ موقع داشتن بمب اتم خود را به صورت رسمی تایید نکرده است.

پرسش بعدی که مطرح می شود این است اگر ایران به سمت هسته ای شدن برود دیگر کشور های منطقه نیز با ایران به ساخت سلاح اتمی روی می آورند. در جواب به این سوال باید گفت که ایران چه بخواهد و چه نخواهد به سراغ سلاح هسته ای برود دیگر کشور ها در حال ساخت نیروگاه های هسته ای هستند.

عربستان که به کمک چین موشک های بالستیک خود را دارد می سازد البته این به این معنا نیست که چین در طرف عربستان قرار دارد این کشور در ایران بیشتر از عربستان سرمایه گذاری کرده است. عربستان علاوه بر صنعت موشکی به کمک کشورهای آمریکایی و اروپایی به دنبال ساخت نیروگاه های هسته ای جدید است. و نکته دوم این است پول ساخت پروژه های اتمی پاکستان را چین می دهد ودر صورت حمله هر کشوری به عربستان پاکستان وارد عمل می شود‌.

و همسایه دیگر ایران ترکیه هست که با داشتن ۵۰ بمب اتمی در پایگاه اینجرلیک آمریکا یک خطر برای ایران محسوب می شود و در حال ساخت نیروگاهی به اسم آک کویو است اردوغان این نیروگاه اتمی را که در مرسین در حال ساخت است، شاخص‌ترین نیروگاه انرژی در جهان خواند و در عین حال گفت که سهم انرژی تجدیدپذیر از کل انرژی مصرفی در ترکیه به ۶۳.۷ درصد رسیده است. رئیس اجرایی شرکت نیروگاه آک‌کویو نیز این پروژه را یکی از بزرگترین پروژه‌های ساخت‌و‌ساز هسته‌ای عنوان کرد. و حتی عراق نیز در حال ساخت نیروگاه هسته ای جدید است.

حالا شاید خیلی ها بگویند اینها صلح آمیز است که البته درست است، فعلا کاربرد غیر نظامی را دارند ولی اگر در آینده بخواهند می توانند سلاح های هسته ای نیز تولید کنند. اگر دقت کنید کشورهای مانند انگلستان، آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی حتی به موشک های مربوط به پروژه های فضایی ایران نیز اعتراض می‌کنند و خواستار توقف این برنامه و به علاوه تعطیلی کل برنامه های موشکی ایران هستند اما خودشان هزاران هزار سلاح ذخیره کرده اند و حتی سلاح هایی خطرناک‌تر از بمب اتم مثل سلاح لیزری و بمب مغناطیسی در زرادخانه های شان دارند.

حالا فرض بگیریم نظر این افراد درست که می گویند داشتن سلاح هسته ای مانع درگیری نمی شود و یک درگیری وسیع رخ داده بین ایران و کشوری دیگر اگر آن کشور ببیند که دارد از ایران در جنگ شکست می خورد از بمب هسته ای استفاده کند ایران چه کاری می تواند انجام دهد؟ اما اگر ما دارای هسته ای باشیم می توانیم بدون نگرانی با هر کشوری رویایی کنیم.

بحث دیگری که افراد مخالف اتمی شدن مطرح می کنند این است که در دنیای الان دیگر افکار عمومی، سازمان های بين المللي نمی گذارند کسی از این سلاح استفاده کند. در جواب باید گفت که اسرائیل تاکنون به اندازه دو تا سه بمب اتمی بر روی غزه بمب ریخته و حتی با وجود اعتراض سازمان ملل و محکومیت در دادگاه لاهه ولی اینها نتوانسته اند هیچ مانعی برای جلوگیری از آتش بس تاکنون ایجاد کنند.

حالا شاید خیلی ها بگویند استفاده ازسلاح هسته ای ممنوع است و کشتار بد، ولی منظور فقط بحث بازدارندگی هرچه بیشتر است. تنها در غرب آسیا برای توازن قوا و صلح هرچه بیشتر بهتر است بیشتر قدرت ها همه هسته ای باشند تا در گیری رخ ندهد.

نکته آخری که در بحث بازدارندگی باید به آن اشاره کرد اینکه کشورهای در شرف درگیری باهم باید هر دو اتمی و از نظر قدرت نظامی نزدیک به هم باشند تا بازدارندگی به طور کامل ایجاد شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. والله ملت ایران حاضر است گرسنگی بکشیم اما قدرت اتمی باشیم و در امنیت زندگی کنیم

    28
    13
    1. اگر بمب اتم ساخته بودیم اکنون گروسی با یک هیئت می آمد با خواهش می‌گفت بر علیه آمریکا استفاده نکنید ما هم می گفتیم شما آدم باشید چشم بایدن رئیس جمهور چین را واسطه نموده که به رهبر کره شمالی بگو تو به ما حمله اتمی نگن ما با تو کاری نداریم این هم یک طرف قضیه می‌باشد قضاوت قطعی و درست در سیاست امکان ندارد

      21
      4
  2. واقعا نیاز ضروری است. فردی که اسلحه دارد و در مقابل فرد دیگری هیچ گونه اسلحه ای ندارد…..در این موقعیت چه کار می تواند انجام دهد.

    29
    3
    1. اسرائیل یک بار سال ۲۰۲۰ بندر بیروت رو با موشک کروز اتمی هدف قرار داد چون این سلاح از نسل ششم سلاح های اتمی بود تشعشعات زیادی نداشت و قابل رد یابی نبود ،بعید نیست علیه ایران هم از این نوع سلاح استفاده کنه،ایران قطعا باید سلاح اتمی بسازه البته از نوع جدید و کم تشعشع،مخالفان اتمی شدن ایران مواجب بگیر اجنبی هستند ،تردید نکنید.

      22
      7
  3. شخصی مثل هیتلر این قضیه را شروع کرد.
    جهان بدون سلاح هسته ای جهان امن تری خواهد بود.
    لذا جهت گیری جهانی باید در کاهش این امر باشد.

    10
    17
    1. این قدر دروغ نگویید! هیتلر با آن که در زمینه دانش هسته ای از متفقین جلوتر بود کلاهک هسته ای نساخت،تازه اگر حاضر می شد سلاح های شیمیایی که دانش ساخت آن ها را داشت ضد متفقین به کار ببرد سرنوشت جنگ جهانی دوم عوض می شد

      5
      2
      1. هیتلر بر خلاف تبلیغات فردی بود که جان مردمش برایش بسیار مهم بود.
        اینکه هیتلر بمب اتم می‌ساخت سرنوشت جنگ زیاد تفاوتی نمی‌کرد وقتی ۱۰ ملیون نفر متفقین به مرزهای یه کشور پیشروی میکنند.
        ولی بعد از سقوط هیتلر هم چند صد بمب شیمیایی NOVA6 متفقین پیدا کردند که هیتلر براحتی میتونست استفاده کنه ولی نکرد!
        مرام نظامی هیتلر شکستن سریع اراده دشمن و تسلیم شدن دشمن بود نه کشتار و شکستن دیوار دفاعی دشمن.

  4. اسرائیل یک بار سال ۲۰۲۰ بندر بیروت رو با موشک کروز اتمی هدف قرار داد چون این سلاح از نسل ششم سلاح های اتمی بود تشعشعات زیادی نداشت و قابل رد یابی نبود ،بعید نیست علیه ایران هم از این نوع سلاح استفاده کنه،ایران قطعا باید سلاح اتمی بسازه البته از نوع جدید و کم تشعشع،مخالفان اتمی شدن ایران مواجب بگیر اجنبی هستند ،تردید نکنید.

    8
    4
  5. آقای مثلا کارشناس، ما کشور اتمی هستیم. اگر منظورت بمب اتمی است، الان که بمب نداریم در اثر تحریمهای ویرانگر بخاطر مسایل هسته ای، کشور ما فلج شده و در آستانه فروپاشی اقتصادی هستیم بعد فروپاشی اجتماعی بعد فروپاشی امنیتی و نهایتا تجزیه کامل کشور.اینو میخواهید شما ساده لوحان؟؟
    در ثانی کشورهایی چون سوئیس و سوئد و دانمارک و هلند و ژاپن و کره و استرالیا و …..و امارات و قطر و….که بمب اتمی ندارند، آیا از جایی تهدید میشن؟
    نه به هیچ وجه.کشورهایی هستند آزاد و مرفه و امن
    در خصوص ایران،مشکل جای دیگریست که امثال شما یا نمیدانید یا نمیتوانید مشکل اصلی مارا در این رابطه بیان کنید.وقتی شماها ۴۴ ساله که باصدای بلند حتی در سازمانهای بین المللی اعلام میکنید که اسرائیل باید از بین برود و….وقتی بابلندگو در جهان فریاد میزنید ما در کاخ سفید آمریکا نماز جماعت خواهیم خواند، وقتی علنا اعلام میکنید ما پوزه ابرقدرتها را بخاک خواهیم مالید و…. نتیجه این میشود که الان هست.هم امنیت نداریم هم اقتصاد فروپاشیده هم باورهای مردم در همه حوزه سست شده هم….راستی چرا به پاکستان و سوریه موشک زدید؟ چون تروریستها آنجا بودند و امنیت ایران را تهدید میکردند.دقیقا عین شماها که امنیت جهانی را علنا تهدید میکنید.بفرمایید الان مثلا کره شمالی که بمب اتم داره، امنیت هم داره؟ اقتصاد داره؟ رفاه مردمی داره؟ وقتی کارشناس مملکت امثال شما باشید رئیس جمهور و وزیر و……کشور مظلوم ما به قهقرای نابودی خواهد رفت.

    17
    26
  6. ناراحتی من از حکومت ایران این است که ما داریم تحریم و گرسنگی را تحمل می کنیم پس چرا شما توان یا جرات ساخت بمب اتم را ندارید . بساز ما هم موافقیم و هم حامی

    26
    4
  7. اتمی بودن یا نبودن بستگی به شرایط به وجود آمده منطقه دارد در همه ابعاد سیاسی نظامی اجتماعی دشمنان و رفتار همسایگان. باید منتظر نتیجه جنگ غزه یمن حزب الا و نیروهای مستقر در منطقه بود و پسا جنگ رفتار و سیاست همسایگان که متاسفانه دوست و. دشمنی آنها معلوم نیست چگونه می باشد آیا حضور نیروهای بیگانه در منطقه همیشگی است و آیا جنگ اوکراین به سایر کشور سرایت نمیکند
    اتمی بودن ایران به موارد فوق و رفتار سیاسی
    آمریکا اروپا در برابر ایران بر میگردد
    چهل و پنج سال از انقلاب میگذرد در این مدت جنگ تحریم تهدید ترور بسر بردیم باید مطمئن
    شویم آیا چهل و پنج سال دیگر به همین
    وضع به پیش میرود یا نه

    حفظ نظام پاسداری از خون و راه شهدا تسلیم نشدن در مقابل. استکبار از اهم واجبات است
    به نظر من قدرت سیاسی اجتماعی و اقتصادی نظامی در منطقه و همراهی ملتها در مبارزه با استکبار تاثیر آن بیشتر از بمب اتم است

    البته صلاح مملکت خسروان دانند

    4
    6
  8. فردای روزی که شما بمبو بسازید عربستان و ترکیه و مصر هم میسازن اسرائیل هم که تاحالا بمب هاشو مخفی کرده بود همه رو علنی میکنه و شما میمونید و یه خاورمیانه هسته ای و هزار تا تحریم حالا هی تحلیل کن واسه خودت

    4
    15
  9. سلام‌خوب‌اطاق‌فکر‌اصلی‌ایران
    تمام‌جوانب‌راسنجیده‌که‌نخواسته
    اعلام‌کندبمب‌اتم‌داریم‌.چین‌که
    تجارت‌اصلی‌ایران‌باآن‌است‌‌مخالف
    ساخت‌بمب‌اتم‌درایران‌است‌وروسبه
    نیز‌.باید‌اینگونه‌پیشنهاد‌بدهید
    که‌ایران‌طوری‌عمل‌کند‌به‌این
    نتیجه‌برسند‌ایران‌‌بمب‌اتم‌دارد
    وکلاهک‌هسته‌ای‌جهت‌سوار
    نمودن‌روی‌موشکها‌را‌دارد‌ولی
    آنرا‌رسما‌تایید‌نکند‌این‌میشود
    بازدارندگی‌بی‌هزینه‌یا‌کم‌هزینه

    7
    1
  10. صد در صد باید بمب اتم ساخته بشه در آینده نسل‌های جدید بمب اتمی کم تشعشع ساخته میشه وایران از این تکنولوژی عقب میمانه

    14
    1
  11. خون بقیه ملت ها از ایرانیان رنگی تر نیست، فارغ از نوع حکومت، ایران به هر نوع سلاح بازدارنده یا کشتار جمعی نیازمند است

    9
    1
  12. اتمی شدن یک کشور چن مولفه دارد یک ملت اون کشور لیاقت وارزش اتمی شدن داشته باشند واین حق را برای خودشان قاعل باشند مثلا یک فرانسوی در دذاتش وجد دارد که ملت بزرگی است وارزش ولیاقت اتمی شدن دارد مولفه دوم داشتن دولت مردانشجاع، نترس وبالیاقت است که درک وشعور این را داشته باشند که وقتی کشوری اتمی میشود دردرجه اول صاحب امنیت پایدار میشود وبدنبال ان اقتصادش هم درست میشود پس اتمی شدن همه چیزهای با ارزش رابدنبال خود دارد چرا چند کشور بزرگ از اینکه کره شمالی یا پاکستان اتمی شدند این قدر خود رابه اب واتش زدند ؟؟ چون اتمیشدن یعنی اقتدار تاروز محشر، اتمی شدن یعنی امنیت تا روز محشر ،اتمی شدن یعنی خودت سرنوشت خودت را تعیین کنی، اتمی شدن یعنی هیچ کس روی کره خاکی جرعت نمی کند هواپیمای مسافربریت را سرنگون کند وبهریشت بهخندد اتمی شدن یعنی کس جرعت ندارد کشتی ات را دردریا بقاپد وبه ریشت به خندد اتمی شدن یعنی داشتن شرافت، اتمیشدن یعنی اگر روزی باران موشک با کلاهک هستهای برسر تهران باریدن گرفت در انی رگبار تگرک برسر واشنگتن باریدن می گیرد ،سرتان را درد نیاورم بعید میدانم ما ملت ایران لیاقت اتمی شدن داشته باشیم، لیاقت وشرافت اتمیشدن را کره ایی هاداشتند با اینکه کشورشان هیچ ثروت خدادی ندارد ولی ملت با شرافتش تحریم های هزاران برابر سنگین تر وطولانی تر از مارا تحمل کردن ولی با عزت وافتخاری به ابر قدرت هستهای تبدیل شدن ومطمن باشید که حالا دیگر خیلی زود اقتصادشان هم درست میشود

    7
    1
  13. باعرضه سلام.تشکرازارغنون واحمد که واقعا حرف خیلی از ایرانیان هست.قدرت برترشدن عرضه میخواد..آدم خودشو میخواد.وانسان باسوادمیخاد.بله اتمی شدن رییس جمهور باسواد وزیر باسواد و مجلسی باسواد و…..میخواد .

    2
    1
  14. متاسفانه از این همه نماینده مجلس یک نفر جرات نمیکنه در مورد ضرورت ورود ایران به تسلیحات اتمی و بمب اتم و بمب کبالت حرفی بزنه!
    اگه یه روز ایران مورد حمله اتمی قرار بگیره چه کسی حاضره جواب بده؟ سازمان ملل؟ روسیه و چین؟ امریکا؟
    این ترس از حرف زدن مقامات ایرانی در مورد تسلیحات اتمی و بمب کبالت رو نمیتونم درک کنم!
    یک نفر پیدا نمیشه بتونه حرفی بزنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا